SSD reklamation

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

SSD reklamation

Tjenare!
Jag är lite förvirrad ang reklamation av ssd så jag frågar hur ni tycker.
Jag köpte en ssd hos Inet för ett tag sedan som kostade 750kr och nu är den trasig och ska ersättas, jag vill nu byta till en Samsung PRO 850, så jag kommer få betala ungefär 300kr men enligt dem så ska jag betala 480 kr.
Men om jag inte väljer Samsungen så kommer jag få en a-data som kostar 699kr i ersättning för min gamla ssd.
Hur kan min ssd bli värderat mindre när jag vill välja en Samsung?
Samsung 850 pro=1049kr
A-data =749kr (min trasiga ssd)
A-data jag ska få =699kr
1049-749=300kr
Alla svar uppskattas

don't worry, be happy

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Du har ingen möjlighet att häva köpet? Och sen köpa din 850 Pro?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Mellanmjölk:

Du har ingen möjlighet att häva köpet? Och sen köpa din 850 Pro?

Ursäkta om jag skrivit dåligt,
Jag har skickat min trasiga ssd till dem, kan jag be om pengar, alltså inte få någon annan ssd som ersättning?

don't worry, be happy

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av 007onex:

Tjenare!
Jag är lite förvirrad ang reklamation av ssd så jag frågar hur ni tycker.
Jag köpte en ssd hos Inet för ett tag sedan som kostade 750kr och nu är den trasig och ska ersättas, jag vill nu byta till en Samsung PRO 850, så jag kommer få betala ungefär 300kr men enligt dem så ska jag betala 480 kr.
Men om jag inte väljer Samsungen så kommer jag få en a-data som kostar 699kr i ersättning för min gamla ssd.
Hur kan min ssd bli värderat mindre när jag vill välja en Samsung?
Samsung 850 pro=1049kr
A-data =749kr (min trasiga ssd)
A-data jag ska få =699kr
1049-749=300kr
Alla svar uppskattas

Hej!

Vilken disk var det du köpte från början?
Kan du kopiera från ordern/kvittot där pris framgår på disken (och eventuella andra kostnader som frakt etc)
Och vilken disk är det som du vill köpa istället?
Låter nästan som att du inte betalade 750 kr för disken, utan kanske 750 kr för den med frakten?
Köpte du andra produkter på samma order? Som större (ex bildskärm, chassi etc?) då blir frakten 99 kr.
Låter nästan som att det är en kombination av att du köpte en kampanj disk (lägre pris) och att du betalt frakten, vilket inte räknas in i diskens värde (om du ska betala mellanskillnad).

Som sagt så om du kan kopiera ut relevant info från kvittot där produktens namn, modellnummer, pris, moms, och eventuell frakt visas så kan vi se vad disken kostade, och om det är 750 kr inkl eller exkl frakten.

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Vilken disk var det du köpte från början?
Kan du kopiera från ordern/kvittot där pris framgår på disken (och eventuella andra kostnader som frakt etc)
Och vilken disk är det som du vill köpa istället?
Låter nästan som att du inte betalade 750 kr för disken, utan kanske 750 kr för den med frakten?
Köpte du andra produkter på samma order? Som större (ex bildskärm, chassi etc?) då blir frakten 99 kr.
Låter nästan som att det är en kombination av att du köpte en kampanj disk (lägre pris) och att du betalt frakten, vilket inte räknas in i diskens värde (om du ska betala mellanskillnad).

Som sagt så om du kan kopiera ut relevant info från kvittot där produktens namn, modellnummer, pris, moms, och eventuell frakt visas så kan vi se vad disken kostade, och om det är 750 kr inkl eller exkl frakten.

Är säker på att de var fraktfritt osv här får du bild som bekräftelsehttp://m.imgur.com/AB8leFo

don't worry, be happy

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av 007onex:

Är säker på att de var fraktfritt osv här får du bild som bekräftelsehttp://m.imgur.com/AB8leFo

Och är det denna disken som du vill ha?
http://www.inet.se/produkt/4304720/samsung-ssd-pro-850-series...

I så fall blir det 1049 kr - 769 kr = 280 kr.
SÅ något är konstigt.
Men ta kontakt med Inet igen, och skicka med din uträkning att det blir 280 kr och inte den summan de sagt, och om de nekar så fråga varför du ska betala så mycket mer än det egentligen är i skillnad mellan produkterna.

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007

Vid RMA har man rätt att få en ersättningsprodukt med likvärdiga egenskaper .
Inte nödvändigtvis en som har samma pris.

Beträffande Inets beräkning, har jag ingen input att ge.

Bara en enda ros på ett evigt klänge
så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Vilken disk var det du köpte från början?
Kan du kopiera från ordern/kvittot där pris framgår på disken (och eventuella andra kostnader som frakt etc)
Och vilken disk är det som du vill köpa istället?
Låter nästan som att du inte betalade 750 kr för disken, utan kanske 750 kr för den med frakten?
Köpte du andra produkter på samma order? Som större (ex bildskärm, chassi etc?) då blir frakten 99 kr.
Låter nästan som att det är en kombination av att du köpte en kampanj disk (lägre pris) och att du betalt frakten, vilket inte räknas in i diskens värde (om du ska betala mellanskillnad).

Som sagt så om du kan kopiera ut relevant info från kvittot där produktens namn, modellnummer, pris, moms, och eventuell frakt visas så kan vi se vad disken kostade, och om det är 750 kr inkl eller exkl frakten.

Skrivet av PowerNet:

Och är det denna disken som du vill ha?
http://www.inet.se/produkt/4304720/samsung-ssd-pro-850-series...

I så fall blir det 1049 kr - 769 kr = 280 kr.
SÅ något är konstigt.
Men ta kontakt med Inet igen, och skicka med din uträkning att det blir 280 kr och inte den summan de sagt, och om de nekar så fråga varför du ska betala så mycket mer än det egentligen är i skillnad mellan produkterna.

Japp räknade som du och det är den ssdn jag vill ha, ringde dem nyss, de sa att de räknar inköpspriset Inet gjorde så därför blir det så, kan jag begära tillbaks hela summan?

don't worry, be happy

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av 007onex:

kan jag begära tillbaks hela summan?

Nej inte så länge de uppfyller kravet på att ge dig en likvärdig disk. Bara för att det inte är den du vill ha just nu spelar mindre roll. Om du hittar något att anmärka på den nya disken där den är sämre än din gamla så kanske du kan komma någon vart men om det är samma eller en bättre nyare modell så blir det svårt.

Intel Core i7-4790k 4.7GHz / Asus Maximus VII Ranger / Gigabyte GTX 970 Windforce 3X OC / HyperX Savage 16GB (2x8) 2400MHz / EVGA SuperNOVA G2 850W / Samsung 850 EVO 500GB / Fractal Design Define S / custom loop / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Philips Fidelio X2 / FiiO E10K / Audio Technica AT2020USB+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av 007onex:

Ursäkta om jag skrivit dåligt,
Jag har skickat min trasiga ssd till dem, kan jag be om pengar, alltså inte få någon annan ssd som ersättning?

Nej, företag har i regel tre gånger/försök att laga eller ersätta din produkt med en likadan eller liknande produkt.

Först efter dessa tre gånger kan du häva köpet och få pengarna tillbaka.

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Naga:

Nej inte så länge de uppfyller kravet på att ge dig en likvärdig disk. Bara för att det inte är den du vill ha just nu spelar mindre roll. Om du hittar något att anmärka på den nya disken där den är sämre än din gamla så kanske du kan komma någon vart men om det är samma eller än bättre nyare modell så blir det svårt.

Skrivet av Ostbiten:

Nej, företag har i regel tre gånger/försök att laga eller ersätta din produkt med en likadan eller liknande produkt.

Först efter dessa tre gånger kan du häva köpet och få pengarna tillbaka.

Den ssdn som är likvärdig kostar 699 så de blir fortf 350 kr och inte 480kr

don't worry, be happy

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av 007onex:

Den ssdn som är likvärdig kostar 699 så de blir fortf 350 kr och inte 480kr

ja men dom har ingen som helst skyldighet att erbjuda dig en uppgradering på köpet så det är helt deras eget initiativ, då kan man inte kräva att de gör en annan uträkning

Intel Core i7-4790k 4.7GHz / Asus Maximus VII Ranger / Gigabyte GTX 970 Windforce 3X OC / HyperX Savage 16GB (2x8) 2400MHz / EVGA SuperNOVA G2 850W / Samsung 850 EVO 500GB / Fractal Design Define S / custom loop / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Philips Fidelio X2 / FiiO E10K / Audio Technica AT2020USB+

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

*Tråd flyttad*
/moderator

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003

Har skummat igenom texten här, ursäkta om jag missat men.. Hur gammalt är köpet?
Kan mellanskillnaden ha att göra med att de gör nyttjandeavdrag på din gamla disk?

Speldator : 3570K OC - mItx i ett Node- 16GB fläskig ram - MSI 750ti
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av MoNkeY-05:

Har skummat igenom texten här, ursäkta om jag missat men.. Hur gammalt är köpet?
Kan mellanskillnaden ha att göra med att de gör nyttjandeavdrag på din gamla disk?

