Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Är det någon som kan förklara varför jag inte kan köra 200MHz fsb synkat eller inte ens osynkat på mitt abit nf7-s v2.0 med en 1700+ jiuhb + 256MB twinmos WB pc3200? har provat alla möjliga inställningar hit och dit med volt och andra inställningar som inte ens verkar ha med minnet eller processorn att göra..

verkar ju suga rätt hårt.. inte ens min bror kan köra 200 med en 512mb twinmos wb pc3200 på v2.0 och 1700+ jiuhb

ok, nu efter ett tag så kan jag helt plötsligt köra 200mhz fsb i cas2 utan problem... så jävla skumt bara.. antar att man måste köra in moderkortet(?) men men.. har inte ändrat något speciellt så för att få det att funka...

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

min WD disk fungerar prima i med mitt Asus A7N8X iaf. och mina Elexir minnen fungerar också bra med Nforce.

Visa signatur

Den som ingen turbo har, Den får åka utan bar

Permalänk
Medlem

jag har ett Creative Inspire 2.1 högtalare.
när jag har max volym på kontrollen till högtalarna så låter det bra.. men skruvar jag ner så överröstas nästan ljudet av ett jobbigt surrande ljud.. och det är inte som kommer och går utan som är där hela tiden.. nått nån känner igen ? vill ju kunna använda volym kontrollen utan en massa surrnade oväsen..

Visa signatur

|XP 2500+ |Epox 8RDA+|Prometeia Black|TwinMos/Winbond PC3200 2*256mb|Hercules 9700 Pro|
|XP 2000+ AGOIA Y|Epox 8K5A2|Alpha 8045|TwinMos PC2100 2*256mb| Leadtek GF3 Ti200|

Permalänk
Hedersmedlem

Q: Jag startade det medföljande programmet "Hardware Doctor" på mitt Abit NF7(-S/M), och processorfläkten stannade!
A:
Detta är en välkänd bugg, löses enklast genom att installera MBM5 istället eller inte använda CPU-Fan uttaget på moderkortet.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

hur vet man att hddn går i ATA133??
känns inte som det tycker jag...
har Maxtor 60gb (stödjer ata133)
8rda+ m.m.

edit: Har w2k!

Permalänk
Medlem

med sandra kan du se det..

Permalänk
Medlem

"However, even after you have enabled DMA on your IDE channels, UDMA/66 is still disabled by default in Win2k. To enable it, it is necessary to play around with the registry a bit. If you would like to perform the operation manually, you can do it by browsing to the HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\0000 key and adding a new DWORD value called EnableUDMA66. Set the value to 1 to enable UDMA/66 or to 0 to disable UDMA/66."

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Medlem

Kan man på ngt sätt förhindra att Soundstorm ställer om sig till 4 högtalare istället för 6 när man spelar spel?

Kan man stänga av EAX reverbing effects eftersom de jobbar sig ibland?

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Medlem

Hmm... är det nån som har lyckats bli av med sitt soundstorm-knaster?
Tänkte köpa ett Abit NF7-S rev 2.0 om några veckor...

Förresten, borde man inte kunna inaktivera APIC första gången man bootar med nya moderkortet? Innan man går in i windows alltså. Då borde man väl slippa att installera om Windows?

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm... är det nån som har lyckats bli av med sitt soundstorm-knaster?
Tänkte köpa ett Abit NF7-S rev 2.0 om några veckor...

Jag hade knaster när jag körde CS precis när jag köpt mitt NF7-S. Efter inaktivering av APIC och ominstallation av XP så försvann knastret.

Men nu har jag åter igen installerat om XP, denna gång med APIC aktiverat och nu verkar det funka utan knaster ändå. Det är inte så lätt att lista ut varför eftersom jag gjort ganska många ändringar på vägen, jag har bl.a.:
- Uppdaterat nForce drivarna
- Limmat dit en kylfläns på sydbryggan
- Uppdaterat BIOS ett antal gånger.

Citat:

Förresten, borde man inte kunna inaktivera APIC första gången man bootar med nya moderkortet? Innan man går in i windows alltså. Då borde man väl slippa att installera om Windows?

