Raspberry pi dual boot?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Raspberry pi dual boot?

Jag har ett litet bygge på gång där jag tänkte kombinera en stereo med spel/arcadmaskin. Har letat runt lite och fattat det som att det går att ha 2 st os på pien samtidigt via dual boot som denna kille visar exempelvis: https://www.youtube.com/watch?v=RKahG0w81DQ

Är det någon som har lite koll hur man gör?

Skulle vilja kunna köra Shairport och retropie på min model B+ och helst inte behöva använda tangentbord eller mus utan bara usb handkontroll.

Är detta möjligt tror ni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2013

För dualboot kör berryboot

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 980 | 32GiB | 950 Pro 512GB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | AMD 6970 | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 32GiB | UnRAID 6.5.0 | 62TB
HTPC: i7 2600k | GTX 1050ti | 8GiB
Smartphone: Huawei Mate 10 Pro | Android 8.0 | root | Shure SE535

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Tack för tipset! ska kolla upp det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Det verkar som om man bara kan välja vissa os eller program att köra med berryboot? finns det nått annat sätt att kunna köra shairport/mopidy och retropie samtidigt och enkelt växla emellan dem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Såg nu att man kan göra om os img filen till squashfs och ladda in i berryboot. ska testa detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Någon som vet hur man gör om en img file till squashfs file?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av diegojr:

Någon som vet hur man gör om en img file till squashfs file?

http://www.howtogeek.com/141325/how-to-multi-boot-your-raspbe...
under "Adding Distributions to the BerryBoot System Manually" en bit ner på sidan.

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, WD Blue 250 GB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& ett antal enkortsdatorer med div användningsområden).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Tack! har sett detta och tänkte om man kunde konvertera i windows men har tänkt om lite nu och ska testa streama med openelec istället.

Om jag inte får Openelec att funka som jag vill ska jag testa detta.

En liten fråga till här. Hur kan man komma in i raspi-config när man kör berryboot? skulle behöva utöka SD kortets minne som man brukar och kunna köra script för avstängningssknapp samt aktivera ssh.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Jag har förstått det som att jag måste installera Raspbian för att kunna köra python script nu.

Ett steg i taget här:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Det slutade med att jag körde RetroPie och installerade Kodi så man kan hitta det i retropie menyn. Sedan installerade jag Shairport som gör att det går att köra airplay. Kan krångla lite ibland med airplay men funkar annars bra.

Har inte hunnit fixa med projektet på ett tag och skulle behöva sätta dit en "fin avstängningsknapp". Det får bli nästa steg.

Såhär blev det

tack för tipsen