klickade på en länk! Virus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Klicka ALDRIG på länkar genom Steam i framtiden. Inte ens från vänner..

skriver själv och frågar när det händer något sånt om det är någon screenshot länk eller liknande.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mohammedsvensson:

Tack så jättemycket! Ska sätta igång med det genast! Mitt fasta internet är just nu nere och kan tyvärr inte göra några sökningar tills på måndag då internetet ska vara fixat. Detta gör mig så sjukt irriterad. Men tack så mycket iaf!

Hem till en polare som inte bor i de sälla jaktmarkerna och tanka ner på en sticka!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Hem till en polare som inte bor i de sälla jaktmarkerna och tanka ner på en sticka!

haha får nästan göra det

Permalänk
Medlem

Vad menar ni med annonser i webbläsarna? Att det kommer upp massa pop ups eller liknande?

Lite olika hur de fungerar men popups, extra annonser som ser ut att finnas på webbsidorna, ändra startsidan i webbläsaren, lägga till en toolbar, ställa in en annan sökmotor är exempel på sånt som förekommer.

Beskrivningar som gäller olika varianter av Conduit som MBAM hittade:
http://lavasoft.com/mylavasoft/company/blog/how-to-remove-sea...
http://malwaretips.com/blogs/conduit-search-removal/
http://en.wikipedia.org/wiki/Browser_hijacking

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Lite olika hur de fungerar men popups, extra annonser som ser ut att finnas på webbsidorna, ändra startsidan i webbläsaren, lägga till en toolbar, ställa in en annan sökmotor är exempel på sånt som förekommer.

Beskrivningar som gäller olika varianter av Conduit som MBAM hittade:
http://lavasoft.com/mylavasoft/company/blog/how-to-remove-sea...
http://malwaretips.com/blogs/conduit-search-removal/
http://en.wikipedia.org/wiki/Browser_hijacking

Jag förstår, tack så mycket! Nej jag ser inga annonser på min webbläsare. Jag har dock Addblock på datorn som tar bort dessa annonser?
Internet började precis funka och gjorde en sökning med Junkware Removal

Junkware Removal Tool (JRT) by Thisisu
Version: 6.4.1 (12.28.2014:1)
Ran by Johan on 2015-01-29 at 23:25:34,48
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~ Services

~~~ Registry Values

~~~ Registry Keys

Successfully deleted: [Registry Key] HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Internet Explorer\SearchScopes\{B7FCA997-D0FB-4FE0-8AFD-255E89CF9671}
~~~ Files
Successfully deleted: [File] C:\Program Files (x86)\4zres.dll
~~~ Folders
Successfully deleted: [Folder] "C:\Users\Johan\appdata\local\cre"
Successfully deleted: [Folder] "C:\Windows\syswow64\ai_recyclebin"
~~~ Event Viewer Logs were cleared
ger mig på nästa scan nu!

Permalänk

Har nu bytt lösen på alla emails och accounts. Tack för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem

Har nu bytt lösen på alla emails och accounts. Tack för hjälpen alla!

Jag har följt tråden och de tips som du fått, jättebra att du fick bort allt.
Missade kanske det, men använder du anti-virus i datorn? Tycker inte det framgick någonstans. Det är ju alltid bra att ha ett anti-virus (gratis eller betala). Det stoppar inte allt, men oftare än att inte ha något.

När du byter lösenord, se till att ha unikt lösenord för alla Emails-konton, paypal, Bank, Google. Det är viktigt!

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Inte haft anti-virusprogram på säkert två-tre år. Tycker mig vara halvsmart iaf. Testade att köra JRT, blev det något fel eller är det så här det borde se ut?

Ran by trickeh on 2015-01-31 at 21:27:03,17

~~~ Services

~~~ Registry Values

~~~ Registry Keys

~~~ Files

~~~ Folders

Scan was completed on 2015-01-31 at 21:27:48,11
End of JRT log

Visa signatur

Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Inte haft anti-virusprogram på säkert två-tre år. Tycker mig vara halvsmart iaf. Testade att köra JRT, blev det något fel eller är det så här det borde se ut?

Ran by trickeh on 2015-01-31 at 21:27:03,17

~~~ Services

~~~ Registry Values

~~~ Registry Keys

~~~ Files

~~~ Folders

Scan was completed on 2015-01-31 at 21:27:48,11
End of JRT log

Dold text

Det pratas mycket om att ha eller inte ha Anti-virus. Jag har anti-virus och har haft det många år. Om man är halvsmart som du säger så kan man undvika mycket, men inte allt. Att ha ett anti-virus i bakgrunden när man surfar är en extra säkerhet där sunda förnuftet sviker.

Om du söker igenom datorn med något Online anti-virus kan du vara lite säkrare än att aldrig söka efter virus.
Så bäst tycker jag är att ha ett anti-virus igång hela tiden och sedan söka igenom med Malwarebytes eller liknande program för att stoppa Malware/spyware, m.m.

Junkware Removal Tool känner jag inte till, men verkar vara rätt begränsat om man läser på dess hemsida.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det pratas mycket om att ha eller inte ha Anti-virus. Jag har anti-virus och har haft det många år. Om man är halvsmart som du säger så kan man undvika mycket, men inte allt. Att ha ett anti-virus i bakgrunden när man surfar är en extra säkerhet där sunda förnuftet sviker.

Om du söker igenom datorn med något Online anti-virus kan du vara lite säkrare än att aldrig söka efter virus.
Så bäst tycker jag är att ha ett anti-virus igång hela tiden och sedan söka igenom med Malwarebytes eller liknande program för att stoppa Malware/spyware, m.m.

Junkware Removal Tool känner jag inte till, men verkar vara rätt begränsat om man läser på dess hemsida.

Har malwarebytes installerat också för säkerhetsskull. Det började nog med att min dator inte var tillräckligt kvick nog för att få ut bra prestanda när jag spelade och spelade in spelsessioner samtidigt och eftersom jag inte hade haft något virus då heller på massor av år så tog jag det djärva och kanske dumdristiga beslutet att inte har ett anti-virusprogram helt. Men det är klart, det finns ingenting som säger att man klarar sig bara genom sunt förnuft.

De som skapar virus är ofta smartare än de som gör programmen för att skydda en.

Visa signatur