Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Hur är det med EYE nu Daniel. Spelar ni något? Ser er aldrig i BF4 , men har spelat några gånger med/mot er i BF3.

Hallå! Skoj att du frågar Det stämmer, vi spelar ingenting tillsammans längre. Vi tröttnade alla rejält på Battlefield 4. Det var verkligen inte samla känsla i spelet och spelglädjen, som faktiskt är det som motiverar än att fortsätta spela, fanns inte där. Domination är inte lika bra "tävlingsläge" jämfört med conquest/squad rush i BF3. Det är inte 'taktiskt' på samma plan och det är ett spelläge som passar sig bättre till publikspelande enligt mig. I battlefield 4 är också allting "noobifierat" vilket innebär att alla automatiskt är bättre och har större chans att vinna en duell. I BF3 kan du med bra positionering och ett okej aim panga ut mycket folk ensam. Man märker tydligt skillnad på bra och dåliga spelare. I BF4 är detta i princip omöjligt och alla är mer jämlika. Allt i BF4 känns klumpigt och delayat. En viktig sak enligt mig, som sällan tas upp när man jämför spelen, är att man har gjort om revive-systemet till det sämre. Det gör en stor del av spelet långsammare. Att kunna reviva snabbt och konstant har alltid varit lite av charmen i Battlefield enligt mig. Det gör hela infantry-delen mycket mer intensiv. Man kan göra snygga pushar framåt och hålla sig i liv mycket bättre. Kartorna är också sämre. Det enda positiva i BF4 är att man har ett spectator mode. Detta har man förvisso i BF3 med, men inte publikt. Jag menar, det kunde man ju sälja till nästa spelrelease.

Man ska väl inte hylla BF3 allt för mycket heller. Minns mycket väl hur mycket man klagade. Väldigt mycket buggar, extremt långsamma buggfixar och ett spel som utvecklarna inte bryr sig om särskilt mycket. Ingen har väl undgått den underbara dart-buggen som stoltserade flera månader innan man gjorde något åt det. Vapenbalanseringen där tidigare alla växlade mellan olika options på sina vapen till att alla valde heavy barell. Och suppression... hur tänkte man. Men sätter man BF3 bredvid BF4 så är det ett mycket bättre spel. Vilket faktiskt är lite skrämmande.

Försöker hoppa in i BF3 ibland och skjuta av mig lite, främst på den där franska metro-servern.

Permalänk
Medlem

BF3 > BF4 - Alla dagar i veckan.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Skrivet av jagardaniel:

Hallå! Skoj att du frågar Det stämmer, vi spelar ingenting tillsammans längre. Vi tröttnade alla rejält på Battlefield 4. Det var verkligen inte samla känsla i spelet och spelglädjen, som faktiskt är det som motiverar än att fortsätta spela, fanns inte där. Domination är inte lika bra "tävlingsläge" jämfört med conquest/squad rush i BF3. Det är inte 'taktiskt' på samma plan och det är ett spelläge som passar sig bättre till publikspelande enligt mig. I battlefield 4 är också allting "noobifierat" vilket innebär att alla automatiskt är bättre och har större chans att vinna en duell. I BF3 kan du med bra positionering och ett okej aim panga ut mycket folk ensam. Man märker tydligt skillnad på bra och dåliga spelare. I BF4 är detta i princip omöjligt och alla är mer jämlika. Allt i BF4 känns klumpigt och delayat. En viktig sak enligt mig, som sällan tas upp när man jämför spelen, är att man har gjort om revive-systemet till det sämre. Det gör en stor del av spelet långsammare. Att kunna reviva snabbt och konstant har alltid varit lite av charmen i Battlefield enligt mig. Det gör hela infantry-delen mycket mer intensiv. Man kan göra snygga pushar framåt och hålla sig i liv mycket bättre. Kartorna är också sämre. Det enda positiva i BF4 är att man har ett spectator mode. Detta har man förvisso i BF3 med, men inte publikt. Jag menar, det kunde man ju sälja till nästa spelrelease.

