Det här med att utbilda sig till programmerare

Permalänk
Medlem

Det här med att utbilda sig till programmerare

Hej! Jag registrerade mig här på Sweclockers enkom för att ställa en fråga, hoppas ni inte misstycker. Det är så att jag funderar på att hoppa av en kandidatutbildning efter två år och istället satsa på en annan utbildning, kanske inom programmering. Men jag har ingen tidigare erfarenhet av programmering och behöver lite hjälp att komma vidare i mina funderingar.

Om jag satsar på programmering så handlar det framför allt om två saker:
- att skaffa mig en försörjning
- att kunna koda lite roliga grejer på fritiden. Kanske kunna göra ett indiespel?

Lockelsen för mig ligger inte framför allt i det tekniska, att "knacka kod", utan att det går att skapa grejer som kan innehålla andra värden. Jag är inte superbra på matte (brukade få vg) men är kreativ och gillar att pyssla och skapa grejer. Samtidigt kan jag tänka mig att det är rätt trevligt att knacka kod om man känner att man når resultat och har en "skill" som är till nytta för andra.

Frågan är vilket utbildningsalternativ som är lämpligt. De huvudsakliga utbildningsalternativen på universiteten verkar vara olika former av datavetenskap och systemvetenskap?

Eftersom jag typ har glömt bort all min gymnasiematte och aldrig har närt en dröm om att plugga matte på universitetet så känner jag mig tveksam till datavetenskap. Jag känner att det skulle vara skönt och mer vettigt att slippa den typen av distraktionsmoment och kunna fokusera helt på själva programmeringen, i synnerhet som jag inte har programmerat tidigare.

Samtidigt innehåller även systemvetenskap en hel del krimskrams som jag inte vet om jag verkligen vill hålla på med. Utifrån det jag har läst om systemvetenskap verkar det vara en utbildning för mer extroverta personligheter som vill leda utvecklingsteam och "vara spindeln i nätet".

Drömscenariot, som det såg ut i mitt huvud innan jag började läsa på om programmering, var detta:
- Plugga ren programmering under, säg, en treårsperiod samtidigt som jag förkovrar mig på fritiden
- Jobba på en portfolio
- Landa ett jobb som programmerare (hellre prestigelöst, monotont och dåligt betalt än att jag behöver vara "spindeln i nätet" inom en bransch som jag inte är intresserad av)
- Dröm-drömscenariot: kunna jobba på ett indiespel tillsammans med personer jag gillar, men det är kanske ett senare projekt

Men att plugga ren programmering är ju inte ett alternativ om man ska plugga data- eller systemvetenskap. Hur vettigt låter det att läsa fristående universitetskurser inom programmering under tre års tid och därefter landa en anställning på basis av sin portfolio, dvs utan examen?

Eftersom jag börjar komma lite till åren så har jag inte råd att genomföra en sådan här grej om jag inte kan känna mig trygg med att det leder till en försörjning. Jag fixar inte ovissheten och behöver få bort den tunga stenen som har legat på bröstet sedan jag började inse att min nuvarande utbildning är ett misstag.

Kan yrkesutbildningar vara ett alternativ?

Tyvärr har många utbildningar stängt för sen anmälan nu, åtminstone när det gäller kandidatprogrammen. Kanske är det enklare med fristående kurser.

Mvh Grav

Permalänk
Medlem

Du behöver ingen erfarenhet för att plugga programmering på högskola. Det ska dom lära dig där. Matte kan vara bra att kunna mycket av, men det är mer om du verkligen satsar på spelprogrammering. Då bör du va insatt i trigonometri/diskret matte osv. Söker du en vanlig systemutvecklarutbildning kommer det inte vara någon jättehög nivå av matte.

Permalänk
Medlem

Vad är det för kandidat utbildning du går nu?

Permalänk
Medlem

Jag ser ett problem i det hela. Du slipper helst plugga matte, samtidigt som din dröm är att göra ett indiespel, som programmerare. En duktigt programmerare är oftast en duktig matematiker. Vad du än skapar så handlar det till en stor del av tiden om att minimera tidskomplexiteter med rätt algoritmer och rätt datastrukturer osv. Vill du skapa spel och ta på dig programmeringsrollen är det i stort sätt bara matte. Linjär algebra främst. Med detta sagt ska du inte få kalla fötter, för det är HEMSKT kul. Att räkna på något och sedan implementera det och veta att man faktiskt lagt ner tid på att få något väldigt bra är en riktigt belönande känsla. Sen kan du såklart bli programmerare utan att läst så mycket matte, ingen tvingar dig till det, men då blir nog spelbranchen svår. Du kan dessutom lära dig den matten som behövs när du väl behöver den, på egen hand. Själv har jag skapat en relief mappande 3D shader för tegelstenar, det jobbet bestod till 95% av matematik, men det var riktigt riktigt kul.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Skrivet av kinkyboo:

Vad är det för kandidat utbildning du går nu?

Håller det för mig själv tror jag! Men en naturvetenskaplig utbildning.

Skrivet av l4nky:

Matte kan vara bra att kunna mycket av, men det är mer om du verkligen satsar på spelprogrammering. Då bör du va insatt i trigonometri/diskret matte osv. Söker du en vanlig systemutvecklarutbildning kommer det inte vara någon jättehög nivå av matte.

Vilken typ av spelutveckling är det som kräver goda mattekunskaper? Gäller det all form av spelutveckling, även t ex sidescrollers? Skiljer det sig mellan 2d och 3d?

Om jag ska läsa matte på universitetet så behöver jag först repetera gymnasiematten. Då kan jag direkt avskriva studier till hösten eller våren.

Skrivet av Thornblom:

Jag ser ett problem i det hela. Du slipper helst plugga matte, samtidigt som din dröm är att göra ett indiespel, som programmerare. En duktigt programmerare är oftast en duktig matematiker. Vad du än skapar så handlar det till en stor del av tiden om att minimera tidskomplexiteter med rätt algoritmer och rätt datastrukturer osv. Vill du skapa spel och ta på dig programmeringsrollen är det i stort sätt bara matte. Linjär algebra främst. Med detta sagt ska du inte få kalla fötter, för det är HEMSKT kul. Att räkna på något och sedan implementera det och veta att man faktiskt lagt ner tid på att få något väldigt bra är en riktigt belönande känsla. Sen kan du såklart bli programmerare utan att läst så mycket matte, ingen tvingar dig till det, men då blir nog spelbranchen svår. Du kan dessutom lära dig den matten som behövs när du väl behöver den, på egen hand. Själv har jag skapat en relief mappande 3D shader för tegelstenar, det jobbet bestod till 95% av matematik, men det var riktigt riktigt kul.

Observera att mitt huvudmål är att skaffa mig en försörjning och inte att jobba inom just spelbranschen. Däremot känns det viktigt att kunna göra lite spel på fritiden, så jag behöver ju skaffa mig en kompetens som passar för det också.

Tvivlar på att jag skulle kunna bli tillräckligt vass för att kunna jobba som programmerare på ett spelföretag, och det är heller inget jag strävar efter. I så fall känns det mer rimligt att jag gör några enklare spel på fritiden och blir anställd pga mina uppenbara talanger inom design och idéarbete (som kanske inte alls är speciellt rimligt ).

Men ni kanske menar att all form av spelutveckling kräver goda mattekunskaper.

Hur som helst är nr 1 att hitta en försörjning.

Permalänk
Medlem

En fråga: Har du försökt att programmera själv? Alltså tagit en kurs på lynda.com, kollat någon youtube tutorial eller spanat in codecademy? Kan vara en ide för att se om det är något för dig.

Permalänk
Medlem

Jag läser Systemutveckling på en mindre högskola, Högskolan i Kristianstad. 180HP varav ungefär 22,5 är ren matematik vilket får anses som rätt så lite om man jämför med t ex datavetenskap eller hög.ing i data.

Vårt första år bestod av 8 kurser på 7,5hp varav 5 av dessa var ren programmering så man kommer in i det ganska snabbt. Exempel på kurser är Fundamental programmering, Objektorienterad programmering, Mjukvaruprojekt 1 (spelprogrammering) och Mjukvaruprojekt 2(vad du vill) m.m.

Skolan i sig är väl inget man skryter med men lärarna inom IT är riktigt duktiga och har flera projekt/spel ute på steam som man kan testa.

Hoppas det hjälpte något iaf.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk

För mig låter det lite som att du borde tänka om. Du säger att du egentligen inte är intresserad av det här. Varför skall du då göra det? Anar att du är i 20-årsåldern eftersom du funderar på att plugga framåt, vill du då verkligen lägga 40 år av resten av ditt liv på något du inte tycker är kul eller är intresserad av. 40 år... du har levt 20... du skall alltså ägna dubbelt så lång tid som du hittills funnits på något du inte är peppad på. Låter inte jättekul.

Men visst man kan väl för tillfället ivf se programmering som relativt lätta pengar om man har förmågan. Men imho är de bästa programmerarna de som verkligen tycker det är kul, de som söker utmaningarna, ständigt utvecklas för de själva vill det osv.

Nu kan jag också bara tala för mig själv. Jag är 39, jobbat som kodare typ jämnt. Började för jag verkligen gillade allt med datorer, kodade på min C64 och växte sedan därifrån. Problemet för mig är att jobba som programmerare tar bort lite av det roliga med att koda. Sitter man 8-10h om dagen och kodar något som någon annan vill att man koda blir man trött i skallen och passionen att komma hem och lägga en 4-5h till på något indieprojekt eller liknande är inte alltid lockande, mest för du helt sonika inte orkar eller inte har lust att koda alla dygnets vakna timmar. Om din dröm är att skapa indiespel så se istället till att skaffa dig kunskapen på något sätt, skaffa dig ett jobb som du vill göra och ge dig möjligheten att koda på din fritid istället... Jag har flera gånger funderat helt på att byta karriär av den här anledningen, att jobba med det man tycker är kul är inte bara positivt.

Nu lät jag neg, men det är mina 5 cent ivf. Tänk igenom vad du verkligen vill göra.

