obehöriga i datorn
Har fått indikationer på att personer i samma hus kan övervaka min dator.
Att obehöriga i realtid kan se vilka sajter jag är inne på är jag nästan helt säker på, dessutom misstänker jag starkt att obehöriga i realtid helt eller delvis kan följa vad jag gör på skärmen även när jag inte har webbläsaren påkopplad. Det sista är jag dock inte helt säker på.
(1) Operativsystem : Windows XP.
(2) Webbläsare : Firefox.
(3) Virusprogram : Avast.
(4) Fast internet-anslutning i flerfamiljshus.
(5) "Trådlös internet anslutning" är inaktiverad i kontrollpanelen.
(6) Brandvägg aktiverad : tidigare med undantag för Firefox, undantaget har jag nu avmarkerat.
(7) Firefox nätverksinställningar har tidigare varit inställd på "använd systemets proxyinställningar", detta har jag nu ändrat till "ingen proxy". Omstart av Firefox och datorn ändrar INTE denna inställning, dvs datorn behåller nu värdet "ingen proxy".
(8) Virus-scanning med Avast visar inga infekterade filer, men visar att några filer har nekad åtkomst.
(9) Det tar lång tid (ca fem, sex minuter) att starta datorn och en ruta somsäger att "wkscal.exe" inte kan hittas dyker upp.
Så vitt jag förstår är det möjligt att min dator har kopplat upp sig mot en proxy-server och att obehöriga den vägen har kunnat gör intrång.
Är tacksam för info i ämnet. Hur går det till, vilka virus är inblandade och vilka kunskaper behövs?
(a) Har min ändring av inställningen i Firefox har satt stopp för uppkoppling via proxy?
(b) Antag att datorn kopplar upp sig mot en proxy-server, kan en utomstående då även se vad jag gör på själva datorn, alltså inte bara på nätet?
(c) Vore det även (teoretiskt) möjligt för utomstående (i huset) att p.g.a. proxyanslutning installera och/eller manipulera filer på min dator...
(d) Kan min dator skicka iväg data trådlöst trots att trådlöst nätverk är inaktiverat? Hur kan man vara säker på att datorn inte sänder iväg data trådlöst utan att man vet om det?