Erbjudanden från Amazon Prime Days!

Asus VivoBook från Elgiganten, nyskick eller demoex? (utbruten diskussion från dagens fynd)

Permalänk
Medlem

Asus VivoBook från Elgiganten, nyskick eller demoex? (utbruten diskussion från dagens fynd)

Supersnabb leverans, beställde igår fick den idag!

Det är svenskt tangentbord allt verkar funka toppen, datorn hade inte ens bruten förpackning utan den var förseglad som ny helt klart ett klipp!

Visa signatur

▰ RTX 4070 Super ▰ Ryzen 5 7800X3D ▰ ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI ▰ Define R5 ▰ Crucial P3 Plus
▰ G.Skill Flare X5 32Gb 6000Mhz CL30 ▰ MSI MAG CoreLiquid 240R V2 ▰ Prisma AL-18/14 ▰ Acer XV282KK

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrinceXO:

<Uppladdad bildlänk>

Supersnabb leverans, beställde igår fick den idag!

Det är svenskt tangentbord allt verkar funka toppen, datorn hade inte ens bruten förpackning utan den var förseglad som ny helt klart ett klipp!

Kul, fick du även Office 365 keys? Det fick inte jag igår då jag gjorde en testbeställning,
Dock idag

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Finns just nu 5 Outlet laptops kvar för 4375:- (var slut igår em. antagligen inte uthämtade)
men nu bara 4st... köpte en själv, man får även MS Office 365 nyckeln direkt! Installerad

https://www.elgiganten.se/product/outlet/asus-vivobook-s14-i5...

Edit: Verkar vara borta nu, gick snabbt, kan också vara Elgigantens usla system.... får se om jag får nån, har iaf redan installerat MS Office 365 😎

Tack för tipset!
Slog till på en jag också för 4.375 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Kul, fick du även Office 365 keys? Det fick inte jag igår då jag gjorde en testbeställning,
Dock idag

Nej det fick jag inte, kravet var att man beställer en laptop för minst 5000kr.

Visa signatur

▰ RTX 4070 Super ▰ Ryzen 5 7800X3D ▰ ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI ▰ Define R5 ▰ Crucial P3 Plus
▰ G.Skill Flare X5 32Gb 6000Mhz CL30 ▰ MSI MAG CoreLiquid 240R V2 ▰ Prisma AL-18/14 ▰ Acer XV282KK

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrinceXO:

Nej det fick jag inte, kravet var att man beställer en laptop för minst 5000kr.

Ja igår, men inte idag ... typiskt Elgiganten, jag har redan fått Office-nycklar och laptopen kommer på måndag: 4375:-
Deras system är.... ja.

Visa signatur

På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Tack för tipset!

Topp.

Alldeles nyss fanns det 2st, en i Barkarby och en i Sundsvall som har:
"Bra skick – Mindre spår av användning 3828.-"
Dessa får man också MS Office 365 med gratis om man lägger i varukorgen!

Visa signatur

På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Tack för tipset!

Lyckades knipa en för 4100. Den kommer ut och in i lager. Galna specs för priset. Min skeppas från Elgiganten Karlstad. Så dom verkar ju komma från olika ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Topp.

Alldeles nyss fanns det 2st, en i Barkarby och en i Sundsvall som har:
"Bra skick – Mindre spår av användning 3828.-"
Dessa får man också MS Office 365 med gratis om man lägger i varukorgen!
https://i.postimg.cc/zDPpkYft/image.png

Fick min VIVO 14S idag, som ny, aldrig använd och med MS Office 365 kod redan i fredags enligt ovan. 4375:-
OLED display är verkligen milsvid skillnad vs. displayen på min Asus ZenBook 14 UX433FA-PURE1X från 2019!

Edit: I princip ingen Bloatware installerad

Visa signatur

På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Lyckades knipa en för 4100. Den kommer ut och in i lager. Galna specs för priset. Min skeppas från Elgiganten Karlstad. Så dom verkar ju komma från olika ställen.

Fick min Vivobook idag.

Trots att jag köpte en som skulle vara nyskick i originalförpackning så fick jag en som var väldigt dammig, synbart använd, fingeravtryck och fläckar. Inget som förmodligen inte går bort efter lite rengöring men ändå.

Fanns inte heller någon originalförpackning och den låg inlindad i bubbelplast bara. Tror den får åka tillbaka på öppet köp om elgiganten inte lämnar presentkort på ett visst belopp.

Denna borde sålts som bra skick, mindre spår av användning eller kategorin under. Inte som nyskick, i originalkartong.

Vi får se hur elgiganten väljer att lösa det. I värsta fall har man ju alltid öppet köp.

