Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattmannen:

Varför inte bara köra direkt från en svensk butik, kan tänka mig att flera olika säljer startkit, men här har du en länk.

http://www.inet.se/produkt/v100448/raspberry-pi-2-1gb-startki...

Håller med, varför köpa via ebay.

https://www.m.nu/raspberry-pi-c-97_96.html

Här finns från sverige, snabb frakt och bra pris. Garanti, osv.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Någon som kan hjälpa till att få SSH att fungera?
Jag har följt flera guider, testat med 2 olika datorer, olika OS på rPi men kan inte få det att fungera...

Jag har aktiverat SSH på Pajen. Troligtvis är problemet att jag inte lyckas ge den någon IP, för jag har inte lyckats pinga den hur jag än gör.

Behöver hjälp!

EDIT: Insåg att jag kanske inte berättade helt vad jag ville göra.
Jag försöker köra SSH direct över Ethernet, Dator-->Raspberry.
Dock lyckas jag inte ge Pajen någon IP (tror jag), jag kan iaf inte pinga den och inte ansluta via PuTTY

Har den ingen ipadress funkar inte SSH.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Håller med, varför köpa via ebay.

https://www.m.nu/raspberry-pi-c-97_96.html

Här finns från sverige, snabb frakt och bra pris. Garanti, osv.

Hitta ingen startpaket på den sidan.
Beställde en från inet nu och visste inte att
Det fanns startpaket på dom svenska sidorna.

Nu ska det bli spännande och se hur jag lyckas med att installera sakerna på den sen när jag får den.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Är det värt med en investering på såna här kylflänsar, då dom ändå inte kostar många kronor?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Håller med, varför köpa via ebay.

https://www.m.nu/raspberry-pi-c-97_96.html

Här finns från sverige, snabb frakt och bra pris. Garanti, osv.

Pi 2 finns inte i lager.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Är det värt med en investering på såna här kylflänsar, då dom ändå inte kostar många kronor?
http://thumbs4.ebaystatic.com/d/l225/m/mgiCGHAe3kc2J1GEeO_CRD...

Behövs inte, det är svårt att få upp en Pi över 85 grader (över 85 grader gäller inte garantin).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Pi 2 finns inte i lager.

Jodå. Finns massor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Behövs inte, det är svårt att få upp en Pi över 85 grader (över 85 grader gäller inte garantin).

Det var det jag misstänkte, då är det mest bara coolt asså.
Jag beställde en R pi2 från Kjell & co (fri frakt med), ska bli spännade.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Jag skulle vara väldigt tacksam om du kunde via något program testa det

1 På en stor och snabb dator(men inte viktigt.
2 På Rasberry pi 2

Hämtade ut min... men det är helg så har inte tid att hålla på så det blir på Söndag-Måndag...Inte beställt minneskort än utan kör men något jag hittade om det fungerar? kanske måste beställa att kort och detta verkar ju väldigt bra
/MVH

Hej! Sorry för segt svar, har lekt med Pin hela helgen så har inte varit inne på swec!

Jag förstår inte vad du menar med din fråga riktigt, menar du läs och skrivhastigheterna? Nu hinner du nog testa det innan mig men jag kan säga att det är snabbt, bootar rasbian på 18 sekunder vilket jag tycker är fullt godkändt

EDIT: Vill tillägga en sak, när jag trycker reboot i terminalen så tar det 23 sekunder för den att komma tillbaka till skrivbordet. Fullt godkänt!

Skrivet av downup:

inte alls själv har jag 32gb (playstation emulator) Ska köpa mig rPI 2 så tack för tipset, hittade ett billigt 32gb där )

Haha grymt glad att jag kunde hjälpa till med något Jag letade i en evighet och hittade det kortet och fick cykla till webhallen här i stan.. en mil och det var bara 40 minuter tills dom stängde och jag var inte påklädd.. gissa om jag var svettig när jag kom fram Det var värt det kan jag säga!

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Medlem

Tänkte jag kunde visa chassit jag snabbt kastade ihop till min RPI 2! Fungerar bra för mig i alla fall

(sorry för stor bild)

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Har den ingen ipadress funkar inte SSH.

Exakt. Det är det som är problemet, jag lyckas inte ge den någon IP-adress.

Jag har gjort på flera sätt, gett deb en statisk IP från datorn, låtit datorn ge den en dynamisk och sedan lagt in den på Raspberryn på cmdline.txt

Satt i ett par timmar igår och försökte...

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Exakt. Det är det som är problemet, jag lyckas inte ge den någon IP-adress.

Jag har gjort på flera sätt, gett deb en statisk IP från datorn, låtit datorn ge den en dynamisk och sedan lagt in den på Raspberryn på cmdline.txt

Satt i ett par timmar igår och försökte...

https://www.google.se/webhp?#q=how%20to%20configure%20static%...

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Jodå. Finns massor.

Nej.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Var läser du?
https://www.m.nu/dator-raspberry-quad-core-p-2060.html
"Antal i eget lager: 250+, 1-3 vardagar leveranstid"

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Var läser du?
https://www.m.nu/dator-raspberry-quad-core-p-2060.html
"Antal i eget lager: 250+, 1-3 vardagar leveranstid"

Verkar vara denna. Står visserligen att Pi 2 är slut på den sidan, men den går likväl att välja.

