Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nya testresultat med Gigabyte R9 290X Windforce 3X

Permalänk
Melding Plague

Nya testresultat med Gigabyte R9 290X Windforce 3X

Ett defekt testexemplar sätter käppar i hjulet för redaktionens grafiktester. Med nya siffror i bagaget uppdateras recensionen av Radeon R9 290X från Asus respektive Gigabyte.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Härligt

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Det var lite skillnad, men det finns helt klart bättre eftermarknadskylare än Windforce.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Bra test, men tycker de är konstigt att swec. Inte får blackscreens när de finns MASSA forum som bara spammar att dom får blackscreens med sina 290/X.. Jag får det ockaå.. och amd gör inget åt de :/

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Shit vad nice att ni korrigerar vid sådana här tillfällen.
Bra jobbat Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Bra test, men tycker de är konstigt att swec. Inte får blackscreens när de finns MASSA forum som bara spammar att dom får blackscreens med sina 290/X.. Jag får det ockaå.. och amd gör inget åt de :/

Blackscreen? Liksom att skärmen blir svart nån sekund?

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

KUDOS till SweClockers!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Aleshi:

Shit vad nice att ni korrigerar vid sådana här tillfällen.
Bra jobbat Swec!

Helt klart! Det var inte så värst upphetsande förbättring, men rätt ska vara rätt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Blackscreen? Liksom att skärmen blir svart nån sekund?

Nån sekund? Ne du... verkligen inte.
Ett känt fel tydligen men swec är la ett ubikt undantag isf.
Googla : "290/x blackscreen"
Där har du en del bekymmer. ..

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Så med den statistiken är det alltså 1/2 chans att få ett defekt Gigabyte R9 290X Windforce 3X.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Det var lite skillnad, men det finns helt klart bättre eftermarknadskylare än Windforce.

Windforce är i alla fall sjukt bra på mitt kort (dock ingen topmodell) och har nått max 56C full load.
Inte dålig på att kyla men den låter ju lite mer än mitt MSI Twin Frozr III

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Friterad:

Windforce är i alla fall sjukt bra på mitt kort (dock ingen topmodell) och har nått max 56C full load.
Inte dålig på att kyla men den låter ju lite mer än mitt MSI Twin Frozr III

Rätt stor skillnad på värmeutvecklingen mellan 290X och 650 Ti dock.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Gigabyte är jag färdig med då jag har haft stora problem med deras prylar.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Riktigt bra att ni gör om recensioner när sånt här kommer upp. Kan man ju lita på er

Ingen mirakelkylare ändå. "Lite svalare och aningen tystare" från förra. Är verkligen Arctic Coolings Accelero Xtreme lr va den hette bättre än alla färdiga paket? (Alltså kylare som sitter på från början som ASUS o Gigabytes).

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Det var lite skillnad, men det finns helt klart bättre eftermarknadskylare än Windforce.

Ja, den verkar inte vara superbra på att kyla GPUer med så hög tdp. Men vill man ha en bättre kylare får man punga ut ett par hundra mer.

Jag är iaf relativt nöjd med WF kylaren på mitt 7970 ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Rätt stor skillnad på värmeutvecklingen mellan 290X och 650 Ti dock.

Och att 290X har 3 fläktar istället för 2, möjligen större också fast det är jag inte säker på.
I alla fall så kyls det kortet klart mycket bättre än vad mitt MSI gör (15C skillnad) och Gigabyte är billigare

Permalänk
Medlem

Har alltid varit under intrycket att Windforce-kylarna erbjuder prestanda och ljudnivå på samma nivå som DC2-kylarna men till ett betydligt plånboksvänligare pris samt i ett behändigare format. Känns ju som om att folket i tråden missförstår bra produkt-utmärkelsen; det betyder ju faktiskt att det är en bra produkt, något utöver det vanliga. Inte att den är kass.

Permalänk

smmmmmarrigt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Windforce är i alla fall sjukt bra på mitt kort (dock ingen topmodell) och har nått max 56C full load.
Inte dålig på att kyla men den låter ju lite mer än mitt MSI Twin Frozr III

Det intressanta är ju dock vilken fläkthastighet som behövs för 56C inte själva faktumet att kortet blir 56C i load med den kylaren.
Alla kylare har fläktkurvor och de flesta har olika och därför kan man inte säga "Kort X blir X grader varmt".

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det intressanta är ju dock vilken fläkthastighet som behövs för 56C inte själva faktumet att kortet blir 56C i load med den kylaren.
Alla kylare har fläktkurvor och de flesta har olika och därför kan man inte säga "Kort X blir X grader varmt".

Det är ju default inställningen och det är långa vägar från att fläktarna går upp i max rpm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Campaigner:

Riktigt bra att ni gör om recensioner när sånt här kommer upp. Kan man ju lita på er

Ingen mirakelkylare ändå. "Lite svalare och aningen tystare" från förra. Är verkligen Arctic Coolings Accelero Xtreme lr va den hette bättre än alla färdiga paket? (Alltså kylare som sitter på från början som ASUS o Gigabytes).

Kan vara att de använder 1mm stenhård kylpasta, de orginalkort jag haft har fått bättre temperaturer när man bytt pasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Kan vara att de använder 1mm stenhård kylpasta, de orginalkort jag haft har fått bättre temperaturer när man bytt pasta.

Det ligger mycket i det du skriver. Jag ska inte säga att jag gör det alltid, men många gånger så har det hjälpt på kort som gått varma för mig.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Det är ju default inställningen och det är långa vägar från att fläktarna går upp i max rpm.

Ja det är det säkert men 70% fläkthastighet låter som WW3 på vissa fläktar och ibland till och med 50%
Jag tvivlar på att ditt GTX 650 Ti låter så mysigt om den håller 56C i load.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ja det är det säkert men 70% fläkthastighet låter som WW3 på vissa fläktar och ibland till och med 50%
Jag tvivlar på att ditt GTX 650 Ti låter så mysigt om den håller 56C i load.

Nu sitter den ju i ett chassi som ej är ljuddämpat, så den låter lite men kan inte säga att det är ett högt störande ljud alls,
då låter nog hårddisken mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det intressanta är ju dock vilken fläkthastighet som behövs för 56C inte själva faktumet att kortet blir 56C i load med den kylaren.
Alla kylare har fläktkurvor och de flesta har olika och därför kan man inte säga "Kort X blir X grader varmt".

Men det är väl därför man har en egenställd fläktkurva i Afterburner?

För att bestämma och ta kontroll, över ens egen kurva, RPM och ljudnivå.

Men jag förstår vad du menar

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av skog1s:

Men det är väl därför man har en egenställd fläktkurva i Afterburner?

För att bestämma och ta kontroll, över ens egen kurva, RPM och ljudnivå.

Men jag förstår vad du menar

Ja det är klart man har men jag stör mig på folk som säger att sina kort blir X varma eftersom det inte betyder någonting så länge fläkthastigheten/ljudnivån inte nämns vilket förmodligen är skyhög

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Ja det är klart man har men jag stör mig på folk som säger att sina kort blir X varma eftersom det inte betyder någonting så länge fläkthastigheten/ljudnivån inte nämns vilket förmodligen är skyhög

Mitt HD6950 når 75C i full load i 28% hastighet. Allt enligt min AB fläktkurva.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tumnus:

Mitt HD6950 når 75C i full load i 28% hastighet. Allt enligt min AB fläktkurva.

Ja det var ju då imponerande om det stämmer.
Antar att det rör sig om vattenkylning eller en Accelero-kylare?

För HD 6950/6970 är ju kända för att väsnas med kylare av alla de slag.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ah, nu har vi förklaringen. Att windforce presterade så dåligt i detta har jag faktiskt diskuterat på forumet när det var diskussion om vilket kort man ska köpa.

Skrivet av Nisse86:

Så med den statistiken är det alltså 1/2 chans att få ett defekt Gigabyte R9 290X Windforce 3X.

Lär dig att läsa Nisse.

Skrivet av Ninjaflipp:

Har alltid varit under intrycket att Windforce-kylarna erbjuder prestanda och ljudnivå på samma nivå som DC2-kylarna men till ett betydligt plånboksvänligare pris samt i ett behändigare format. Känns ju som om att folket i tråden missförstår bra produkt-utmärkelsen; det betyder ju faktiskt att det är en bra produkt, något utöver det vanliga. Inte att den är kass.

Ja, precis. De brukar ofta ligga som absolut billigaste kortet, samtidigt som kylaren håller hög klass, även om det inte är den absolut bästa. Dessutom inga ultra-feta kylare som inte går att SLI'a med som vissa dcii-kort haft.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595