Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur får man in en diskret NO/NC i en QNAP/Pch

Permalänk

Hur får man in en diskret NO/NC i en QNAP/Pch

Hej

Har just installerat ett larm. Men jag vill att påslagning av larmet ska trigga min WiFi kamera (y-cam knight) för inspelning.

Från larmet kommer en diskret. Se www.clasohlson.com/se/Universalmottagare-URA-8/Pr365450000

I "surveillance station" som följer med min Qnap Ts-459Pro så finns funktion för att trigga kameran om den får ett Url Event tex Http://IP/cgi-bin/logical-input.cgi?name=blabla

Men hur skapar man ett sådant event mha NO/NC kretsen från larmet? Finns det Usb stickor med sådan funktion som man kan använda i en qnap(linux)? Det finns även en Popcorn hour a-400(linux) på samma lan om det skulle hjälpa.

Ideer mottages tacksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sventamyra:

Hej

Har just installerat ett larm. Men jag vill att påslagning av larmet ska trigga min WiFi kamera (y-cam knight) för inspelning.

Från larmet kommer en diskret. Se www.clasohlson.com/se/Universalmottagare-URA-8/Pr365450000

I "surveillance station" som följer med min Qnap Ts-459Pro så finns funktion för att trigga kameran om den får ett Url Event tex Http://IP/cgi-bin/logical-input.cgi?name=blabla

Men hur skapar man ett sådant event mha NO/NC kretsen från larmet? Finns det Usb stickor med sådan funktion som man kan använda i en qnap(linux)? Det finns även en Popcorn hour a-400(linux) på samma lan om det skulle hjälpa.

Ideer mottages tacksamt.

Några inte så värst genomtänkta uppslag:

Hur dirty får det vara? Jag tänker mig att man kanske kan snickra ihop nåt i stil med detta som skickar iväg något lämpligt tangentnedslag du aldrig använder (någon av F-knapparna kanske?), och kombinera det med ett makroprogram som kör iexplore <din url>, eventuell några sekunders sleep, och sedan dödar IE-instansen.

Kan du få det att skicka en kombination av tangentnedslag, så kan man ju skippa makroprogrammet, och skriva en batfil som kör IE, som man gör en shortcut man knyter en key shortcut till.

Man kanske kan få till något genom att slakta en USB-spelkontroll annars? Koppla in din brytare istället för någon av knapparna, och mappa upp det till att köra webbrowsern på något av sätten jag föreslog i föregående stycken. Det måste ju finnas möjlighet att på något sätt få en spelhandkontroll att skicka tangentnedslag, eller få datorn att tolka ett knapptryck på spelkontrollen som ett tangentnedslag.

Om du kopplar in dig på något med domswitchar (vilket de flesta tangentbord/spelkontroller som är så billiga att man utan vidare vill slakta dem har), så får du tänka på att man kanske bör koppla in en lämpligt dimensionerad resistor i serie med switchkretsen i ditt alarm, så du får samma resistans som genom en nedtryckt domswitch. Inte för att jag tror att det är något problem att direkt kortsluta, men better safe than sorry.

Folk som bygger arkadkabinett och liknande med en dator som kör diverse emulatorer brukar annars vara intresserade av liknande lösningar för att hooka upp spelkontrollknapparna till datorn. Kan nog vara värt att söka igenom diverse forum för sådant, det är säkert nån som kommit på nån skitsmart lösning.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Hej. tack för bra förslag. Men jag har ingen PC med i Loopen. Det här ska ju funka 24/7. Och jag har ingen PC server. Bara min Linux Nas och Popcornhour.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sventamyra:

Hej. tack för bra förslag. Men jag har ingen PC med i Loopen. Det här ska ju funka 24/7. Och jag har ingen PC server. Bara min Linux Nas och Popcornhour.

Ah, på så vis, men det är ju nästan bättre att du vill ha det så. Har nasen några USB-portar? I sådana fall kunde du ju koppla in samma bygge där, och knappra ihop ett shellscript som hämtar urlen med wget.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Ja, USB har jag ju på min NAS. Det är bra med lite input. Jag inser nu att mitt larm inte ger ifrån sig en signal, utan det har en switch. Så vad jag behöver göra är att ta en signal från USBn och leda den via mitt larms switch, och sedan föda in den i samma USB kontakt.

Jag får väl ta +5V på usbn, men på vilken pinne ska jag föra tillbaka den?

Och sen till det svåra. Hur skriver man ett linux-script som övervakar en usb-port? Jag borde väl kunna lägga in det som ett cronjob?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sventamyra:

Ja, USB har jag ju på min NAS. Det är bra med lite input. Jag inser nu att mitt larm inte ger ifrån sig en signal, utan det har en switch. Så vad jag behöver göra är att ta en signal från USBn och leda den via mitt larms switch, och sedan föda in den i samma USB kontakt.

Jag får väl ta +5V på usbn, men på vilken pinne ska jag föra tillbaka den?

Och sen till det svåra. Hur skriver man ett linux-script som övervakar en usb-port? Jag borde väl kunna lägga in det som ett cronjob?

Ja, och om du då "hackar" ett tangentbord eller en spelkontroll, och patchar in switchen från ditt alarm istället för en knapp på någon av dem, så har du ju ett interface mellan larmet och nasen. När larmet går, och switchen dras, så kommer nasen få motsvarande tangentnedslag/spelkontrollknapptryckning som du patchat in larmets switch på

Här har du ett sätt att göra det.

Säg att du kopplar in larmets NO-switch istället för F1-knappen på ett tangentbord (eller för all del parallellkopplar dem, så du kan testköra genom att bara trycka på F1). Då kan du använda exemplet från länken rätt av, med undantaget att du byter ut

string F1 = "top\n"

mot

för att skjuta iväg en request för url:en du hade som exempel i ditt första inlägg. Eventuellt kanske du vill skjuta med lite switchar till wget, i sådana fall lägger du in dem före \n på slutet, som är ett enterslag.

Det går säkert att åstadkomma precis samma sak med en spelkontroll om man hellre slaktar en sådan än ett tangentbord.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Tack för din ide. Keyboard drivers verkar inte följa med default i min NAS. Håller på att gräva i att installera

Permalänk
Medlem

Lite sent svar men det kanske kan hjälpa nån!

Slakta en joypad och kör med: http://www.cgarbs.de/joyd.en.html
Fungerar bra i debian/ubuntu. Oftast är det 8-10 knappar på en joypad vilket innebär 8-10 zoner.

Jag var tvungen att använda "patch for gcc 4.1.2" för att det skulle gå att kompilera sen kör jag med den senaste (0.3.1).