Permalänk
Medlem

AMP + DAC i Sverige?

Hej!

Söker ny förslag på AMPs och DACs som kan köpas i Sverige då jag är trött på mitt inbyggda. Det är helt förfärligt ifall ni undrar. Har ett par ATH-M50s ifall det spelar någon roll.

Att beställa från utlandet är inte aktuellt då jag inte orkar med allt strul.

Budget: 3000kr.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Sedan när blev beställningar från utlandet synonymt med strul?

O2 med tillhörande ODAC anses av många som kanonbra, semi-portabel lösning.
Priset för båda delar ligger inom ramen för din budget och vi har en medlem här på SweC som kan betydligt mycket mer än mig om produkten.

Schiits produkter ska annars vara bra alternativ.

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem

Med den budgeten kanske Cambridge DACMagic Plus kan vara något. Asus nya D/A-omvandlare kan nog också vara intressant att titta på, liksom Musical Fidelity V90-HPA. Det finns säkert fler, men de tre är en bra början och finns att lyssna/klämma på i svenska butiker.

Sedan kan man fråga sig om det är rimligt att lägga tretusen på en D/A-omvandlare och förstärkare för ett par hörlurar som går på strax över tusenlappen, men du kanske planerar att byta upp dig på hörlursfronten också? Någon sorts rimlig tumregel brukar vara att inte lägga mer pengar på hörlursförstärkaren och D/A-omvandlaren än på själva hörlurarna. För ett par ATH-M50s duger det gott med låt säga en Fiio E10 eller något i motsvarande prisklass. Om du helt enkelt vill ha bättre ljud och har tretusen att bränna är nog utdelningen större om du lägger en max tusenlapp på D/A-omvandlare och förstärkare och resten på ett par bättre hörlurar.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem
Skrivet av caligo:

Sedan kan man fråga sig om det är rimligt att lägga tretusen på en D/A-omvandlare och förstärkare för ett par hörlurar som går på strax över tusenlappen.

This. En FiiO E10 borde fungera fint om TS planerar att ha kvar sina lurar, går på 800spänn från amazon.co.uk numera.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av caligo:

Med den budgeten kanske Cambridge DACMagic Plus kan vara något. Asus nya D/A-omvandlare kan nog också vara intressant att titta på, liksom Musical Fidelity V90-HPA. Det finns säkert fler, men de tre är en bra början och finns att lyssna/klämma på i svenska butiker.

Sedan kan man fråga sig om det är rimligt att lägga tretusen på en D/A-omvandlare och förstärkare för ett par hörlurar som går på strax över tusenlappen, men du kanske planerar att byta upp dig på hörlursfronten också? Någon sorts rimlig tumregel brukar vara att inte lägga mer pengar på hörlursförstärkaren och D/A-omvandlaren än på själva hörlurarna. För ett par ATH-M50s duger det gott med låt säga en Fiio E10 eller något i motsvarande prisklass. Om du helt enkelt vill ha bättre ljud och har tretusen att bränna är nog utdelningen större om du lägger en max tusenlapp på D/A-omvandlare och förstärkare och resten på ett par bättre hörlurar.

Tack för ett väldigt bra svar!

Jo planen är att uppgradera lurarna också. Några tips på bra lurar för en person som lägger ner så mycket på DAC & AMP?

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Tack för ett väldigt bra svar!

Jo planen är att uppgradera lurarna också. Några tips på bra lurar för en person som lägger ner så mycket på DAC & AMP?

Hörlurar är svårare att rekommendera än annan hifi-utrustning, det handlar så mycket om preferenser och hur huvud plus öron är skapta på den som lyssnar. Men i den prisklassen torde det mesta från Sennheiser, AKG, Shure och Beyerdynamic låta bra – den stora frågan är om det låter bra för dig, och det kan egentligen bara en provlyssning ge svar på. En del av det handlar givetvis om vilken musik man lyssnar på, men en del är bara rent tyckande. Somliga gillar ett 'analytiskt' ljud och andra tycker att till exempel Grados lurar med sitt 'varma' ljud låter bättre.

Sennheiser HD 650 är alltid ett säkert kort, AKG K701 och Beyerdynamic DT 990 kan också vara värda en titt. Hifiman HE-400 lär ska vara riktigt bra, jag har inte haft tillfälle att lyssna på dem själv men det finns en relativt lång tråd om dem här i forumet. Den stora frågan är egentligen om du vill ha öppna eller slutna lurar, och om du bara tänker ha dem hemma eller vill kunna använda dem till en portabel spelare också. Ett par öppna lurar ger ett större 'ljudrum' vilket många föredrar, men de kommer också att släppa in och ut mer ljud. Ett par tungdrivna lurar kräver i regel en bättre hörlursförstärkare än den som sitter i en smartphone/portabel musikspelare, vilket kan bli ett bekymmer om du vill använda lurarna även utanför hemmet.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk

Okej, ska försöka göra min första hörlursreview här! Jag kör Essence One + Beyerdynamic T90 3500:- respektive 3400:- när jag köpte det.
Jag har ganska stort huvud men de sitter mysigt på mig i alla fall
Har inte lyssnat på så mycket annat än mina förra Steelseries Siberia och mina Yamaha EPH-100 (påminner om varandra lite, men pluggarna är klart mer slutna än mina T90. Grymma för priset )
Mina T90 låter inte alls instängda som många slutna, just för de är öppna. Ljudrummet (vet inte om det är det som är ordet, men "utrymmet för ljudet" i lurarna) är väldigt stort och allt låter naturligt. De är ganska skarpa så inget för de som inte vill ha så mycket diskant. Inte så överdrivet mycket bas men den är i alla fall av kvalitet, inget sunk. Man hör de låga tonerna fint men det skakar inte i hela huvudet. Mellanregistret är klart och fint.

Kanske inte så mycket till hjälp för dig men någon som läser kanske kommer ha liiite nytta av det :3

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly