Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kan man kräva företag på dröjesmålsränta?

Permalänk
Medlem

Kan man kräva företag på dröjesmålsränta?

Hej!

De flesta av oss vet säkert att dröjer man mer än en vecka med sin betalning från leverans så är många företag samt klarna och liknande snabba med att lägga till avgifter och dröjesmålsränta.

Men vilka omvända rättigheter finns för konsumenter?

Om jag som konsument betalat in ett belopp åt ett företag och de inte kan leverera vilket leder till en avbeställning två månader senare, vilka rättigheter har jag som konsumet att kunna kräva avgifter eller ränta från företaget för att de hållt mina pengar i två månader utan att kunna leverera något???

Permalänk

Generellt kan du inte kräva ränta på pengarna, men du kan kräva skadestånd på grund av din ekonomiska skada. Detta förutsätter att du lidit en ekonomisk skada, vilket kan vara svårt att visa. Sen beror det ju lite på vad som står i avtalsvilkoren, även om det som står i konsumentköpslagen går före.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Också tänkt på det förut.. Om det är som heffa säger är det ju helt sjukt att företag ska få ha rättigheter som vi konsumenter inte har.

Permalänk
Discokungen

Jag antar att du ingår ett avtal när du beställer en produkt som gör att du inte riktigt kan hävda försening på det sättet. När du gått med på att betala vid ett visst tillfälle så är det istället företaget som tar risken när du inte lider så mycket av att få en produkt några dagar senare.

Men det är spekulationer. Det borde vara så, även om vi som konsumenter såklart är skyddade ändå.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld