Permalänk

Har problem med knaster och oljud vid spel och kan inte komma på något mera att göra nu. Har stängt av APIC, installerat nya drivrutiner (3.17), stängt av Line In, stängt av nätverkskort och usb-portar, installerat om Windows men ingenting blir bättre. Ibland så knastrar det inte, men oftast så gör det det.
Nån som har nåra nya förslag förutom de som står i faqen? Kör med Win 98se men tror inte att det är det som är problemet.

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem

Köp en kylfläns till sydbryggan. Annars får du väl köpa ett audigy 2 för 800kr

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Köp en kylfläns till sydbryggan. Annars får du väl köpa ett audigy 2 för 800kr

Det sitter redan en sån på sydbryggan! Jag skulle gärna köpa ett audigy, men nog måste det väl gå att fixa till ett problem som massor av datorägare har? Har kollat på en massa forum men alla verkar lika förrvirrade:(

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Memento mori
Det sitter redan en sån på sydbryggan! Jag skulle gärna köpa ett audigy, men nog måste det väl gå att fixa till ett problem som massor av datorägare har? Har kollat på en massa forum men alla verkar lika förrvirrade:(

För mig har problemet alltid försvunnit när jag skaffat bättre kylning på sydbryggan. Har inte rört APIC eller nåt annat. Montera en 40mm fläkt som du matar med 5 volt på sydbryggan. Har märkt själv att om man inte har bra genomströmning i chassi så räcker det inte med passiv kylning av sydbryggan.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk

Finns det moderkort som har nForce2 och har IDE RAID?

Permalänk

Hmm, ämnet har varit uppe tidigare med UDMA verkar strula ganska mycket. Har ett EPoX 8RDA och försöker få den att boota. Min 80GBare Hitachi Deskstar vägrar boota om UDMA är påslaget. Stänger jag däremot av den i BIOS så fungerar det utmärkt. Den är jumprad som master och sitter också på primary master.

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk

En fråga ang. ljudet. Om man har MCP chipet, tar den lika mycket (lite) cpu kraft som MCP-T om man använder den analoga 3.5mm utgången? Eller tjänar man på att köpa ett med MCP-T även om man inte kommer använda den digtala utgången?

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweetFish

Japp, Gigabyte GA-7N400 Pro verkar ha det:
http://tw.giga-byte.com/MotherBoard/Products/Products_Spec_GA...

Permalänk
Avstängd

,m.m,.m,.m., det är nog så men köp maxtor för fan de e billigare me

Visa signatur

hade tänkt bygga en ny dator me althon =) ^*snart

Permalänk
Medlem

hej jag ser att ni har tagit upp allting utom just det jag letar efter =P
jag har ett 8rda+ och i cs har jag bara 99.8 fps med ljudet aktiverat och då jag avaktiverar det så får jag 100 fps hur stabilt som helst ! men jag vet inte om ljudet drar ner lr om det bara är en bugg ?? kan väl inte vara så att det drar ner så heller ? det funkade hur bra som helst innan jag bytte moderkort hade även då innbyggt....finns det några drivrutiner ? nån fix ?? lr bara nån bios inställning ? ni kanske undrar varför jag hänger upp mig på 0.8 bildrutor men jag stör mig på det men vet nite varför....är tacksam för alla svar !! HJÄLP !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweetFish

DFI Lanparty nForce2 >> IDE Raid 0+1+1.5

Visa signatur

[15,4-tums Macbook Pro, 2.0GHz Core Duo, 1.5 GB DDR667, 80GB SATA-HD, ATI Mobility x1600 128MB VRAM => Utbytt 2 gång och, hör och häpna, ersättningsmaskinen är tyst och sval som en mus i sibirien!]

“Ph34r my l33t n3kkid Skillz!" - Largo

Permalänk
Medlem

Aeqvist
åh inte du igen ;P
net_grapg 0
cl_showfps 0

wippo, då funka det!

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk

Någon som kör 2v vdd permanent ?

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

nuhar jag läst igenom hela faqen här och kommit fram till en sak, jag undrar hur ni kan köra era mem timings så låga ? jag har iofs inte testat, men kan det hjälpa prestandan på min dator. ska skriva ner liet snabbt va jag har på min dator
205 fsb x 10.5 @ 1.775 vcore (temp @ ~50c)
T(ras)6
T(rcd)4
T(RP)4
och en cas på 2.5 tror jag
har kingston 333 mhz minnen. i nv sys utility står det att dom nu kör på 328 mhz. Byter till win2k senare idag så jag undrar va jag ska ändra för nåt i bios på samma gång. AGP aperture size, va ska den stå på? jag har den nu på 64. Har läst nånstans att den ska vara hälften av minnet, men minnet på vga kortet eller ram minnena? och varför ska den vara det? tacksam för svar

edit: jag har 2 x 256 och en 512 sticka. 256orna är i dual channel portarna och 512 i den 3dje, nu undrar jag om dom ändå kör i dual channel dom där minnena? har ett a7n8x deluxe gold, rev2.0.

/mvh Lukas

Visa signatur

Nördig utrustning

Permalänk
Medlem

Jag har gjort det mesta med mitt Asus A7N8X Deluxe r. 2.0, men bruset återstår ändå...

Kör med nForce 3.13
Har APIC på disable i bios.
Kör med "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC
Kör med fläns+50mm fläkt på SB.
Har jordat datorn men igen skillnad...

Läste någonting om att den fortfarande IRQ med usb-controllern. Hur ändrar man det?

Någon som har något annat tips, börjar bli less på mitt Soundstorm nu...

Visa signatur

[Asus P5K Premium/WiFi-AP] [C2D E6600@3.63Ghz] [4GB PC6400] [Corsair 520W] [Radi0 (640GB)] [ Noctua NH-U12F]

Permalänk
Avstängd

Hur kör jag singel-channel på mitt NF7-S?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Hur kör jag singel-channel på mitt NF7-S?

Plats 1&2 eller med ett minne.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Det knastret som dom flesta har är det konstant eller? Jag får ibland knaster efter ett tag, speciellt om jag lirar splinter cell. Om jag startar om spelet så slutar det knastra, är detsamma i alla program. Kan det vara relaterat till APIC eller vad det hette?

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tai Mai Shu
Det knastret som dom flesta har är det konstant eller? Jag får ibland knaster efter ett tag, speciellt om jag lirar splinter cell. Om jag startar om spelet så slutar det knastra, är detsamma i alla program. Kan det vara relaterat till APIC eller vad det hette?

Har exakt samma problem, riktigt störande! Har inte heller fått fram någon lösning till det... Med tanke på att det var ett tag sedan du skrev inlägget, du vet inte hur man fixar det? Laddar ner senaste drivrutinerna nu, kan ju hoppas på att det hjälper...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tai Mai Shu

jag avaktiverade då bara APIC i bios då försvann knastret...:)

Permalänk
Medlem

Ni får gjärna hjälpa mig med mitt problem i http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=2761558... för ni verkar kunna en del om dessa moderkort. Jag tar livet av mig snart om jag inte får mitt BIOS att funka som det skall så jag kan få min 2800+ att sluta köra på ~1.2 Ghz!

Permalänk
Medlem

Bra länkar <MB Nforce2>

Om ni inte redan varit på dessa länkar och underlänkar, så kan det vara värt ett besök.

Mest om Expo & Abit , men man kan säkert relatera sinna problem om man har ett
annat Nforce2 MB.

http://www.motherboardfaqs.com/news.php

Ett exceptionellt software för överclockning enl. många i Windows miljö.
http://www.hasw.net/8rdavcore/

Och ett Forum till detta software.
http://www.aoaforums.com/forum/showthread.php?t=20831

Ett allmänt.
http://www.aoaforums.com/forum/index.php?

Visa signatur

GF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mandrake
Jag hörde rykten om att vissa Asus nForce2-moderkort inte klarar andra minnen än Corsair. Stämmer detta ?

Visst kan du ha andra minnen än Corshair, däremot säger endel butiker (bl a komplett) att nforce2 och winbond minnen kan ha kompatiblitetsproblem.
Själv kör jag dock 2x512mb TwinMOS m/winbond och det funkar aldeles utmärkt.

Permalänk

Jag kan inte updatera mitt bios av nån skum anledning, och burken startar om när den själv vill vilket är jävligt enoverande vad kan jag göra mot det?
Burken är full me nya stuff byta flertal stuff och chassi så jag ska även lägga in lite modding pics men hjälp mig förtusan

Visa signatur

Livet e som en stor sill burk sur och trång
Asus A7N8X Deluxe nfocfe2 Athlon XP 2600+ 512ddr Samsung(333) 1 40gb 1 160gb sata, Fx 9200 128 MB

Permalänk
Inaktiv

"Q: Jag har ett problem med det integrerade ljudkortet Soundstorm. Det skorrar, knastrar, ploppar eller har andra oljud för sig. Vad beror det på?

