Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Kan 2,4GHz wifi störa IR?

Som titel undrar, kan 2,4GHz wifi störa IR? Har nyligen flyttat och skaffat mig en asus router som skickar ut wifi i både 2.4GHz samt 5GHz.
Har otroligt dålig täckning på mina trådlösa enheter jämfört med förra lägenheten.

Mvh Thomas

Permalänk
Medlem

Vilket form av IR? Normalt skall det inte störa, då IR ligger på långt högre frekvensband.

Har du kollat dina kanalval samt hur mycket andra WLANs du har omkring dig?

Permalänk
Medlem

Tror snarare att det är fler wifi i din nuvarande omgivning, och fler kanalkrockar, prova att byta kanal.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Vilket form av IR? Normalt skall det inte störa, då IR ligger på långt högre frekvensband.

Har du kollat dina kanalval samt hur mycket andra WLANs du har omkring dig?

Osäkerpå form av IR. Är Logitech k400 i dagsläget, tokdålig räckvidd, dock bättre än förra tangentbordet som fungerade bra i förra lägenheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomaslj:

Som titel undrar, kan 2,4GHz wifi störa IR?

Nej.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thomaslj:

Som titel undrar, kan 2,4GHz wifi störa IR? Har nyligen flyttat och skaffat mig en asus router som skickar ut wifi i både 2.4GHz samt 5GHz.
Har otroligt dålig täckning på mina trådlösa enheter jämfört med förra lägenheten.

Vad har IR med detta att göra. Att du har sämre räckvidd på dina trådlösa enheter kan mycket väl bero på att det är fler nätverk i din nuvarande omgivning. IR är ljus, det är något helt annat än 2.4GHz WiFi.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!