Permalänk
Medlem

Zorin OS

Hej Sweclockare!

Jag har hittat en väldigt intressant Linux distro vid namnet Zorin OS som jag gärna skulle vilja veta mer om. Tanken är att använda detta OS till min HTPC som jag har hemma (spelar inget på denna).

Så, finns det någon här som har använt Zorin OS? Vad tycker ni om det? Är det snabbt, stabilt? Hur likt Windows är det? Finns det någon annan Linus OS som är väldigt likt Zorin men bättre? Diskutera gärna!

Tack på förhand!

//Jocke

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse p400 | Mobo: ASUS Sabertooth Z77 | CPU: Intel Core i7 3770k 4.4GHz | GPU: EVGA Geforce GTX 1070 FTW | RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | PSU: Corsair RM750x | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | HDD/ 2x4TB & 3X8TB Seagate IronWolf | Kylning: Deepcool Captain 240 EX RGB

Permalänk
Medlem

sätt upp en virtuell maskin och testa

https://www.virtualbox.org/

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

sätt upp en virtuell maskin och testa

https://www.virtualbox.org/

Tänkte att det skulle vara kul att höra vad andra har för åsikter innan jag gräver mig in i det

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse p400 | Mobo: ASUS Sabertooth Z77 | CPU: Intel Core i7 3770k 4.4GHz | GPU: EVGA Geforce GTX 1070 FTW | RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | PSU: Corsair RM750x | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | HDD/ 2x4TB & 3X8TB Seagate IronWolf | Kylning: Deepcool Captain 240 EX RGB

Permalänk
Medlem

Jag skulle också vilja veta mer om detta. Utan att behöva göra en virtuell box...

finns de någon som kan berätta lite om detta OS?

för och nackdelar?

ska man köpa premium eller vanliga fria?

osv!

mvh

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Jag skulle också vilja veta mer om detta. Utan att behöva göra en virtuell box...

finns de någon som kan berätta lite om detta OS?

för och nackdelar?

ska man köpa premium eller vanliga fria?

osv!

mvh

Supersimplet att göra en virtualbox och testa skiten.

1. Tanka Virtualbox (gratis)
2. Tanka valfri linux distro (iso, gratis)
3. Starta virtualbox
4. ?????
5. profit

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Supersimplet att göra en virtualbox och testa skiten.

1. Tanka Virtualbox (gratis)
2. Tanka valfri linux distro (iso, gratis)
3. Starta virtualbox
4. ?????
5. profit

jag upprepar, vill höra andras åsikter, och inte behöva göra en box.

Visa signatur

SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallowed:

Hej Sweclockare!

Jag har hittat en väldigt intressant Linux distro vid namnet Zorin OS som jag gärna skulle vilja veta mer om. Tanken är att använda detta OS till min HTPC som jag har hemma (spelar inget på denna).

Så, finns det någon här som har använt Zorin OS? Vad tycker ni om det? Är det snabbt, stabilt? Hur likt Windows är det? Finns det någon annan Linus OS som är väldigt likt Zorin men bättre? Diskutera gärna!

Tack på förhand!

//Jocke

Jag har använt Zorin OS. Ett av de snabbare jag testat. Dock så finns det buggar som Linux Mint fixat, men inte Zorin. En nackdel är också att gränssnittet fuckat sig ibland, vet dock inte om det är åtgärdat med patchar. Det finns XP och Windows 7 läge så att det ska se ut som Windows så mycket som möjligt. Nu menar jag mest startmenyn

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag kör Zorin OS 7 och älskar det. Extremt likt Windows och snabbt och snyggt är det också. Till HTPC skulle jag dock rekommendera OpenELEC

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag har använt Zorin OS. Ett av de snabbare jag testat. Dock så finns det buggar som Linux Mint fixat, men inte Zorin. En nackdel är också att gränssnittet fuckat sig ibland, vet dock inte om det är åtgärdat med patchar. Det finns XP och Windows 7 läge så att det ska se ut som Windows så mycket som möjligt. Nu menar jag mest startmenyn

Skrivet av Yooriitzz:

Jag kör Zorin OS 7 och älskar det. Extremt likt Windows och snabbt och snyggt är det också. Till HTPC skulle jag dock rekommendera OpenELEC

Tack! Exakt sådan info jag vill ha!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testade Zorin 6 när det fanns, var välfungerande OS, alla codec som behövs för ljud och bild mm är färdigt vid installation osv, lite som ett Linux mint på steroider tyckte jag då.

Har för mig att Ultimate versionen har XBMC fix och färdigt + annat lull lull.

Nu kör jag dock Mint istället, men Zorin passar bra för dom som vill ha nått mer likt till utseendet Windows.
I övrigt bygger Zorin på Ubuntu, men som tur är utan Unity.

Senaste Zorin 7 har ett för jämra fult tema default, man ser tydligt var dom har hämtat inspirationen där, men går ju ändra som tur är, blir galen när jag ser sånt elände till tema

Finns en del på youtube at kolla på om Zorin 7 tex
http://www.youtube.com/watch?v=ebYyibAErHs
http://www.youtube.com/watch?v=gm2rQTsElBg

Här Zorin 6 bara som jämförelse http://www.youtube.com/watch?v=4CdDH57ykSA

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Skrivet av ggustavsson:

Testade Zorin 6 när det fanns, var välfungerande OS, alla codec som behövs för ljud och bild mm är färdigt vid installation osv, lite som ett Linux mint på steroider tyckte jag då.

Har för mig att Ultimate versionen har XBMC fix och färdigt + annat lull lull.

Nu kör jag dock Mint istället, men Zorin passar bra för dom som vill ha nått mer likt till utseendet Windows.
I övrigt bygger Zorin på Ubuntu, men som tur är utan Unity.

Senaste Zorin 7 har ett för jämra fult tema default, man ser tydligt var dom har hämtat inspirationen där, men går ju ändra som tur är, blir galen när jag ser sånt elände till tema

Finns en del på youtube at kolla på om Zorin 7 tex
http://www.youtube.com/watch?v=ebYyibAErHs
http://www.youtube.com/watch?v=gm2rQTsElBg

Här Zorin 6 bara som jämförelse http://www.youtube.com/watch?v=4CdDH57ykSA

Tack så mycket för infon! Bra länkar också!

Skrivet av Yooriitzz:

Aa okej, fungerar det som operativet på en mediaspelare, fast är mer avancerat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallowed:

Tack så mycket för infon! Bra länkar också!

Aa okej, fungerar det som operativet på en mediaspelare, fast är mer avancerat?

Tänk dig XBMC fast det startar direkt när du sätter på datorn. Dock så har du ingen skrivbords miljö utan bara ett XBMC interface.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Zorin OS 8.1 har visst kommit ut. Jag har missat det totalt. Håller på att ladda ner nu

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Har använt det ett tag, tycker om att det liknar Windows 7. Finns dock några buggar i gränssnittet.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jupiter IV:

Har använt det ett tag, tycker om att det liknar Windows 7. Finns dock några buggar i gränssnittet.

Som alltid då

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Mint är väl den mest buggfria disten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Gillar mint väldigt bra. Det jag hade mest problem var när jag skulle spela Diablo II genom Wine. Där tyckte jag Mint 15 funkade bättre än Mint 16. Visst så scrollar skärmen i Mint 15, men bara när jag var i menyn, i själva spelet så var det normalt, men i Mint 16 så scrollar skärmen även när man är inne i spelet. Kan bero på att det är nyare version av Wine också

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Nej verkligen inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Nej verkligen inte

Av ubuntudistarna alltså.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Zorin OS 8.1 var tveklöst fulare än tidigare versioner samt att min skrivare inte finns med i Zorin OS, det gör den däremot i Linux Mint. Mint är och förblir nr.1 för mig

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Entusiast

För mig (och andra medel/avancerade Linux-användare) är detta bara "ännu en Linux-distribution" i den redan täta mängden. (Baserad på Ubuntu dessutom. Som om det inte fanns nog med Ubuntu-varianter. *Phö!*)
Men för noviser, så har den en egenskap som få andra distributioner har: "An easy to use and familiar desktop". Speciellt det sistnämnda: Ett bekant skrivbord.
Noviserna som är vana med Windows kommer att känna sig relativt hemma (Med betoning på "relativt")

Men att försöka anpassa en Linux-distribution för Windows-användarna är enligt min mening ett dödfött projekt.
Man försöker göra "övergången" så liten som möjlig, varav det uppstår problem: De redan Windows-vana noviserna hittar inte sina favoritprogram, och förstår inte varför de inte kan installera sina favoritprogram eller varför de inte kan använda sina invanda metoder för att utföra vad än för banal uppgift de behöver utföra. Vissa går till och med "vilse i systemet" efter ett tag.

Målgruppen för Zorin-OS är luddig.
Kanske för de som vill ha ett "Windows-lookalike" system, men inte vill köra just Windows.
Eller så är det för "Lindows-kiddies" (De vill köra Linux för att "de andra coola kidsen gör det", men vill inte lära sig något nytt).

...eller... ja... Zorin OS är svårplacerad. :S

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)