Man ska väl inte hylla BF3 allt för mycket heller. Minns mycket väl hur mycket man klagade. Väldigt mycket buggar, extremt långsamma buggfixar och ett spel som utvecklarna inte bryr sig om särskilt mycket. Ingen har väl undgått den underbara dart-buggen som stoltserade flera månader innan man gjorde något åt det. Vapenbalanseringen där tidigare alla växlade mellan olika options på sina vapen till att alla valde heavy barell. Och suppression... hur tänkte man. Men sätter man BF3 bredvid BF4 så är det ett mycket bättre spel. Vilket faktiskt är lite skrämmande.

Försöker hoppa in i BF3 ibland och skjuta av mig lite, främst på den där franska metro-servern.

Du får gärna adda mig så kan vi köra Lockers Bf4. Teamplay finns där om du hittar rätt folk att spela med. Hela min clan har i princip slutat spela pga. BF4.
Jag är en av de få som spelar. Har nu fått köpa ett konto till pga. alla bans. Sjukt irriterande.

Själv var jag galen i början, för allt du skriver är sant. Väldigt lite skill och mycket slump, men man lär sig acceptera brister. Tycker dock att det är mycket stacking i BF4. Spelar ofta själv med massa noobs och på andra laget är det 5-6 personer som är minst lika bra som jag.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat BF4. Men gick för någon månad tillbaka till BC2 efter att inte ha spelat BF alls på länge. Det var kul i ca 20timmar sen tröttnade man igen. Det är en helt del fusk i BC2, den som säger nått annat måste ha en jäkla tur att inte stöta på dessa eller är naiv och tror att "folk är pro". Man märker tex att vissa ALLTID vet vart man kommer ifrån, och alltid träffar hur mkt man än försöker utmanövrera. Punkbuster verkar ju inte direkt stoppa detta.

Sen gick ja tillbaka till BF3 igen, och ja..det är både bättre och sämre än BC2. Kartorna är lite bättre, mer fria. Men själva kännslan på vapen är mycket sämre, sjukt överdriven bulletdrop, känns som man skjuter pilbåge efter att man kört BC2. Sen är rörligheten långsammare, i kombination med prone, så får man många wookeys som bara campar hela tiden.

Så för att summera. Jag ställer mig till skaran som säger, lägg ner BF, inget att satsa på längre. BC2 och BF3 har dessutom få bra servrar kvar att lira på.

Jag och tejen kör Left 4 Dead 2 nu och har hur kul som helt, casual och kul tidsfördriv (kommer säkert tröttna snart dock som alltid). Men COD Advanced warfighter verkar va lite nytändning för COD. vågar inte testa än då jag va så sjukt besviken på Ghosts som är helt trasigt, så jag avvaktar lite med AW.

EDIT: jag funderar på att komma igång med Ghost Recon Phantoms.,...har ingen aning om det är bra eller dåligt dock.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Men nu säger du ju att om man går efter realism blir det automatiskt svårare att sikta, och antyder att det är svårare i t.ex BF4 än i CS:GO?

Muzzle climb och muzzle drift är ju bara det som utgör rekylen, så det är ju samma sak man måste kompensera för i CS. Visst, i BF4 är det aningen slumpmässigt, men å andra sidan behöver man sällan ens kompensera för den då den är så låg.

Spread är ju snarare bara orealistiskt, i verkligheten gäller det ju inte att även om man perfekt kontrollerar rekylen så sprider sig kulorna i alla fall, som spread gör. Vill man ha realism så är det ju bara rekyl som påverkar var kulan går.

Siffrorna får jag från Symthic.com. Hur de påverkar? Det påverkar hur mycket drop kulorna har? I verkligheten påverkar ju endast bulletspeed hur "snabbt" en kula droppar, eller snarare, en kula droppar alltid lika snabbt, och beroende på hur snabbt den flyger så varierar hur mycket den hunnit falla innan nedslaget.

I BF4 påverkar de även detta genom att ändra dragningskraften på vissa kulor, detta för att kunna ge vapen mer drop, fast utan att behöva ge dem lägre bullet speed, med allt det innebär.

Hur som helst finns det en mängd saker som gör att BF4 vid första anblick ska kännas realistiskt, fast vid en snabb eftertanke uppenbarligen inte är det minsta realistiskt, fallskärmarna t.ex. Varken COD eller BF4 är realistiskt, och när BF4 försöker vara det blir det bara löjligt, som när de la till en delay på ens skott med revolvers för att försöka simulera ett lägre trigger pull i verkligheten.

Har du verkligen spelat BF? Det är bra många vapen som skjuter helt åt helvete om du inte är duktig på att korrigera hur du siktar och om du sprayar eller skjuter i burstar. Visst, det finns vissa undantag och vissa vapen är väldigt enkla att skjuta med som tex AKU-12 som är ett bra och lätthanterligt vapen med rätt tillbehör. Men fortfarande, i CS:GO har man ju noll känsla i vapnen så även om man måste kompensera för var kulorna går så får man ju ingen feedback alls ifrån vapnet utan man måste lära sig alla spraypatterns utantill i stort sett. Det skall tilläggas att jag spelar BF på ps3 och inte på pc. PC verkar vara mycket enklare att spela i och med fördelarna med mus och tangentbord.

Nu förstår jag inte riktigt? Det kändes som att du första sade en sak och sedan sa emot dig själv, men jag kanske är lite tröga haha. I alla fall, i verkligheten så handlar det ju om hur duktig du är på att hantera att vapen. Det är ju skytten som avgör vart kulan träffar och inte vapnet, det hoppas jag att vi kan vara överens om? Jag menar sprayar man med automateld så är det ju svårare att kontrollera vapnet och därmed vart kulorna träffar och på den punkten är ju både CS och BF mer realistiskt än COD för i COD kan man ju skjuta lite som man vill och ändå få frags så länge man har siktat in sig på en fiende. (Så var det iaf i de tidigare spelen, de allra senaste spelen i serien har jag inte ens bemödat mig att spela.) Det är ju detta man försöker simulera med spread i spelen genom att personen man spelar kan hantera rekylen olika bra beroende på vilket vapen och vilken skjutteknik man använder.

Ja, då har man väl kanske valt att ändra gravitationen istället för att kompensera för hastighet osv och det är väl kanske inte realistisk i sak men målet med det är ändå detsamma. Jag vet inte om det är programeringsfråga eller vad det är som avgör sånt där. Vi är iaf överens om att BF inte är en simulator och det har jag heller aldrig påpekat och jag har heller aldrig sagt att allt i spelet är korrekt utifrån perfekt realism. Jag har bara påpekat att BF har bra mycket mer känsla och känns mer realistiskt än COD som mer känns som det är närmare Quake och den typen av spel där det mest bara är att springa och skjuta och vara glad.

Permalänk

Wall of text, coming through, tänkte att jag gömmer den under spoilers för de som inte är intresserade

Skrivet av Songless:

Har du verkligen spelat BF? Det är bra många vapen som skjuter helt åt helvete om du inte är duktig på att korrigera hur du siktar och om du sprayar eller skjuter i burstar. Visst, det finns vissa undantag och vissa vapen är väldigt enkla att skjuta med som tex AKU-12 som är ett bra och lätthanterligt vapen med rätt tillbehör. Men fortfarande, i CS:GO har man ju noll känsla i vapnen så även om man måste kompensera för var kulorna går så får man ju ingen feedback alls ifrån vapnet utan man måste lära sig alla spraypatterns utantill i stort sett. Det skall tilläggas att jag spelar BF på ps3 och inte på pc. PC verkar vara mycket enklare att spela i och med fördelarna med mus och tangentbord.

Jag har verkligen spelat BF, och ganska mycket för den delen. Knappt några vapen kräver att man kompenserar, de flesta räcker det med att man burstar med, om inte med alla. Visst, man kan skjuta längre bursts/full auto om man kompenserar lite, men det är inte så mycket att det egentligen är nämnvärt. Vet inte vad du håller på med om de skjuter åt helvete fel, även om du kör på PS3 (visste faktiskt inte ens att det var släppt till PS3). Vore det inte för spread skulle man alltid kunna skjuta vapen som AKU på full auto utan att direkt kompensera.

