Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Xperia T3 tar ej emot samtal med släckt skärm

Permalänk
Medlem

Xperia T3 tar ej emot samtal med släckt skärm

Min sambos (nyligen inköpta) Xperia T3 tar inte emot samtal när skärmen är släckt. När man försöker ringa till den tar det en liten stund, som om telefonen söks på nätet, och sedan blir man direkt kopplad till röstbrevlådan. Telefonen får alltså inte ens något inkommande samtal, som om den vore avstängd. Om man, däremot, väcker den så att skärmen är tänd, oavsett om det är hemskärm, låsskärm eller någon app igång så tas samtalet emot och telefonen ringer som den ska.

Hos operatören är vidarekoppling vid "ej svar" och "kan ej nås" aktiverat, men det bör ju inte spela någon roll i detta fall, då felet verkar ligga i telefonen och samtalet går ju fram när telefonen är "vaken".

Jag är tämligen bekant med android, men har inte använt mobiler från just Sony tidigare. Jag har inte kunnat hitta någon inställning som jag kan se skulle ha med detta att göra.

Kan jag ha missat någon inställning?

Permalänk
Hedersmedlem

@dumbo

Testat att fabriksåterställa den?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@dumbo

Testat att fabriksåterställa den?

Nej, bortsett från att hon lagt in sitt googlekonto och fått sina kontakter "överförda" så är den ju direkt ur kartongen (den är en dag gammal) så det borde ju inte vara så mycket som kan ha gått fel, tänker jag. Men, visst, det kan ju vara värt ett försök ändå.

Permalänk
Hedersmedlem

@dumbo

Är det ett gammalt simkort? Testa med ett nytt. Fungerar det fortfarande inte kan du testa att återställa/reparera mjukvaran med Sony PC Companion (flashar om mjukvaran).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@dumbo

Är det ett gammalt simkort? Testa med ett nytt. Fungerar det fortfarande inte kan du testa att återställa/reparera mjukvaran med Sony PC Companion (flashar om mjukvaran).

Nu har vi testat med mitt simkort i hennes telefon och då funkar det utan problem. Vi använda då hennes simkort i min telefon (och det funkar åxå).
Vi kontaktade telias kundtjänst som menar att eftersom simkortet funkar i min telefon så är det inget fel på simkortet.
Jag menar att eftersom den enda faktorn som skiljer mellan funkar och funkar inte på hennes telefon är simkortet så kan det ju knappast vara något annat än simkortet det är fel på? Eller åtminstone är inte simkortet kompatibelt med telefonen.

Ytterligare iaktagelser är att med hennes simkort i hennes telefon så kommer hon bara åt 2G-nätet, men med sin gamla telefon hade hon 4G. Med hennes kort i min telefon får jag 4G.

Simkortet är, även om hon hade det till sin gamla telefon, bara ett par månader gammalt, då hon beställde ett nytt till en telefon vi haft liggande här.

Permalänk
Hedersmedlem

@dumbo

Låter ju lite halvlustigt, tror fortfarande att det är fel på simkortet. Har ni samma operatör? 2G/4G problemet kanske har något med APN-inställningarna att göra. Du kan ladda hem rätt apn-inställningar vid att gå till Inställningar > Mer > Internetinställningar och ladda hem.
Det går även att göra manuellt om man vill, du kan hitta inställningarna här: http://www.swedroid.se/wiki/index.php?title=APN-inst%C3%A4lln...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@dumbo

Låter ju lite halvlustigt, tror fortfarande att det är fel på simkortet. Har ni samma operatör? 2G/4G problemet kanske har något med APN-inställningarna att göra. Du kan ladda hem rätt apn-inställningar vid att gå till Inställningar > Mer > Internetinställningar och ladda hem.
Det går även att göra manuellt om man vill, du kan hitta inställningarna här: http://www.swedroid.se/wiki/index.php?title=APN-inst%C3%A4lln...

Ja, jag tycker åxå det känns lite konstigt, men jag tycker åxå det känns som att det är något fishy med simkortet. Jag ska kolla lite mer på det och så ska jag ta en tur till närmaste teliabutik imorgon och se vad de säger. Ibland är det bättre att prata i verkligheten och inte bara i tfn.
Och nej, vi har inte samma operatör. Hon har Telia och tar har Tele2.
Jag ska kolla på inställningarna du nämnde. Jag tror att telefonen gjorde detta automatiskt, men jag ska kolla på det lite senare när jag har tillgång till telefonen.

Permalänk
Medlem

Kort uppdatering:
Besökte idag en teliabutik och killen i butiken sa med en gång att det ju bara var att testa att byta till ett nytt simkort för att se om det löste problemet.
Mycket riktigt så fungerar det nu problemfritt att ringa till telefonen oavsett om den "sover" eller inte.

Däremot kvarstår problemet med att hon bara kommer åt 2G, oavsett om jag låter telefonen själv ladda hem inställningarna eller om jag lägger in dem manuellt enl länken ovan. Så där blir det kanske en vända till med kundtjänst för att kolla om de ser något knas...