Permalänk
Medlem

Flygsimulator

Jag funderar på att börja spela något flygsimulatorspel, Vilket ska jag välja o vad bör jag köpa för joystick och/eller annan hårdvara som nybörjare?

Tack

Permalänk

Microsoft flight simulator x gold edition är en väldigt bra simulator som bygger på moddar. Svårighetsgraden går att ställa från allt till inget Beträffande joystick så får du nog lämna en prislapp

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Som föregående talare så är FSX i princip det enda flygspelet som går att användas som simulation. Spelet som sig är otroligt o-optimerat och grafiken är rent av dålig (om man jämför med dagens spel). Jag skulle kunna skriva en uppsats om hur mycket det spelet skiljer sig från dagens spel. Men så kul ska vi inte ha det FSX går att få riktigt j*vla snyggt med moddar och andra optimeringar. Sök på youtube efter t.ex. "FSX 2014" så får du garanterat fram videos där vissa scener inte går att skiljas från verklighet.

Det finns dock en hake med detta spel. Realism bygger framförallt på att spelet man vill spela ser bra ut i första hand, annars är det i min mening ganska pointless att lägga pengar på simulator-utrustning. Att få FSX att flyta med 60 fps och realistiskt utseénde är ett helvete rent utsagt tyvärr...

Man behöver definitivt en stark i7, gärna ett moderkort som har plats för två i7-processorer om vi ska "överdriva" så mycket. Tyvärr så kan man inte kalla detta överdrift när man pratar FSX. Spelet är så sjuukt beroende av cpu-kraft att det egentligen inte spelar någon roll ifall man sitter på ett 7970 eller två 780Ti. Såklart det spelar någon roll, men ni fattar vad jag menar. Hoppas detta väckt tankar och funderingar.

Om intresset fortfarande finns kvar efter min lilla uppsats, välkommen till klubben! FSX är ett grymt roligt spel där timmarna lätt försvinner

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

FlightGear är värt att testa. Det är gratis och det finns även ett multiplayer läge dock kanske inte så realistiskt som vissa andra flygsimulatorer så som x-plane.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Som föregående talare så är FSX i princip det enda flygspelet som går att användas som simulation. Spelet som sig är otroligt o-optimerat och grafiken är rent av dålig (om man jämför med dagens spel). Jag skulle kunna skriva en uppsats om hur mycket det spelet skiljer sig från dagens spel. Men så kul ska vi inte ha det FSX går att få riktigt j*vla snyggt med moddar och andra optimeringar. Sök på youtube efter t.ex. "FSX 2014" så får du garanterat fram videos där vissa scener inte går att skiljas från verklighet.

Det finns dock en hake med detta spel. Realism bygger framförallt på att spelet man vill spela ser bra ut i första hand, annars är det i min mening ganska pointless att lägga pengar på simulator-utrustning. Att få FSX att flyta med 60 fps och realistiskt utseénde är ett helvete rent utsagt tyvärr...

Man behöver definitivt en stark i7, gärna ett moderkort som har plats för två i7-processorer om vi ska "överdriva" så mycket. Tyvärr så kan man inte kalla detta överdrift när man pratar FSX. Spelet är så sjuukt beroende av cpu-kraft att det egentligen inte spelar någon roll ifall man sitter på ett 7970 eller två 780Ti. Såklart det spelar någon roll, men ni fattar vad jag menar. Hoppas detta väckt tankar och funderingar.

Om intresset fortfarande finns kvar efter min lilla uppsats, välkommen till klubben! FSX är ett grymt roligt spel där timmarna lätt försvinner

Nu är det några år sen men jag vill minnas att FSX nyttjade högre frekvens på processorn istället för många kärnor/trådar.
Har de lyckats koda om detta så att det skalar bättre över flera trådar alltså? Intressant.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dryparn:

Jag funderar på att börja spela något flygsimulatorspel, Vilket ska jag välja o vad bör jag köpa för joystick och/eller annan hårdvara som nybörjare?

Tack

DCS World är den absolut bästa (strids)flygsimulatorplattformen, i synnerhet modulen A-10C Warthog.

Här är en liten video som jag brukar visa för de som är nyfikna på DCS A10: https://www.youtube.com/watch?v=wJ1UWrOfxhs

DCS World finns på steam, och vissa av modulerna till DCS World är grafis, så det är bara att tanka hem och testa om man vill lattja lite.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

Realism bygger framförallt på att spelet man vill spela ser bra ut i första hand, annars är det i min mening ganska pointless att lägga pengar på simulator-utrustning.

Realism bygger framför allt på en så detaljerad och realistisk simulation av flygfysiken och flygplanens system som möjligt. Grafiken är sekundär.

