Permalänk
Medlem

Tele2 via koaxial eller Starlink?

Hej, jag undrar vad folk hade rekommenderat, Tele2 (som jag skyr som pesten sedan tidigare erfarenheter) via koaxial (tre hål i väggen) eller Starlink. Jag flyttar till en gammal byggnad utan riktigt fiber indraget och vad jag kan se på bredbandssökningar kan jag bara få Tele2/Com hem som leverantör. Enda alternativet är väl då Starlink. Men jag har även en stationär utan wifi, så jag måste ha Starlink via kabel i så fall. Vad tror ni hade varit bäst efter egna erfarenheter. Mvh

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Koaxial kommer vara mycket stabilare och snabbare. Jag har väldigt bra erfarenhet av de gånger jag bott i lägenheter med ComHem/tele 2. Typ lika bra som fiber.

Permalänk
Medlem

Det finns inte 4G/5G?
Oavsett lösning så kommer (borde) du ha en router hemma som har LAN-uttag som du kan dra kabel ifrån.

Jag hade iaf testat tele2 utan bindningstid om den möjligheten finns. Då kan du kan säga upp det om det inte fungerar tillfredsställande utan någon större ekonomisk förlust.

Permalänk

Testa det billigaste alternativet av Tele2, Starlink och mobilt bredband (5G) i några månader. Duger det inte, byt.

Permalänk
Medlem

Tack för svar alla, kanske ska prova Tele 2 då.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Definitivt koax om det är alternativen du har. Sämre än fiber, men bättre än de flesta andra alternativen som finns.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q