Ett år och några månader, men varför har de garanti i så fall?

don't worry, be happy

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2007

Begär bara tillbaks pengarna och köp hårddisken från en annan butik. Trist att de ska göra såhär.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Aug 2007

A-data =749kr (din trasiga ssd) - Its maximum sequential read and write speeds are 560/540 MB per second...
A-data du ska få =699kr - Its maximum sequential read and write speeds are 555/535 MB per second...

(?)

Vad det innebär i praktiken kontra vilka fördelar du får med en nyare disk har jag inte en aning om men jag skulle vara lika kinkig som du. En "likvärdig" produkt ska alltid vara exakt lika eller bättre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Semenra:

Begär bara tillbaks pengarna och köp hårddisken från en annan butik. Trist att de ska göra såhär.

Vill så gärna göra så men kommer inte få pengar tror jag, håller med väldigt trist, älskar komplett efter att min hårdisk gav upp,

don't worry, be happy

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av 007onex:

Ett år och några månader, men varför har de garanti i så fall?

Garanti innefattar sållan köp av andra produkter. Garantin ger dig troligen bara möjlighet att få befintlig enhet lagad eller utbytt mot en likadan produkt. Plocka fram garantin och läs på vilka rättigheter just den garantin ger dig.

Skrivet av Semenra:

Begär bara tillbaks pengarna och köp hårddisken från en annan butik. Trist att de ska göra såhär.

Det har man inte rätt att kräva om inte detta inkluderas specifikt i garantin.

Så antingen behövs hänvisning till garantin eller så gäller KKL - reklamation och enligt KKL är det upp till återförsäljaren hur problemet skall lösas.

🖥 → Ryzen 5 2600 • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech MXmaster & Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av 007onex:

Ett år och några månader, men varför har de garanti i så fall?

Garanti är inte samma sak som full återbetalningsrätt.. Det är praxis att det görs avdrag (i de fall där det blir prat om återbetalning, detta är inte något som har med garanti att göra, snarare reklamation) beroende på hur länge produkten använts.

Speldator : 3570K OC - mItx i ett Node- 16GB fläskig ram - MSI 750ti
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Söderbäck:

Garanti innefattar sållan köp av andra produkter. Garantin ger dig troligen bara möjlighet att få befintlig enhet lagad eller utbytt mot en likadan produkt. Plocka fram garantin och läs på vilka rättigheter just den garantin ger dig.

Det har man inte rätt att kräva om inte detta inkluderas specifikt i garantin.

Så antingen behövs hänvisning till garantin eller så gäller KKL - reklamation och enligt KKL är det upp till återförsäljaren hur problemet skall lösas.

Isf är de uppenbarligen sämre än Dustin som gav tillbaks pengarna efter att min SSD gått sönder(ca 8 månader efter inköp). Stämmer detta in på butiken som blivit utnämnd till SweC bästa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Semenra:

Isf är de uppenbarligen sämre än Dustin som gav tillbaks pengarna efter att min SSD gått sönder(ca 8 månader efter inköp). Stämmer detta in på butiken som blivit utnämnd till SweC bästa?

Tycker samma sak, är riktigt besviken, tror inte en ssd gör så att de går i konkurs. Jag vill verkligen verkligen undvika a-datas ssd,

don't worry, be happy

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013

Som redan har sagts så har du inte rätt att kräva pengarna tillbaka. Butiken kan ersätta dig med en likvärdig produkt. Om butiken har erbjudit en SSD från samma tillverkare, med samma lagringskapacitet och hastighet så har de gjort det som krävs.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2005

Låt dem ersätta med en likvärdig disk bara. Om du vill undvika A-datas diskar "bara för att" så är det inte Inets skyldighet att ge dig någon annan. Om disken går sönder igen så får du ju en ny, så vad spelar det för roll?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av 007onex:

Japp räknade som du och det är den ssdn jag vill ha, ringde dem nyss, de sa att de räknar inköpspriset Inet gjorde så därför blir det så, kan jag begära tillbaks hela summan?

Bara jag som finner detta jävligt konstigt? Dom kan inte dra inköpspriset dom gett för den det är väll för fan försäljningspriset som dom säljer den för som skall gälla?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Destromath:

Bara jag som finner detta jävligt konstigt? Dom kan inte dra inköpspriset dom gett för den det är väll för fan försäljningspriset som dom säljer den för som skall gälla?

Ellerhur vad har jag med det att göra?
Jag ska bli återbetald, vi får se om jag får 769kr , om inte då blir jag riktigt förbannad och de kommer inte höra någon trevlig ton i telefonen kan jag lova. Blir så less på det nu.

don't worry, be happy

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Semenra:

Isf är de uppenbarligen sämre än Dustin som gav tillbaks pengarna efter att min SSD gått sönder(ca 8 månader efter inköp). Stämmer detta in på butiken som blivit utnämnd till SweC bästa?