Utan det förstnämnda spelar det ingen roll hur snyggt det är, det kommer ändå inte vara nåt att ha.

Riktiga flygsimulatorer i mångmiljonklassen har inte ens särskilt snygg grafik!

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter en bra start utan speciell inriktning, grundläggande flyg och med matchande kontrollers med en budget på låt oss säga, 2000kr.

Realism är ett krav, jag har inget mot att tweka en stund för att mappa till kontrollers osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Realism bygger framför allt på en så detaljerad och realistisk simulation av flygfysiken och flygplanens system som möjligt. Grafiken är sekundär.

Utan det förstnämnda spelar det ingen roll hur snyggt det är, det kommer ändå inte vara nåt att ha.

Riktiga flygsimulatorer i mångmiljonklassen har inte ens särskilt snygg grafik!

Fysiken är redan väldigt god i FSX och därför ganska irrelevant att ta upp i och med mitt sammanhang.

Visa signatur

OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk

Är förvånad att ingen har nämnt x-plane 10 av Laminar Research. Tror inget slår denna flygsimulator, den är väldigt komplicerad och förväntar sig typ att du ska veta hur man flyger ett flygplan i princip (har för mig att det går att köpa tillägg som lär dig). Har fullversionen på datorn och den tar ungefär 52 gb plats!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverator:

Är förvånad att ingen har nämnt x-plane 10 av Laminar Research. Tror inget slår denna flygsimulator, den är väldigt komplicerad och förväntar sig typ att du ska veta hur man flyger ett flygplan i princip (har för mig att det går att köpa tillägg som lär dig). Har fullversionen på datorn och den tar ungefär 52 gb plats!

Hade det i åtanke när jag skrev mitt första inlägg. Jag har provat det och var tyvärr inte så upphetsad. Vet inte riktigt varför. Jag saknade till o börja med en riktig meny att kunna göra sina inställningar på. Kändes mer som om man bläddrade i en konsol. Och då syftar jag alltså inte på en "spelkonsol" Har garanterat fått fel bild av X-Plane 10, men det är min erfarenhet iaf

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Hade det i åtanke när jag skrev mitt första inlägg. Jag har provat det och var tyvärr inte så upphetsad. Vet inte riktigt varför. Jag saknade till o börja med en riktig meny att kunna göra sina inställningar på. Kändes mer som om man bläddrade i en konsol. Och då syftar jag alltså inte på en "spelkonsol" Har garanterat fått fel bild av X-Plane 10, men det är min erfarenhet iaf

Förstår att många blir avskräckta av simulatorn, har själv blivit det många gånger, finns knappt några hjälpmedel till att lära sig i spelet och menyerna är väl sisådär. Men tror att med rätt utrustning och hjälpmedel tror jag nog simulatorn är suverän.

Permalänk
Medlem

Man ska inte glömma bort Prepar3D vilket är lockheed martin som utvecklar, dom tog över FSX från Microsoft och har viss utveckling på den, så den är kompatibel till 99% med FSX dock lite mer optimerad.
Flesta tillbehör och nyare addon till FSX fungerar med Prepar3D.

Annars instämmer med YamahaDGX630 så stark per kärna CPU som möjligt är vad som krävs för FSX/Prepar3D.
FSX är dålig att ta tillvara på många kärnor, men addon kan tjäna på att man har 4/6 starka kärnor då många addon har sina egna exe processer, tex väder generering, flightplanners osv

EDIT: har försökt mig på X-plane förut, men gillar den inte nånstans tyvärr.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

Fysiken är redan väldigt god i FSX och därför ganska irrelevant att ta upp i och med mitt sammanhang.

Out of the box är det verkligen inte realistisk fysik i FSX, det krävs ett och annat addon för att det ska bli någolunda ordning på det hela, så din efterhandskonstruktion funkar inte.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Då verkar det återstår biten med hårdvara, joystik och eventuella andra tillbehör, åsikter?

Som sagt, budget runt 2kkr

Permalänk
Medlem

Valde Flight Simulator X o Saitek Pro Yoke samt Pro Pedaler, verkar gå att bygga på.

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Man behöver definitivt en stark i7, gärna ett moderkort som har plats för två i7-processorer om vi ska "överdriva" så mycket.

Har du ett MoBo med 10st I7 så får du inte upp ens 1 fps, generellt så kan man säga att från 4 kärnor och upp ger det inget alls.
Det är en kärna som bestämmer fps (main tread ) resten för senerier etc.
Så enkelt utryckt skaffa en CPU med bra IPC ex 4790K klocka max och kör med Affinity Mask exempelvis AM14 i FSX CFG ( deikera 1 kärna till Main tread).

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero