Permalänk

Vilken fm2 cpu?

Hej Hopp

Har en filserver/htpc hemma som jag vill uppgradera. Datorn står på 24/7. JAg vill kunna köra bitstreaming, bd iso, 3d iso. Kanske lite videoredigering till min gopro kamera också. Tv samt 24" bildskärm kommer vara inkopplade.

Min onkyo lirar dåligt med intels inbyggda gpu (handshake problem) så tänkte köra på amd denna gång. Men vet inte vilken jag ska ha. Antar att det är bäst att välja 65tdp modellerna?

Vad bör jag satsa på?

Permalänk
Entusiast

Om du vill nyttja den som en HTPC, så är AMD A-serien helt klart det bästa valet. Den integrerade GPUn i AMDs A-pocessorer bokstavligen sopar banan med Intels när det kommer till grafik-prestanda. CPU-delen är fullgod nog för de flesta uppgifterna om man inte är extremt petig på maximal CPU-prestanda.

Personligen skulle jag satsa på AMD A10 6800k. Toppmodellen i A-serien alltså. Överklockningsbar dessutom. (k-modell)
Tips: AMD A-seriens integrerade GPU älskar snabbt DDR3-minne. Ju snabbare, desto gosigare.
2133 MHz ealternativt 2400 MHz gör sig verkligen tillrätta med ett AMD A -system. Kolla vad moderkortet stödjer.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1958837

Skall du inte nyttja spel eller andra krävande 3D-applikationer, och ser bara GPU-presnda nog för att klara av HD-upplösta filmer, och eventuellt kunna se kommande 4k och 8k filmer, så kan det gott räcka med AMD A8 eller till och med AMD A6 serierna.

Är CPU-prestanda av absoluta topp-vikt? Då är det Intel som gäller. Fast vill du ha CPU och grafikprestanda? Då är det dags att tänka i mer klassiska banor med grafikkort och processor i seprata paket istället.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Tack för infon. Som det ser ut nu lutar det åt en a10 6700 (65watt). Tänkte att den borde vara enklare att hålla sval jämfört med 6800k?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kickboxer85:

Tack för infon. Som det ser ut nu lutar det åt en a10 6700 (65watt). Tänkte att den borde vara enklare att hålla sval jämfört med 6800k?

Helt klart. Är man ute efter ett svalt, och därmed ett tyst system finns det eg. ingen anledning att köra storebror om man verkligen inte har det specifika behovet.

Visa signatur

-

Permalänk

Jag kör med en 6600K och den rockar på, dock mer sugen på nya 6700T med mycket lägre TDP. Sen har jag bara 1600mhz minnen så borde kanske försöka köpa snabbare minnen.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SysGhost:

Om du vill nyttja den som en HTPC, så är AMD A-serien helt klart det bästa valet. Den integrerade GPUn i AMDs A-pocessorer bokstavligen sopar banan med Intels när det kommer till grafik-prestanda.

Har du någon test som visar att detta gäller idag?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon76929:

Har du någon test som visar att detta gäller idag?

Just grafikdelen är det starkaste kortet hos både A10-6800K och A10-6700, precis som för fjolårets Trinity-varianter. Integrerade Radeon HD 8670D fullkomligt mosar Intels alternativ i prisklassen runt 1 000 kronor, och presterar avsevärt bättre än HD 4600 i betydligt dyrare Haswell.
Mest imponerar 65 W-modellen A10-6700, vilken med sänkta spänningar erbjuder ordentligt med grafikprestanda per watt. Faktum är att modellen under belastning av grafikdelen är ungefär lika törstig som toppmodellerna av fjolårets Ivy Bridge och årets Haswell – trots att FPS-värdena bitvis är dubbelt så höga.
http://www.sweclockers.com/recension/17044-amd-a10-6800k-och-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

De flesta inbyggda GPU'er klarar av att spela upp en film i 24/25/30p, att AMD har bättre spelprestanda är helt irrelevant i HTPC-sammanhang.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Open Air DA6

Permalänk
Inaktiv

Jag kan inte se att det framgår av den testen att AMD bokstavligen sopar banan med Intels processorer vad det gäller grafik.
Klarar överhuvudtaget AMD att spela upp 4K tv med den integrerade grafiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Jag kan inte se att det framgår av den testen att AMD bokstavligen sopar banan med Intels processorer vad det gäller grafik.

så vitt jag vet så klarar inte Intels utbud heller det.

