Javax med Swing hade vi som förstabok i skolan (jag antar att det är den du har, av Skansholm), den är ganska grundläggande. Java är ett språk som många börjar med då det är relativt lättförståeligt, används mycket ute i verkligheten och för att det finns väldiga resurser online (vilket visserligen gäller rätt så många språk idag).
När man pratar moderna objektorienterade språk så är de ganska likartade egentligen, syntax skiljer sig men funktionsmässigt så brukar de vara ganska likvärdiga i alla fall på den nivå man kodar på när man är nybörjare. Då anser jag att det viktigaste är att lära sig att koda och mindre viktigt vilket språk man gör det i. Sen när du känner dig bekväm i ett språk så är det mycket lättare att sätta igång med något annat och då mest behöva lära sig syntaxen och vad som skiljer.
Jag jobbar exempelvis nästan uteslutande med C# (och ASP.Net och T-SQL) men jag har egentligen bara pluggat Java (och ren xHTML och SQLite) förutom en kort sommarkurs i spelutveckling i XNA som jag inte ens läste klart typ. Det fungerar bra ändå då programmeringstänket är i princip detsamma. Sen är ju C# och Java väldigt lika, steget över till typ Ruby eller så är väl lite större förstås.
Alltså: Välj ett språk. Lär dig grunderna i objektorienterad programmering; klasser; IF-sates; While-loopar; konstruktorer; vad en instans är; variablar och vad som skiljer en privat från en public och så; osv. Experimentera en del, skapa program som gör något och så. Sen kan du börja fundera på andra språk, och då kanske kolla typ jobbannonser vad som efterfrågas men läs också på lite om språket så att det är något som inte ligger för långt från vad du kan och är intresserad av. Haskell eller Erlang är ju roliga liksom men Java (eller liknande) hjälper dig inte så mycket och efterfrågan på de som kan dessa språk är ju inte så stor. Bättre då med typ Python.