Är jobblaptopen något att ta tillvara på?

Permalänk
Medlem

Är jobblaptopen något att ta tillvara på?

Hej alla kloka klockare!

Ska få en ny laptop från jobbet och de ville inte ha den gamla i retur. Tänkte att jag kanske kunde nollställa den och använda privat men kan inget om laptops så undrar om det ens är möjligt (inom rimliga kunskapsbegränsningar, *host*host*). Jobblaptops brukar väl vara låsta av administratörlösenord och isf blir det nog att panta den och skaffa annat, men vad säger ni som vet bättre? Går den att ta tillvara på?

Modellen är en HP EliteBook 840 G8
CPU: Intel i5-1135G7
RAM: 16 GB
Lagring: 256 GB

Har även en Lenovo-laptop jag köpte från jobbet för en hundring som lider av samma dilemma, men en sak i taget. Intresserad att höra vad forumet kommer fram till!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tänker du stjäla laptopen så kommer den vara låst men köper du ut den kommer den tas ur domänkontrollern och du kan göra vad du vill med den. Bara prata med IT så löser dem det.

Det är ju också en 11:e gen så den är inte farligt gammal duger gott till enkla saker

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svar. Juridiken var den första saken jag funderade över för pga deras meddelande att jag kan behålla den känns det lite som en gråzon. Vem äger den egentligen när den fortfarande kommer vara låst med admin-lösen? Är nog bäst att höra med supporten om de ändå inte kan skicka en fraktsedel.
Supertack!^^

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ben_Adar:

Hej alla kloka klockare!

Ska få en ny laptop från jobbet och de ville inte ha den gamla i retur. Tänkte att jag kanske kunde nollställa den och använda privat men kan inget om laptops så undrar om det ens är möjligt (inom rimliga kunskapsbegränsningar, *host*host*). Jobblaptops brukar väl vara låsta av administratörlösenord och isf blir det nog att panta den och skaffa annat, men vad säger ni som vet bättre? Går den att ta tillvara på?

Modellen är en HP EliteBook 840 G8
CPU: Intel i5-1135G7
RAM: 16 GB
Lagring: 256 GB

Har även en Lenovo-laptop jag köpte från jobbet för en hundring som lider av samma dilemma, men en sak i taget. Intresserad att höra vad forumet kommer fram till!

Det är en helt ok dator. Laptops för företagsbruk brukar vara bättre byggda än de som är avsedda för privat bruk.
Dock så är den stora frågan att du måste få ditt jobb att släppa datorn ur sin domän, annars är det bara ett bokstöd utan större värde.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Se också till att de tar bort lösenord på BIOS, om de har satt ett sånt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är en helt ok dator. Laptops för företagsbruk brukar vara bättre byggda än de som är avsedda för privat bruk.
Dock så är den stora frågan att du måste få ditt jobb att släppa datorn ur sin domän, annars är det bara ett bokstöd utan större värde.

Yes, det var min nästa tanke. Först det juridiska och sen hur det rent tekniska fungerar, men då vet jag vad som gäller. Toppen att få så snabba svar från er som kan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Se också till att de tar bort lösenord på BIOS, om de har satt ett sånt.

Bra att veta! Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Inga problem att formatera så länge bios inte är låst.
Fråga chatgpt om en enkel steg för steg lista och du bör inte misslyckas.

Du behöver ett usbminne, följa enkla steg och ha lite tålamod

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället