Fel på nätet... Är detta vanligt med vdsl eller väldigt mycke packetloss?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Ser snarare ut som windows 7 med klassiskt tema.

ok aldrig sett Win7 med det temat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Ser snarare ut som windows 7 med klassiskt tema.

Jag har nyinköpt Windows 7 home premium.
Är det någon inställning i Windows som skulle påverka tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Vad jag kan se så har du haft packet lost två gånger enligt dina bilder. Alla andra bilder ser bra ut.

Testa att göra mot telias router, dvs den efter den routern som sitter hemma hos dig.

Hur kan andra bilder se bra ut? Är ju massor med röda sträck på dom.
Alla röda sträck på pingplotter är ju packetloss?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Hur kan jag överlasta min lina när jag har 60Mb och jag sitter bara och spelar cs go och har teamspeak igång?? :/

Har du verkligen 60Mbps uppströms?
Och du har inte någon annan dator eller ens en mobil igång?
Eller kanske spotify igång i bakgrunden?

Skrivet av Gh0sTy^:

Får ju loss när jag spelar cs go och spelet fryser till 1-2sekunder var o varannan minut.
Pingade mot en server jag spelade på igår och det såg ut såhär då.
http://i.imgur.com/UfOfHJc.png

Skrivet av Gh0sTy^:

Hur kan andra bilder se bra ut? Är ju massor med röda sträck på dom.
Alla röda sträck på pingplotter är ju packetloss?!

I ovan mätning har du inga paketförluster.
Du har "100%" loss till sista hoppet men det betyder bara att servern inte svarar på dina ping.
Alla andra hopp är felfria.

Edit: Du har en fördröjning på 120ms i mätningen vilket väldigt tydligt visar att ditt paket väntat i 120ms mellan hopp 1 och 2.
Och skälet till ett paket väntar är helt enkelt att det väntar på sin tur att skickas i väg vilket i sin tur beror på att det är andra paket som också väntar. Det har mao bildats en kö av paket och enda skälet till att det blir kö är att det kommer fler paket än vad som kan skickas på en gång. Eller uttryckt på ett annat sätt: Din mätning visar att du fyller din lina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Har du verkligen 60Mbps uppströms?
Och du har inte någon annan dator eller ens en mobil igång?
Eller kanske spotify igång i bakgrunden?

I ovan mätning har du inga paketförluster.
Du har "100%" loss till sista hoppet men det betyder bara att servern inte svarar på dina ping.
Alla andra hopp är felfria.

Edit: Du har en fördröjning på 120ms i mätningen vilket väldigt tydligt visar att ditt paket väntat i 120ms mellan hopp 1 och 2.
Och skälet till ett paket väntar är helt enkelt att det väntar på sin tur att skickas i väg vilket i sin tur beror på att det är andra paket som också väntar. Det har mao bildats en kö av paket och enda skälet till att det blir kö är att det kommer fler paket än vad som kan skickas på en gång. Eller uttryckt på ett annat sätt: Din mätning visar att du fyller din lina.

Hmm har Telia vdsl 60Mb. Tar emot ca 47 och skickar ca 7. Hur mycket kräver det uppströms?
Man ska ju kunna lira cs go på 2mb. Inget annat igång förutom datorn. Mobilerna kör sina egna inbyggda 3G nät.
Har inte Spotify eller annat på datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Hmm har Telia vdsl 60Mb. Tar emot ca 47 och skickar ca 7. Hur mycket kräver det uppströms?
Man ska ju kunna lira cs go på 2mb. Inget annat igång förutom datorn. Mobilerna kör sina egna inbyggda 3G nät.
Har inte Spotify eller annat på datorn

Är du säker på att du inte skickar för mycket så beror ditt lagg på att routern inte gör sitt jobb.
Chansa på att byta den, brygga din TG799 och köp en annan router.

Edit: Om du bara har en dator inkopplad så kan du lägga på netlimiter på din dator och begränsa all trafik utom ditt spels.
http://www.netlimiter.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Är du säker på att du inte skickar för mycket så beror ditt lagg på att routern inte gör sitt jobb.
Chansa på att byta den, brygga din TG799 och köp en annan router.

Edit: Om du bara har en dator inkopplad så kan du lägga på netlimiter på din dator och begränsa all trafik utom ditt spels.
http://www.netlimiter.com/

Jag laddar ju inte upp något mot nätet så jag vet inte vad som skulle ta uppströms trafik.

Såhär ser det ut när jag pingade mot routern antar jag http://i.imgur.com/w2iAlCq.png

Har iptelefon från Telia med, men inget som är inkopplat och inget jag anväder.
Ringde kundtjänst o bad dom stänga av det med.
Men den är fortfarande aktiv och skickar data fast jag inte har nån telefon inkopplad, detta normalt?

