Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

HTC One rootad med hårdvarufel

Permalänk

HTC One rootad med hårdvarufel

Har en HTC One med en mikrofon som bara fungerar när jag använder headset eller högtalare, vanlig mikrofon i mobilen för samtal utan högtalare funkar inte och utger ett extremt irriterande ljud för den andra personen i samtalet.

Problemet här är att jag har rootat telefonen, hur fungerar det nu om jag ska be Phone House om hjälp, det är ju trots allt ett problem med hårdvara som så vitt jag vet inte orsakas av en root (?)

Någon som varit i liknande sits som kan berätta om det är lönt att gå till Phone House för assistans?

Permalänk

om du kör en custom rom så kan det vara pga just den romen du kör de kan ha lite alla möjliga skumma fel ibland.

bland annat har en polare en bugg i sin HTC HD som gör att den startar om sig när han tar kort med blixten påslagen.
så prova att lägga tillbaks orginalromen isf och se om de försvinner.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickiallstr:

Har en HTC One med en mikrofon som bara fungerar när jag använder headset eller högtalare, vanlig mikrofon i mobilen för samtal utan högtalare funkar inte och utger ett extremt irriterande ljud för den andra personen i samtalet.

Problemet här är att jag har rootat telefonen, hur fungerar det nu om jag ska be Phone House om hjälp, det är ju trots allt ett problem med hårdvara som så vitt jag vet inte orsakas av en root (?)

Någon som varit i liknande sits som kan berätta om det är lönt att gå till Phone House för assistans?

Referar till Baad skapare av romen insertcoin:

http://insertcoin-roms.org/2013/10/03/my-htc-one-story-broke-and-denied-warranty/

Sen har jag för mig att det kom något slags utlåtande eller liknade om att tillverkarna inte kan neka garanti för root från eu men var jag läst det minns jag inte.
mvh bobin

Permalänk
Medlem

Unroota den

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

om du kör en custom rom så kan det vara pga just den romen du kör de kan ha lite alla möjliga skumma fel ibland.

bland annat har en polare en bugg i sin HTC HD som gör att den startar om sig när han tar kort med blixten påslagen.
så prova att lägga tillbaks orginalromen isf och se om de försvinner.

Har en restorepunkt på stock utan root och bara med upplåst bootloader, samma problem finns fortfarande

Permalänk
Medlem

Släng tillbaka original rom och original boot loader och skicka in telefonen på reklamation. Har du hittat och installerat en custom rom borde du inte ha problem att hitta ett original. Ofta finns dem på tillverkarens hemsida om man leta runt lite. Helst skulle du haft backup (t.ex. nandroid) på just din rom men jag antar att så inte är fallet.

Frågar dem i affären är det bara att neka - Funkar det inte efter att du lagt tillbaka original rom så är det ett hårdvarufel och deras problem i alla fall. Men jag vet att flera säljare gärna vill försöka lura kunden att hårdvarufel kan bero på deras rom och att dem inte behöver ta emot den - Något som är helt fel, särskilt inte på en mikrofon.

Permalänk
Medlem

Kolla på XDA hur du unrootar och lägger in stock firmware med OEM lock igen så är det bara att skicka in den om problemet kvarstår när detta är gjort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nickiallstr:

Har en HTC One med en mikrofon som bara fungerar när jag använder headset eller högtalare, vanlig mikrofon i mobilen för samtal utan högtalare funkar inte och utger ett extremt irriterande ljud för den andra personen i samtalet.

Problemet här är att jag har rootat telefonen, hur fungerar det nu om jag ska be Phone House om hjälp, det är ju trots allt ett problem med hårdvara som så vitt jag vet inte orsakas av en root (?)

Någon som varit i liknande sits som kan berätta om det är lönt att gå till Phone House för assistans?

Du verkar ha koll på hur man formulerar sig och jag antar att luren/bootloadern är registrerad som upplåst hos HTC?
(nu har man haft ett par S-Off hack under resans gång men det borde du då ha skrivit)

Hursomhelst så skulle jag köra med raka puckar att du inte anser att det har med rootningen att göra, sen kan du då hamna i en sits med behov av skriftlig brevväxling/pennfäktning.

Sen vad har du gjort efter rootningen? Kört in nåt "skräp" som tidigare skribent frågat?

Exemplet "baadnewz" som det länkades till löste sig eftersom det troligen bara vara att blåsa liv i de döda minneskretsarna mha HTCs verktyg, hjälpte själv till att skramla ihop pengar till en ny lur till baad men nu fick han tillbaka sin.

Att försöka dölja något man gjort är nog en dålig taktik, enklare att formulera sig rakt och koncist och att man är en jobbig jä-el även med pennfäktning.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Skit i Phone House. Om de anlitar Telecare (failföretag) så kan det bli jobbigt med reparation och dylikt.

HTC anlitar Deltaservice som servicepartner i Kalmar. De är GRYMMA! Jag köpte en begagnad rootad HTC One X med flera hårdvarufel. Kontaktade HTC som hänvisade mig till Deltaservice. Skickade därefter mobilen till dem (70 kr frakt med kollid) och de bytte antenn, moderkort, batteri och hela baksidan. I princip allt förutom skärm/digitizer/framsidaskal. Detta gjorde de på 3 (TRE!) arbetsdagar.
Dock så unrootade jag telefonen först, och lade in stock ROM, stock Bootloader och låste även bootloadern.
Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Tack för svar!

Har testat lite med telefonen och när jag använder programmet för att spela in ljud så fungerar micen galant, precis som när jag använder högtalarfunktionen i samtal.

Angående root/bootloader - Jag har registrerat den som upplåst hos HTC, den är även S-Off

Anledningen till varför jag inte anser att det har med rootningen att göra är på grund av att jag gjorde en backup precis innan jag rootade den och när jag återställer till den punkten så fungerar fortfarande inte mikrofonen i samtal. I det stadiet är mobilen bara med upplåst bootloader och med S-Off.

Jag tackar för tipset om Deltaservice, Sanazin. Får kontakta HTC så de förhoppningsvis säger att jag får skicka den till dem och få samma behandling din lur fick!