Permalänk
Medlem

Cisco packet tracer idé

Hej nördar!

Flytta denna tråd om den är felplacerad är ni snäll.

Har funderat på en grej, på skolan där jag går som för övrigt är en cisco akademi så sliter vi mycket i packet tracer. Men efter att ha jobbat mycket med detta så funderar jag på, att det borde finnas en "live" funktion där man kan ansluta flera personer och confa tillsammans. Om någon använt Google docs så kanske ni förstår hur jag menar. Jag skulle vilja haft en funktion där man kan sitta 2-3 personer i samma labb och configuera enheterna tillsammans.

Ni som faktiskt håller på med programering eller dylikt kanske kunde svara på om det skulle gå att göra det möjligt på ett eller annat sätt. Eller måste man vända sig till cisco? Förstår att detta är ett stort projekt, men finns säkert någon krona att tjäna om man gör det riktigt och säljer det till cisco om de skulle gilla tjänsten. Jag är alltså själv inte den som bör vara delaktig i det hela mer än att kanske testa tjänsten. Bara en idé för de som har kunskapen och viljan.

Det kanske till och med redan finns men jag har inte hittat något som gör det möjligt, tack å bock lira lugnt.

Permalänk
Medlem

Kan du/ni inte bara använda nån form av vanlig "skärmdelning"?
Eller en terminal som ni delar på.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem

Om ni är en Cisco Academy kanske ni har tillgång till nån typ av iou? Då kan ni väl alla sitta på samma pod va?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoPaiN^:

Kan du/ni inte bara använda nån form av vanlig "skärmdelning"?
Eller en terminal som ni delar på.

Skärmdelningen gör ju inte att vi kan göra två olika saker samtidigt. Delar jag tex på en skärm med en polare så kan vi ju bara skriva i ett fönster i taget, jag styr ju egentligen hans grejer, vilket gör att då blir ju han handlingsförlamad då jag tar över och vise versa, eller har jag fel?

Skrivet av moron:

Om ni är en Cisco Academy kanske ni har tillgång till nån typ av iou? Då kan ni väl alla sitta på samma pod va?

Den enda gången jag varit i kontakt med iou har varit att det är ett väldigt icke grafiskt sätt att bygga upp nätverk. Fördelen med Packet tracer är att det är väldigt lätt att lära och lätt att använda, därför skulle jag gärna sett en tjänst eller ett sätt att ansluta flera stycken till en labb som skulle ligga live i ett moln eller en server lokalt.

Permalänk
Medlem

Varför vill ni vara fler inne i samma lab samtidigt?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Varför vill ni vara fler inne i samma lab samtidigt?

Håller med, jag har fullt upp med att hålla koll på vad jag själv pysslar med..

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Cisco akademi som kör packet tracer!? Wtf. Känns ganska dumt då PT inte har stöd för alla komandon osv som du kan köra i en riktig enhet även om de påstår att det ska vara samma IOS.

Ska man simulera något alls så bör man iallaf köra routrar i GNS3. Då stödjer de iallaf allt.

Själv pluggar jag nätverksteknik på Högskolan Väst som är en cisco akademi. Här har vi tilgång till labbsalar med utrustning upprackat i. 4 routrar och 4 switchar och 3 datorer per labb-plats.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Packet tracer klarar CCNA behov utan problem.

Ni kan jo alltid hyra en remote lab på www.nil.com, eller liknande, finns flera tror jag. Men det är inte billigt.
Det är kanske bättre att investera i lite cisco utrustning själva, och en remote terminal server, och köra det i någons källare.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Packet tracer klarar CCNA behov utan problem.

Ni kan jo alltid hyra en remote lab på www.nil.com, eller liknande, finns flera tror jag. Men det är inte billigt.
Det är kanske bättre att investera i lite cisco utrustning själva, och en remote terminal server, och köra det i någons källare.

Jodå, fysiskt hjälper en bra del

OnT: Varför vill ni vara flera i samma lab?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xorexx:

Den enda gången jag varit i kontakt med iou har varit att det är ett väldigt icke grafiskt sätt att bygga upp nätverk. Fördelen med Packet tracer är att det är väldigt lätt att lära och lätt att använda, därför skulle jag gärna sett en tjänst eller ett sätt att ansluta flera stycken till en labb som skulle ligga live i ett moln eller en server lokalt.

Hehe... ok... ja, man önskar ju att burkarna hade webbinterface... *klicka här för en STATISK ROUTE*

Det är så routrar "ser ut". Men jag instämmer med dom andra, om ni är en Cisco Academy så borde ni kunna köpa hem utrustning.

Alltså, iou är bäst, men det är inte heller helt... legio

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om att som akademi ska man ha utrustning i våran sal där vi håller till har vi ett rack med 2switchar en router och en brandvägg som vi använder under slutlabbar mm.

Har klagat på att vi inte har utrustning men saker kostar pengar tydligen, oavsett fel spår. Frågan var inte om det finns någon anledning eller inte. Utan om det skulle gå att göra det möjligt. Sen om inte intresse finns så är det en annan fråga. Tack för alla svar i alla fall uppskattar allt