VoIP
Anslutningsinformation
Länkstatus: IPv4 ansluten
IPv6 bortkopplad
Aktiv tid: 2 dagar, 17:55:54
Överförda data (skickade/mottagna) [kB/kB]: 159,14 / 165,31

DSL-anslutning
Länkinformation
Aktiv tid: 2 dagar, 17:58:15
DSL-typ: ITU-T G.993.2 Annex B (VDSL2)
Bandbredd (upp/ned) [kbps/kbps]: 8.004 / 47.070
Överförda data (skickade/mottagna) [B/B]: 0 / 0
Uteffekt (upp/ned) [dBm]: -11,2 / 14,5
Linjedämpning (upp/ned) [dB]: 13,5 / 11,9
SN-marginal (upp/ned) [dB]: 5,0 / 7,9
System Leverantörs-ID (lokal/fjärr): TMMB / ----
Chipset Leverantörs-ID (lokal/fjärr): BDCM / BDCM
Rambortfall (lokal/fjärr): 0 / 0
Signalbortfall (lokal/fjärr): 0 / 0
Strömbortfall (lokal/fjärr): 0 / 0
Länkbortfall (fjärr): -
Sekunder med fel (lokal/fjärr): 11.413 / 0
FEC-fel (upp/ned): 0 / 0
CRC-fel (upp/ned): 525 / 13.458
HEC-fel (upp/ned): 0 / 123.211

Permalänk
Medlem

DSL-anslutning

Länkinformation

Aktiv tid: 1 dag, 1:30:00

DSL-typ: ITU-T G.993.2 Annex B (VDSL2)

Bandbredd (upp/ned) [kbps/kbps]: 7.437 / 47.357

Överförda data (skickade/mottagna) [B/B]: 0 / 0

Uteffekt (upp/ned) [dBm]: -15,1 / 14,5

Linjedämpning (upp/ned) [dB]: 13,4 / 10,7

SN-marginal (upp/ned) [dB]: 7,9 / 8,0

System Leverantörs-ID (lokal/fjärr): TMMB / ----

Chipset Leverantörs-ID (lokal/fjärr): BDCM / BDCM

Rambortfall (lokal/fjärr): 0 / 0

Signalbortfall (lokal/fjärr): 0 / 0

Strömbortfall (lokal/fjärr): 0 / 0

Länkbortfall (fjärr): -

Sekunder med fel (lokal/fjärr): 14 / 0 Vad menas med detta? Är det dåligt?

FEC-fel (upp/ned): 0 / 0

CRC-fel (upp/ned): 181 / 15

HEC-fel (upp/ned): 0 / 31

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Är du säker på att du inte skickar för mycket så beror ditt lagg på att routern inte gör sitt jobb.
Chansa på att byta den, brygga din TG799 och köp en annan router.

Edit: Om du bara har en dator inkopplad så kan du lägga på netlimiter på din dator och begränsa all trafik utom ditt spels.
http://www.netlimiter.com/

Ny mätning nu när jag bara kör med wifi för tydligen är mitt nätverkskort trasigt...
Länkinformation

Aktiv tid: 0 dagar, 3:22:40

DSL-typ: ITU-T G.993.2 Annex B (VDSL2)

Bandbredd (upp/ned) [kbps/kbps]: 7.492 / 47.293

Överförda data (skickade/mottagna) [B/B]: 0 / 0

Uteffekt (upp/ned) [dBm]: -14,5 / 14,5

Linjedämpning (upp/ned) [dB]: 13,3 / 10,8

SN-marginal (upp/ned) [dB]: 8,0 / 8,1

System Leverantörs-ID (lokal/fjärr): TMMB / ----

Chipset Leverantörs-ID (lokal/fjärr): BDCM / BDCM

Rambortfall (lokal/fjärr): 10 / 0

Signalbortfall (lokal/fjärr): 15 / 0

Strömbortfall (lokal/fjärr): 0 / 0

Länkbortfall (fjärr): -

Sekunder med fel (lokal/fjärr): 788 / 7

FEC-fel (upp/ned): 0 / 0

CRC-fel (upp/ned): 27 / 35

HEC-fel (upp/ned): 0 / 290

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Ny mätning nu när jag bara kör med wifi för tydligen är mitt nätverkskort trasigt...
Överförda data (skickade/mottagna) [B/B]: 0 / 0

Du kör ingenting, det är rätt meningslöst att mäta när du inte använder nätet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kör ingenting, det är rätt meningslöst att mäta när du inte använder nätet.

Spelar cs samtidigt =p

Visar den inget för jag kör wifi?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Spelar cs samtidigt =p

Visar den inget för jag kör wifi?

