Permalänk
Medlem

Mikrofoner låter dåligt

Hej.
Har dator i sign, hade en mikrofon som lät dåligt - köpte en ny, den låter tydligen också dåligt. Dvs, det brusar trots att jag knappt har på mikrofon boost. Har på precis så hög volym att jag hörs väl, trots att mikrofon sitter precis vid munnen. Ändå brusar det.

Det enda som inte brusar är min webcams mick som går genom USB.
Men problemet med den är ju att den tar upp allt ljud runt omkring, tangentbordet, musklick o allt sånt så de i Skype blir ju irriterade på det.

Jag tycker inte att en helt ny mikrofon ska brusa, så det kanske är något fel på min mjukvara?
Vad kan jag göra för att felsöka detta? Har de senaste drivrutinerna vad jag vet.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Kopplar du in den framme på chassit eller där bak?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av kwame:

Hej.
Har dator i sign, hade en mikrofon som lät dåligt - köpte en ny, den låter tydligen också dåligt. Dvs, det brusar trots att jag knappt har på mikrofon boost. Har på precis så hög volym att jag hörs väl, trots att mikrofon sitter precis vid munnen. Ändå brusar det.

Det enda som inte brusar är min webcams mick som går genom USB.
Men problemet med den är ju att den tar upp allt ljud runt omkring, tangentbordet, musklick o allt sånt så de i Skype blir ju irriterade på det.

Jag tycker inte att en helt ny mikrofon ska brusa, så det kanske är något fel på min mjukvara?
Vad kan jag göra för att felsöka detta? Har de senaste drivrutinerna vad jag vet.

Vad är det för mic? Har du puffskydd?

Visa signatur

Dator: Fractal design arc xl---asus sabertooth r2.0---amd fx 8320 4.5ghz---16gb corsair vengeance---gtx770---corsair ax860i---dvd-brännare---2tb hdd.
Runt datorn har jag: cooler master inferno/razer deathadder respawn---cooler master 400 ceres---mad catz cyborg v5.
Släpbar: compaq presario cq56.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hej.
Har dator i sign, hade en mikrofon som lät dåligt - köpte en ny, den låter tydligen också dåligt. Dvs, det brusar trots att jag knappt har på mikrofon boost. Har på precis så hög volym att jag hörs väl, trots att mikrofon sitter precis vid munnen. Ändå brusar det.

Det enda som inte brusar är min webcams mick som går genom USB.
Men problemet med den är ju att den tar upp allt ljud runt omkring, tangentbordet, musklick o allt sånt så de i Skype blir ju irriterade på det.

Jag tycker inte att en helt ny mikrofon ska brusa, så det kanske är något fel på min mjukvara?
Vad kan jag göra för att felsöka detta? Har de senaste drivrutinerna vad jag vet.

Troligtvis ditt ljudkort som är dåligt. Köp en mikrofon som går via USB eller köp ett nytt ljudkort.

Permalänk
Medlem

Vad har du för ljudkort?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

Vad har du för mick ?

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

Testa att sätt "mute" på alla andra e.v. inkanaler som finns för ljudkortet. Jag hade en hel del brus på ett ljudkort från Creative, när jag satte mute på Line In så slutade det. Kanske var fabrikationsfel, men värt ett försök iaf.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Vad är det för mic och ljudkort?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Använder det inbyggda i moderkortet i sign, dvs "Ljudkort
Chip ALC1150 7.1"

Ska prova era förslag sedan.
Först hade jag en bordsmikrofon från AudioVideoExperten för cirka 200 kronor, sen nu köpte jag en från inet (pga att den andra brusade)
https://www.inet.se/produkt/6361022/zalman-mikrofon-med-clip-...

Visst den är billig, förväntade mig inte speciellt lång tid att de skulle vara brusfritt. Men det är ett jävla tjutande på den+brus redan från början.

Kan man reklamera ett moderkort om jag kommer fram till att det är kasst ljudkort?
Har nämligen lite andra problem med det typ att tangentbordet inte fungerar vid boot ibland (alltså innan jag kommer in i Windows) fungerar kanske 1/10 gånger, lite irriterande när man vill ändra saker i BIOS.

Edit: min USB fram fungerar, men inte ljudporten, vad kan det bero på? Har kopplat in den rätt, kollade nyss och den sitter ikopplad i "JAUD1" och enligt manualen "Front panel audio connector". Så kan inte testa hur det låter i fronten, har ett nzxt h440, cirka 2 veckor gammalt

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

USB är digitalt och mini-tele är analogt. Är datorn kopplad till ojordat uttag?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Har du realteks egen drivrutin?

Om inte, ladda ner och installera den. Titta sedan efter någon slags brusreducering i realteks kontrollpanel.