Socket | ändra buffer max size | nätverk

Permalänk
Medlem

Socket | ändra buffer max size | nätverk

Hej!

Jag tänkte försöka göra ett experiment att försöka ändra max size på buffer för nätverks sockets för att förhoppningsvis höja throughput mot vissa servers någon som råka veta vart jag kan göra något sånt i ubuntu 14.04?

tack för svar!

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk

Kan säga redan nu att det är din router som är flaskhalsen och inte din dator så ifall det inte är så att du tänker frakta mellan 2 lokala datorer så kommer det inte ge resultat.

Tyvärr vet jag inte heller hur man ändrar detta i Ubunu 14.04 om detta äns går. Skulle tro att detta ligger på för låg nivå för att det ska gå att ändra.

Permalänk
Medlem

ok :/... ja jag ville bara testa för skojs skull ska googla lite mer och se va som händer.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Detta är inget jag pillat på själv, men jag har pillat på lite liknande parametrar för låg-nivå tuning i linux.
Du kan sätta sånt i filen /etc/sysctl.conf, eller lägga konfigurationen i en separat fil i mappen /etc/sysctl.d/ (för Debian, tror samma sak gäller för Ubuntu).
Och googlar man lite på det så kan man hitta guider i stil med denna: http://www.cyberciti.biz/faq/linux-tcp-tuning/

Lek försiktigt med det dock, och räkna inte med någon dramatisk förbättring om du inte gör väldigt ovanliga saker skulle jag tro.

Permalänk
Entusiast

Generellt är Linux nätverksrutiner rätt bra optimerade. Många gånger bättre än andra mer kända operativsystem.
Det är sällan man behöver ändra dessa inställningar, och de få gånger det skulle "behövas" är i regel med en speciell sorts trafik i åtanke. De gångerna vet man i förväg vad man behöver ändra och varför.

Enkel *nix-filosofi: Vet man inte vad en inställning gör, så behöver man inte ändra den heller.
Med andra ord: Det man inte vet, har man inget behov av heller.

Det finns vissa risker med att man ställer in felaktiga värden, varav routrar, gateways och annat "slår bakut" och stryper/blockerar/droppar alla ens anslutningar. Speciellt mödosamt med utrustning som man inte själv har kontroll över. T.ex ISPns routrar och gateways. (Egen erfarenhet. Tog flera dagar för mig att tjata sönder min ISP:s tekniska support, innan de löste knasigheter som låg utanför min kontroll, som jag hade ställt till med)

Inom det interna (lokala) nätverket är det givetvis fritt fram att pilla och ändra, men för WAN-trafik, eller trafik som når ISP-kontrollerade routrar/gateways är det bäst att vara extra försiktig. Fel inställningar och ISPns utrustning släpper allt.
Har man otur, så kan ISPns utrustning "bannlysa" ens MAC-adresser för en period)

TL;DR: Skall man leka med avancerade nätverks-inställningar, i synnerhet TCP-relaterade sådana: Gör det inom det egna nätverket först, innan ni släpper lös inställningarna på WAN-sidan.
ISP:er gillar inte vissa för aggressiva inställningar.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)