Snabbtitt: Powercolor Devil 13 Dual R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Har du kikat på prestandatabellen i detta test var R9 295x2 befinner sig gentemot GTX 780Ti SLI?

Mm men han skrev inte SLI, finns inget på marknaden som besegrar 780TI SLI och det vet han om. Speciellt när man tittar på eftermarknadskorten.

Däremot så presterar AMD's dubbelmacka bättre än Nvidias dubbelmacka.
Men överklockar man båda blir det ett annat resultat dock.

Samlingssida för alla prestanda index.
http://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestand...

1 GPU Index

Dold text

2 GPU Index

Dold text
Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Har du kikat på prestandatabellen i detta test var R9 295x2 befinner sig gentemot GTX 780Ti SLI?

Är du seriös?
Eller trollar du?
Läs dem tidigare inläggen noga så kanske du inser varför du talar i nattmössan

Edit:
Tobbbe hann visa varför du har fel
Läs hans inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scitus:

Är du seriös?
Eller trollar du?
Läs dem tidigare inläggen noga så kanske du inser varför du talar i nattmössan

Edit:
Tobbbe hann visa varför du har fel
Läs hans inlägg

Han läste nog lite fort bara. Lätt hänt!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Åvan har han sagt 290x i andra inlägget säger han 290x2 Alltså talar han om 2 helt olika grafikkort

Skrivet av Rajat:

Har du kikat på prestandatabellen i detta test var R9 295x2 befinner sig gentemot GTX 780Ti SLI?

Skrivet av Tobbbe__:

Han läste nog lite fort bara. Lätt hänt!

Jag kan förstå att man läser fel en gång,
Men även efter att du påpekade att han fattat fel om vilket grafikkort Tumnus talade om så fortsatte han påstå att han hade rätt
Med andra ord så verkade han inte bry sig om att kolla igenom vad han hade gjort fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scitus:

Jag kan förstå att man läser fel en gång,
Men även efter att du påpekade att han fattat fel om vilket grafikkort Tumnus talade om så fortsatte han påstå att han hade rätt

Mm men han misstolkade troligen där Tumnus skrev 780Ti vs 290x2, därför han länkade SLI siffror sen. Han trodde säkert Tumnus menade SLI vs.. Vilken jag påpekade i andra inlägget. Who cares

ON Topic.

Tycker redaktionen borde ta bort artikeln då värdena inte verkar stämma när man jämför mot andra sidor på temperatur och strömförbrukning.

Är kortet defekt ska artikeln bort då den ger missvisande information.

Hänvisar till det här inlägget jag gjorde på sida 1.
#14726685

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Mm men han misstolkade troligen där Tumnus skrev 780Ti vs 290x2, därför han länkade SLI siffror sen. Han trodde säkert Tumnus menade SLI vs.. Vilken jag påpekade i andra inlägget. Who cares

ON Topic.

Tycker redaktionen borde ta bort artikeln då värdena inte verkar stämma när man jämför mot andra sidor på temperatur och strömförbrukning.

Är kortet defekt ska artikeln bort då den ger missvisande information.

Hänvisar till det här inlägget jag gjorde på sida 1.
#14726685

Jag ser vad det var han misstolkade, men att du behövde påvisa att han hade fel 2 gånger...

Förlåt att jag är en så "grinig" person just nu men jag har fått nog av hans och THB:s absurda inlägg
Blir så extremt frustrerad att jag vill slå näven i bordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scitus:

Jag ser vad det var han misstolkade, men att du behövde påvisa att han hade fel 2 gånger...

Förlåt att jag är en så "grinig" person just nu men jag har fått nog av hans och THB:s absurda inlägg
Blir så extremt frustrerad att jag vill slå näven i bordet

THB skriver rätt provocerande det gör han absolut. Men det ligger en viss del av sanning i hans inlägg.
Fast han låter bli att förklara vad som ligger bakom hans åsikter.

Skriver man endast "Nvidia VS AMD" = BRA dåligt i vartannat inlägg så borde man egentligen inte skriva alls.

