Permalänk
Avstängd
Skrivet av zipmiX:

Har svårt att förstå om du menar att du saknar smala banor med chokepoints eller om du tycker spelet lider av smala banor med chokepoints?

Spelet lider av smala banor med chokepoints, ja.
Exakt det jag skrev, alltså.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

BC2 lider framför allt av avsaknaden av modsupport och små, smala banor med massa chokepoints. Inget utrymme för taktiska manövrar alls. Spelet har bland de sämsta kartorna i seriens historia.

Valparaiso 2 stronk

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

BF4 utan tvekan. Har spelat hundratals timmar på båda spelen.

Håller BF4 i alla väder bättre på allt och har aldrig haft problem med spelet....

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

Köp båda bf3 är ju fruktansvärt billigt men måste du välja så bf4 såklart!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

bf3 och bf4 är nästan lika aktuella båda två. Servrarna är ofta packade med folk och båda är roliga på sina egna sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Spelet lider av smala banor med chokepoints, ja.
Exakt det jag skrev, alltså.

"BC2 lider framför allt av avsaknaden av modsupport och små, smala banor med massa chokepoints". Alltså, lider av avsaknaden av modsupport och små banor med chokepoints. Jag tydade det som att du saknade båda alternativen du angav... Jag är ledsen, min herre, att jag inte är jätteduktig att tyda din text. Fy på mig! Tänker du dra till med något ännu spydigare för detta inlägg också kanske?

Har du sett banan metro? Där pratar vi chokepoint för övrigt.

Suck... tänker inte ta upp det här något mer, är som sagt inte här för att bråkargumentera. BF3 > BF4 tycker jag iaf. Om det är mycket fusk i 3an nu vet jag inte, men tycker det är roligare även om 4an också är kul Men har du råd, köp båda och avgör själv!

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

Testa Warface, jag tycker inte det är så jättekul i lag mot lag läget men CO-OP läget är riktigt roligt. Inte bästa spelet i världen men för att vara gratis är det lätt värt att testa. Det är inte heller Pay To win.

Warface är kul i CO-OP, Hardcore är verkligen svårt och sammarbete är nyckeln till framgång. Multiplayerdelen som du säger är precis som vilket annat spel som helst. Många har dock sågat spelet till fotknölarna vilket jag inte kan förstå

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zipmiX:

Har du sett banan metro? Där pratar vi chokepoint för övrigt.

Metro är en bana. Alla banor i BC2 är på det viset.
Sen tycker jag banorna i både BF3 och BF4 är för små och ofta för avgränsade, men BC2 är värst.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Det är fler som spelar BF4 (men på sweclockers så är det coolt att hata på BF4 så räkna inte med några bra svar..)

edit : skulle alltså säga BF4

Tror du verkligen på det själv att folk hatar på bf4 bara för att? Jag har drygt 600 timmar i spelet så hatar det inte per definition, däremot är bf4 horribelt jämfört med bf3.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Tror du verkligen på det själv att folk hatar på bf4 bara för att? Jag har drygt 600 timmar i spelet så hatar det inte per definition, däremot är bf4 horribelt jämfört med bf3.

Ja det tror jag, jag tror även att minst hälften av alla som rekommenderar BF3 inte ens har spelat BF4 efter den stora patchen

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

Ja det tror jag, jag tror även att minst hälften av alla som rekommenderar BF3 inte ens har spelat BF4 efter den stora patchen

Well den stora patchen har i ärlighetens namn inte gjort någon enorm skillnad, visst är det ett steg i rätt riktning, men latenserna har t.ex inte ens kommit ikapp BF3, som de innan BF4s release sa sig slå.

Senaste patchen är inte direkt en game charger, även om det är bättre. Lite lustigt dock att de försökt göra latenserna till ett mindre problem genom att höja time to kill

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av snozan:

Lutar nog år BF3 ändå då. Spridda skurar men, kanske lite djärvt med BF4. CS:GO är inget alternativ. Gillar Objective där de inte spelar någon roll om du dör. (spela RTCW i ca 9 år, och för dem som är insatta i de spelet vet på ett ungefär hur mitt online liv sett ut).

Som sagt vi har väl teknik från 80 - talet. Sambon har en E8500, 8GB ram och ett GTX560Ti. Min finns i sign.

jag har prövat spela BF3 med en E8500 samt ett HD 5850 1GB.
Jag kan säga att det fungerar bra på Low settings och 1080p res.
Men om hon kör lägre än 1080p så kommer det ju fungera bättre.
Din dator är det inte ens tal om saken.

Angående BF3 VS BF4, så skulle nog jag säga BF3 då det är bättre byggt, roligare, lättare hantering, mindre krävande etc.
Så jag rekommenderar BF3 starkt då jag spelar det mycket mer än vad jag gör BF4.

Och glöm inte att BF3 är inte så likt COD. Du kan t.ex ''reviva'' dina lagkamrater, för att få poäng och ge dom en ny chans.

Permalänk
Medlem

Lirade BF3 när det var ute och BF4 nu och ja... BF4 är ganska mkt mer tungdrivet, fanns en anledning att jag skickade ut mina 770 kort till fördel för 970 i BF4.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av snozan:

Lutar nog år BF3 ändå då. Spridda skurar men, kanske lite djärvt med BF4. CS:GO är inget alternativ. Gillar Objective där de inte spelar någon roll om du dör. (spela RTCW i ca 9 år, och för dem som är insatta i de spelet vet på ett ungefär hur mitt online liv sett ut).

Som sagt vi har väl teknik från 80 - talet. Sambon har en E8500, 8GB ram och ett GTX560Ti. Min finns i sign.

Med din dator kan du nog spela bf4 på medium och bf3 på high
Din sambos dator är det annat med. BF4 på low, kanske. Bf3 funkar nog säkert bra på medium.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk

Återvände till BF4 idag efter att ha spelat ett par månader BF3.

Och fy FAAAAN vad kass BF4 är i jämförelse.
Time to kill = -2 sekunder
INGEN känsla i vapnen, känns som att man skjuter lösplugg.

Nej det är deprimerande illa.

Permalänk
Medlem

Även om BF3 är ett av de bästa spelen som jag spelat så skulle jag ändå säga BF4 eftersom det är mer framtidssäkert. Tror inte det kommer finnas tillräckligt många servrar som fyller dina krav om 1 år.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

bf3, jag har väntat i 5 månader nu, KAN INTE FÅ BF4 O FUNKA!! alltid CTD o "oops, something went wrong". blir galen, bf4 har fått mig att tycka illa om BF serien just för att EA har ******* ***** ur serien genom att sälja spel som inte ens funkar! Bytt grafikkort, ominstallerat, kört olika drivrutiner. KAN EJ FÅ DEN O FUNKA!!

You don't gusta?

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Medlem

BF4, tycker det är roligare och fungerar bra för mig.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boozfob:

Det är fler som spelar BF4 (men på sweclockers så är det coolt att hata på BF4 så räkna inte med några bra svar..)

edit : skulle alltså säga BF4

Tycker mer det ser ut som att det är coolt att hata CoD om man kikar runt i arkivet.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Tycker mer det ser ut som att det är coolt att hata CoD om man kikar runt i arkivet.

Tror han menade bf3 vs bf4...

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Ni som säger att COD är lika nära verkligheten som BF4 måste ju vara födda bakom en sten iaf. COD kan ju en 3-åring spela men BF4 är betydligt mindre förlåtande vad det gäller vapenfysik osv.

Permalänk
Skrivet av Songless:

Ni som säger att COD är lika nära verkligheten som BF4 måste ju vara födda bakom en sten iaf. COD kan ju en 3-åring spela men BF4 är betydligt mindre förlåtande vad det gäller vapenfysik osv.

Så då är alltså CS:GO mycket mer realistiskt för att vapnen är ännu mindre förlåtande där? BF4 är också väldigt förlåtande, även om det kanske inte riktigt ligger på samma nivå som COD, å andra sidan kan man inte kompensera för rekyl i COD på samma sätt, eftersom den varierar från gång till gång, vilket på ett sätt skulle göra det svårare.

Att de gjort vapenfysik någorlunda realistisk gör inte hela spelet realistiskt, och hur man nu kan kalla den realistiskt när olika kulor har olika gravitation vet jag inte heller, antar att jordens massa ändras beroende på vilken typ av vapen man använder...

Att samma kula gör samma skada även om den flyger långsammare...också väldigt realistiskt hörru du BF4 har en mer komplex ballistik, ja, men inte nödvändigtvis mer realistisk.

Also; Född bakom en sten? Har du hittat på ett eget idiomatiskt uttryck?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Så då är alltså CS:GO mycket mer realistiskt för att vapnen är ännu mindre förlåtande där? BF4 är också väldigt förlåtande, även om det kanske inte riktigt ligger på samma nivå som COD, å andra sidan kan man inte kompensera för rekyl i COD på samma sätt, eftersom den varierar från gång till gång, vilket på ett sätt skulle göra det svårare.

