ESXI Freenas varför Ibm m1015 ?

Permalänk
Medlem

ESXI Freenas varför Ibm m1015 ?

Hej.

Vad vinner jag på att köpa ett Ibm m1015 och sätta i min server?

Datorn är:

Moderkort http://www.dustinhome.se/product/5010649044/asus-m5a99fx-pro-...

Cpu Amd 1055T

Ram http://www.dustinhome.se/product/5010639492/kingston-16gb-133... Totalt 32 GB

HD 6 st 2TB i RaidZ2

1 st Intel 240 GB SSD där PFsense, Freenas, och Win7 ligger.

Just nu kör jag med pci passthrough för sata kontrollerna på moderkortet till Freenas. Tycker det fungerar bra. Men jag ser att många rekommenderar Ibm m1015. Så jag undrar vad skulle jag vinna på att köpa den?

På min Freenas volym så har jag en Iscsi share till Esxi, resten används som lagring för film och tv serier.

Jag har inga tunga VM igång ännu på ESXi.

Min viktigaste VM är min Win7 som jag kör med gpu passtrought och använder som huvud dator.

Mvh

Kristoffer

Permalänk
Medlem

Frågan är väl kanske vad du är ute efter?
Hur fungerar din setup idag?

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem
Skrivet av aztekk:

Frågan är väl kanske vad du är ute efter?
Hur fungerar din setup idag?

Jag tycker min setup fungerar bra just nu.

Min huvud VM windows 7 körs med gpu passthrough och där ligger VM på en SSD. Så den maskinen påverkas inte av en snabbdatastore.

Det ända jag kan komma på som jag kan vinna på att köpa ett ibm m1015 är att jag för loss mina sata portar på moderkortet och
på den vägen att sätta SSD disken där istället för via ett pci express kontroller kort.

Men annars vet jag inte varför IBM m1015 är bättre än dom inbyggda sata kretsarna på moderkortet. Kan jag läsa av smartdata och temp på diskarna med Ibm från freenas? För det tror jag inte går nu.

Mvh

Kristoffer

Permalänk
Medlem

Kör du FreeNAS på en datastore utdelad av Win7?

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

Du kommer inte se mer info om diskarna. Du får helt enkelt fler SATA-portar.
Anledningen till att det kortet är rekommenderat är att man kan flasha det till IT mode där du ser diskarna som vanligt från ditt OS. Det är även mkt kompatibelt med många Linux och unix distar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Some traebit säger, anledningen till att folk rekommenderar M1015 är för att det går att flasha om till IT/IR-mode (dvs transparent för operativsystemet), extremt brett stöd i OS, support för diskar större än 2TB men framförallt: Det är väldigt väldigt billigt. Särskilt om man kan få tag i dem begagnade från servrar som företag dekommisionerat.

Det går att få fram S.M.A.R.T-data via SmartMon (vilket är det som används typ överallt för liknande saker),
man måste dock lägga till en flagga som säger att det är en SATA-disk och inte en SAS. Om jag minns rätt så är det "-d sat" som är flaggan men kan ha fel.

Det går även att slå på idle disk shutdown på det i IT/IR-mode genom att modifiera drivrutinerna.

I ditt fall så ger det dock troligen ingenting, man behöver inte köpa liknande kort förrän man ska ha i mer diskar än man har portar på moderkortet.

Visa signatur

Pain, Agony, Suffering, Torment. When the Rune is invoked, even the earth shall resonate its anguish.
Torment of the mind. Torment of the body. Torment of the soul. All will be made clear when the circle is drawn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadowsoul:

I ditt fall så ger det dock troligen ingenting, man behöver inte köpa liknande kort förrän man ska ha i mer diskar än man har portar på moderkortet.

Alternativt om man behöver en extra kontroller att göra pass through med till vm klient.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Kör du FreeNAS på en datastore utdelad av Win7?

Hej.

Nej, Freenas ligger på en SSD datastore. Sen så kör jag passthrough av moderkortets 2 sata kontroller kretsar till Freenas.
Freenas ser diskarna utan problem.

Jag funderade mest på ifall jag skulle satsa på ett IBm m1015 som kontroller kort istället för att köra med dom inbyggda på moderkortet men jag har nu fått bra svar här i tråden.

Permalänk
Medlem

Tror inte du vinner så mycket när du redan har passthrough igång. Men om alla s-ata kontrollers är i passthrough-läge hur kopplade du in SSD-disken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Tror inte du vinner så mycket när du redan har passthrough igång. Men om alla s-ata kontrollers är i passthrough-läge hur kopplade du in SSD-disken?

Sorry för sent svar.

SSD disken sitter på ett extra sata kontroller kort som jag har köpt till. Det fanns ju som du påpekade inga fler sata portar kvar på moderkortet då de är i passthrough till min Freenas.

Permalänk
Avstängd

110a"]
Sorry för sent svar.

SSD disken sitter på ett extra sata kontroller kort som jag har köpt till. Det fanns ju som du påpekade inga fler sata portar kvar på moderkortet då de är i passthrough till min Freenas.
[/quote]3½ år får väl nog anses som ett sent svar ja.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

skynda långsamt.

Tror TS har hunnit både begrunda och testa setuppen ett bra tag nu

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

3½ år får väl nog anses som ett sent svar ja.

3½ år är snabbt svar om man jämför tiden det tog för mig att svara på ett PM jag hade fått.

Fick en fråga December 2005

Svarade först April 2012

Så ibland får det ta sin tid.