Permalänk
Medlem

Router som access point via wifi

Hej

För att omvandla min router asus n56u till en access point så står det att routern ska anslutas till den "huvudrouter" via ethernet kabel. Sedan fungerar routern som en förlängare.

Min fråga är:

Måste access-point-routern anslutas via ethernet kabel till huvud-routern. Kan det fungera om den anslutar sig själv via wi-fi och sedan ändå fungerar som en access point ? Ungefär som en vanlig wi-fi booster som finns att köpa som bara kopplas in i väggen ?

Mvh

Visa signatur

;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ariii:

Hej

För att omvandla min router asus n56u till en access point så står det att routern ska anslutas till den "huvudrouter" via ethernet kabel. Sedan fungerar routern som en förlängare.

Min fråga är:

Måste access-point-routern anslutas via ethernet kabel till huvud-routern. Kan det fungera om den anslutar sig själv via wi-fi och sedan ändå fungerar som en access point ? Ungefär som en vanlig wi-fi booster som finns att köpa som bara kopplas in i väggen ?

Mvh

En repeater, som de heter, är i princip totalt meningslös då de ökar latenser och minskar hastigheter. De är bara bra i väldigt speciella fall. Det enda sättet som kan ge dig en bra upplevelse är att dra en kabel till din AP.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ariii:

Hej

Min fråga är:

Mvh

En accesspunkt är per definition ansluten via kabel, däremot ansluter en repeater med wifi, en repeater innebär däremot att du som bäst halverar bandbredden och dubblerar latensen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har för mig att just din model enbart klarar av vad du söker via kabel, höll på att mickla själv innan jag insåg att det inte gick. Repeater är som folk skrivit ovan inget att rekommendera utan Ethernet kabel är att föredra

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Suveränt, då vet jag vad jag ska göra.

Ethernet it is!

Tackar

Visa signatur

;)