Citat:

Nu förstår jag inte riktigt? Det kändes som att du första sade en sak och sedan sa emot dig själv, men jag kanske är lite tröga haha. I alla fall, i verkligheten så handlar det ju om hur duktig du är på att hantera att vapen. Det är ju skytten som avgör vart kulan träffar och inte vapnet, det hoppas jag att vi kan vara överens om?

Yes, det jag sa var att i verkligheten är det bara skyttens kompetens att hantera rekylen som påverkar var skotten går, i BF handlar det inte om skyttens kompetens att hantera rekylen, eftersom de lagt till spread, som inte går att kontrollera på annat sätt än att sluta skjuta. Förmodligen har de lagt till detta för att de vill kunna ge vapen en rekyl som alla ska kunna hantera utan problem, fast ändå inte vill att de lite mer erfarna ska kunna skjuta full auto konstant, utan ska tvingas att skjuta bursts på längre avstånd.

Citat:

Jag menar sprayar man med automateld så är det ju svårare att kontrollera vapnet och därmed vart kulorna träffar och på den punkten är ju både CS och BF mer realistiskt än COD för i COD kan man ju skjuta lite som man vill och ändå få frags så länge man har siktat in sig på en fiende. (Så var det iaf i de tidigare spelen, de allra senaste spelen i serien har jag inte ens bemödat mig att spela.) Det är ju detta man försöker simulera med spread i spelen genom att personen man spelar kan hantera rekylen olika bra beroende på vilket vapen och vilken skjutteknik man använder.

Jag vet varför de lagt till spread, men jag tycker det är korkat, och orealistiskt om man tänker efter lite längre som sagt, vid första anblick känns det realistiskt, men inte om man tänker efter. Något som i verkligheten ligger i skyttens kontroll tas nu bortom den, där man aldrig kommer förbi sin soldats oförmåga att hantera vapnet (vilket ju är det spreaden ska simulera), hur duktig man än blir.

Det du säger om att man i COD kan skjuta lite som man vill och man träffar så länge man har siktet på fienden? Det är ju så det ska vara! Det är så det funkar i verkligheten, problemet i verkligheten är att det är svårt/omöjligt att helt kompensera för den rekylen så att man klarar att hålla siktet rakt på fienden. I COD har de gått från verkligheten genom att minska vapens rekyl, i BF/CS har de gått från verkligheten genom att göra så att kulorna inte går rakt ut ur pipan, utan snett (dvs. spread), så att kulorna inte flyger dit vapet är riktat när man sköt.

Citat:

Ja, då har man väl kanske valt att ändra gravitationen istället för att kompensera för hastighet osv och det är väl kanske inte realistisk i sak men målet med det är ändå detsamma. Jag vet inte om det är programeringsfråga eller vad det är som avgör sånt där. Vi är iaf överens om att BF inte är en simulator och det har jag heller aldrig påpekat och jag har heller aldrig sagt att allt i spelet är korrekt utifrån perfekt realism. Jag har bara påpekat att BF har bra mycket mer känsla och känns mer realistiskt än COD som mer känns som det är närmare Quake och den typen av spel där det mest bara är att springa och skjuta och vara glad.

Det handlar knappast om en programmeringsfråga, utan snarare om samma sak som spread handlar om, de vill begränsa spelaren, fast utan att behöva göra det för svårt för att gemene arcade shooter fan ska bli missnöjd. Att ändra gravitationen betyder att de kan ge kulorna drop som märks av fast utan att behöva göra så att kulorna går långsammare, vilket leder till att man måste lead:a sina targets mycket mer än man gör.

Att du tycker det är mer känsla i BF4 är ju såklart din subjektiva uppfattning, som du såklart ska ha, men tycker inte att det är grund nog för att håna folk som tycker olika. Att ett spel vid första anblick känns mer realistiskt gör det inte mer realistiskt. Att minska rekyl på vapen som de gjort i COD, eller de kanske bara använder en mycket lägre kaliber av kulor på vapnen, vilket ger en lägre rekyl, känns för mig mer realistiskt än att jorden ändrar uppbyggnad beroende på vilket vapen som avfyras, även om det vid första anblick ser realistiskt ut.

EDIT: Då det är sent på natten reserverar jag mig för felstavningar och bristande grammatik, kollar kanske över det efter några timmars sömn.

