Permalänk

USB till RS-232 adapter eller brygga?

Hej!

Jag har lite frågor angående adaptrar från USB-port till 9-polig serieport RS-232. Det är så att jag plockade fram min gamla Lego Mindstorm från början av 2000-talet och för att föra över program från datorn till enheten använder denna sig av IR som ansluts via en 9-polig serieport. Denna IR-enhet fungerar i min äldre laptop som har en serieport, men i min betydligt nyare stationära dator så finns ingen sådan. Då köpte jag en USB->RS-232 adapter på eBay.

Problemet jag får är datorn säger sig inte få kontakt med min RCX-enhet (dvs legodatorn). IR-enheten tänder sin ON-lampa och tittar man på enheten med mobilkameran så ser man att det blinkar. Jag funderade på om det var fel på den billiga eBay-adaptern jag köpte och skaffade en till (också på eBay...) men samma problem uppstår.

Däremot, om jag tar en adapter som jag har i jobbet (en ATEN USB to Serial Bridge) så fungerar det felfritt. Den största skillnaden är att denna adapter istället kallar sig för "bridge" och har ett betydligt större kretskort i sig med fler IC-kretsar samt en liten diod för att visa dataflödet. Misstänker att de adaptrar jag köpte på eBay och den som jag har via jobbet inte är samma typer av enheter. En annan fysisk skillnad är att mina ebay-adaptrar har skruvar och den jag har från jobbet har istället skruvhål (för att skruva fast kontakter), så jag misstänker att detta kanske kan vittna om att de har olika användningsområden. Några idéer på vad det kan vara för anledning till detta?

Tack!

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W