Trasigt moderkort, men brutit ett fläktpinnben - RMA?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2013

Trasigt moderkort, men brutit ett fläktpinnben - RMA?

Hej!

Idag dog mitt ASUS Rampage IV Extreme Black Edition av någon anledning och jag tänkte skicka in denna på RMA till Komplett.se, varifrån jag köpt denna. Dock råkade jag bryta av ett av pinnbenen på en av fläktarna (ej CPU_FAN) när jag kopplade ut en fläkt. Jag har inte kontaktat Komplett eller ASUS än men tänkte höra om hur "hårda" de är när det kommer till detta problem? Kommer de att skylla på att kortet är förstört p.g.a. ett brutet pinnben?

Alla andra ben är intakta för övrigt.

Tack på förhand!

/battlefield4life

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Jag hade nog varit ärlig och sagt som det var, moderkortet har gett upp om man sedan råkar bryta en pin som inte har någon övrig inverkan på moderkortet kanske de ser mellan fingrarna. Annars lär de nog bara neka så får du tillbaka ett defekt kort och får stå för frakten samt servicekostnad för felsökning.

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2005

Om du lyckats bryta av en pin kanske du likväl har haft sönder moderkortet genom annat slarv. Köp ett nytt och använd det trasiga på att öva lite på vetja.

Intel i7 6700k (+ Noctua NH-U12P) | Asus Z170 Pro Gaming | 16GB Corsair Vengeance 3000Mhz | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6GB | Samsung 840 EVO 250GB | 2x Samsung F4 2TB | Sound Blaster Z | Corsair HX620W | 4x Noctua NF-P12 120mm | Zalman MFC-1 Plus Fan Controller | Fractal Design Define R4 | Acer Predator XB271HU 27" IPS G-sync 165Hz

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Gling:

Om du lyckats bryta av en pin kanske du likväl har haft sönder moderkortet genom annat slarv. Köp ett nytt och använd det trasiga på att öva lite på vetja.

Ganska säker på att moderkortet dött av sig själv då jag inte rört det sedan jag byggt det Sedan så gör väl alla misstag! Har byggt ett flertal datorer utan några problem tidigare!

Men ja.. Ett brutet ben kan väl inte skada ett moderkort. Men kommer fe att neka reparation/byte av det på grund av detta? Typ att garantin inte gäller då jag orsakat en skada själv?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Hur lyckas man bryta en pinne till fläktuttag utan att gå lös på moderkortet med en tång?

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av battlefield4life:

Hej!

Idag dog mitt ASUS Rampage IV Extreme Black Edition av någon anledning och jag tänkte skicka in denna på RMA till Komplett.se, varifrån jag köpt denna. Dock råkade jag bryta av ett av pinnbenen på en av fläktarna (ej CPU_FAN) när jag kopplade ut en fläkt. Jag har inte kontaktat Komplett eller ASUS än men tänkte höra om hur "hårda" de är när det kommer till detta problem? Kommer de att skylla på att kortet är förstört p.g.a. ett brutet pinnben?

Alla andra ben är intakta för övrigt.

Tack på förhand!

/battlefield4life

Säg som det är. Att det först slutade fungera och när du sedan kopplade ur en fläkt så gick en av pinnarna på fläktkontakten sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Oavsett om det har med det ursprungliga problemet eller inte så är det väl självklart att man är ärlig, även om det ligger hos tillverkaren att bevisa att felet inte fanns där från börjar så tror jag chansen att lösa det hela på ett smidigt sätt ökar om du bara är ärlig än undanhåller information för dem. Det borde vara en självklarhet.

Tagit bort citat pga. §8
Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Persienner:

Oavsett om det har med det ursprungliga problemet eller inte så är det väl självklart att man är ärlig, även om det ligger hos tillverkaren att bevisa att felet inte fanns där från börjar så tror jag chansen att lösa det hela på ett smidigt sätt ökar om du bara är ärlig än undanhåller information för dem. Det borde vara en självklarhet.

Du har helt och hållet rätt. Ska kontakta ASUS direkt så får vi se vad som händer! Tack för hjälpen!

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

*Tråd rensad*
/Moderator

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Jag köpte får många år sedan en radiostyrd helikopter på Jysk, kraschade den så att en "motvikt" i propellrarna lossnade. Kastade in alltihopa i kartongen igen och brände tillbaka (hade köpt den bara timmar tidigare). Sa att den var pajj och fick en ny!

Men i detta fallet tror jag killarna har lite mer koll på sina produkter än vad kassörskan på Jysk hade, så bäst att vara ärlig!

Obisdian 650D // i5 3570K @ 4,6Ghz // Corsair H100 // Asus P8Z77-V // Corsair 16GB DDR3 Vengeance // GTX 1070 4GB // SSD 256GB Samsung // 2TB Seagate 64MB // Optiarc 7283S // Corsair AX850

www.dagsbladet.se - Dom absolut "viktigaste" nyheterna på nätet