DynDNS och Zyxel router, samt fråga om Portforwarding

Permalänk
Medlem

DynDNS och Zyxel router, samt fråga om Portforwarding

Hej!

Jag började med att ringa BBB:s tekniska support ett antal gånger för att be dom öppna en specifik port för att kunna skicka/ta emot data via både TCP och UDP.

Dom öppnade porten och via någon onlinetjänst kollade jag att porten var öppen. Den var öppen men endast i ett par timmar in på natten.
Jag ringde idag igen och då berättade dom bara direkt hur jag själv kan komma åt min router för att göra ändringar när jag behöver(Som vissa vet så kan man inte komma åt sin BBB router längre pga säkerhetsåtgärd)

Nu när jag väl är inne i routern ändrar jag och öppnar portarna mellan 24000 och 25000. Jag vet inte varför jag tar dessa, om dem inte går att använda av någon anledning så berätta gärna varför.

Inställningarna sparas inte verkar det som.

Jag har ställt in min DYNDNS också med hostname och User/password.
När jag lägger till min DNS i Nanocore så står det Not responding

Vad kan det bero på?
Bör jag byta router från den jag fått från BBB?

Visa signatur

DELL Precision T5500 . Intel Xeon Hexa Core X5650 2,66 gHz . 24GB ECC RAM . GTX 660 2GB . 256GBSSD, 300GB 10K WD Raptor , 1TB WD Red .
DELL Precision T5500 . Intel Xeon Quad Core X5550 2,66 gHz . 12GB ECC RAM . GTX 650 Ti . 128GBSSD, 2TB WDGREEN, 1TB WDBLACK .
LENOVO M58P .

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det du försöker göra? Att öppna alla portar mellan 24000 och 25000 är knappast att rekommendera och det kan mycket väl vara anledningen till att det inte funkar.

Jag gissar att "Not responding" beror på att dina portar inte är öppna. Även om den kan resolva namnet så är det inget som svarar. Så börjar med att lösa portproblemet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Enklaste lösningen (men dyrare än att hålla på med BBB's router) är att inhandla en egen och be dem brygga deras så att routing-funktionerna körs i din router i stället för deras. Detta om du har digital-tv eller telefon via dem, om inte så lämna tillbaka deras och använd din egen, då kan du också styra och ställa som du vill. Jag har både tv och telefoni via dem så jag måste behålla deras men då den är bryggad så kan jag ställa portar på min egen router och det fungerar alldeles utmärkt. Mycketr bättre prestanda får jag också.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Skrivet av synapz:

Enklaste lösningen (men dyrare än att hålla på med BBB's router) är att inhandla en egen och be dem brygga deras så att routing-funktionerna körs i din router i stället för deras. Detta om du har digital-tv eller telefon via dem, om inte så lämna tillbaka deras och använd din egen, då kan du också styra och ställa som du vill. Jag har både tv och telefoni via dem så jag måste behålla deras men då den är bryggad så kan jag ställa portar på min egen router och det fungerar alldeles utmärkt. Mycketr bättre prestanda får jag också.

Bra råd. Jag gör det samma för telefonins skull, men har ännu inte IPTV via dem. Hur gör du då? Din egen router och IPTV-boxen kopplas in i godtyckliga portar i deras modem helt enkelt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av synapz:

Jag håller med om att det finns många fördelar med en annan router, men utan att TS har löst sitt problem eller i alla fall kommit fram till vad som är fel så kan man inte veta vad det är som är problemet här och det blir kanske en helt onödig utgift att skaffa en ny router.

Mitt råd är alltid: Lös ditt problem först och köp nya grejer sen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Bra råd. Jag gör det samma för telefonins skull, men har ännu inte IPTV via dem. Hur gör du då? Din egen router och IPTV-boxen kopplas in i godtyckliga portar i deras modem helt enkelt?

Ja precis. IPTV-boxen och "IP-telefonen" sitter i deras router och allt annat i min.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag håller med om att det finns många fördelar med en annan router, men utan att TS har löst sitt problem eller i alla fall kommit fram till vad som är fel så kan man inte veta vad det är som är problemet här och det blir kanske en helt onödig utgift att skaffa en ny router.

Mitt råd är alltid: Lös ditt problem först och köp nya grejer sen.

Ja, ska jag vara ärlig så vet jag inte vad han vill uppnå exakt. Vad jag portöppning med portforwarding att göra t.ex. .

Skumt också att BBB låter folk gå in i deras routrar igen efter det att de tog bort möjligheten förut. Pga detta var jag tvungen att säga till dem flera gånger att sätta på bryggningen igen när de felsökte problem vi hade med telefonin och IPTV nyligen då jag inte kunde återställa det själv efter div. återställnigar av routern.

Att jag rekommenderade en egen router är just för att man har mer kontroll över vad man kan göra och ingen BBB återställer och ställer till det i en sådan router. Sen så upplevde jag väldiga prestandavinster när jag lät min router sköta routingen i stället för deras Zyxel.

Visa signatur