Aldeles korrekt.

Visa signatur

[size="1"]"Your appearance now is what we call 'residual self-image'. It is the mental projection of your digital self." - Morpheus[/size]
[size="1"]"...For $100, this dye is found in most makeup...(BZZZ) Diahrea! (LAUGHS) Oh, I'm sorry. What is Diahrea!" - Peter Griffin on Jeopardy![/size]

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft problem med knaster, däremot har jag en del nätbrum...

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Medlem

Tror ni zalmans NB32J klarar av att kyla norbryggan på ett Abit NF7-S 2.0? Pallar fan inte en fläkt till i datorn. :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskis
Den här sidan tycker jag svarar på många frågor om nForce2-korten.
http://www.8rdafaq.com/

Tack tack tack! Den sidan har jag letat efter länge nu.. provade 8rda.com först men det var fel.. tack tack tack

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Kör 2*256MB TwinMOS original (ej Winbond) PC3200 i dual channel mode (6/6) med FSB 210 i 6-2-2-2 dvs CAS=2 - FUNKAR KANON.

tja... hur kan du göra det vad har du gjort mer med bioset... har exact samma minnen och moderkort... men mina vill inte gå ner så långt....

jookeer: har du msn

Visa signatur

Phenom II X4 955 BE @ 4.0GHz - Corsair Vengeance 16GB - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Gigabyte HD6850 OC - Intel SSD 120GB - BenQ 24" Full HD - Fractal Design Define r2 Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beorn
Tror ni zalmans NB32J klarar av att kyla norbryggan på ett Abit NF7-S 2.0? Pallar fan inte en fläkt till i datorn. :/

den gör till och med jobbet bättre än originalkylaren

Permalänk
Medlem
Visa signatur

EP-8RDA+ (C1), Barton 2500+ @ 2.5GHz (12.5x200) AQXCA | SLK-900u | 2x Twinmos 512 DDR PC3200 dual | HIS 9500pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrFiB
Hur är det med Western Digital Diskar, har hört att dessa inte funkar med Norce 2 moderkort. Eller bara funkar i enstaka fall.

Min "Western Digital Raptor WD360GD 36Gb 10000rpm SATA" & Epox EP-8RDA3+ funkar utmärkt (förutom att ja har problem med moderkakan & hängningar, se annan tråd)

Permalänk
Medlem

för lite mer frågor o svar.. ta en titt på här
http://forum.abit-usa.com/showthread.php?s=&threadid=10640

Permalänk
Citat:

The great weakness here is that you can’t take advantage of Dolby Digital Encoding unless you’re using SPDIF (which requires proper speakers with a receiver). Thus, you’ll be forced to use the Analog Out port, which does not bypass the mediocre fidelity of the Realtek ALC650 AC’97 codec. In other words, if you plan on taking advantage of the nForce2 APU’s capabilities, you will need the correct speakers and SPDIF ports

himla värt att veta då de flesta inte använder digital ut o ändå säger att MPC-T är mycket bättre än MPC

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk

APCI?

För det första... är det skillnad på APCI och APIC?

Och nu till stora frågan, jag har problem med soundstorm som en hel del andra.. kan bli riktigt jobbigt ibland. Sydbryggan kyler jag men en nb32j + titan40mm så det kan inte ha med kylningen att göra. Jag tänkte byta drivrutin för ACPI, men jag har bara dessa alternativ

ACPI (Advanced Configuration and Power Interface) PC
ACPI Multiprocessor PC
ACPI Uniprocessor PC
MPS Multiprocessor PC
MPS Uniprocessor PC
Standard-PC

Jag har bytt till den översta av dessa. Men problemet kvarstår.. jag verkar inte ha den drivrutinen som ni tipsa om i FAQ:en. All hjälp uppskattas

Jag använder win2k servicepack 3 Svensk version

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk

klistra gärna in detta för frågor om ljudkretsen och soundstorm kommer upp varenda dag.

