Permalänk
Medlem

Problem med Asus RT-AC51U router

Hej alla!

Jag har precis införskaffat mig en Asus RT-AC51U router för att ja ville skippa bredbandsbolaget egna router/modem som dem skickar med. Har fiber 100 Mbit samt IPTV via dem. Kopplade in routern och ändrade till deras dns server, och ändrade iptv inställningarna till :

Välj ISP-profil - ingen
Välj IPTV STB-port - LAN 1 (valfri)
Använda DHCP-vägar - Inaktivera
Aktivera multicasting-routning (IGMP Proxy) - Aktivera
Enable efficient multicast forwarding (IGMP Snooping) - Aktivera
UDP-proxy(Udpxy) - O

Det fungerade jätte bra i typ 20 min sedan precis som om ja tappar ipadress på något sätt, kommer inte åt internet via datorer/mobiler osv, tvn fungerar däremot fortfarande. Skall ja försöka komma in i routern på default ip (192.168.1.1) så fungerar inte det, varken med sladd eller tråd. Startar ja om asus routern så fungerar allt i ca 20 min och jag kommer åt routern via default ip, men sen efter ca 20 min så slutar allt fungera igen förutom TVn.

Någon med en asus router och vet hur man skall ställa in den för bredbandsbolaget? För jag antar att detta också är en inställning iom att det fungerar i ca 20 min?

Mvh

Permalänk
Medlem

Prova slå igång DHCP-vägar, vilket jag antar är dhcp relay. oftast så körs iptv på interna privata adresser som 10 eller 172 nät så du vill nog att din box får rätt ip som iptv multicast strömmen använder.

Om du fortfarande har problem då, prova att inaktivera igmp-snooping, men du måste ha proxy/routing igång.

Permalänk
Medlem

Ignorera detta! Det är löst, super miss av mig, behövde skriva in dns server på 2 ställen.. hade missat på ett av ställena.. fungerar skit bra än så länge. men tack ändå 😊

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av raz0rz:

Ignorera detta! Det är löst, super miss av mig, behövde skriva in dns server på 2 ställen.. hade missat på ett av ställena.. fungerar skit bra än så länge. men tack ändå 😊

Mvh

Varför ska du manuellt ange dns server ? De uppgifterna skickar väl ispn via dhcp om du inte vill byta bort deras servrar, byter du till andra servrar blir det oftast långsammare eller så används de för att spåra dig för att rikta reklam, typ open dns och Google.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

hmm okej för jag provade föst att köra automatiskt på dns server.. men det fungerade inte konstigt nog, så googlade jag och hittade att bredbandsbolaget har : 195.54.122.200 respektive 195.54.122.204 och då fungerade de direkt..

Men det skall gå att ha den inställd på automatisk alltså?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av raz0rz:

hmm okej för jag provade föst att köra automatiskt på dns server.. men det fungerade inte konstigt nog, så googlade jag och hittade att bredbandsbolaget har : 195.54.122.200 respektive 195.54.122.204 och då fungerade de direkt..

Men det skall gå att ha den inställd på automatisk alltså?

Det normala är att man får uppgifterna via dhcp, åtminstone de större operatörerna konfar så och jag skulle bli förvånad om BBB inte gör det, det kan ju däremot vara nått fel som gör att det inte fungerar men det borde inte vara konfat med avsikt så att kunden manuellt måste ange dns server.
Om du ställer routern på dhcp och kollar i den visar den då inga ip till dns servrar ? Tänk bara på att det kan ta en stund innan den gör en dhcpförhandling så det kanske inte händer nått direkt men om du tex provar över natten så borde allt hinna uppdatera sig och om det inte gör det är nog något galet endera med konfen hos BBB eller routern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raz0rz:

Hej alla!

Jag har precis införskaffat mig en Asus RT-AC51U router för att ja ville skippa bredbandsbolaget egna router/modem som dem skickar med. Har fiber 100 Mbit samt IPTV via dem. Kopplade in routern och ändrade till deras dns server, och ändrade iptv inställningarna till :

Välj ISP-profil - ingen
Välj IPTV STB-port - LAN 1 (valfri)
Använda DHCP-vägar - Inaktivera
Aktivera multicasting-routning (IGMP Proxy) - Aktivera
Enable efficient multicast forwarding (IGMP Snooping) - Aktivera
UDP-proxy(Udpxy) - O

Det fungerade jätte bra i typ 20 min sedan precis som om ja tappar ipadress på något sätt, kommer inte åt internet via datorer/mobiler osv, tvn fungerar däremot fortfarande. Skall ja försöka komma in i routern på default ip (192.168.1.1) så fungerar inte det, varken med sladd eller tråd. Startar ja om asus routern så fungerar allt i ca 20 min och jag kommer åt routern via default ip, men sen efter ca 20 min så slutar allt fungera igen förutom TVn.

Någon med en asus router och vet hur man skall ställa in den för bredbandsbolaget? För jag antar att detta också är en inställning iom att det fungerar i ca 20 min?

Mvh

Jag har precis införkaffat mig en likadan router själv, för jag blev rekommenderad denna - då den är väldigt bra med tanke på det låga priset.

Men som du skriver, så har jag EXAKT samma fel som du har eller hade.
Det fungerar hur bra som helst i en liten stund efter start/reboot, och sedan fungerar det inte att komma åt någon webbsida, inte ens routern vid webbläsaren.

Det konstiga är dock att jag kan pinga tex ftp.sunet.se, och får svar från den. Så det kan inte vara dns-servern, men för att utesluta detta så har jag manuellt knappat in google's dns-server på min dator - men det fungerar ändå inte!

Jag har försökt att surfa webben och finna svar på vad det kan vara, då detta är ett väldigt underligt problem - men inte hittat något.
Då jag inte är helt bakom flötet när det kommer till datorer och nätverk, men ändå aldrig stött på detta problem tidigare - så vänder jag mig hit, i hopp om att jag ska kunna få några råd och/eller några ledtrådar på vad det kan vara eller vad jag kan tänkas göra för att ordna upp detta.
Känns ju riktigt snopet att jag köper en ny router, som har fått väldigt bra betyg från användare osv, och har dessa problem direkt med det - även fast jag inte har ändrat speciellt mycket i den.

Hoppas någon vet vad det kan vara!

Mvh meffe