Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia slopar drivrutinsstöd för äldre grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Nvidia slopar drivrutinsstöd för äldre grafikkort

Grafikkortsmakaren Nvidia upphör stödja samtliga grafikkort baserade på arkitekturen Tesla, vilket bland annat innefattar Geforce GTX 285 och den ikoniska 8800-serien.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Åh nej, då kan man ju inte använda sina 8600 GT

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D | EVGA X79 Dark | Intel I7 3970x 5,094 GHz | EVGA GTX TITAN BLACK 1306Mhz 3 way SLI | 32GB Hyper Beast 2400 Mhz CL 9-11-10-27 | EVGA SUPERNOVA NEX1500 CLASSIFIED x2 | Samsung 840 250 GB RAID 0 | Samsung 840 EVO 750GB RAID 0 | WD 3TB | Custom Water Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primee:

Åh nej, då kan man ju inte använda sina 8600 GT

Jag tror inte dom går sönder

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primee:

Åh nej, då kan man ju inte använda sina 8600 GT

Mer som att de inte får prestanda optimeringar till BF5.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primee:

Åh nej, då kan man ju inte använda sina 8600 GT

Det är väl bara att ladda ner äldre versioner av drivrutinen?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Bra av dem att inte ge upp stödet helt på en gång, utan att de är beredda på att fixa allvarliga buggar i ytterligare 2 år.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

lite som AMD då, fast har man så gammalt grafikkort så är dags att uppgradera.

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Medlem

Va inte helt seriös med den första posten :3

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D | EVGA X79 Dark | Intel I7 3970x 5,094 GHz | EVGA GTX TITAN BLACK 1306Mhz 3 way SLI | 32GB Hyper Beast 2400 Mhz CL 9-11-10-27 | EVGA SUPERNOVA NEX1500 CLASSIFIED x2 | Samsung 840 250 GB RAID 0 | Samsung 840 EVO 750GB RAID 0 | WD 3TB | Custom Water Loop |

Permalänk

Det är väl bara bra om Nvidia och AMD gör så? Då kan dem kanske lägga mer energi på dem nyare korten

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

8800GTS 512Mb Fan vad grym den var!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lxaralex:

lite som AMD då, fast har man så gammalt grafikkort så är dags att uppgradera.

Om det nuvarande klarar av det man gör med datorn, varför uppgrader grafikkortet då?

Detta gäller nog alla deras drivrutiner, men nVidia är ganska bra på att uppdater legacy så det är inte så farligt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Mitt nuvarande kort ligger längst ned på AMDs lista för catalyst så ser mig verkligen om efter nytt grafikkort nu.
Men den stora frågan är väl egentligen när DX12 kommer som gör allas kort gamla (ur ett mjukvaru/drivrutinsperspektiv).

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Det borde man ha gjort för länge sen, precis som AMD gjorde. Finns ingen mening med att bloata drivrutinen med stöd för kort som ändå inte drar någon nytta av det nya.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Det nämns inte i artikeln, men det är DirectX 10-korten som blir legacy nu. Kvar som supportade är korten med stöd för Dx 11.X

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

8800GTS 512Mb Fan vad grym den var!

jag hade 640mb versionen, underbart kort det med men det blev lite för långsamt för BFBC2 tyvärr så det fick stryka på foten till förmån för ett GTX 460 som numera också har fått ny ägare.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Skäggig legend

Minns mitt EVGA 8800 GTS 320, Gediget bygge! Hoppas att skönheten lever vidare hos den som köpte den av mig

Det är väl rätt normalt att de skippar äldre grafikkort?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Då gjorde jag rätt som pensionerade mitt 9800GT och bytte upp mig till ett 670

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Mitt Geforce 8800 GTS 512MB Alpha Dog Edition rullar fortfarande på bra i brorsans dator
Har nog aldrig varit med om ett bättre grafikkort!

Permalänk
Medlem

Använder fortfarande mitt passivt kylda 8800 i HTPCn men något spelande blir det ju knappast på den så jag tror jag överlever detta. Får tänka på att inte dra ner senaste drivrutinen vid ominstallation bara.

Permalänk

Gav nyligen bort ett 8600 GT 256 mb till en kompis osis för honom

Permalänk
Medlem

Har ett söndrigt GTX285 (275?) i källaren, funderar på att skänka bort det någon gång.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Synd. Jag betalade ändå över 5k för mitt 8800 gtx...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Inaktiv

Nu har ju Nvidia rensat bort kort innan också. Nog för att det inte är några DX11 kort som försvinner men likväl DX10 kort och då någorlunda moderna kort. Nu tycker jag ändå att det är bra då det behöver rensas ut ibland. Ett GTX 2xx-kort är prestandamässigt långt efter dagens kort och det är nog dags att uppdatera om man nu spelar spel.

Permalänk
Medlem

Märkte man verkligen någon boost på såpass gamla grafikkort med nya drivrutiner?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Om det nuvarande klarar av det man gör med datorn, varför uppgrader grafikkortet då?

Detta gäller nog alla deras drivrutiner, men nVidia är ganska bra på att uppdater legacy så det är inte så farligt.

Om man använder ett av de grafikkorten och de klarar av det man gör på datorn, så tror jag knappast att man överhuvudtaget bryr sig om nya drivrutiner.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Som om det värsta problemet var inga fler prestandaoptimeringar. Det är värre att korten inte fungerar överhuvudtaget i framtiden med nya operativ och system.

Prestanda optimeringar har ändå bara fokus på nyare kort, eller hur?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Entusiast

Bara så folk inte blir förvirrade, korten som finns kommer fortsätta fungera precis som vanligt. Man måste inte köpa ett nytt grafikkort utan det enda som händer är att de gamla korten inte får nya prestandaoptimeringar. Så det enda som händer för folk med gamla kort är att de inte behöver uppdatera drivrutinerna igen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Som om det värsta problemet var inga fler prestandaoptimeringar. Det är värre att korten inte fungerar överhuvudtaget i framtiden med nya operativ och system.

Prestanda optimeringar har ändå bara fokus på nyare kort, eller hur?

Drivrutinen för Windows Vista, 7 och 8 är ju densamma, så det kommer nog troligen dröja ytterligare innan drivrutinen inte ens går att installera på nytt OS, om MS inte ändrar väldigt mycket i sin kod för hur de hanterar drivrutiner dock. Men med ett sådant gammalt kort så kanske du ändå inte är intresserad av att uppgradera till Windows 10 utan köper ny dator i och med eventuell senare uppgradering. Man kan inte hålla på att stöda gammal hårdvara hur länge som helst.

Skrivet av Zotamedu:

Bara så folk inte blir förvirrade, korten som finns kommer fortsätta fungera precis som vanligt. Man måste inte köpa ett nytt grafikkort utan det enda som händer är att de gamla korten inte får nya prestandaoptimeringar. Så det enda som händer för folk med gamla kort är att de inte behöver uppdatera Catalyst igen.

Catalyst? Du menar förstås Geforce Experience

Permalänk
Inaktiv

Sådant här beteende får mina nörd nerver att explodera av ilska! Vi behöver utökat stöd för legacy och äldre hårdvara!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Luminous:

Som om det värsta problemet var inga fler prestandaoptimeringar. Det är värre att korten inte fungerar överhuvudtaget i framtiden med nya operativ och system.

Prestanda optimeringar har ändå bara fokus på nyare kort, eller hur?

Sant det. Dessutom är nog DX10 kort lika stora bromsklossar som DX9 kort. DX11 används ju iallafall.