Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dåliga write/read hastigheter?

Permalänk
Medlem

Dåliga write/read hastigheter?

Hej,

Har en intel 520 SSD och känner att jag inte får ut riktigt rätt siffor på benchmark osv. Kan det vara någonting jag har missat? Formaterade för någon dag sedan och läste nu att man ska formatera SSD diskar i AHCI. Kan det vara det som är problemet, att jag missat det helt enkelt?

Här är specifikationerna:
Hårddiskegenskaper
Formfaktor Intern
Hårddisktyp Solid-state
Flashminnestyp MLC
Tumstorlek 2,5 "
Lagringskapacitet 240 GB
Gränssnitt SATA-III
Överföringshastighet (läsa) 550 MB/s
Överföringshastighet (skriva) 520 MB/s

Controller chipset SandForce 2281
Random Read 4KB 50000 IOPS
Random Write 4KB 60000 IOPS
Maximum 4KB Random Write 80000 IOPS

och benchmark med AS SSD:

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Du kör redan AHCI, så det är inte det som är problemet. Vad har du mer för prylar i datorn?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du kör redan AHCI, så det är inte det som är problemet. Vad har du mer för prylar i datorn?

Ja, till skillnad från SSD disken så är dom inte direkt nya. Antar att det kan vara det som är problemet då det oftast är övriga komponenter som håller SSD diskarna tillbaka som jag förstått. Fick åtminstone en windows experience index på 7,7

ASUS P7P55D DELUXE P55 S-1156 ATX
INTEL CORE I5 760 2.80GHZ 8MB S-1156
CORSAIR VX 550W NÄTDEL ATX12V 2.2 / EPS12V
CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 1600MHZ CL8
ASUS GEFORCE GTX 660 OC 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP

Permalänk
Hedersmedlem

Den teoretiska maxhastigheten med ditt moderkort är 300MB/s eftersom du bara har SATA2 portar. Så jag skulle säga att disken presterar vad den ska.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Den teoretiska maxhastigheten med ditt moderkort är 300MB/s eftersom du bara har SATA2 portar. Så jag skulle säga att disken presterar vad den ska.

Nja, mitt moderkort bör ha SATA 3 portar också. Såvida jag nu inte missat något eller produktspecifikationen från när jag köpte det inte stämmer.

http://www.dustinhome.se/product/5010329460/asus-p7p55d-delux...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fromis:

Nja, mitt moderkort ska ha SATA 3 portar också. Såvida jag nu inte missat något eller produktspecifikationen från när jag köpte det inte stämmer.

http://www.dustinhome.se/product/5010329460/asus-p7p55d-delux...

SATA 3Gbit/s = SATA2.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fromis:

Nja, mitt moderkort bör ha SATA 3 portar också. Såvida jag nu inte missat något eller produktspecifikationen från när jag köpte det inte stämmer.

http://www.dustinhome.se/product/5010329460/asus-p7p55d-delux...

Varför "bör" det ha SATA3-portar?

Den kortet har inte mer än SATA2, SATA3 kom med Sandy Bridge tror jag.

Dessutom har du köpt en Sandforce-baserad disk (men med Intel-kvalitet och buggfixar) som bara är riktigt snabb vid skrivning av komprimerbar data. AS SSD testar mestadels okomprimerbar data, så även med SATA3 så skulle du aldrig kommit upp i några 500MB/s i skriv. Vill du fusktesta så finns ATTO om du känner att du vill ha högre staplar. Det testar med komprimerbar data.

Är det en tröst så har jag en själv.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket! Misstog "SATA 3Gbit/s" för SATA 3 portar