Permalänk
Medlem

atx i matx?

Hej sweC!

Som rubriken säger så behöver jag hjälp med att hitta det absolut minsta chassit för atx!

Så nu gör jag om tråden lite här då ingen svarade

Borde det inte funka att mata in ett ATX moderkort i ett mATX? Självklart så ska höjd och längd vara mer än moderkortets.
Eller är det skruvfäste dimensionerna som skiljer sig helt ? Det räcker ju med fyra skruvor som går in och sätter moderkortet i princip.

mvh

Permalänk
Medlem

Jodå.... Men du behöver väl andra saker än bara moderkort i datorn för att den ska fungera. Kan bli trångt i ett matx chassi med ett atx moderkort kanske lite för trångt eller? Det finns ju fina matx moderkort att köpa annars 😜

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Borde det inte funka att mata in ett ATX moderkort i ett mATX? Självklart så ska höjd och längd vara mer än moderkortets.
Eller är det skruvfäste dimensionerna som skiljer sig helt ? Det räcker ju med fyra skruvor som går in och sätter moderkortet i princip.

Kolla på detta: http://www.tomshardware.co.uk/best-motherboard-guide,review-3...
Det är samma dimensioner som används på fästena, och att borra upp två nya hål för ett ATX-moderkort är ju inget svårt projekt. Skulle kolla på ett mATX-chassi med nätagget monterat i botten. Detta kan då flyttas om man är lite händig. Ett exempel är t.ex. Fractal Design Arc Mini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Kolla på detta: http://www.tomshardware.co.uk/best-motherboard-guide,review-3...
Det är samma dimensioner som används på fästena, och att borra upp två nya hål för ett ATX-moderkort är ju inget svårt projekt. Skulle kolla på ett mATX-chassi med nätagget monterat i botten. Detta kan då flyttas om man är lite händig. Ett exempel är t.ex. Fractal Design Arc Mini.

Det var tanken från början! Har man samma håldimensioner så behövs ju inte ens borras då fyra skruvar räcker för stabilitet . Att flytta psun var också det jag förvänta mig behöva göra. Så medandra ord så borde detta funka.

Och som svar på det första svaret ang matx moderkort... jo jag vet att matx finns att köpa men de är inget o ha för am3+

Mvh

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/recension/19113-lian-li-pc-a51

Kolla in detta. Skulle kanske va nått?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

De minsta jag hittar på prisjakt är dessa: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s198815596#rparams=m=s1...
Alla har en volym under 27 liter, de blir då till och med mindre än vad ett FD ARC mini är (40 liter). Tror det är svårt att hitta någon mindre, utan att man får bygga ett själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Mkt fint men det är för dyrt men nu har iaf fått lite andra alternative också , tack!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
99:e percentilen

Det må inte vara det minsta, men jag röstar helt klart för NZXT Source S340. Det har inga direkta begränsningar för grafikkort eller nätagg (och hyfsat generösa 161 mm för CPU-kylare), utan de enda "begränsningarna" (som jag enbart tycker är förlösande positiva egenskaper) är att det "bara" får plats tre 3,5″-enheter och att det inte finns några 5,25″-platser. Jag anser inte att varken 3,5″ eller 5,25″ behövs i en modern dator, så jag hade köpt detta chassi om det inte vore för att jag vill få in mer radiatorvolym än vad det kan ta.

Att det bara kostar 799:- gör inte saken sämre.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hehe trodde ej ja skulle få såhär mkt hjälp tackar !

Atx, evo 212, hd6970 och atx psu ska få plats så det får bli något utav dessa chassin..får tänka på saken
Har även tänkt på makerbeam kit

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

jag ser att du har lite utav min smak när det kommer till chassin:) jag gillar också de "annorlunda" chassina.

vad tror ni om makerbeam sen egna "sidor" utav något lätt hanterligt material?

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

jag ser att du har lite utav min smak när det kommer till chassin:) jag gillar också de "annorlunda" chassina.

vad tror ni om makerbeam sen egna "sidor" utav något lätt hanterligt material?

ja då kan du ju bygga den precis som vill fast de blir nog rätt mycke jobb. borra hål å gänga för distanser mm, men har man plats tid och verktyg så

Visa signatur