Man kan väl även säga att de då lånat ut en SSD åt dig gratis i 8 månader?

Intel i7 6700K - Asus Z170 Pro Gaming - Corsair Dominator Platinum 16GB 2400MHz C10 - Asus ROG Strix RX 480 - Samsung 960 EVO 500GB, Samsung 850 EVO 500GB - be quiet! Pure Rock - Corsair HX850 V1 - Cooler Master HAF X - Asus BW-16D1HT - Asus 24" MG248Q - Corsair M65 Pro - Corsair K70 RGB Rapidfire

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av MammDiin:

Man kan väl även säga att de då lånat ut en SSD åt dig gratis i 8 månader?

Man kan också säga att Dustin inte behövde betala honom för alla problem, jobb och ev dataförlust han fick för att produkten som de sålde till honom inte fungerade som den skulle, under den garanti-period som gäller.

Visst är det udda att butiker godkänner detta, men det ser jag mer som goodwill för att de anser ryktet är viktigare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011

Inet har hanterat detta ärende helt och hållet enligt de lagar och riktlinjer som finns - så att kalla dom för sviniga eller antyda liknande saker blir lite fel i min mening. Sen kan man (läs jag) tycka att dom borde kunna komma med en smidigare lösning för dig i detta fallet, att kräva så mycket mer för disken känns lite surt kan jag förstå.

Men rent krasst så är nog din bästa chans att du ringer in och snackar med nån för att hör om det inte går att göra nått med priset för att du ska "uppgradera" till en bättre disk för att du känner att du i slutändan kommer att ha betalat ganska mycket för den Intel-disken.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Semenra:

Isf är de uppenbarligen sämre än Dustin som gav tillbaks pengarna efter att min SSD gått sönder(ca 8 månader efter inköp). Stämmer detta in på butiken som blivit utnämnd till SweC bästa?

Jag vet inte om det här är en fråga riktad till mig eller inte. Men jag är varken representant för Inet eller har valt utfallet för omröstningen om vilken butik som är bäst så här har jag nog inte så mycket att tillägga.
Det enda jag vill ha sagt är att man endast kan kräva åtgärder om man har stöd för dessa i garantin eller i KKL. KKL ger inte stöd för att kräva pengar tillbaka om en produkt gått sönder utan man har bara rätt att få den lagad där eller utbytt mot likadan/likvärdig. Garantin kan som sagt ge stöd för detta krav men det kräver att någon läst igenom garantivillkoren och kan hänvisa till det specifika villkoret.

Skrivet av 007onex:

Tycker samma sak, är riktigt besviken, tror inte en ssd gör så att de går i konkurs. Jag vill verkligen verkligen undvika a-datas ssd,

Ja, men så fungerar det. Öppet köp börjar inte gälla igen om en produkt går sönder utan det du kan kräva är reparation/utbyte mot likadan vara. Iaf enligt KKL. Men läs igenom garantivillkoren om du orkar så kanske du hittar något som kan hjälpa dig.

Skrivet av Destromath:

Bara jag som finner detta jävligt konstigt? Dom kan inte dra inköpspriset dom gett för den det är väll för fan försäljningspriset som dom säljer den för som skall gälla?

Butiken har ansvar för att laga/byta ut varan mot en likadan eller likvärdig om originalvaran inte finns kvar. Inget mer kan man kräva. Däremot kan butiken frivilligt erbjuda allehanda bra/dåliga alternativ om de så vill och det är frivilligt att gå med på dem om man så vill. Så jo, de kan komma på vilka räkneexempel som helst som alternativ lösning om de så vill. Man behöver däremot inte tacka ja till de alternativa lösningarna däremot.

Skrivet av 007onex:

Ellerhur vad har jag med det att göra?
Jag ska bli återbetald, vi får se om jag får 769kr , om inte då blir jag riktigt förbannad och de kommer inte höra någon trevlig ton i telefonen kan jag lova. Blir så less på det nu.

Ska och ska. Du har inte rätt att kräva tillbaka pengarna för köpet enligt KKL. Laga stöd har du inte för detta. Däremot kan du som sagt läsa igenom garantivillkoren för produkten och se om du hittar något stöd där.
Du kan däremot kräva att de lagar din produkt eller ersätter den med en likadan. Om Inet nu väljer att ge dig ett frivilligt alternativ at byta till annat märke med pengar emellan och du inte är nöjd så kan du låta bli att ta den dealen. Men du kan inte kräva en bättre deal där heller.

🖥 → Ryzen 5 2600 • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech MXmaster & Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930