Permalänk
Medlem

Hämtade just ut min OLED Vivo, såldes som ny utan låda. Vilket skämt hahaha. Tydliga spår av burn in på boot. Gissa hur många timmar den varit igång? 14278 timmar dvs. 594 dagar 😅

Ska höra med Elgiganten men blir tyvärr en retur. Vilket slöseri med tid, men grattis till er andra tvivlar på att dom lär göra ett utbyte.

För att vara tydligt så såldes denna som ny enligt deras beskrivning men lådan saknades.

Den har garanterat stått som visnings exemplar i och med så löjligt många timmar och burn in.

La till burn in green
Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Hämtade just ut min OLED Vivo, såldes som ny utan låda. Vilket skämt hahaha. Tydliga spår av burn in på boot. Gissa hur många timmar den varit igång? 14278 timmar dvs. 594 dagar 😅

Ska höra med Elgiganten men blir tyvärr en retur. Vilket slöseri med tid, men grattis till er andra tvivlar på att dom lär göra ett utbyte.

För att vara tydligt så såldes denna som ny enligt deras beskrivning men lådan saknades.

Den har garanterat stått som visnings exemplar i och med så löjligt många timmar och burn in.

https://i.imgur.com/qbwnnbE.webp

https://i.imgur.com/BjJW8DV.jpeg

hur kollade du dedär hur länge den stått igång?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Jag har som "rutnät" i min. Syns lite lätt på vit/grå bakgrund. Inget som stör mig jättemycket men det finns där.
Är det vad som kallas banding? Kan det försvinna med tiden eller något som alltid kommer vara synligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Jag har som "rutnät" i min. Syns lite lätt på vit/grå bakgrund. Inget som stör mig jättemycket men det finns där.
Är det vad som kallas banding? Kan det försvinna med tiden eller något som alltid kommer vara synligt?

Kolla crystal disk info för att se hur många timmar disken har gått och sen googla på oled burn in test för att se den med olika färger i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Kolla crystal disk info för att se hur många timmar disken har gått och sen googla på oled burn in test för att se den med olika färger i bakgrunden.

Drifttid: 16394 timmar

Eeeh, stämmer detta? Okej, blir nog ett återköp, haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Ja dom borde skämmas som säljer dessa som "nya", var ärliga och säg att dom är visnings exemplar eller använda lol.

2 års av konstant skärm tid är = en död OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

https://i.imgur.com/GUHXh4J.jpeg

Precis sånt här är skäl till att jag aldrig vågar köpa öppnade förpackningar från Elgiganten.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Försökt kolla runt lite om det går att göra en Pixel Refresh på laptops som OLED tv skärmar. Men jag tror inte det är möjligt med så här grov burn in.

Det ska finnas ett tool i MyAsus men jag har inte hittat det, verkar bara vissa laptops som har stöd för det.

Vore intressant att pröva, för specsen och skärmen är brutal, men rätt tråkigt att ha permanent inbränning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Precis sånt här är skäl till att jag aldrig vågar köpa öppnade förpackningar från Elgiganten.

I det här fallet var det värt att chansa för 4k. Väldigt liten summa för såna här specs. men ska bli intressant att se vad Elgiganten säger. Har mailat.

Permalänk
Skrivet av Calma:

Det löste sig bra för mig i alla fall. Jag är nöjd.
Får en ny istället. Fanns fortfarande i lager i butik nära mig.
Sen milersättning och ev presentkort som plåster pga strulet.

haha sjukt! snyggt jobbat, vad ligger presentkortet på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Mailade du eller ringde?

Ah antar du körde bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Ringde in till support, butiken som har sålt den ska förhoppningsvis ringa upp mig senare.

Frågade kundtjänsten och dom brukar antingen ge utbyte eller göra retur. Så hoppas man kan få en ny 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Ringde in till support, butiken som har sålt den ska förhoppningsvis ringa upp mig senare.

Frågade kundtjänsten och dom brukar antingen ge utbyte eller göra retur. Så hoppas man kan få en ny 😅

Jag fick dock betala mellanskillnaden från förra veckans kampanjpris, alltså ca 1.000 kr till. Men räknar med lite kompensation sen för strulet så det går någorlunda jämnt ut.

Tror just denna dator bara finns i lager i en butik i hela Sverige.

Butiken som sålde min (Helsingborg) erbjöd bara 600 kr mellanskillnad, haha. Eller så kunde jag använda öppet köp. Väldigt otillmötesgående för något annat. Oseriös butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Jag fick dock betala mellanskillnaden från förra veckans kampanjpris, alltså ca 1.000 kr till. Men räknar med lite kompensation sen för strulet så det går någorlunda jämnt ut.

Det är fortf värt det för det priset så du gör rätt. Tack för infon! Hoppas jag kan få samma deal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Det är fortf värt det för det priset så du gör rätt. Tack för infon! Hoppas jag kan få samma deal.

Om det inte löser sig när butiken ringer upp så tacka nej och ring upp kundtjänst och hoppas du får prata med en Maria. Löste det snyggt åt mig i alla fall. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Valde du att köpa en ny, eller var det en "begagnad"?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Calma:

Det där måste ju fasen vara olagligt? Det är alltså över 22 månader konstant drift. Är den på dygnet runt har den varit i bruk i 2 år , annars kan det vara över 3 år...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

"Att reklamera innebär att du klagar på fel. I Sverige har du reklamationsrätt i tre år. Du kan till exempel reklamera en vara som fungerar dåligt eller är trasig. Men du kan också göra en reklamation om varan inte stämmer överens med informationen du fått eller inte är anpassad efter ändamålet."

"Vad räknas som fel?
Du kan klaga på fel i följande fall:

Om varan är trasig, bristfällig eller fungerar dåligt. Varan kanske har synliga fel, till exempel transportskador. Det kan också handla om fel inuti varan som gör att den fungerar dåligt eller inte alls."

"Vad kan du kräva av företaget?
I första hand: att du får felet åtgärdat eller får en ny vara
Att felet åtgärdas innebär att företaget kostnadsfritt rättar till felet. De kan till exempel reparera varan eller byta ut en felaktig del.

Det andra alternativet är att du får en annan, felfri vara. Kan företaget inte erbjuda en likadan vara kan det vara okej att få en vara som är likvärdig. Med likvärdig menas att den har samma typ av egenskaper som varan du köpte."

"Du ska inte få några extra kostnader för att det är fel på varan. Företaget ska stå för kostnaderna.

Exempel på kostnader kan vara:

fraktkostnad för att skicka varan på reparation
kostnader för att du har tvingats köra flera gånger till butiken"

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera...

Det är bara att stå på er och säga att ni vill ha det ni har betalat för, dvs. en ny dator eller i det skick som det stod att varan var i när ni köpte den.

Permalänk
Medlem

Tänk på att vara försiktiga med just Elgiganten när det kommer till fyndvaror. Köpte en laptop som skulle vara i bra skick (utseendemässigt var den det). Tyvärr var batteriet dåligt, så jag lämnade in den för att få det utbytt. Den skulle ha 8h, men i verkligheten var det 2h (utan program öppna, visade bara skrivbordet).

Tänkte inte att det skulle vara något problem, men oj vad fel jag hade.. När jag lämnade in datorn sa de att det max skulle kosta 300kr om de inte hittade något fel. Iom att det var tydligt fel på batteriet så tänkte jag inte så mycket på att de inte skulle hitta något fel.

De hittade såklart inga fel och ville ha 600kr för felsökningen om jag minns rätt. Motiveringen jag fick var att man fick räkna med 2h batteritid med tanke på specen på datorn. Jag bad dem då kolla igen, och de kom då fram till samma slutsats. Drog det vidare till ARN som höll med om Elgigantens motivering. Så nu är jag 810kr fattigare + lagt över ett halvår på detta och har fortfarande en laptop med kasst batteri. De hade också lyckats smälla till locket på laptopen, så är nu ett fult märke där också, upptäckte detta på vägen hem (de hade lagt alla papper osv över det när jag hämtade datorn).

Ångrar starkt att jag inte bara bytte det själv, men dum som man var tänkte man att man får en gång skull skulle utnyttja garantin...

Nu var detta efter återlämningsfönstret (men inom garanti-tiden), så i ert fall kanske det funkar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Om det inte löser sig när butiken ringer upp så tacka nej och ring upp kundtjänst och hoppas du får prata med en Maria. Löste det snyggt åt mig i alla fall. Lycka till!

Dom kunde inte erbjuda en annan modell, men jag kunde få 1500 ytterligare rabatt eller göra retur.

För 2500 är det oerhört bra specs men så klart tråkigt med burn in. Men jag valde att behålla den. Burn innen syns inte vid film, eller alla färg bakgrunder men om jag letar efter den så finns den där så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Dom kunde inte erbjuda en annan modell, men jag kunde få 1500 ytterligare rabatt eller göra retur.

För 2500 är det oerhört bra specs men så klart tråkigt med burn in. Men jag valde att behålla den. Burn innen syns inte vid film, eller alla färg bakgrunder men om jag letar efter den så finns den där så klart.

Sitter i samma sits. 8k timmar och måttlig burn in, men för 2500 kr är det inget att orda om. Hoppas på liknande rabatt.