  • alla nforce kort använder samma ljudkrets (nforce2's APU som sitter i SB)

  • Soundstorm är en specifikation. Bara nforce2 kort som har digitala utgångar får ha denna märkning. En del kort har inte SPdif ut som standard men det finns ofta som tillbehör, därför saknar kortet märkningen.

  • nästan? alla nforce2 kort använder sej av ett AC 97 codec som heter Realtek ALC650. Denna digital/analog omvandlaren försämrar ljudkvalitén avsevärt jämfört med tex att dra den digitala signalen till en stereo.

  • summan av kardemumman är alltså. Om du kör med SPDIF/digital ut så har du ett högkvalitativt ljudkort. Kör du med vanliga 3.5mm kontakterna är ljudkvalitén medioker men det har bra funktioner.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Tillägg för FAQ:en :
Ecot som uppstod när man har EAX aktiverat i Counter-Strike har fixats till med de nya drivrutinerna 2.45. Finns att tillgå på www.nvidia.com

Edit: _DET STÄMMER INTE_. Efter ett par omstarter (för att verkligen se om EAX har "enablats") så kom echot tillbaka. Så EAX:en i CS har _INTE_ fixats till.

Visa signatur

AMD XP 1700+@2288mhz (217*10.5)/ Epox 8RDA+/ Corsair PC3200 256mb DDR/ Geforce 3 64mb DDR @ 200/240 / Quantum Fireball 40gb 7200rpm / Qtec 550W

Permalänk
Medlem

Nforce2 ABIT NF7-S v1.2

För mig funkar det kanonbra, har då 2st Western Digital Diskar.....(1år gammla)

Permalänk
Medlem

en bios fråga :
om jag drar hem nyaste biosen men vill ha lite feats från en äldre får jag dom även om jag bara flashar in den nyaste ?

Visa signatur

who need windows and gates in a world without walls and fences.

Permalänk

Japp

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

ok, då behöver man inte sitta hela eftermiddan bara för biosen iaf

Visa signatur

who need windows and gates in a world without walls and fences.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph0ng
den gör till och med jobbet bättre än originalkylaren

Så då funkar även den nya ZM47J perfekt som nb å sb kyln.?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
I nästa Epox BIOS ska vi kunna se om vi kör minnet i dual channel har jag för mig

Använd . efter dina meningar om du ska vara så petnoga med svenskan

Visa signatur

DFI Lanparty Ultra-D :: x2 4400+ :: x1800XT 512MB :: Corsair TWINX2048-3200C2 ::

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med att komma in i BIOS på mitt Abit nf7-s. När jag skulle in, så kom det upp ett blått streck över skärmen, och så hände det inte nåt mer.

Det löste sig genom att flasha bios med senaste versionen.

Hoppas det kan hjälpa nån mer som har samma problem!

Visa signatur

Näää...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
klistra gärna in detta för frågor om ljudkretsen och soundstorm kommer upp varenda dag.

  • alla nforce kort använder samma ljudkrets (nforce2's APU som sitter i SB)

  • Soundstorm är en specifikation. Bara nforce2 kort som har digitala utgångar får ha denna märkning. En del kort har inte SPdif ut som standard men det finns ofta som tillbehör, därför saknar kortet märkningen.

  • nästan? alla nforce2 kort använder sej av ett AC 97 codec som heter Realtek ALC650. Denna digital/analog omvandlaren försämrar ljudkvalitén avsevärt jämfört med tex att dra den digitala signalen till en stereo.

  • summan av kardemumman är alltså. Om du kör med SPDIF/digital ut så har du ett högkvalitativt ljudkort. Kör du med vanliga 3.5mm kontakterna är ljudkvalitén medioker men det har bra funktioner.

Du har fel på en punkt där. MCP-T använder nvidias APU (den inbyggda ljudkretsen) medans MCP har APU inaktiverat och därför måste ha en yttre ljudkrets. MCP-T använder däremot ofta en yttre ljudkrets till digital/analog omvandling, men allt annat sköts av APU:n. MCP får däremot helt förlita sig på en yttre ljudkrets.

Se följande pdf från nvidia: http://www.nvidia.com/object/LO_20030610_5504.html

Visa signatur

Happy Face!