Func HS-260 Recension
Bilder: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10152093450563260.1...
Dåså! Då var det dags för mig göra min första recension på ett headset!
Detta är alltså ett Func HS-260 som jag nu har haft ett dygn.
Vid första anblick så ser dom riktigt snygga ut enligt mig, om än lite stora.
Vi kan börja med ljudet. Stereokänslan är bättre än något headset jag har haft någonsin. Alla register representeras riktigt bra, men om det är något jag kan klaga på så är det när man trycker basen till sitt max som den kan bli lite skramlig. Detta händer dock inte ofta. En annan grej jag märkte direkt var att ljudbalansen var lite off från höger till vänster. Kanske är det ett exemplar som är felaktiga på det sättet eller så är det mig som det är fel på. Jag ändrade detta enkelt genom att tricksa lite i MS ljudinställningar. Ljudisoleringen är bra tack vare kuddarna som stänger inne ljudet perfekt. I lådan får man med två sorter, fuskläder och velour.
Och med det tycker jag att vi går in på känslan av headsetet.
De kuddar som finns tillgängliga är alltså ett par i fuskläder och ett par i velour.
Enligt mig är de i velour helt obrukbara. De bottnar fort och när de gör det så trycker dom på väldigt mycket. Fusklädret är lite mer mjuk när det kommer till trycket på de olika djupen i kudden, och de är därför ett självklart val.
I toppen sitter också en kudde med fuskläder. I början tyckte jag att denna var sjukt jobbig då den var riktigt hård. Jag fick nästan ont i huvudet av att ha headsetet på mig.
Nu när jag har haft dom på mig i drygt 12 timmar kan jag säga att mjukheten är väsentligt mycket skönare. Man får helt enkelt bryta in headsetet.
Över till headsetets funktioner.
Headsetet kan vara helt utan sladdar, vilket gör att man i teorin kan sätta på en bluetooth adapter och köra dom trådlösa. Inget jag har testat dock.
På headsetet sitter två stycken 3,5mm ingångar, en på varje sida, där man ska koppla in kabeln till datorn (en 3,5mm till en ljud och en mic kabel). Pga att det bara finns två utgångar så kan man inte koppla in sladden och micen på samma sida, något som kan vara ovant för vissa, även för mig.
På headsetet sitter en volymkontroll som är svårt att komma åt av misstag, vilket är bra. Det sitter även en muteknapp på microfonen som även den är svår att komma åt av misstag, men ändå lättillgänglig.
En annan praktisk grej är att dom är relativt tunga (då jämför jag med mina qh-85 och mitt siberia).
Slutplädering:
Detta är ett grymt headset, även om det inte är några man går ut och raggar tjejer iförd precis. Ljudet räcker för mig, och i prisklassen dom ligger i så konkurrerar dom med headsets som siberia (ingen match där precis), qpad qh-85/90, Corsair 1400/1500 med flera. Enligt mig är HS-260 överlägsen alla dessa headsets förutom qpad qh-90, där qpad vinner med sitt djup i ljudet som är svårt att överträffa enligt mig. Och då ska man ha i åtanke att qh-90 är 200kr dyrare.
Jag köpte detta headset för att jag ville ha något robust som jag kan använda länge, både till gaming och film, och för att jag vill testa något nytt så valde jag dessa istället för qpad.
Positivt:
Sköna när man har brutit in dom.
Skönt ljud för det jag spelar i dom.
Finesserna är riktigt bra.
Det känns stabilt.
Micen är verkligen GRYM!
Negativt:
Basen i extrema fall.
Bara en lång sladd istället för en sladd och en förlängning.
Tips för dig som köper:
Var tålmodig.
Sitt och pilla ett tag i ditt ljudkorts programvara tills du är nöjd (standard).
Sådär! Då var jag klar med min första recension. Jag hoppas att den dög!
Jag är ledsen för fokuset på bilderna kan vara lite off, jag tog dem ganska snabbt.
Ha en fortsatt bra helg och kom gärna med frågor!