Att de gjort vapenfysik någorlunda realistisk gör inte hela spelet realistiskt, och hur man nu kan kalla den realistiskt när olika kulor har olika gravitation vet jag inte heller, antar att jordens massa ändras beroende på vilken typ av vapen man använder...

Att samma kula gör samma skada även om den flyger långsammare...också väldigt realistiskt hörru du BF4 har en mer komplex ballistik, ja, men inte nödvändigtvis mer realistisk.

Also; Född bakom en sten? Har du hittat på ett eget idiomatiskt uttryck?

Nej CS GO har ju absolut ingenting med verklighet att göra mer än möjligen vapnens namn, resten är ju så långt ifrån realism man kan komma.
Sen har jag aldrig sagt att BF4 är någon form av stridssimulator för armén men det känns bra mycket närmare verkligheten än vad de COD-spelen jag kört gör iaf. Sen allt snack om gravitation osv fattar jag inte riktigt vad du yrar om. Det enda jag vet att man gör mindre skada på långt håll med ett vapen som är för närstrid jämfört med ett som är mer för långdistans, borde inte det innebära att kulorna är långsammare eller dalar snabbare och gör mindre skada? COD är bra mycket mer run and gun än vad BF är iaf, det står jag fast vid.

Ja, jag hittade på det själv.

Permalänk
Skrivet av Songless:

Nej CS GO har ju absolut ingenting med verklighet att göra mer än möjligen vapnens namn, resten är ju så långt ifrån realism man kan komma.
Sen har jag aldrig sagt att BF4 är någon form av stridssimulator för armén men det känns bra mycket närmare verkligheten än vad de COD-spelen jag kört gör iaf. Sen allt snack om gravitation osv fattar jag inte riktigt vad du yrar om. Det enda jag vet att man gör mindre skada på långt håll med ett vapen som är för närstrid jämfört med ett som är mer för långdistans, borde inte det innebära att kulorna är långsammare eller dalar snabbare och gör mindre skada? COD är bra mycket mer run and gun än vad BF är iaf, det står jag fast vid.

Ja, jag hittade på det själv.

CS:GO Hade med saken att göra genom att du antydde att ett spel är mer realistiskt om "vapenfysiken" är mindre förlåtande, och eftersom CS:GO är ännu mindre förlåtande skulle det med den logiken vara ännu mer realistiskt. Denna jämförelse gjorde jag för att visa hur dumt det blir som argument Man kan självklart tycka att ena eller andra är mer eller mindre realistiskt, men då får man använda vettiga argument.

Gällande grativationen; Som du säkert vet påverkas alla objekt av samma gravitation, iaf om de befinner sig på samma plats på jorden, 9.82m/s², pratar man i BF4 gäller detta dock bara vissa vapen, vilket är ett par bolt action snipers, några bolt action snipers har lägre gravitation, som ligger på 6m/s², och (så vitt jag sett) alla automatvapen har en mycket högre gravitation, på 15m/s². Alltså kan man av detta anta att jordens, i BF4s, massa ökas och minskas beroende på vilket vapen som avfyras. Inte så mycket yrande inte.

Gällande långsamma kulor som gör samma skada; Ta t.ex en L85A2, utan attachments flyger dess kula i 640m/s, sätter man på ljuddämpare flyger den bara i 360m/s (detta för att simulera de svagare kulor man behöver använda för att till fullo utnyttja en ljuddämpare). Trotts detta skadar båda kulor precis lika mycket även fast än den enda kulan av samma kaliber flyger nästan hälften så snabbt. Detta gäller både högsta och lägsta skada.

Dessutom flyger kulorna alltid i en konstant hastighet i BF4, så att kulan skadan mindre på längre avstånd när den ändå håller samma hastighet är inte heller speciellt logiskt.

BF4 är också lika mycket run and gun, den taktiken är i princip lika användbar i båda spel, precis som camping är.

Tittar man på COD så är ju fokusen små banor, och på så korta avstånd skulle bullet travel och bullet drop ändå knappt vara märkbara, så jag skulle inte säga att det påverkar realismen speciellt att utesluta det, medan i BF4, där de lagt till det, fast överdrivit/underdrivit det, tar det snarare ifrån den många gånger.

Med det sagt säger jag inte att BF4 är ett dåligt spel pga detta, det är inte tänkt att vara realistiskt (hoppas jag), alltså gör det inte något att det inte är det.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Songless:

Ni som säger att COD är lika nära verkligheten som BF4 måste ju vara födda bakom en sten iaf. COD kan ju en 3-åring spela men BF4 är betydligt mindre förlåtande vad det gäller vapenfysik osv.

BF4 är för barn, AA är för män och är inte förlåtande alls

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Jag har massa timmar i båda spelen på alla möjliga nivåer, och som infantry-spel är Battlefield 3 hundra gånger bättre. Det finns fortfarande många som spelar och servrar som är aktiva hela dagarna. Däremot är det säkerligen fler aktiva spelare totalt i Battlefield 4 just nu. Den sistnämnda titeln skulle jag inte rekommendera till folk som har lite mer FPS-erfarenhet eller i alla fall har fokus på just det momentet i spelet.

Permalänk
Skrivet av jagardaniel:

Jag har massa timmar i båda spelen på alla möjliga nivåer, och som infantry-spel är Battlefield 3 hundra gånger bättre. Det finns fortfarande många som spelar och servrar som är aktiva hela dagarna. Däremot är det säkerligen fler aktiva spelare totalt i Battlefield 4 just nu. Den sistnämnda titeln skulle jag inte rekommendera till folk som har lite mer FPS-erfarenhet eller i alla fall har fokus på just det momentet i spelet.

Hur är det med EYE nu Daniel. Spelar ni något? Ser er aldrig i BF4 , men har spelat några gånger med/mot er i BF3.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

CS:GO Hade med saken att göra genom att du antydde att ett spel är mer realistiskt om "vapenfysiken" är mindre förlåtande, och eftersom CS:GO är ännu mindre förlåtande skulle det med den logiken vara ännu mer realistiskt. Denna jämförelse gjorde jag för att visa hur dumt det blir som argument Man kan självklart tycka att ena eller andra är mer eller mindre realistiskt, men då får man använda vettiga argument.

Gällande grativationen; Som du säkert vet påverkas alla objekt av samma gravitation, iaf om de befinner sig på samma plats på jorden, 9.82m/s², pratar man i BF4 gäller detta dock bara vissa vapen, vilket är ett par bolt action snipers, några bolt action snipers har lägre gravitation, som ligger på 6m/s², och (så vitt jag sett) alla automatvapen har en mycket högre gravitation, på 15m/s². Alltså kan man av detta anta att jordens, i BF4s, massa ökas och minskas beroende på vilket vapen som avfyras. Inte så mycket yrande inte.

Gällande långsamma kulor som gör samma skada; Ta t.ex en L85A2, utan attachments flyger dess kula i 640m/s, sätter man på ljuddämpare flyger den bara i 360m/s (detta för att simulera de svagare kulor man behöver använda för att till fullo utnyttja en ljuddämpare). Trotts detta skadar båda kulor precis lika mycket även fast än den enda kulan av samma kaliber flyger nästan hälften så snabbt. Detta gäller både högsta och lägsta skada.

Dessutom flyger kulorna alltid i en konstant hastighet i BF4, så att kulan skadan mindre på längre avstånd när den ändå håller samma hastighet är inte heller speciellt logiskt.

BF4 är också lika mycket run and gun, den taktiken är i princip lika användbar i båda spel, precis som camping är.

Tittar man på COD så är ju fokusen små banor, och på så korta avstånd skulle bullet travel och bullet drop ändå knappt vara märkbara, så jag skulle inte säga att det påverkar realismen speciellt att utesluta det, medan i BF4, där de lagt till det, fast överdrivit/underdrivit det, tar det snarare ifrån den många gånger.

Med det sagt säger jag inte att BF4 är ett dåligt spel pga detta, det är inte tänkt att vara realistiskt (hoppas jag), alltså gör det inte något att det inte är det.

Nej, jag har fortfarande inte sagt att ju svårare det är att skjuta desto mer realistiskt är ett spel. Däremot om ett spel är mer åt det realistiska hållet så blir det automatiskt svårare att skjuta pga att du behöver kompensera för rekyl, spridning och bulletdrop. Jämför tex hur vapnen beter sig i CS:GO jämfört med BF så märker du ganska snabbt att i utgångspunkt så känns BF mycket mer realistiskt. Jag menar om du tex sprayar okontrollerat med en AK så kommer du aldrig få en bakvänd 7:a varje gång du utför detta. Samma sak så har du ingen muzzle climb eller drift.

Lite nyfiken. Vart plockar du dina siffor ifrån gällande gravitation m.m och vad har de för påverkan i spelet i sig?

Angående snipers så vet jag inte riktigt det praktiska bakom hur det valt att vapnen/kulorna skall uppföra sig men du måste i alla fall sikta olika bereonde på hur långt bort din motståndare är och vilket vapen du använder. När jag lirade COD så kunde man springa runt uppscopad och träffa precis där man siktade. Den känslan är inte alls lika påtaglig i BF och man känner sig betydligt klumpigare som sniper i närstrid än vad jag upplevde i COD. Sedan om jag minns rätt så rörde sig heller inte siktet uppscopat som det gör i BF. I BF måste du även kompensera för detta om du står upp och det är endast om du har bipod utfällt som du får ett stabilt sikte att leka med.

Sedan har jag aldrig påstått att BF är nära verkligheten för det är det ju uppenbarligen inte. Men att det är ett svårare och mer avancerat spel än COD går inte att förneka och åtminstone jag upplever det mer realistiskt än COD, oavsett hur det praktiskt är upplagt med gravitation och bullettravel osv.

Precis som du säger så är inte BF gjort för att vara helt realistiskt för det skulle locka en mindre målgrupp än vad det gör nu men de har ändå försökt göra det mer åt det realistiska hållet jämfört med COD och andra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

BF4 är för barn, AA är för män och är inte förlåtande alls

Ingen som jämfört BF med AA heller, så jag förstår inte riktigt ditt inlägg.

Permalänk
Skrivet av Songless:

Nej, jag har fortfarande inte sagt att ju svårare det är att skjuta desto mer realistiskt är ett spel. Däremot om ett spel är mer åt det realistiska hållet så blir det automatiskt svårare att skjuta pga att du behöver kompensera för rekyl, spridning och bulletdrop. Jämför tex hur vapnen beter sig i CS:GO jämfört med BF så märker du ganska snabbt att i utgångspunkt så känns BF mycket mer realistiskt. Jag menar om du tex sprayar okontrollerat med en AK så kommer du aldrig få en bakvänd 7:a varje gång du utför detta. Samma sak så har du ingen muzzle climb eller drift.

Lite nyfiken. Vart plockar du dina siffor ifrån gällande gravitation m.m och vad har de för påverkan i spelet i sig?

Angående snipers så vet jag inte riktigt det praktiska bakom hur det valt att vapnen/kulorna skall uppföra sig men du måste i alla fall sikta olika bereonde på hur långt bort din motståndare är och vilket vapen du använder. När jag lirade COD så kunde man springa runt uppscopad och träffa precis där man siktade. Den känslan är inte alls lika påtaglig i BF och man känner sig betydligt klumpigare som sniper i närstrid än vad jag upplevde i COD. Sedan om jag minns rätt så rörde sig heller inte siktet uppscopat som det gör i BF. I BF måste du även kompensera för detta om du står upp och det är endast om du har bipod utfällt som du får ett stabilt sikte att leka med.

Sedan har jag aldrig påstått att BF är nära verkligheten för det är det ju uppenbarligen inte. Men att det är ett svårare och mer avancerat spel än COD går inte att förneka och åtminstone jag upplever det mer realistiskt än COD, oavsett hur det praktiskt är upplagt med gravitation och bullettravel osv.

Precis som du säger så är inte BF gjort för att vara helt realistiskt för det skulle locka en mindre målgrupp än vad det gör nu men de har ändå försökt göra det mer åt det realistiska hållet jämfört med COD och andra spel.

Men nu säger du ju att om man går efter realism blir det automatiskt svårare att sikta, och antyder att det är svårare i t.ex BF4 än i CS:GO?

Muzzle climb och muzzle drift är ju bara det som utgör rekylen, så det är ju samma sak man måste kompensera för i CS. Visst, i BF4 är det aningen slumpmässigt, men å andra sidan behöver man sällan ens kompensera för den då den är så låg.

Spread är ju snarare bara orealistiskt, i verkligheten gäller det ju inte att även om man perfekt kontrollerar rekylen så sprider sig kulorna i alla fall, som spread gör. Vill man ha realism så är det ju bara rekyl som påverkar var kulan går.

Siffrorna får jag från Symthic.com. Hur de påverkar? Det påverkar hur mycket drop kulorna har? I verkligheten påverkar ju endast bulletspeed hur "snabbt" en kula droppar, eller snarare, en kula droppar alltid lika snabbt, och beroende på hur snabbt den flyger så varierar hur mycket den hunnit falla innan nedslaget.

I BF4 påverkar de även detta genom att ändra dragningskraften på vissa kulor, detta för att kunna ge vapen mer drop, fast utan att behöva ge dem lägre bullet speed, med allt det innebär.

Hur som helst finns det en mängd saker som gör att BF4 vid första anblick ska kännas realistiskt, fast vid en snabb eftertanke uppenbarligen inte är det minsta realistiskt, fallskärmarna t.ex. Varken COD eller BF4 är realistiskt, och när BF4 försöker vara det blir det bara löjligt, som när de la till en delay på ens skott med revolvers för att försöka simulera ett lägre trigger pull i verkligheten.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |