Permalänk

Hjälp med Dropdown-meny

Hejsan,

Citat:

Kämpat med ett litet problem senaste timmen, och uppenbarligen kan jag inte se felet..
Problemet är att Dropdown-menyn inte droppar ner visiuellt, utan den droppar ner i själva huvudmenyn, vilket gör att man bara ser halva.

Uppdaterat: Har fått Dropdown-menyn att funka delvis, dock buggigt. Problemet nu är att det inte visas på någon tab alls förutom 'Team', när man väl tryckt på den. Vill att den ska poppa upp direkt man hovrar på enskild tab, som har dropdown. Vet inte varför det beteér sig såhär.. någon till undsättning?

Meny-baren's CSS style:

/* -------------------------------- */ /* NAVIGATION */ /* -------------------------------- */ #navigation { display: block; background: -webkit-gradient(linear, left top, left bottom, from(#1c1b20), to(#121116)); font-family: Sansus, Helvetica, Arial; font-size: 18px; text-transform: uppercase; height: 80px; position: relative; } #navigation ul li {float: left; border-right: solid 1px #1c1b20;} #navigation ul li a {line-height: 80px; padding: 0 60px; color: #fff; font-size: 18px; font-weight: normal; text-shadow: 0 1px 0 #000; border-right: solid 1px #000; display: block;} #navigation ul li.active a {font-size: 18px; text-shadow: 0 1px 0 #000; background: #d53b3b; color: #fff} #navigation ul li a:hover {color: #d53b3b;} #navigation ul li.active a:hover {color: #fff;} #navigation .has-dropdown:hover a {background: #d53b3b; color: #fff; box-shadow: none} #navigation ul li .dropdown {z-index: 9999; opacity: 0; visibility: hidden; position: absolute; right: 65px; top: 80px; width: 200px; background: #111; box-shadow: 0 4px 4px rgba(0,0,0,0.5); border-radius: 0px 0 5px 5px; border-bottom: solid 2px #111;} #navigation ul li .dropdown li {float: none; line-height: 30px; height: 30px; text-transform: none; font-size: 11px; text-align: left; margin: 0; background: none;} #navigation ul li .dropdown li a {text-transform: uppercase; font-size: 12px; text-align: left; line-height: 30px; height: 30px; font-weight: bold; border-bottom: solid 1px #222; background: none; box-shadow: none; } #navigation ul li .dropdown li a:hover {background: #17181c; color: #fff; } #navigation ul li .dropdown li:first-child a {border-radius: 5px 0 0 0;} #navigation ul li .dropdown li:last-child a {border: 0; border-radius: 0 0 5px 5px} #navigation .has-dropdown:hover .dropdown {opacity: 1; visibility: visible; z-index: 9999}

Dold text

HTML/PHP-koden för menyn

<nav id="navigation"> <ul> <li <?php if($this->uri->segment(1) == ''): echo 'class=" has dropdown"'; endif; ?>><a href="/">Home</a> <ul class="dropdown"> <li><a href="/team">The Team</a></li> <li><a href="/the-guild">The Guild</a></li> <li><a href="/achievements">Achievements</a></li> <li><a href="/about">About us</a></li> </ul> </li> <li <?php if($this->uri->segment(2) == 'news'): echo 'class=" has dropdown"'; endif; ?>><a href="/articles/news">News</a> <ul class="dropdown"> <li><a href="/team">The Team</a></li> <li><a href="/the-guild">The Guild</a></li> <li><a href="/achievements">Achievements</a></li> <li><a href="/about">About us</a></li> </ul> </li> <li <?php if($this->uri->segment(2) == 'blogs'): echo 'class=" has dropdown"'; endif; ?>><a href="/articles/blogs">Blogs</a> <ul class="dropdown"> <li><a href="/team">The Team</a></li> <li><a href="/the-guild">The Guild</a></li> <li><a href="/achievements">Achievements</a></li> <li><a href="/about">About us</a></li> </ul> </li> <li <?php if($this->uri->segment(1) == 'forums'): echo 'class="active"'; endif; ?>><a href="/forums">Forums</a></li> <li <?php if($this->uri->segment(1) == 'about-us'): echo 'class=" has-dropdown"'; endif; ?>><a href="/about-us">Team</a> <ul class="dropdown"> <li><a href="/team">The Team</a></li> <li><a href="/the-guild">The Guild</a></li> <li><a href="/achievements">Achievements</a></li> <li><a href="/about">About us</a></li> </ul> </li> </ul> </nav>

Dold text

Problemet finns att beskåda på följande adress: http://teamfragnation.ultimatefreehost.com/

Permalänk

Såg att inte hela Meny-baren's CSS style var med, ber om ursäkt för detta. Uppdaterat iaf

Permalänk

Har fått det att funka delvis nu, men uppnår fortfarande inte önskat reslutat. Första posten är uppdaterad med ny information.

Permalänk

När jag kikar på sidan med dev tools i Chrome så ser jag att det bara är just team-listan som får klassen has-dropdown.

Kan ingenting om PHP så jag vet inte om det är i den koden som det spökar eller så.

Edit: Såg även två saker som "störde" mig lite. Övre vänstra hörnet på drop-down (first-child) har en border-radius på 5px, vilket säkert ser bättre ut om den vore 0 (så den smälter ihop med själva knappen).

Sen har last-child ingen border till höger, vilket också ser lite märkligt ut. Kanske ta bort "border: 0" där?

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk

Tack för svar, dysenteri!

Märkte inte tidigare av det du visade, men har kring gått det med att tabort php koden från länkarna och kör med ren html där nu.
Går jag in i Elements från mitt Chrome nu så har alla menyer 'has dropdown'-classen, förutom forumet, som inte ska ha det.

Problemet kvarstår dock fortfarande att det inte visas någon dropdown, php-koden borde inte ha någon påverkan i detta läge?

Tack för tipsen om CSS-koden, ska ta och ändra på det
EDIT: CSS-stylen fixad.

Permalänk

Har fixat problemet, så nu funkar allt som det ska. Tack för hjälpen.