Har tidigare klarat mig med/använt Sony CST-80 som strömkälla till mina Pi B. Men tänkte att det kunde vara bra med något starkare till min 2:a. Såg någon som rekommenderade Nokia AC-10, men enligt en annan sida verkar de ha problem med dessa. Såg att det finns nyare AC50/AC-60. Har någon provat dessa eller kan rekommendera en bra strömadapter?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har raderat några inlägg som diskuterade upphovsrättsskyddat material som gjorts tillgängligt på ett olagligt sätt, se §7 i reglerna:

Citat:

§ 7 Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

*Inlägg raderade i enlighet med §7*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Han har över 250 i lager. Det ser du om du tittar separat på produkten.
Han har bara inte ändrat texten i konfigurationen.
https://www.m.nu/dator-raspberry-quad-core-p-2060.html (min andra 2a ligger och väntar på posten från nämnd butik).

Snart ändrat.
Edit:
Så, nu är texten om att de är slut borta.

Permalänk

2an är up and runing med osmc! Ska mappa upp NASen ikväll så är den i princip färdig för mitt syfte!(mediacenter + twitch)

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem

Är helt grön på det här med RPI, skaffade som sagt tvåan för ett par dagar sen. Men jag tänkte leka lite med GPIO och LED och tänkte därför koppla det till en breadboard (vet inte vad det heter på svenska), kom fram till att jag behöver jumper cables till det, men alla säljer male to male för RPI främst? I min logik så är det female to male som behövs? Eller är jag fel på det?

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Är helt grön på det här med RPI, skaffade som sagt tvåan för ett par dagar sen. Men jag tänkte leka lite med GPIO och LED och tänkte därför koppla det till en breadboard (vet inte vad det heter på svenska), kom fram till att jag behöver jumper cables till det, men alla säljer male to male för RPI främst? I min logik så är det female to male som behövs? Eller är jag fel på det?

Skulle nog rekommendera en sådan här för anslutningen mellan gpio och kopplingsdäcket. Kör själv med en liknande cobbler och det här kopplingsdäcket.
Sedan kan man oftast köra mestadels hane till hane för resten av elektroniken på breadboarden.

Finns även på kjell om du föredrar fysisk butik (denna ser ut att kräva lödning dock).

Visa signatur

| Phenom II X3 720BE 2,8GHz (upplåst till X4 20) @ 3.6GHz | Corsair HX850W | Crosshair IV Formula | 8GB Kingston HyperX Blue | 2st 5970 Crossfire | Intel 120GB SSD | Silverstone Fortress 2 | H80 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Är helt grön på det här med RPI, skaffade som sagt tvåan för ett par dagar sen. Men jag tänkte leka lite med GPIO och LED och tänkte därför koppla det till en breadboard (vet inte vad det heter på svenska), kom fram till att jag behöver jumper cables till det, men alla säljer male to male för RPI främst? I min logik så är det female to male som behövs? Eller är jag fel på det?

Jag tror du behöver female/male ifrån GPIO till breadbord, sedan male/male för enbart breadboard (edit: nån har visst redan förklarat bättre )
Billigt och bra kit https://www.modmypi.com/raspberry-pi-youtube-workshop-kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Är helt grön på det här med RPI, skaffade som sagt tvåan för ett par dagar sen. Men jag tänkte leka lite med GPIO och LED och tänkte därför koppla det till en breadboard (vet inte vad det heter på svenska), kom fram till att jag behöver jumper cables till det, men alla säljer male to male för RPI främst? I min logik så är det female to male som behövs? Eller är jag fel på det?

Du får koppla hur du vill, huvudsaken det är kontakt
Men från GPIO till Breadbord är det nog smidigast med female/male. Här finns alla möjliga med: https://www.m.nu/advanced_search_result.php?keywords=jumper%2...

Sen finns det olika lösningar för att koppla in en GPIO-kabel direkt på breadboarden också, men ska du bara köra en LED bör det räcka med två kablar, en LED och ett motstånd. Och så lite Python-kod för att styra lampan såklart

Permalänk
Medlem

Då var Rpi 2:an igång och snurrar på riktigt fint, tog mig nöjet att bygga ihop ett provisoriskt lego skal/låda givetvis ska ju även ett lock på.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Byggde ett eget chassi av lite grejor jag hade hemma.

3mm akryl, M4 skruv & kupolmutter, distanser av gamla kulspetspennor.
Blev rätt billigt: 0 kr.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Byggde ett eget chassi av lite grejor jag hade hemma.
http://s4.postimg.org/q8k7igq59/Pi_2.jpg

3mm akryl, M4 skruv & kupolmutter, distanser av gamla kulspetspennor.
Blev rätt billigt: 0 kr.

billigt och luftigt!

Permalänk
Medlem

Jag har ögnat igenom tråden och gjort en snabb Googling utan att hitta svaret.

Kan man flytta en (patchad) befintlig installation (SD-kortet alltså) av Raspbian från en RPiB+ till en RPi2 B? Det stod någonstans att man behövde en "annan" kärna, frågan är om dom menar "annan" som i "byta ut" eller "annan" som i "uppdaterad"?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Jag har ögnat igenom tråden och gjort en snabb Googling utan att hitta svaret.

Kan man flytta en (patchad) befintlig installation (SD-kortet alltså) av Raspbian från en RPiB+ till en RPi2 B? Det stod någonstans att man behövde en "annan" kärna, frågan är om dom menar "annan" som i "byta ut" eller "annan" som i "uppdaterad"?

http://thepihut.com/blogs/raspberry-pi-tutorials/16982376-upd...

Permalänk
Medlem

Tack! Lysande!

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Kan man köra med detta minnes kort .SanDisk MicroSDHC Ultra 8GB klass 10..
Eller är 8gb för lite?
Har inte tänkt att spara något i datorn utan bara köra att surfa i och streama lite ( netflix ) ..
Hur stor plats tar linux?