Om man bortser från priset så presterar Titan Z bättre än 290x2. OM man överklockar det. Med stock speeds är det bara å glömma såklart. Men Nvidias kylare tsm med GK110 överklocknings potential så är den snabbt förbi och en bra bit också.
Trots att AMD's kort hade vattenkylning om än en dålig version av vattenkylning.

Det säger en hel del om Konstruktionen av Titan Z. Byggkvaliteten på det kortet är väldigt väldigt bra!

Det grundas inte enbart på att Sweclockers exemplar från Webhallen var ett "guld exemplar". Fler sidor som testat Titan Z har visat samma mönster. Stock så suger Titan Z, men överklockat så slår den allt på fingrarna även 780Ti SLI.

Guru3d's prestanda siffror.

http://www.guru3d.com/articles_pages/nvidia_geforce_gtx_titan...

Dold text
Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Fel, nvidia har inte dåliga drivrutiner. Fråga bara diverse kända nvidia förespråkare här på forumet. De har aldrig haft problem med drivrutiner till sina Geforce kort, men ATI däremot! Du skall bara veta hur mycket problem det var med deras catalysator/drivrutin till sitt x1950pro när de körde RC-Vista, fy för AMD!

Från någon som anser sig vara hyfsat neutral (Jag har av ren slump skiftat mellan ATI/Nvidia varenda datorbyte jag gjort de senaste 10-12 åren) så har Nvidia definitivt stabilare drivrutiner, dock så är dom definitivt inte problem fria

i nu läget har jag 2st 460 GTX i SLI. Rent generellt så har det fungerat bättre än mitt ATI 4890, men jag har inte kunnat uppdatera drivrutiner sedan 314.22. Testat flera olika och allt efter det ger samma fel att datorn bara fryser i några sekunder då och då. Händer på skrivbordet, i webläsaren, i spel etc. Byter jag till en äldre drivrutin funkar det

Så definitivt inte problemfritt

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

THB skriver rätt provocerande det gör han absolut. Men det ligger en viss del av sanning i hans inlägg.
Fast han låter bli att förklara vad som ligger bakom hans åsikter.

Skriver man endast "Nvidia VS AMD" = BRA dåligt i vartannat inlägg så borde man egentligen inte skriva alls.

Om man bortser från priset så presterar Titan Z bättre än 290x2. OM man överklockar det. Med stock speeds är det bara å glömma såklart. Men Nvidias kylare tsm med GK110 överklocknings potential så är den snabbt förbi och en bra bit också.
Trots att AMD's kort hade vattenkylning om än en dålig version av vattenkylning.

Det säger en hel del om Konstruktionen av Titan Z. Byggkvaliteten på det kortet är väldigt väldigt bra!

Det grundas inte enbart på att Sweclockers exemplar från Webhallen var ett "guld exemplar". Fler sidor som testat Titan Z har visat samma mönster. Stock så suger Titan Z, men överklockat så slår den allt på fingrarna även 780Ti SLI.

Guru3d's prestanda siffror.

Jag håller med dig om att titan z är ett bättre kort om man överklockar och bortser från priset
Men att THB kommer och säger att titan z förnedrar r9 295x2 är återigen helt absurt
Båda korten är väldigt bra och erbjuder bland det bästa som finns på marknaden

Han är som du säger väldigt provocerande
Vilket jag borde ignorera, men efter ha sett ett flertal av hans inlägg här på swec under åren så har jag fått nog
Jag är ingen moderator, men skulle säga att han gått över gränsen och aktivt provocerar folk
Med andra ord borde han ses som ett troll och därför åtminstone varnas och därefter bannas om han fortsätter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scitus:

Jag håller med dig om att titan z är ett bättre kort om man överklockar och bortser från priset
Men att THB kommer och säger att titan z förnedrar r9 295x2 är återigen helt absurt
Båda korten är väldigt bra och erbjuder bland det bästa som finns på marknaden

Han är som du säger väldigt provocerande
Vilket jag borde ignorera, men efter ha sett ett flertal av hans inlägg här på swec under åren så har jag fått nog
Jag är ingen moderator, men skulle säga att han gått över gränsen och aktivt provocerar folk
Med andra ord borde han ses som ett troll och därför åtminstone varnas och därefter bannas om han fortsätter

Håller absolut med om den saken.

Vid ett sådant tillfälle, anmäl inlägget så får en moderator ta en titt på det och undersöka om det bryter mot någon forum regel. I din anmälan kan du bifoga länkar till liknande inlägg om trolling är fallet.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Va rolig du är, så här skrev du i tråden om AMD Mantle aktuellt för Grand Theft Auto V

Dold text

Nu säger du helt emot ditt eget argument

Gör jag det? Jag jämförde först ett (observera ordet ETT) GTX 780Ti mot 295X2. Sedan jämförde jag även Titan Z mot 295X2. INGENSTANS jämför jag 2x 780Ti i SLI. Detta är något du själv diktat ihop alt. fått för dig. Hur vore det om du läste igenom den kommentar som jag även citerade istället för att gissa dig till saker och ting?

Skrivet av Scitus:

Jag håller med dig om att titan z är ett bättre kort om man överklockar och bortser från priset
Men att THB kommer och säger att titan z förnedrar r9 295x2 är återigen helt absurt
Båda korten är väldigt bra och erbjuder bland det bästa som finns på marknaden

Han är som du säger väldigt provocerande
Vilket jag borde ignorera, men efter ha sett ett flertal av hans inlägg här på swec under åren så har jag fått nog
Jag är ingen moderator, men skulle säga att han gått över gränsen och aktivt provocerar folk
Med andra ord borde han ses som ett troll och därför åtminstone varnas och därefter bannas om han fortsätter

Håller helt med om att THB bara är ute för att provocera. Och detta gör denna person konstant också.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Gör jag det? Jag jämförde först ett (observera ordet ETT) GTX 780Ti mot 295X2. Sedan jämförde jag även Titan Z mot 295X2. INGENSTANS jämför jag 2x 780Ti i SLI. Detta är något du själv diktat ihop alt. fått för dig. Hur vore det om du läste igenom den kommentar som jag även citerade istället för att gissa dig till saker och ting?

Håller helt med om att THB bara är ute för att provocera. Och detta gör denna person konstant också.

Okej, nu släpper vi det här.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Okej, nu släpper vi det här.

Låter bra

Har bara en fråga nu, när vi ändå diskuterar dubbel gpu kort
Varför har priset gått upp så fruktansvärt mycket på dem?

gtx 590 låg på ca 6000kr vid release och hd 6990 också på ca 6000kr
Därefter låg gtx 690 på ca 9000kr vid release och hd 7990 på ca 8000-9000kr

Nu ligger titan z på 23000kr och r9 295x2 på 13000kr
Det är en kraftig prisökning för varje generation

Jag vet att deras kylarlösningar har fått mycket högre kvalité och blivit betydligt bättre
men det borde inte drivit upp priset så extremt mycket, eller?

Permalänk
Medlem

Det blir bara besvikelser när det kommer DUAL-GPU kort... antingen är det för dyrt, för högljutt eller så är det en massiv vattenkylare på den så den blir stor som fan, Jag trodde hela tanken med dual gpu kort skulle vara att man fick mycket power på liten yta eftersom små moderkort inte stödjer sli eller crossfire.
Hade vart fint att klämma in i ett mini.itx chassi liksom.

GTX 690 är ju ett bra exempel på ett dual-gpu kort som funkar i ett litet bygge, inte snuskigt dyrt och samtidgt litet och relativt tyst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

THB skriver rätt provocerande det gör han absolut. Men det ligger en viss del av sanning i hans inlägg.
Fast han låter bli att förklara vad som ligger bakom hans åsikter.

Skriver man endast "Nvidia VS AMD" = BRA dåligt i vartannat inlägg så borde man egentligen inte skriva alls.

Om man bortser från priset så presterar Titan Z bättre än 290x2. OM man överklockar det. Med stock speeds är det bara å glömma såklart. Men Nvidias kylare tsm med GK110 överklocknings potential så är den snabbt förbi och en bra bit också.
Trots att AMD's kort hade vattenkylning om än en dålig version av vattenkylning.

Det säger en hel del om Konstruktionen av Titan Z. Byggkvaliteten på det kortet är väldigt väldigt bra!

Det grundas inte enbart på att Sweclockers exemplar från Webhallen var ett "guld exemplar". Fler sidor som testat Titan Z har visat samma mönster. Stock så suger Titan Z, men överklockat så slår den allt på fingrarna även 780Ti SLI.

Guru3d's prestanda siffror.

I det här testet så slår det 295x2 oklockat http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews... .

Men som vanligt beror det mycket på vad för spel som testas.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Titan Z klockar dock rätt avsevärt mycket bättre, och presterar bättre efter klockning. Så ett vattenblock hade gett Titan Z utrymme att visa sina muskler. Tyvärr borde det halveras i pris för att motiveras, och då trampar det direkt på dubbla Titan Black. Så det blir rörigt!

Sweclockers exemplar av Titan Z klockar mycket bättre än deras exemplar av 295x2*
(Man kan inte motivera priset med bara det enligt mig)

Men jag kan erkänna, hade det kostat samma som 295x2 och jag hade de pengarna över hade jag köpt Titan Z alla dagar i veckan

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scitus:

Låter bra

Har bara en fråga nu, när vi ändå diskuterar dubbel gpu kort
Varför har priset gått upp så fruktansvärt mycket på dem?

gtx 590 låg på ca 6000kr vid release och hd 6990 också på ca 6000kr
Därefter låg gtx 690 på ca 9000kr vid release och hd 7990 på ca 8000-9000kr

Nu ligger titan z på 23000kr och r9 295x2 på 13000kr
Det är en kraftig prisökning för varje generation

Jag vet att deras kylarlösningar har fått mycket högre kvalité och blivit betydligt bättre
men det borde inte drivit upp priset så extremt mycket, eller?

De kostar mer att producera.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Discokungen
Skrivet av CyberSpace:

Sweclockers exemplar av Titan Z klockar mycket bättre än deras exemplar av 295x2*
(Man kan inte motivera priset med bara det enligt mig)

Men jag kan erkänna, hade det kostat samma som 295x2 och jag hade de pengarna över hade jag köpt Titan Z alla dagar i veckan

Fast GK110 klockar avsevärt mycket bättre än Hawaii, så det är i princip garanterat. Speciellt när de kretsarna i Titan Z verkar vara väldigt högt binnade för att de ska kunna gå på låg spänning och läcka så lite ström som möjligt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scitus:

Låter bra

Har bara en fråga nu, när vi ändå diskuterar dubbel gpu kort
Varför har priset gått upp så fruktansvärt mycket på dem?

gtx 590 låg på ca 6000kr vid release och hd 6990 också på ca 6000kr
Därefter låg gtx 690 på ca 9000kr vid release och hd 7990 på ca 8000-9000kr

Nu ligger titan z på 23000kr och r9 295x2 på 13000kr
Det är en kraftig prisökning för varje generation

Jag vet att deras kylarlösningar har fått mycket högre kvalité och blivit betydligt bättre
men det borde inte drivit upp priset så extremt mycket, eller?

Flera aspekter egentligen tror jag.

690 var byggt på 2st GK104 chip. Det i sig drar ner priset rätt rejält då kretsarna är lättare att tillverka, kostar mindre och har betydligt mindre beräknings kraft.
Det kortet var ett rakt igenom Gaming kort.

Titan är en anledning. Det konceptet som Nvidia börjat med drar upp priset rejält. Att göra Gaming/Mini Tesla hybrider drar upp priserna nå djävulskt.
Sedan har Nvidia också visat att det finns en marknad för dessa Premium modeller som 780Ti, Titan,Titan BE, Titan Z. Alla modeller säljer som smör!

AMD vill också hänga med så naturligt vis höjer även dom också priserna priserna fast dom väljer att ligga något under för att fortfarande kunna sälja sina produkter som "billiga"

Här är en kille som just fått hem sina 2 Titan Z, vattenblocken ligger bredvid. Han köper inte för att han har ont och plats utan för att han vill inte ha ngt annat.
http://www.overclock.net/t/1484155/nvidia-geforce-gtx-titan-z...

Så länge marknaden fortsätter att expandera och efterfrågan på Uber premium som Titan BE, Titan Z 290x2 kommer priserna stiga.
Skulle det börja sälja dåligt, dvs en typ lågkonjunktur för dekstop modeller då hade priserna börjat falla. Men någon sådan typ att lågkonjunktur verkar vara väldigt långt bort.

Försök se på dessa modeller som Xeon processorer. Dom har alltid funnits där och dom har kostat mycket pengar! Varför ska inte GPU marknaden ha sina egna "Xeon" modeller?

Skrivet av Flamso:

Fast GK110 klockar avsevärt mycket bättre än Hawaii, så det är i princip garanterat. Speciellt när de kretsarna i Titan Z verkar vara väldigt högt binnade för att de ska kunna gå på låg spänning och läcka så lite ström som möjligt.

Det är verkligen stor skillnad på GK110 kretsarna idag och vid Vanilla Titan release

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

De kostar mer att producera.

Jag borde nog ha tänkt på att både nvidias och amds bästa top-end grafikkort har blivit mycket dyrare för varje generation
6970 kostade 3700kr, 7970 ca 5000kr. Gtx 680 kostade ca 5000kr och gtx 780 ca 6000kr
Vet inte varför, men antog att de hade ungefär samma pris vid release

Det är dock ingen trevligt trend vi ser, deras bästa gpu:er blir som sagt mycket dyrare för varje generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scitus:

Jag borde nog ha tänkt på att både nvidias och amds bästa top-end grafikkort har blivit mycket dyrare för varje generation
6970 kostade 3700kr, 7970 ca 5000kr. Gtx 680 kostade ca 5000kr och gtx 780 ca 6000kr
Vet inte varför, men antog att de hade ungefär samma pris vid release

Det är dock ingen trevligt trend vi ser, deras bästa gpu:er blir som sagt mycket dyrare för varje generation

Sen är det också så att allting blir alltid dyrare. Men vi får också mer i lön varje år. Inflation är en orsak.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Sen är det också så att allting blir alltid dyrare. Men vi får också mer i lön varje år. Inflation är en orsak.

Jodå, men tror inte inflationen motiverar Nvidias senaste överpriser (var ju inga problem att sänka rejält när Hawaii kom).
Frågan är om vi fått för billiga kort hittills eller om Nvidia helt enkelt upptäckte att folk var villiga att betala 9000+ för ett grafikkort när de släppte 690 och satte det som ny baseline för high end. Amd verkar mer köra sitt race även om 295x2 bröt mönstret något.

On topic så håller jag med om att denna snabbtitt bör antingen plockas bort alternativt utrustas med übertydliga markeringar om att kortet är defekt.

Titel: Snabbtitt på defekt Devil 13

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Flera aspekter egentligen tror jag.

690 var byggt på 2st GK104 chip. Det i sig drar ner priset rätt rejält då kretsarna är lättare att tillverka, kostar mindre och har betydligt mindre beräknings kraft.
Det kortet var ett rakt igenom Gaming kort.

Titan är en anledning. Det konceptet som Nvidia börjat med drar upp priset rejält. Att göra Gaming/Mini Tesla hybrider drar upp priserna nå djävulskt.
Sedan har Nvidia också visat att det finns en marknad för dessa Premium modeller som 780Ti, Titan,Titan BE, Titan Z. Alla modeller säljer som smör!

AMD vill också hänga med så naturligt vis höjer även dom också priserna priserna fast dom väljer att ligga något under för att fortfarande kunna sälja sina produkter som "billiga"

Här är en kille som just fått hem sina 2 Titan Z, vattenblocken ligger bredvid. Han köper inte för att han har ont och plats utan för att han vill inte ha ngt annat.
http://www.overclock.net/t/1484155/nvidia-geforce-gtx-titan-z...

Så länge marknaden fortsätter att expandera och efterfrågan på Uber premium som Titan BE, Titan Z 290x2 kommer priserna stiga.
Skulle det börja sälja dåligt, dvs en typ lågkonjunktur för dekstop modeller då hade priserna börjat falla. Men någon sådan typ att lågkonjunktur verkar vara väldigt långt bort.

Försök se på dessa modeller som Xeon processorer. Dom har alltid funnits där och dom har kostat mycket pengar! Varför ska inte GPU marknaden ha sina egna "Xeon" modeller?

Det är verkligen stor skillnad på GK110 kretsarna idag och vid Vanilla Titan release

Håller med dig här, Tyvärr har många svårt att acceptera att vissa personer vill lägga så mycket pengar på datordelar när det är som vilken premiumleksak som helst t.ex bilar eller ljudanläggningar. Intresset avgör och det är bara att svälja det och gå vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Fast GK110 klockar avsevärt mycket bättre än Hawaii, så det är i princip garanterat. Speciellt när de kretsarna i Titan Z verkar vara väldigt högt binnade för att de ska kunna gå på låg spänning och läcka så lite ström som möjligt.

Det säger dock inte mycket om hur klockvänlig en krets är. I många fall är kretsar med högre läckage klockvänligare men det krävs ofta högre spänning och bättre kylning.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av elajt_1:

Det säger dock inte mycket om hur klockvänlig en krets är. I många fall är kretsar med högre läckage klockvänligare men det krävs ofta högre spänning och bättre kylning.

Fair enough. Poängen är mer att GK110 klockar avsevärt mycket bättre än Hawaii.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Scitus:

Jag håller med dig om att titan z är ett bättre kort om man överklockar och bortser från priset
Men att THB kommer och säger att titan z förnedrar r9 295x2 är återigen helt absurt
Båda korten är väldigt bra och erbjuder bland det bästa som finns på marknaden

Han är som du säger väldigt provocerande
Vilket jag borde ignorera, men efter ha sett ett flertal av hans inlägg här på swec under åren så har jag fått nog
Jag är ingen moderator, men skulle säga att han gått över gränsen och aktivt provocerar folk
Med andra ord borde han ses som ett troll och därför åtminstone varnas och därefter bannas om han fortsätter

Visst kan mitt inlägg ses som provocerande om man är amd-fantast, men inlägget stämmer.
Titan Z är ett bättre kort när man överklockar det då det nästan utklassar 295x2.

Nvidias kort har vanlig luftkylning och presterar bättre än AMD's värsting, det är fakta som flertalet tester visar.

Anser du att mitt/mina inlägg är trollning så bör du anmäla dem så får en moderator gör en bedömning.
Ibland svider sanningen, jag är mycket väl medveten om att AMD gjort många kort som varit bättre än Nvidias varianter och att även Nvidia haft problem med drivrutiner, tex 590 exemplet som togs upp tidigare i den här tråden.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Fast GK110 klockar avsevärt mycket bättre än Hawaii, så det är i princip garanterat. Speciellt när de kretsarna i Titan Z verkar vara väldigt högt binnade för att de ska kunna gå på låg spänning och läcka så lite ström som möjligt.

Okej, så då antar jag att du tycker att Titan Z förnedrar 295x2?

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Discokungen
Skrivet av CyberSpace:

Okej, så då antar jag att du tycker att Titan Z förnedrar 295x2?

Nej absolut inte. De är rätt jämna kort om man bortser från priset. Räknar man med priset så är Titan Z fortfarande helt meningslöst. Inte för att 295X2 är så mycket mer meningsfullt, men ändå.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Nej absolut inte. De är rätt jämna kort om man bortser från priset. Räknar man med priset så är Titan Z fortfarande helt meningslöst. Inte för att 295X2 är så mycket mer meningsfullt, men ändå.

Alright, det var det enda jag argumenterade om ^^

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Skrivet av THB:

Visst kan mitt inlägg ses som provocerande om man är amd-fantast, men inlägget stämmer.
Titan Z är ett bättre kort när man överklockar det då det nästan utklassar 295x2.

Nvidias kort har vanlig luftkylning och presterar bättre än AMD's värsting, det är fakta som flertalet tester visar.

Anser du att mitt/mina inlägg är trollning så bör du anmäla dem så får en moderator gör en bedömning.
Ibland svider sanningen, jag är mycket väl medveten om att AMD gjort många kort som varit bättre än Nvidias varianter och att även Nvidia haft problem med drivrutiner, tex 590 exemplet som togs upp tidigare i den här tråden.

Fortfarande, man kan inte enbart räkna in överklockning när korten jämförs.

Visa signatur

...