Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia demonstrerar tesselering och högupplösta texturer med Tegra K1

Permalänk
Melding Plague

Nvidia demonstrerar tesselering och högupplösta texturer med Tegra K1

Nvidias stora lansering för årets upplaga av CES är den mobila plattformen Tegra K1. Under mässan passar företaget på att demonstrera nykomlingens kapacitet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Nu väntar vi bara på att få se Titan Black, GTX 790 och nya 800-serien

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Känns som att Nvidia ständigt ligger efter i utvecklingen. Tegra 4 kom för sent och nu har de inte ens stabila Tegra K1-prototyper vilket förmodligen betyder att vi inte får se enheter med K1 innan hösten.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Mycket kul med starkare grafik till bärbart. Men det där var på ett kretskort stort som ett laptop-moderkort. Misstänker att det inte är helt färdigt för massproduktion än på ett tag. Och i mobiltelefoner lär det dröja bra mycket längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Känns som att Nvidia ständigt ligger efter i utvecklingen. Tegra 4 kom för sent och nu har de inte ens stabila Tegra K1-prototyper vilket förmodligen betyder att vi inte får se enheter med K1 innan hösten.

Nej dom hänger med tycker jag bara att det inte funnits särskilt många produkter med Tegra 4 men den presterar ju bra, minst lika bra som Snapdragons motsvarighet. K1 kommer nog ge Snapdragon kommande SoC en match om den inte blir försenad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Känns som att Nvidia ständigt ligger efter i utvecklingen. Tegra 4 kom för sent och nu har de inte ens stabila Tegra K1-prototyper vilket förmodligen betyder att vi inte får se enheter med K1 innan hösten.

Försent i jämförelse med vad ? Vart hittar du denna prestanda i mobila chip idag?

Permalänk

Sänk priset på Shield och släpp den officiellt i norden så är det ett självklart köp! C'mon Nvidia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhacha:

Försent i jämförelse med vad ? Vart hittar du denna prestanda i mobila chip idag?

Ja för sent är det då inte.
Tegra 4 drar ganska jämt med Snapdragon 800 och lanserades väl tidigare om jag minns rätt. Men intresset har varit förvånansvärt svalt för Tegra 4 av någon anledning.
K1 har väldigt mycket snabbare GPU än Snapdragon 800 och vi får väll se vad 805 kommer med.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Vad är egentligen skillnaden mellan dessa 192 kärnor och säg 4 kärnor på en iphone (tror det var 4 iaf, kommer ärligt inte ihåg). Visst så är ju denna kraftfullare iom att den är nyare och har fler kärnor. Men har svårt att tro att det verkligen är lika komplexa kärnor.
Känns mer som att det är lite som PS3 som hade SPE'er man kallade kärnor. Något som kan förtydliga detta?

Permalänk

Enligt nvidia själva så är grafiken i klass med PS4 och XBone (som i sig presterar som en hyfsad laptop). När det kommer till CPU så ska den vara lika stark som PS3.
Så de ligger långt före på dem fronten.
Anledningen till att stödet för Tegra 4 är svalt är pga den stödjer inte 4G, dock gör Tegra 4i det, men när den lanserades så var det i princip försent. Snapdragon och Intels Atom var mycket mer intressant.

Permalänk
Skrivet av Koyaanis:

Vad är egentligen skillnaden mellan dessa 192 kärnor och säg 4 kärnor på en iphone (tror det var 4 iaf, kommer ärligt inte ihåg). Visst så är ju denna kraftfullare iom att den är nyare och har fler kärnor. Men har svårt att tro att det verkligen är lika komplexa kärnor.
Känns mer som att det är lite som PS3 som hade SPE'er man kallade kärnor. Något som kan förtydliga detta?

Ju fler kärnor desto mer data kan bearbetas per klockcykel. Det möjliggör också att flera trådar kan köra samtidigt.

Permalänk
Medlem

Oo tesselering i bilar

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande vad den lilla SoC:en är kapabel till. Förmodligen kommer vi bli bombarderade av diverse konsoler i Ouya-klassen under året

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiterocker:

Enligt nvidia själva så är grafiken i klass med PS4 och XBone (som i sig presterar som en hyfsad laptop). När det kommer till CPU så ska den vara lika stark som PS3.
Så de ligger långt före på dem fronten.
Anledningen till att stödet för Tegra 4 är svalt är pga den stödjer inte 4G, dock gör Tegra 4i det, men när den lanserades så var det i princip försent. Snapdragon och Intels Atom var mycket mer intressant.

Nja, kraftfullare än PS3 och Xbox 360 tack vare vissa egenskaper som även finns i PS4 och Xbox One var det väl sagt?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv

Vilket skämt. Powered by Nvidia på bildörren. Undrar om dom som tillverkar backspegeln eller gummimattorna också skriver Powered by ... på sina bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218488:

Vilket skämt. Powered by Nvidia på bildörren. Undrar om dom som tillverkar backspegeln eller gummimattorna också skriver Powered by ... på sina bilar.

De skriver ju "Powered by Nvidia" så att folk förstår att biljäveln är där av en orsak, herregud..

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem

Tegra 4 drar dock bra mycket mer ström än snapdragon 800.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Tegra 4 drar dock bra mycket mer ström än snapdragon 800.

är inte det en av största orsakerna till snapdragon 800 är så mkt populärare? bara gissar! men har nog en i min lur, har en lg g2 tele.. å batteriet i den håller 3dygn kanske har nåt annat i min lur man har för mig det är snapdragon iaf

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

är inte det en av största orsakerna till snapdragon 800 är så mkt populärare? bara gissar! men har nog en i min lur, har en lg g2 tele.. å batteriet i den håller 3dygn kanske har nåt annat i min lur man har för mig det är snapdragon iaf

Hopp helt korrekt. Kör jag min Toshiba excite pure i fullfart så äter den upp batteriet väldigt fort..

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zhacha:

Försent i jämförelse med vad ? Vart hittar du denna prestanda i mobila chip idag?

Precis som alltid för sent jämfört med konkurrensen. Förra året var det Snapdragon 600/800. Året innan det var det S4 Pro som gällde.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Nej dom hänger med tycker jag bara att det inte funnits särskilt många produkter med Tegra 4 men den presterar ju bra, minst lika bra som Snapdragons motsvarighet. K1 kommer nog ge Snapdragon kommande SoC en match om den inte blir försenad.

Presterar inte lika bra, och var försenad så vår/sommarmodellerna var tvungna att välja Snapdragons.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Precis som alltid för sent jämfört med konkurrensen. Förra året var det Snapdragon 600/800. Året innan det var det S4 Pro som gällde.

Vad jag vet så har jag inte sett något ifrån samsung eller någon annan med en produkt i klass med K1 (nu har vi ju inga siffror, men demon var rätt imponerande).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Koyaanis:

Vad jag vet så har jag inte sett något ifrån samsung eller någon annan med en produkt i klass med K1 (nu har vi ju inga siffror, men demon var rätt imponerande).

Samsung? Samsungs SoC är ett skämt av flera anledningar... Finns i princip 3 aktörer av bra chip. Qualcomm, Nvidia och Apple.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Samsung? Samsungs SoC är ett skämt av flera anledningar... Finns i princip 3 aktörer av bra chip. Qualcomm, Nvidia och Apple.

Bytt ut ordet Samsung emot någon av dom andra tre då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Vad är egentligen skillnaden mellan dessa 192 kärnor och säg 4 kärnor på en iphone (tror det var 4 iaf, kommer ärligt inte ihåg). Visst så är ju denna kraftfullare iom att den är nyare och har fler kärnor. Men har svårt att tro att det verkligen är lika komplexa kärnor.
Känns mer som att det är lite som PS3 som hade SPE'er man kallade kärnor. Något som kan förtydliga detta?

Detta är väl en gpu? De brukar ha väldigt väldigt många kärnor och cpu's har fler. Det är olika bra beroende på vad de ska göra helt enkelt. Exempelvis så är ju en cpu relativt superkass på att rendera grafik som ett grafikkort är gjort för.

Lite info, den förklarar dock inte fördelen med att ha ett fåtal starka kärnor istället för många små, men jag antar att de "större" processorkärnorna helt enkelt klarar mer varierade uppgifter medan grafikkort är gjorda för att göra mer eller mindre samma sak om och om igen väldigt snabbt som det står i artikeln.

Citat:

Insight64 principal analyst Nathan Brookwood described the unique capabilities of the GPU this way: “GPUs are optimized for taking huge batches of data and performing the same operation over and over very quickly, unlike PC microprocessors, which tend to skip all over the place.”

Architecturally, the CPU is composed of a only few cores with lots of cache memory that can handle a few software threads at a time. In contrast, a GPU is composed of hundreds of cores that can handle thousands of threads simultaneously. The ability of a GPU with 100+ cores to process thousands of threads can accelerate some software by 100x over a CPU alone. What’s more, the GPU achieves this acceleration while being more power- and cost-efficient than a CPU.

- See more at: http://blogs.nvidia.com/blog/2009/12/16/whats-the-difference-...

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Koyaanis:

Bytt ut ordet Samsung emot någon av dom andra tre då.

Ehhhhh, va?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Ehhhhh, va?

Vad jag vet så har jag inte sett något ifrån Qualcomm/Nvidia/Apple eller någon annan med en produkt i klass med K1 (nu har vi ju inga siffror, men demon var rätt imponerande).

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiterocker:

Enligt nvidia själva så är grafiken i klass med PS4 och XBone (som i sig presterar som en hyfsad laptop). När det kommer till CPU så ska den vara lika stark som PS3.
Så de ligger långt före på dem fronten.
Anledningen till att stödet för Tegra 4 är svalt är pga den stödjer inte 4G, dock gör Tegra 4i det, men när den lanserades så var det i princip försent. Snapdragon och Intels Atom var mycket mer intressant.

Ja just det, 192st lågt klockade keplerkärnor kan mäta sig med 1152 GCN-kärnor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av brajonk:

är inte det en av största orsakerna till snapdragon 800 är så mkt populärare? bara gissar! men har nog en i min lur, har en lg g2 tele.. å batteriet i den håller 3dygn kanske har nåt annat i min lur man har för mig det är snapdragon iaf

Offtopic,av ren nyfikenhet hur mycket använder du den då varje dag?Jag sitter själv med en gammal samsung galaxy s2 och kommer snart byta den.Jag kände lite på polarens lg g2 men det var alldeles för lite tid för att avgöra och testa hur mycket batteri den äter vid tyngre grejer som streaming spela musik osv.Men generellt kändes den väldigt kvick och rapp för övrigt:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Koyaanis:

Vad jag vet så har jag inte sett något ifrån Qualcomm/Nvidia/Apple eller någon annan med en produkt i klass med K1 (nu har vi ju inga siffror, men demon var rätt imponerande).

Eh, du verkar inte förstå vad diskussionen handlar om.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air