Dold text
Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag har inte testat BF4. Men gick för någon månad tillbaka till BC2 efter att inte ha spelat BF alls på länge. Det var kul i ca 20timmar sen tröttnade man igen. Det är en helt del fusk i BC2, den som säger nått annat måste ha en jäkla tur att inte stöta på dessa eller är naiv och tror att "folk är pro". Man märker tex att vissa ALLTID vet vart man kommer ifrån, och alltid träffar hur mkt man än försöker utmanövrera. Punkbuster verkar ju inte direkt stoppa detta.

Sen gick ja tillbaka till BF3 igen, och ja..det är både bättre och sämre än BC2. Kartorna är lite bättre, mer fria. Men själva kännslan på vapen är mycket sämre, sjukt överdriven bulletdrop, känns som man skjuter pilbåge efter att man kört BC2. Sen är rörligheten långsammare, i kombination med prone, så får man många wookeys som bara campar hela tiden.

Så för att summera. Jag ställer mig till skaran som säger, lägg ner BF, inget att satsa på längre. BC2 och BF3 har dessutom få bra servrar kvar att lira på.

Jag och tejen kör Left 4 Dead 2 nu och har hur kul som helt, casual och kul tidsfördriv (kommer säkert tröttna snart dock som alltid). Men COD Advanced warfighter verkar va lite nytändning för COD. vågar inte testa än då jag va så sjukt besviken på Ghosts som är helt trasigt, så jag avvaktar lite med AW.

EDIT: jag funderar på att komma igång med Ghost Recon Phantoms.,...har ingen aning om det är bra eller dåligt dock.

Börja med bf4 då? Det är riktigt roligt. Dom ska ju göra lite fixes som gör det ännu bättre snart. Cheat förekommer men är hyfsat sällsynt. Man märker att någon fuskar när man dör så fort en pixel kommer utanför ett hörn eller när man blir oneshottad av pistol tvärs över banan eller liknande. Att bra extremt bra spelare finns är klart så bara man kan se skillnaden. Jag tror jag ser rätt lätt skillnaden, oftast väldigt uppenbart om någon fuskar eller inte då du dör på sätt som inte vore möjligt med mänskliga reaktioner.

Permalänk
Medlem

Efter senaste patchen av BF4 så är de rätt bra faktiskt. Att komma från BF3 till 4a, så är de rätt stor skillnad faktiskt. Efter ett tags spelande med 4an, så känner man att de är bättre än 3an. Inget massivt, men ändå bättre.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av anon99565:

Börja med bf4 då? Det är riktigt roligt. Dom ska ju göra lite fixes som gör det ännu bättre snart. Cheat förekommer men är hyfsat sällsynt. Man märker att någon fuskar när man dör så fort en pixel kommer utanför ett hörn eller när man blir oneshottad av pistol tvärs över banan eller liknande. Att bra extremt bra spelare finns är klart så bara man kan se skillnaden. Jag tror jag ser rätt lätt skillnaden, oftast väldigt uppenbart om någon fuskar eller inte då du dör på sätt som inte vore möjligt med mänskliga reaktioner.

Problemet med BF4 är att det fortfarande är så mycket latens att det många gånger är omöjligt att avgöra om det handlar om fusk eller bara latenserna som var till din nackdel. Blir man one shottade över kartan med pistol blir det ju dock väldigt uppenbart, men det är nästan bara då man kan vara säker, eller om osannolika saker händer gång på gång på gång från samma person.

Men jag håller med om att det är mycket färre uppenbara hackers i BF4 än i BC2, vilket ju är som det brukar, när spel blir mindre populära vågar folk använda extremare fusk.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Ja, BF4 är nog det sämsta spelet jag spelat men aom jag ändå velat spela för att jag gillar konceptet. Orkade till rank 115 ungefär men sen la jag ner, för höstpatchen gjorde spelet nästan ännu mer ospelbart och många buggar var fortfarande kvar och sedan dess har jag inte orkat lira. BF3 var jag däremot otroligt nöjd med när det var i sitt esse. Inte alls lika frustrerande som BF4 varit. Många svordomar över det spelet.