Bra fråga men det ser ju skumt ut när det visas 0 bitar trafik, men använder du nätet så är det väl nått galet med den siffran för även om spel inte drar mycket så drar det mer än inget

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bra fråga men det ser ju skumt ut när det visas 0 bitar trafik, men använder du nätet så är det väl nått galet med den siffran för även om spel inte drar mycket så drar det mer än inget

Är dessa felen något som man bör kontakta Telia för?
Sekunder med fel (lokal/fjärr):788 / 7
Rambortfall (lokal/fjärr):10 / 0
Signalbortfall (lokal/fjärr):15 / 0

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Är dessa felen något som man bör kontakta Telia för?
Sekunder med fel (lokal/fjärr):788 / 7
Rambortfall (lokal/fjärr):10 / 0
Signalbortfall (lokal/fjärr):15 / 0

Rambortfallet är nog inget att klaga på, men det andra är kanske att tecken på att det blir avbrott ibland, påverkas det av om du skulle ringa till telefonlinjen eller med och utan filter ? Har du provat att koppla bort allt annat än bara modemet i förstajacket så att du garanterat vet att det inte är nån telefon eller annan apparat/kabel i huset som stör ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Rambortfallet är nog inget att klaga på, men det andra är kanske att tecken på att det blir avbrott ibland, påverkas det av om du skulle ringa till telefonlinjen eller med och utan filter ? Har du provat att koppla bort allt annat än bara modemet i förstajacket så att du garanterat vet att det inte är nån telefon eller annan apparat/kabel i huset som stör ?

Har enbart Modemet inkopplat i telefonjacket.
Kan kanske ha att göra med att när jag först ringde och klagade på att jag fick packetloss. Innan jag märkte att det var fel på mitt nätverkskort, så stängde dom nog av pingfiltret/störningsfiltret helt. Gick från svarstid på 19 till 9 på bredbandskollen,

Iptelefonen som man tar med som paket men som inte är inkopplad... håller ändå på med aktivitet
VoIP

Anslutningsinformation

Länkstatus: IPv4 ansluten

IPv6 bortkopplad

Aktiv tid: 8 dagar, 9:50:47

Överförda data (skickade/mottagna) [kB/kB]: 349,99 / 362,47

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bra fråga men det ser ju skumt ut när det visas 0 bitar trafik, men använder du nätet så är det väl nått galet med den siffran för även om spel inte drar mycket så drar det mer än inget

Att trafikräknarna inte funkar är nog en bugg, mina visar också noll.
Skulle tro att mjukvaran läser av adsl-värdena och det är ju inte så smart när modemet kör vdsl.

Tittar man under interfacet "Internet_VDSL" så funkar räknarna:

Citat:

Internet_VDSL
Data Transferred (Sent/Received) [GB/GB]: 87,20 / 323,68

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Innan jag märkte att det var fel på mitt nätverkskort

Vad hände och har du bytt till ett separat nätverkskort nu ? Om kortet tex skadades pga åska så kan ju mycket mer ha skadats samtidigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av madtop:

Att trafikräknarna inte funkar är nog en bugg, mina visar också noll.
Skulle tro att mjukvaran läser av adsl-värdena och det är ju inte så smart när modemet kör vdsl.

Tittar man under interfacet "Internet_VDSL" så funkar räknarna:

Så kan det ju vara, har aldrig haft vdsl själv utan gått adsl > fiber men det kanske är separata menyer, tänkte inte på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad hände och har du bytt till ett separat nätverkskort nu ? Om kortet tex skadades pga åska så kan ju mycket mer ha skadats samtidigt.

Ingen aning vad som hänt med det faktiskt... Kanske har det blivit skadat när man varit oförsiktig och "städat" datorn o bytt kylpasta.
Kör wifi nu

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Ingen aning vad som hänt med det faktiskt... Kanske har det blivit skadat när man varit oförsiktig och "städat" datorn o bytt kylpasta.
Kör wifi nu

Men du har stängt av det trasiga integrerade nätverkskortet i bios ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men du har stängt av det trasiga integrerade nätverkskortet i bios ?

eh u say what now?

Har inte gjort någoting förutom att dragit ut ethernet kabeln =S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gh0sTy^:

eh u say what now?

Har inte gjort någoting förutom att dragit ut ethernet kabeln =S

Om du har ett trasigt trådat kort kanske det bidrar till problemet, trådat nät har högre prioritet i win är trådlöst om du inte själv har ändrat på något i konfigurationen och om det skadade kortet tex slår av och på ibland skulle det kunna göra att wifi bryts för att återansluta när datorn kopplar ner det skadade kablade kortet, därför ska du stänga av ethernetkontrollern om den inte fungerar korrekt, man ska aldrig ha någon skadad kontroller av nån typ aktiv.
Och det kan ju vara så att både din ethernetport och routern blivit skadad om det beror på åska, men se till att stänga av nätverkskontrollern så att den intea kan påverka på nått sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.