Ts sa väl inget om 4k eller?

du kan inte jämföra GPU mellan apu och Intels, amd fullkomligt våldtar hela det segmentet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SysGhost:

Skall du inte nyttja spel eller andra krävande 3D-applikationer, och ser bara GPU-presnda nog för att klara av HD-upplösta filmer, och eventuellt kunna se kommande 4k och 8k filmer, så kan det gott räcka med AMD A8 eller till och med AMD A6 serierna.

Skrivet av Dussan89:

så vitt jag vet så klarar inte Intels utbud heller det.

Ts sa väl inget om 4k eller?

du kan inte jämföra GPU mellan apu och Intels, amd fullkomligt våldtar hela det segmentet.

http://vr-zone.com/articles/haswell-just-in-time-for-4k-uhd-tv/33956.html

Up to now, the AMD Trinity was the first integrated CPU/GPU to support native UHD / 4K resolution, although the mobile Trinity I tested had quite a bit of frame rate problems when playing, say, Hobbit 4K trailer or LG UHD demo. Same with Ivy Bridge, which allowed 4K in the latest driver incarnation. However, Haswell’s more powerful video engine promised to be the first to offer flawless 30 fps at UHD right out of the processor chip, a first considered that, up to now, you needed a midrange AMD or NV GPU at least for the job.

Permalänk
Medlem

Jämnför nu 3570k mot 6800k/5800k utan grafikkort.

Så du menar att man måste köpa haswell medans 6800k eller 5800k med snabba minnen presterar bättre för ALLT annat än just 4k?

man får ju bra mycket mer för pengarna hos APU

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon76929:

http://media.bestofmicro.com/I/G/395944/original/Combined-Ave...

Up to now, the AMD Trinity was the first integrated CPU/GPU to support native UHD / 4K resolution, although the mobile Trinity I tested had quite a bit of frame rate problems when playing, say, Hobbit 4K trailer or LG UHD demo. Same with Ivy Bridge, which allowed 4K in the latest driver incarnation. However, Haswell’s more powerful video engine promised to be the first to offer flawless 30 fps at UHD right out of the processor chip, a first considered that, up to now, you needed a midrange AMD or NV GPU at least for the job.

Vad har bilden/diagrammet med detta att göra? Den listar väl bara CPU-prestandan?... många processorer där har ju inte ens en integrerad GPU.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte heller diagrammet, Average Gaming Performance?

Hur många år kommer det ta tills det kommer 4K TV-apparater till en vettig peng? Jag skulle misstänka att jag bytt HTPC ett antal gånger tills dess.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Open Air DA6

Permalänk
Medlem

Det beror naturligtvis på vad du ska använda den till, hur viktigt det är att den är tyst, ditt chassis kylförmåga osv.

Skrivet av anon76929:

Vad tittar du på? Ligger ju en bra bit före i varenda test.

processorerna vi diskuterar är inte med där och de tester inte iGPU. helt irrelevant graf och jag hajjar inte heller vad den skulle ha att göra med det du citerade.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av deadich:

Det beror naturligtvis på vad du ska använda den till, hur viktigt det är att den är tyst, ditt chassis kylförmåga osv.

Vad tittar du på? Ligger ju en bra bit före i varenda test.

processorerna vi diskuterar är inte med där och de tester inte iGPU. helt irrelevant graf och jag hajjar inte heller vad den skulle ha att göra med det du citerade.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3984?k=b7437b3318995...

Det är intressant att tänka på att prisskillnaden mellan enheterna i topp och botten är ca 150kr (ca7%) och att Intels bästa, 4770n kostar ungefär lika mycket som man kan köpa ett moderkort med en 6800k och 4-8Gbyte minne för, Intel har inte så mycket som talar för dem om man inte behöver rå cpuprestanda.
Själv så försöker jag anpassa prestandan efter behovet och ska man bygga en htpc/lättare spelmaskin så har Intel idag inte mycket att komma med om man ser till prisvärdhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är intressant att tänka på att prisskillnaden mellan enheterna i topp och botten är ca 150kr (ca7%) och att Intels bästa, 4770n kostar ungefär lika mycket som man kan köpa ett moderkort med en 6800k och 4-8Gbyte minne för, Intel har inte så mycket som talar för dem om man inte behöver rå cpuprestanda.
Själv så försöker jag anpassa prestandan efter behovet och ska man bygga en htpc/lättare spelmaskin så har Intel idag inte mycket att komma med om man ser till prisvärdhet.

Om man endast talar om htpc så har intel processorer med väldigt låg TDP vilket gör att du lätt kan bygga en maskin som är fullständigt ljudlös vilket många vill ha när de bygger en htpc. Personligen har jag aldrig fattat varför folk vill ha kraftig gpu i en htpc.

en 6800k har en tdp på enorma 100watt, inget passivt chassi kan kyla en sådan. även om man inte kör passivt så vill man inte ha massa onödig värme i chassit. alla fm2'or har 65-100 watt tdp. Intel har i3'or med 35w tdp och i7 med 45w tdp.

De energisnålaste amd ligger precis på gränsen till att man kan ha dom i en sån här: http://www.inet.se/produkt/6909647/streacom-fc5od-flaktlos-si...

intel har massvis med alternativ som klarar det.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deadich:

Om man endast talar om htpc så har intel processorer med väldigt låg TDP vilket gör att du lätt kan bygga en maskin som är fullständigt ljudlös vilket många vill ha när de bygger en htpc. Personligen har jag aldrig fattat varför folk vill ha kraftig gpu i en htpc.

en 6800k har en tdp på enorma 100watt, inget passivt chassi kan kyla en sådan. även om man inte kör passivt så vill man inte ha massa onödig värme i chassit. alla fm2'or har 65-100 watt tdp. Intel har i3'or med 35w tdp och i7 med 45w tdp.

De energisnålaste amd ligger precis på gränsen till att man kan ha dom i en sån här: http://www.inet.se/produkt/6909647/streacom-fc5od-flaktlos-si...

intel har massvis med alternativ som klarar det.

Dessutom så får man prestanda. OK en Opel kan ta dig från a till b men en Bugatti gör det bekvämare. Frågan är ju: Vill man ha en budgetprocessor (AMD/OPEL) eller vill man hellre åka (INTEL/Bugatti)?
Givetvis så styr ekonomin och tillåter inte din ekonomi det bästa får du köpa AMD. Det är ju bara att gilla läget, eller att jobba mer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Dessutom så får man prestanda. OK en Opel kan ta dig från a till b men en Bugatti gör det bekvämare. Frågan är ju: Vill man ha en budgetprocessor (AMD/OPEL) eller vill man hellre åka (INTEL/Bugatti)?
Givetvis så styr ekonomin och tillåter inte din ekonomi det bästa får du köpa AMD. Det är ju bara att gilla läget, eller att jobba mer...

Fast amd's iGPU är ju enormt mycket bättre än intels...

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Tdp är inte den effekt som cpun drar hela tiden och jag kör tex min 960T passivt för det mesta, fläktarna får bara gå när de verkligen behövs och jag har byggt en del andra passivkylda maskiner avsedda för att spela upp musik med Phenom så visst går det.
Hurvida man ska köpa en dyrare Intel för att få lägre energiförbrukning i vissa lägen eller inte när det ändå är möjligt att kyla allt passivt/ljudlöst vid tillräckligt bra prestanda är en anna fråga, men teknikt sett går det att bygga helt passiva datorer som klarar htpc bruk oavsett vilken sida man väljer, men gäller det lågeffekt eller billig spelmaskin så är Amd bättre, det kan även vara en fördel med fler kärnor när man gör annat än spelar, i3 är ju lite tråkiga där med 2 kärnor.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon76929:

Nu är jag inte så säker på att bekvämligheten är ett bra argument i din liknelse, vill man ha det bekvämt väljer man inte direkt en Bugatti, för om du inte har nytta av hastigheten kan du både spara mycket pengar och få mycket bättre komfort genom att välja nått annat, detsamma gäller i fallet med att välja delar till en htpc, man får definiera sina tekniska krav och sedan välja delar efter det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tdp är inte den effekt som cpun drar hela tiden och jag kör tex min 960T passivt för det mesta, fläktarna får bara gå när de verkligen behövs och jag har byggt en del andra passivkylda maskiner avsedda för att spela upp musik med Phenom så visst går det.
Hurvida man ska köpa en dyrare Intel för att få lägre energiförbrukning i vissa lägen eller inte när det ändå är möjligt att kyla allt passivt/ljudlöst vid tillräckligt bra prestanda är en anna fråga, men teknikt sett går det att bygga helt passiva datorer som klarar htpc bruk oavsett vilken sida man väljer, men gäller det lågeffekt eller billig spelmaskin så är Amd bättre, det kan även vara en fördel med fler kärnor när man gör annat än spelar, i3 är ju lite tråkiga där med 2 kärnor.

Det har ju att göra med hur stor kylfläns man har. Har man ett stort passivt chassi så klarar man ju att kyla mer.

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon76929:

Fast man får sämre grafikprestanda med Intel och man behöver väl sällan någon vidare processorkraft i en HTPC, samtidigt som de är billigare.

Sen måste det där vara en av de sämsta jämförelserna på länge.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Fast man får sämre grafikprestanda med Intel och man behöver väl sällan någon vidare processorkraft i en HTPC, samtidigt som de är billigare.

Sen måste det där vara en av de sämsta jämförelserna på länge.

Säger Opel ägaren...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon76929:

Säger Opel ägaren...

Eftersom du är så (okritiskt (?)) Intelpositiv i de flesta trådar så plocka ihop nått Intelpaket som är mer prisvärt eller bättre på nått annat sätt som du motiverar, annars fortsätter vi att tro att du är en Intelfanboy.

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon76929:

Säger Opel ägaren...

Säger särskrivaren.

Gör biljämförelsen om du vill, men ta då med i beräkningen att bilen skall användas till en barnfamilj med husdjur, ska köras på grusvägar och aldrig får gå över hastighetsbegränsningen.

Alla jämförelser kan vridas till fördel till en av parterna, om man väljer att inte ta med all fakta.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Byggde själv en HTPC nyligen med 6400K och den fläkten väsnas mindre än TV:n så för en HTPC så behöver man nog inte oroa sig särskilt över några oljud så länge man håller sig på på 65W eller lägre.

Permalänk
Medlem

jag kör 2600k o gtx470 i min htpc. de funkar bra

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk

snälla sluta jämföra processorer med bilar...
trodde de flesta på swec hade växt ifrån det vid detta laget
man kan inbilla sig att ett Titan är värsta ferrarin hur mycket man vill men det är ju bara idioti på hög nivå.
en bil kräver underhåll, försäkring, bränsle, däckslitage vid bankörning etc etc.
fick själv byta olja för körning på bana, behöver någon här göra liknande med sin dator när de ska spela som är mer krävande än surfa på internet?

försäkringen på sportbilar,hypercars kostar säkert mer på ett år än vad de flesta lagt på sitt dator system.

OnT
vid htpc köp är ju helt klart en amd lösning _oftast_ mer ekonomisk än intel plattformen.
och att köpa top of the line 6800K känns som bortkastade pengar i ditt fall.
en fyr kärnig amd cpu hade jag dock valt framför två kärnor, prisskillnaden är inte så stor där mellan.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Skrivet av anon76929:

Säger Opel ägaren...

Skrivet av anon76929:

Skrivet av anon76929:

http://media.bestofmicro.com/I/G/395944/original/Combined-Ave...

Gå och trolla någon annanstans tack.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW