Permalänk
Avstängd

4G för spel?

Kan man spela online med 4G idag? Jag är mycket kräsen när det gäller ping så jag undrar också ifall jag kommer få uppleva avbrytningar i nätverket samt annorlunda ping då och då (t.ex ena stunden så har jag 100 ms ping och sen ökas det till 500 ms ping helt plötsligt om ni förstår).

Jag tänker inte ladda ner eller surfa med 4G utan bara spela direkt, funkar det med dagens teknologi?
ADSL finns i mitt hus men tyvärr så är den redan tagen och fiber ser inte ut att komma till min förort om 10+ år minst.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att ADSL redan är taget? Köp en router.

Permalänk
Avstängd

Kan du bara svara på min fråga istället?

Permalänk
Medlem

Nej, det kan jag inte. Jag har ingen erfarenhet utav 4G.
Men jag har erfarenhet av ADSL. Har du bara en dator uppkopplad direkt till modemet? Du kan köpa en router och koppla in efter modemet, och få internet till hur många datorer som helst (nästan). Så att betala för mycket för för lite (aka 4G) när du redan har ADSL tycker jag inte är värt det för fem öre.

Permalänk
Skrivet av beundrarsamt:

Kan man spela online med 4G idag? Jag är mycket kräsen när det gäller ping så jag undrar också ifall jag kommer få uppleva avbrytningar i nätverket samt annorlunda ping då och då (t.ex ena stunden så har jag 100 ms ping och sen ökas det till 500 ms ping helt plötsligt om ni förstår).

Jag tänker inte ladda ner eller surfa med 4G utan bara spela direkt, funkar det med dagens teknologi?
ADSL finns i mitt hus men tyvärr så är den redan tagen och fiber ser inte ut att komma till min förort om 10+ år minst.

Jag sitter på både ADSL och 4g, för mig så fungerar 4g bättre än eller liknade ADSL

Permalänk
Medlem

Gick från ADSL ~8-12Mbit/s (gammal abonnemangsform) med runt 20-40ms som ping i de flesta spel och gick över till 4G ~70 ner ~40 upp och hade en stabil ~40ms ping i 2 år.

Sedan har jag gått över till fiber 100/100 de senaste 8 månaderna så jag har inte koll på hur läget med 4G är nu, men det fungerade utmärkt för mig att använda som ända internet källa. Bör tilläggas att jag kom över en abonnemangsform för 4G som skulle begränsas till 100GB i månaden men som aldrig blev det, hade 800GB som medel trafik per månad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Nej, det kan jag inte. Jag har ingen erfarenhet utav 4G.
Men jag har erfarenhet av ADSL. Har du bara en dator uppkopplad direkt till modemet? Du kan köpa en router och koppla in efter modemet, och få internet till hur många datorer som helst (nästan). Så att betala för mycket för för lite (aka 4G) när du redan har ADSL tycker jag inte är värt det för fem öre.

Så jag ska enligt dig dela med 10 andra personer genom telejacket och spela online med det? Fyfan vad underbart resonemang, hur tänkte du nu?

Skrivet av IceColdGlass:

Jag sitter på både ADSL och 4g, för mig så fungerar 4g bättre än eller liknade ADSL

Tack så mycket, kan du berätta vad för spel du lirar och kan du visa resultat från www.pingtest.net när du sitter på 4G?

Skrivet av Ayrin:

Gick från ADSL ~8-12Mbit/s (gammal abonnemangsform) med runt 20-40ms som ping i de flesta spel och gick över till 4G ~70 ner ~40 upp och hade en stabil ~40ms ping i 2 år.

Sedan har jag gått över till fiber 100/100 de senaste 8 månaderna så jag har inte koll på hur läget med 4G är nu, men det fungerade utmärkt för mig att använda som ända internet källa. Bör tilläggas att jag kom över en abonnemangsform för 4G som skulle begränsas till 100GB i månaden men som aldrig blev det, hade 800GB som medel trafik per månad.

Tackar för svar, kan du berätta vad för spel du lirade på? Är du helt hundra på att du hade stabil ping utan packet loss eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beundrarsamt:

Så jag ska enligt dig dela med 10 andra personer genom telejacket och spela online med det? Fyfan vad underbart resonemang, hur tänkte du nu?

För det vet han? Var lite trevlig om du förväntar dig hjälp. Ingen vill hjälpa någon som inte kan bete sig alls.

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Skrivet av we_man1:

För det vet han? Var lite trevlig om du förväntar dig hjälp. Ingen vill hjälpa någon som inte kan bete sig alls.

förstår inte hur op tänker, det blir fortfarande bättre ping än med 4g

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av we_man1:

För det vet han? Var lite trevlig om du förväntar dig hjälp. Ingen vill hjälpa någon som inte kan bete sig alls.

"få internet till hur många datorer som helst (nästan)."
låter inte 10 personer som en rimlig siffra? och sist jag kollade så frågade jag inte om ADSL utan om 4G.
Jag har erfarenhet när det gäller ADSL, och jag vill undvika ADSL (woho varför tror du jag gjorde denna tråd?). Att detta ska vara så himla svår att förstå

Skrivet av Sneaky_rhino:

förstår inte hur op tänker, det blir fortfarande bättre ping än med 4g

Absolut blir det bättre ping om du är den enda personen uppkopplad till ADSL.
I mitt fall, nej.

Permalänk

Kör telenor 4G på 900Mhz bandet och det är upp till 60Mbit/s, får ut 20 ner och 5 up men är så långt från masten men har ändå runt 20-30ms stadig ping med svenska spel servrar.

Tex spel server från Tyskland ligger ofta runt 50ms.

Och då ska vi observera att jag har det låga 4G LTE bandet som jag kör på, och har runt 30% täckning.

Uppgradering från 3G till 4G var som en dröm gick i uppfyllelse, pga den stadiga pingen

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalslandan:

Kör telenor 4G på 900Mhz bandet och det är upp till 60Mbit/s, får ut 20 ner och 5 up men är så långt från masten men har ändå runt 20-30ms stadig ping med svenska spel servrar.

Tex spel server från Tyskland ligger ofta runt 50ms.

Och då ska vi observera att jag har det låga 4G LTE bandet som jag kör på, och har runt 30% täckning.

Uppgradering från 3G till 4G var som en dröm gick i uppfyllelse, pga den stadiga pingen

http://www.pingtest.net/result/99289905.png

Jösses nästan som fiber.
Så här ser resultatet ut med ADSL när man delar med 3 personer.
Kan påpeka att jag var tvungen att använda nästan hela fyra minuter för testet skulle bli klar.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd låst*

Man ber inte om hjälp för att sedan vara otrevlig mot medlemmar som försöker hjälpa.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord