Vinn nätagg från Seasonic

Bredbandsval! AllTele, Bahnof, Bredband2, Universal Telecom, T3 och Ownit.

Permalänk
Medlem

Bredbandsval! AllTele, Bahnof, Bredband2, Universal Telecom, T3 och Ownit.

Tjoho!

Ska flytta och samtidigt byta bredband till fiber som finns inkopplat i lägenheten.
Hastighet är 1000mbit/s ner och 100mbit/s upp.

Priset spelar ingen roll.

Dom olika leverantörerna är:
AllTele, Bahnof, Bredband2, Universal Telecom, T3 och Ownit.

Så nu är frågan vilken bör jag välja?

All info uppskattas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorodon:

Tjoho!

Ska flytta och samtidigt byta bredband till fiber som finns inkopplat i lägenheten.

All info uppskattas

Bredband2 har jag hört MYCKET skit om. De andra vet jag inget om förutom bahnhof som jag var nöjd med en gång i tiden.

Permalänk
Medlem

det bästa helt klart vare ownit. Att ownit vann 2014 kundundersökning för bästa support gör inte saken värre.

Haft T3, alltele, BB2 och inge vidare. många nedkopplingar.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

hur de olika levrantörerna presterar kan skillja väldigt mycket åt beroende på stadsnät/bynät så bara för att levrantör x fungerar bäst på ett ställe behöver inte betyda att levrantören presterar bäst i ditt nät.

så ha det i åtanke när du väljar

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

det bästa helt klart vare ownit. Att ownit vann 2014 kundundersökning för bästa support gör inte saken värre.

Haft T3, alltele, BB2 och inge vidare. många nedkopplingar.

Om kundundersökningen är besvarat av sina egna kunder så betyder det egentligen ingenting.

Permalänk
Medlem

Jag har som ovanstående hört mycket bra om ownit och dom verkar vara en väldigt bra operatör ur många aspekter.

Alltele är ganska average man får hastighet man betalar för average ping till spel servrar de mesta.
Bahnhof ungefär som alltele bättre ping till spel servrar samt att man får lex integrity "vpn" gratis
Bredband2/universal telecom har jag inte hört mycket om kan inte uttala mig.
T3 verkar också vara en stadig operatör vad man läst sig till aldrig mött någon som har dom dock.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Livsnjutare 😎

Håll dig ifrån AllTele... de är riktiga as när det kommer till avtal.
.. även om supporten var trevliga.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

utveckla gärna " de är riktiga as när det kommer till avtal."

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem

Jag har haft bredbandsbolaget i två svängar och är inte speciellt nöjd,

1. var kund i 10år och fick tjata för att slippa all telemarketing + att jag blev återbetalningskyldig på en router jag aldrig hade fått. Extremt långa kötider support flera timmar alltså +3timmar när jag sa upp.
2. bahnhof under ett par månader, ingen telemarketing billigare har varit supernöjd under den korta tid jag bodde i lgh. Har ofta kommit fram snabbt till support när jag ringde och sa upp svarade dom direkt.
3. pg av flytt var jag tvungen att byta till bredbandsbolaget då hyresvärden hade avtal det har väll fungerat men dom är inte nådiga på telemarketing samtal och reklam, ska flytta snart igen så det är uppsagt. + Att det blev svindyrt utan uppsägningstid, åkte på 1300 för 2-3månader + alla samtal. Kötiden har varit bättre men minst 1timme har jag fått stå i telefonkö, får massa konstiga brev av dom som fler verkar ha problem med om man läser deras FB.

4. bostad 3 har avtal med telia, hoppas att det kommer att fungera bra.

Min snäva erfarenhet är av BBB och Bahnhof, BBB får ett rejält minus på flera punkter och kommer aldrig någonsin ha BBB om det inte finns något annat alternativ. Att BBB var dyrare än bahnhof levererade en sämre tjänst + telemarketing är sjukt.

Permalänk
Medlem

Jag har bara erfarenhet av Bahnhof när det kommer till fiber. Har aldrig någonsin haft problem med dem, inte en enda och då menar jag nada neretid från Bahnhofs sida. Har rullat på utan avbrott i snart 2 år. Supporten är trevlig, verkar kunna sin sak om man jämför med BBB (IQ badboll hos supporten på BBB) och svarar alltid snabbt.

Mycket nöjd med Bahnhof.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Har BB2 och det har inte varit några problem.
De få gångerna jag behövt prata med supporten har det varit rimlig kö och duglig personal.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Lär nog köra på Bahnhof som det ser ut nu.

Tack för alla snabba och bra svar!

/Gorodon

Permalänk

Bredband2 tycker jag är bra!

Jag har haft Bredband2 som operatör i drygt 8 år och aldrig känt mig missnöjd! Har 100/100Mbit i dagsläget. Bor iof i centrala Stockholm vilket kan spela in i att saker och ting funkar (gissar att oavsett vad man väljer i Stockholm blir man nöjd?!).
Men jag vill nog rekommendera att du iaf testar Bredband2!

Permalänk
Medlem

Tycker verkligen du ska ta Bahnhof då de bryr sig om integritet på nätet på riktigt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Netflix har ett datacenter i Sverige, vilket var det första i Europa för 3 år sedan. Så de flesta leverantörer i Sverige skickar nog sin trafik dit direkt och inte ut på internet, vilket gör en sådan mätning ganska så värdelös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorodon:

Lär nog köra på Bahnhof som det ser ut nu.

Tack för alla snabba och bra svar!

Bra val, har haft dom i snart 5 år
Inte ett problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorodon:

Tjoho!

All info uppskattas

Bahnhof eller Ownit, Alltele, Bredband2 och T3 är inte bra och Universal Telecom vet jag inget om!

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

comhem toppar för de har sitt trimmade ADSL2+ abonnemang i sina comhem hus som nästan kan leverera 400mbit/s det är dock ingen stabil uppkoppling för det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av QwQ:

De stormade in hos min morsa och skulle byta hennes avtal utan att hon förstod vad de höll på med.. riktigt sluga jävlar!

Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av andreas_dock:

Skrivet av QwQ:

Detta;

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1302126-alltele-tar-ove...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd

Bahnhof eller Ownit skulle jag kört på. Båda två väldigt stabila internet leverantörer.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Varför referera till den listan? Det vore nästan intressant att höra varför du anser den listan säger någonting i det här sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara hastighet som man ska kolla på, utan även vilka avtal de har med andra leverantörer (d.v.s. peering).
För har de inte bra avtal med andra större leverantörer så har man inte speciellt stor nytta av 1Gb/s.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Avstängd

Jag har nu bredbandsbolaget men det är endast för att jag inte kunde välja bahnhof när jag flyttade till lägenheten. Så fort jag flyttar här ifrån så är mitt självklara val bahnhof igen. Betalar just nu extra för att få behålla mina mailadresser som jag haft där tidigare.
Längtar att få komma bort från bredbandsbolaget.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

comhem toppar för de har sitt trimmade ADSL2+ abonnemang i sina comhem hus som nästan kan leverera 400mbit/s det är dock ingen stabil uppkoppling för det

Vad är ett trimmat ADSL2+ abonnemang?

OnT: Jag hade förmodligen tagit Banhof eller Ownit.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Jag har själv Bredband2... Och kan säga att det är de värsta support du någonsin kan ha.. Allvarligt talat helt skit. Vet inte ens vad dem sysslar med.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av skruvis:

Antar att han menar FiberCoax anslutning som ComHem använder i sina hus.
Även jag lägger f.ö min röst på Ownit eller Bahnhof.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Bahnof är dom enda som tar striden om ditt privatliv.. Gratis vpn är ju inte fel heller

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Skrivet av Jonssown:

Antar att han menar FiberCoax anslutning som ComHem använder i sina hus.
Även jag lägger f.ö min röst på Ownit eller Bahnhof.

precis, menar detta t.ex. https://www.comhem.se/bredband/abonnemang/bredband500 som de brukar erbjuda i sina comhem hus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

precis, menar detta t.ex. https://www.comhem.se/bredband/abonnemang/bredband500 som de brukar erbjuda i sina comhem hus.

Men det är inget ADSL.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |