Permalänk
Medlem

Jag beställde https://www.inet.se/produkt/v100448/raspberry-pi-2-1gb-startk...
Raspberry PI 2 1GB
Minneskort på 8GB Samsung microSD (24MB/s)
Strömförsörjingsenhet (2,1 A)
Chassi att montera enheten i

den 2015-02-08 ca kl 22.00 och nu idag fick jag sms att min leverans har paketerats och skickas iväg.
Bara att beställa fast det inte finns någon i lager för inet plockar ihop ett start paket och skickar när delarna kommer in till dom.
Tänkte bara meddela det ifall någon annan vill beställa det paketet.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny buse:

Kan man köra med detta minnes kort .SanDisk MicroSDHC Ultra 8GB klass 10..
Eller är 8gb för lite?
Har inte tänkt att spara något i datorn utan bara köra att surfa i och streama lite ( netflix ) ..
Hur stor plats tar linux?

I inets startpaket så fick jag med ett 8GB kort så det borde räcka? Raspbian verkar vara ca 1GB stort.

Dock är jag absolut ingen expert ännu, bara hunnit öppna paketet och satt pin i sitt chassi.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny buse:

Kan man köra med detta minnes kort .SanDisk MicroSDHC Ultra 8GB klass 10..
Eller är 8gb för lite?
Har inte tänkt att spara något i datorn utan bara köra att surfa i och streama lite ( netflix ) ..
Hur stor plats tar linux?

För lite tror jag knappast snarare tvärtom, om man bara ska ha det som OS/boot, men det skadar aldrig och ha det där lilla extra utrymmet.
Jag hade själv ett gammalt 2GB Nokia minneskort som jag la in OSMC vilket hittills har funka kalas bra under dessa få timmar jag har hunnit prova.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Ok då köper jag nog ett sådant. Tack för svaren..

Permalänk
Inaktiv

Någon här som har lyckats installera emulationstation på rpi2?

Permalänk
Medlem

Ytterligare en undran om tidigare inlägg jag gjorde.
#15204613

Nu har jag lyckas lägga över dessa 4st viktigt filer som håller koll på mitt bibliotek på NASen till Rpi:n men så fort jag startar om Rpi:n så glömmer den hela uppsättningen och då går det heller inte scanna in det på nytt, under fliken filer så finns allt kvar mappar och sökvägar så det är ju inget problem att spela upp det på det sättet.

Jag använder mig av MariaDB/mysql och Rpin: kör OSMC Alpha 4, är det möjligt för att OSMC är i just Alpha stadiet och inte hunnit fixa till allt?
Är det någon som har en ide hur jag löser det eller om det bara är att avvakta.

Kan även tillägga att både min HTPC och Android sticka är det inga problem alls.

EDIT: har nu prova OpenElec och det är samma där, men däremot så fort jag byter namn på arbetsgruppen och bootar om då är allt som det ska med menyer men så fort jag bootar om igen så försvinner det och måste byta namn på arbetsgruppen igen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uno Loop:

Jag tror du behöver female/male ifrån GPIO till breadbord, sedan male/male för enbart breadboard (edit: nån har visst redan förklarat bättre )
Billigt och bra kit https://www.modmypi.com/raspberry-pi-youtube-workshop-kit

Skrivet av jolny:

Du får koppla hur du vill, huvudsaken det är kontakt
Men från GPIO till Breadbord är det nog smidigast med female/male. Här finns alla möjliga med: https://www.m.nu/advanced_search_result.php?keywords=jumper%2...

Sen finns det olika lösningar för att koppla in en GPIO-kabel direkt på breadboarden också, men ska du bara köra en LED bör det räcka med två kablar, en LED och ett motstånd. Och så lite Python-kod för att styra lampan såklart

Tackar för eran hjälp! Gjorde så att jag beställde en 400-pins breadboard, 40 stycken male/female och 40 stycken male/male. 100 stycken LEDs och motstånd på 100 ohm hade jag redan påväg hem (för ett annat projekt), men det kanske inte passar till detta? Ser några som kör 240ohm, några som kör 1k och några 360.. vad gäller egentligen?

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats installera emulator på
Min pi 2.
Men får bara in olika system för datorer.

Mac, dos mm

Finns det värkligen en snes nes och c64 emulator
Till pi 2 som fungerar?
Namn på emulatorn?

Hur vi får in rom i spelet och länkar får inte diskuteras
I tråden enligt en moderatorer.
Men hur vi installerar emulatorn är tillåtet att diskutera.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Jag har lyckats installera emulator på
Min pi 2.
Men får bara in olika system för datorer.

Mac, dos mm

Finns det värkligen en snes nes och c64 emulator
Till pi 2 som fungerar?
Namn på emulatorn?

Hur vi får in rom i spelet och länkar får inte diskuteras
I tråden enligt en moderat.

Men hur vi installerar emulatorn är tillåtet att diskutera.

Putte_br

Testat RetroPie?
http://blog.petrockblock.com/retropie/
Ser ut att fungera på 2:an
http://www.raspberrypi.org/emulation-on-raspberry-pi-2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Finns det värkligen en snes nes och c64 emulator
Till pi 2 som fungerar?
Namn på emulatorn?

Hur vi får in rom i spelet och länkar får inte diskuteras
I tråden enligt en moderat.

Men hur vi installerar emulatorn är tillåtet att diskutera.

Kolla på RetroPie, en dristro för emulatorer som i stort sätt är färdigkonfigurerad. Kolla denna tråden för Raspberry Pi 2 kompatibilitet.
Ps. Alla moderatorer är inte moderater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Kolla på RetroPie, en dristro för emulatorer som i stort sätt är färdigkonfigurerad. Kolla denna tråden för Raspberry Pi 2 kompatibilitet.
Ps. Alla moderatorer är inte moderater.

Ska kola när jag kommer hem
Kan ha blivit lite fel är tyvärr dålig på stava / läsa.

Tackar för tippsen.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Nu har min RPi 2 kommit hem och iom att jag har installerat omsc på usb sticka till min gamla RPi och upplever den som snabb i menyerna borde jag inte bli besviken på den nya konfigurationen eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ice cube:

Nu har min RPi 2 kommit hem och iom att jag har installerat omsc på usb sticka till min gamla RPi och upplever den som snabb i menyerna borde jag inte bli besviken på den nya konfigurationen eller?

Jag känner inte att Pi 2 är en absolut nödvändig uppgradering från mina 2 st Pi B, dom är pigga nog, köpte Pi 2 bara på kul.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Ville byta ut min trötta wdtv live i biorummet och på så sätt få samma "htpc-miljö" på alla burkar(1 RPi modell B med osmc och en NUC med xbmc på) i hemmet.

Permalänk
Avstängd

Angående paketet på Inet så beställde jag ett sådant också. Sen läste jag kommentarerna där och såg lådan inte passar.
Någon som vet om det går att modifiera den eller är man rökt? Märkligt att inte Inet testar innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Angående paketet på Inet så beställde jag ett sådant också. Sen läste jag kommentarerna där och såg lådan inte passar.
Någon som vet om det går att modifiera den eller är man rökt? Märkligt att inte Inet testar innan.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Jag sitter och ska installera min PI nu och är lite osäker på vilken dist man ska använda.
Jag tänkte köra OSMC för att kolla på film osv. Nu sitter jag med NOOBS på mitt SD-kort men vilken dist är det man ska använda sig av?

Raspbian
Pidora
OpenELEC
RaspBMC
RISC OS
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Är det bara den där lilla plastbiten som är i vägen alltså?

Sedan undrar jag också om hur lång mikro-usb man vågar använda till strömförsörjningen? Följer med 1 meter men blir nog lite kort för mig.
Skulle behöva det dubbla. 2 meter. Eller tappar man för mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Jag sitter och ska installera min PI nu och är lite osäker på vilken dist man ska använda.
Jag tänkte köra OSMC för att kolla på film osv. Nu sitter jag med NOOBS på mitt SD-kort men vilken dist är det man ska använda sig av?

Raspbian
Pidora
OpenELEC
RaspBMC
RISC OS
Arch Linux

Jag kör OpenElec på min PI och hittills har det funka bra, även wifi dongel (Asus N10) hittas utan problem.
Men har du tid över, så testa alla och se vilken DU trivs bäst med.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag kör OpenElec på min PI och hittills har det funka bra, även wifi dongel hittas utan problem.
Men har du tid över, så testa alla och se vilken DU trivs bäst med.

Jag ska testa nu jag hade tydligen missuppfattat allt helt men får testa mig fram nu.. Febern gör sitt

Permalänk
Inaktiv

Sådär, nu har man installerat och testat RetroPie på min rpi2. Psx fungerade fint men inte n64. Här har ni en länk med instruktioner: https://github.com/petrockblog/RetroPie-Setup

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Jag känner inte att Pi 2 är en absolut nödvändig uppgradering från mina 2 st Pi B, dom är pigga nog, köpte Pi 2 bara på kul.

Har inte använd min RPI 2 efter första timmen efter att jag fick den hem, men verkade som det Kodi skin som jag använder - Aeon Nox med fanart - var riktigt snabbt jämfört med gamla RPI B(256MB), där det var näst intill oanvändbart.

Fast använder man default skin fungerar en RPI 1 som jag vet riktigt bra, i normala fall använder jag inte RPI, men min HTPC.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Tydligen verkar det vara vanligt att folk som kör OpenELEC på Samsung Evokort får problem med korrupta filer när dom stängt av Pi 2'an och tvingas därmed installera om. Samsung Ultra verkar inte ha några problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MatteN:

Tydligen verkar det vara vanligt att folk som kör OpenELEC på Samsung Evokort får problem med korrupta filer när dom stängt av Pi 2'an och tvingas därmed installera om. Samsung Ultra verkar inte ha några problem.

Har du sett nånting om vad som gäller Samsung Standard?

Fungerar bra för mig än så länge. Har visserligen inte stängt av heller men varför ska man göra det egentligen?
Tanken är väl att den ska gå dygnet runt och gömmas och glömmas ungefär.

Permalänk
Medlem

OSMC når "Stable" 28 februari.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Nu har jag stött på problem. Jag har lagt in osmc på ett micro sd och installationen gick bra men när jag stoppar in kortet i RPi 2 så bootar den inte upp. Jag får bara en liten regnbågsruta uppe i högra hörnet. Som psu har jag en laddare som ger 5V/2,0A. Är kortet trasigt?
Raspbmc går bra att installera........

Edit. Dumstrut på: Jag försökte köra igång en installation av osmc för RPi 2 på min andra RPi vilket är en ver 1........

Permalänk
Inaktiv

Låter som att din osmc distribution inte är kompilerad för RPI 2. Då kommer man inte längre än en regnbåge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ice cube:

Nu har jag stött på problem. Jag har lagt in osmc på ett micro sd och installationen gick bra men när jag stoppar in kortet i RPi 2 så bootar den inte upp. Jag får bara en liten regnbågsruta uppe i högra hörnet. Som psu har jag en laddare som ger 5V/2,0A. Är kortet trasigt?
Raspbmc går bra att installera........

Raspbmc funkar inte på Pi 2.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag kom på det, se min Edit i mitt föregående inlägg. Skyller på att det är fredag efter en lång arbetsvecka...;)

Permalänk
Medlem

Och nu får jag bara upp en "sur gubb"-ikon när jag installerar osmc, vad händer?!