Problem med att ansulta till UpUnet via D-Link-router

Permalänk

Problem med att ansulta till UpUnet via D-Link-router

Hej!

Min syster har inte lyckats sätta upp sitt internet i sin nya studentlägenhet. Jag kallades in för support men mina kunskaper inom nätverk är ganska begränsade så jag behöver lite assistans.

Hennes problem är att hon inte kan dela nätverket via sin router, en D-Link 600. Hon får sitt internet från UpUnet vilket är ett nätverk för studenter i Uppsala. Det är inget problem att ansluta till internet direkt via en kabel men via routern går det inte. Först testade jag att bara koppla routern til datorn via sladd och inte koppla in routern till internet. Då gick det fint att gå in på routerns inställningar via dess IP-adress. Sedan testade jag att ha allt inkopplad men då gick det plötsligt inte att komma åt inställningarna längre. Jag bekräftade detta genom att testa det igen med samma resultat. Hon googlade lite på problemet och då sas det att UpUnet var ett IPV6-nätverk och att hennes router inte stödde det. Detta tycker jag dock verkar märkligt för det verkar inte vara allt för vanligt att routrar stöder detta.

För att ansluta till internet så måste man logga in på UpUnets hemsida. Är det de som är problemt att routern inte stöder det extra steget?

Känner mig ganska vilsen i detta och skulle uppskatta all hjälp jag kan få.

Tack på förhand!

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem

De har rätt. IPv6 är en hyfsat ny standard som inte riktigt tagit fart än. Den routern du har är av gammal modell och kan bara snacka IPv4(om det är den modellen jag tror att det är, den modell du angav heter inte riktigt så, men jag tror jag ser vilken det är).

Köp en router med stöd för IPv6 eller koppla in datorn direkt till internet-uttaget.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Skrivet av vipers:

De har rätt. IPv6 är en hyfsat ny standard som inte riktigt tagit fart än. Den routern du har är av gammal modell och kan bara snacka IPv4(om det är den modellen jag tror att det är, den modell du angav heter inte riktigt så, men jag tror jag ser vilken det är).

Köp en router med stöd för IPv6 eller koppla in datorn direkt till internet-uttaget.

Tack för svar!

Jag är nästan säker att det är en sådan här router hon har. När jag var inne och kollade inställningarna så fans det flikar som hette "IPv6" och "IPv6 routing". Vet inte om det är ett standard intreface för alla deras routrar eller om det betyder något typ av stöd av IPv6.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Då är det väldigt skumt. Om "IPv6" och "IPv6 routing" båda är aktiverade borde det fungera. Då håller inte längre Upunets förklaring tycker jag.

Det kan iofs vara så att din dator pratar IPv4 med routern, medan routern bara får prata IPv6 med din ISP. När din dator då skickar något som ska ut på internet kommer det fram till routern, men eftersom inte routern har nån IPv4-adress utåt kan den inte skicka det vidare. Jag tycker du ska prova inaktivera IPv4 DHCP-funktionen i din router, för att på så sätt försöka tvinga din dator att också prata IPv6.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Skrivet av vipers:

Då är det väldigt skumt. Om "IPv6" och "IPv6 routing" båda är aktiverade borde det fungera. Då håller inte längre Upunets förklaring tycker jag.

Det kan iofs vara så att din dator pratar IPv4 med routern, medan routern bara får prata IPv6 med din ISP. När din dator då skickar något som ska ut på internet kommer det fram till routern, men eftersom inte routern har nån IPv4-adress utåt kan den inte skicka det vidare. Jag tycker du ska prova inaktivera IPv4 DHCP-funktionen i din router, för att på så sätt försöka tvinga din dator att också prata IPv6.

Ok ska testas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kontrollera också att hon verkligen anslutit kabeln till rätt port (dvs uttaget i lägenheten) till WAN-porten.
Sedan bör hon kunna komma åt http://netlogon.student.uu.se

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Calle:

Kontrollera också att hon verkligen anslutit kabeln till rätt port (dvs uttaget i lägenheten) till WAN-porten.
Sedan bör hon kunna komma åt http://netlogon.student.uu.se

Kollade faktiskt inte hur det satt i väggen men det funkade ju när man drog kabeln rakt in i datorn från väggen så det måst väll varit rätt?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ju vara ett maclås på skolans switch, då får man vänta tils det släpper eller prova att klona datorns mac till routerns wanport, mackloning finns i de flesta routrar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.