I sju fall av tio, så beror det på något som heter APIC som är alltid enabled i moderkortets bios. Tanken med APIC är att hårdvara ska kunna dela på IRQ:erna, vilket är ju en god tanke, men det vill sig inte riktigt då USB (särskilt Logitechs möss) och Soundstorm har en tendens att kollidera. Det finns ett par sätt man kan lösa det här på; man kan sätta APIC på disable varpå man bör installera om Windows, vilket i övrigt rekommenderas, eller att man ändrar en sak."

Jag har ett Abit NF7 Rev2.0, jag har detta problem ibland att ljudet knastrar, min MX310 Logitech fungerar efter att jag installerat Nvidias usb drivrutiner, men slutar fungera efter jag startar om, och måste installera igen för att det ska fungera. Funkar dock hela tiden i Ps2.

Nvidias chipset 3.03 antar jag att det var är installerade med catalyst 4.2 direkt efter installation av XP.

Detta fel har jag + att min Sa*ans dator stänger av sig och tjuter som en ambulans.

Datorn mår som en glass i frysen när jag bara leker runt o sufar lite men som smör i solsken när den får jobba, typ spel o tjafs som pressar den. Jag har prövat allting snart nu, mina minnen klara 2 test med memtest86 utan errors. Bytt sladdar o hela köret, fast det finns ju alltid någonting man glömmer eller inte vet.

Har frågat komplett.se om man får köra sisoftsandra och pressa CPU, moderbord & minne utan att vara felande länken om någonting skulle ryka...fast man kanju ställa in att den ska slås av vid en viss temp ju?

Permalänk
Medlem

1. Jag köpte ett 512 DDR PC3200 minne från komplett.se, antagligen orginal. Men när jag tittade på det så hittade jag en liten klisterlapp där det stod TwinMos, så är detta minne ett orginal efter allt? Har komplett.se skickat fel minne eller är det TwinMos som gör dessa minnen?

2. Asså jag har eko i warcraft 3 och det låter lite konsigt och jobbigt vet nån hur man får bort det? Även i BF1942 så hör jag ett konsigt plopp lite då och då, har detta med nForce att göra?
Är det de problemen som alla snackar om?

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe, Intel C2Q Q9550 (TRUE/Scythe SFF21F), Corsair Dominator 2x2GB PC8500, Asus Radeon HD4870 512MB
2xSamsung HD501LJ 500GB, 1xWestern Digital VelociRaptor 300GB
Corsair HX620W, Lian-Li PC-A05B (4xNoctua NF-S12-1200), Sound Blaster X-FI Xtrememusic (Sennheiser HD555), BenQ FP241W

Permalänk

När man köper Original så är det stor chans att få TwinMOS minnen...

Permalänk
Medlem

sry, jag menade "antagligen icke orginal"

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe, Intel C2Q Q9550 (TRUE/Scythe SFF21F), Corsair Dominator 2x2GB PC8500, Asus Radeon HD4870 512MB
2xSamsung HD501LJ 500GB, 1xWestern Digital VelociRaptor 300GB
Corsair HX620W, Lian-Li PC-A05B (4xNoctua NF-S12-1200), Sound Blaster X-FI Xtrememusic (Sennheiser HD555), BenQ FP241W

Permalänk
Medlem

Jag fick problem med mitt modem efter jag bytte till ett asus a7n8x-x
Felet kommer bara då jag spelar inte när jag surfar vanligt eller laddar hem saker.

Det som händer är att jag tappar kontakten till internet och ca10-20sec efter så lägger
modemet på så jag får lov att ringa upp igen.

Som sagt detta händer bara när jag spelar.

Efter många olika utprovningar så ställde jag irq resources på manual från auto.
och vips så funkade det perfekt i 2-3 månader.

Nu för 3 veckor sedan bytte jag processor och minnen från xp1600 och 512 pc2100
till xp 2400 och 1024 pc 3200 och gissa vad som hände

Nu har jag samma jäkla problem igen har samma inställningar nu.

Nu till frågan kan detta ha att göra med APIC??????

Modemet har irq 18 men på moderkortet finns det ju bara 15?

System:
Asus a7n8x-x
1024 pc 3200
xp2400
gf4 ti4800
sb live 1024
56k pci modem intel 536ep chipset
340w nätdel

OS win xp pro

(Har nyaste drivrutinerna till samtliga saker)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mandrake
Jag hörde rykten om att vissa Asus nForce2-moderkort inte klarar andra minnen än Corsair. Stämmer detta ?

mitt funkar med kingston i alla fall

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.