Du kan säkert även om du inte är en stjärna klara dig igenom en universitetsutbildning med mycket matte. Var inte orolig för det. Se bara till att du verkligen läser och pluggar när du skall plugga. Sätt dig med en grupp och plugga ihop så kommer ni hjälpa varandra. Jag var relativt duktig på matte innan jag gick in i universitet, men kan tycka att sättet du lär dig matte på den nivån är såpass annorlunda så du inte direkt har någon större nytta av dina gamla kunskaper, mer logiskt resonemang och kunna tänka algoritmiskt och systematiskt. Men mest nytta har du av att verkligen ha disciplinen att plugga så mycket som du behöver.

Visa signatur

[Intel Core i9@9900K][ASUS ROG Strix Z390-F GAMING][Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (4x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16][2x1TB Samsung 970 EVO][Acer Predator X38P][Littledot MKIII + Littledot DAC 1 + DT990][SVS PC-2000 Pro + 2xGenelec 8030 + 3x Genelec 8020]

Permalänk
Medlem

Om du känner att du saknar mattekunskaper så kan du hoppa på teknisktbasår på flera av de större skolorna i Sverige. Där får du gymnasiekunskaperna du har glömt av. Utöver matte är det även kemi och fysik om jag sett rätt. Kanske kan vara ett alternativ för dig.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grav:

Hur som helst är nr 1 att hitta en försörjning.

Om du går in med inställningen att du vill försörja dig så kommer du inte bli bra / bli uttråkad väldigt fort. Testa och se om det är någonting för dig först. De flesta jag vet som är duktiga och fått jobb direkt efter skolan har varit väldigt intresserade och sitter på fritiden och "knackar kod". Att göra spel innebär också väldigt mycket programmering om man inte enbart använder spelmotorer och dess inbyggda funktioner (UE4, unity osv.). Detta kan man isf göra utan att vara jättebra på programmering.

Men om du har tänkt dig att jobba med det, se till att du gillar det först! På ett "vanligt" jobb kommer du förmodligen skapa webbsidor/appar/applikationer som visserligen innehåller design/UX-element men större delen går åt till att knacka kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grav:

Lockelsen för mig ligger inte framför allt i det tekniska, att "knacka kod", utan att det går att skapa grejer som kan innehålla andra värden. Jag är inte superbra på matte (brukade få vg) men är kreativ och gillar att pyssla och skapa grejer. Samtidigt kan jag tänka mig att det är rätt trevligt att knacka kod om man känner att man når resultat och har en "skill" som är till nytta för andra.

Mvh Grav

Du har ett konstigt resonemang för du borde vara intresserad av programmering och "knacka kod" för att uppnå de andra sakerna och har du ingen motivation av att lära dig eller tycker att det är tråkigt så kommer du inte uppnå själva skapande, sedan om du jobbar med programmering så skapar du inte direkt grejer du själv vill, utan "knackar kod" åt en arbetsgivare.

Om du vill lyckas så måste du hitta nåt du tycker är roligt och är intresserad av annars kommer du troligtvis misslyckas, särskilt inom Data/IT industrin.

Mitt tips är att du helt enkelt köper en bok och läser programmering, kanske c++ eller c# och sedan lär dig och "knackar kod" på fritiden för du kommer inse ganska så fort om just programmering är för dig eller inte.

Permalänk
Medlem

Hej där!

Gå in på http://www.sommarmatte.se/kurser/

Börja med Kurstyp A sedan Kurstyp A del 2 och sist av allt - Kurstyp B.
Detta kan du göra på fritiden, fram tills nästa år då du eventuellt söker in till ett programmerarprogram.

Detta kommer förbättra dina matematiska kunskaper något enormt. Allting görs UTAN miniräknare, detta utgjorde ett väldigt stort steg i mitt matematiska tänk, man blir så himla mycket bättre om man bara skippar miniräknare.

Testa iaf, mycket roligare mot att sitta och nöta en bok. Detta ger dig en liten inblick i det mesta, en snabb repetition och du märker direkt vad du behöver öva lite mer på.

Du kan kontakta mig via PM om du behöver hjälp med vissa uppgifter.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

En fråga: Har du försökt att programmera själv? Alltså tagit en kurs på lynda.com, kollat någon youtube tutorial eller spanat in codecademy? Kan vara en ide för att se om det är något för dig.

Nej, det är en bra idé! Den ursprungliga tanken var faktiskt att läsa programmering inom ramen för min kandidatutbildning där man ändå ska läsa 30 hp utanför huvudämnet. Då skulle jag kunna prova på programmering och fortfarande gå färdigt kandidaten ifall jag kände att programmering inte är för mig (det är ju alltid nice att avsluta det man har påbörjat). Nu vet jag dock inte om det blir så.

Skrivet av sebbeharry:

Jag läser Systemutveckling på en mindre högskola, Högskolan i Kristianstad. 180HP varav ungefär 22,5 är ren matematik vilket får anses som rätt så lite om man jämför med t ex datavetenskap eller hög.ing i data.

Vårt första år bestod av 8 kurser på 7,5hp varav 5 av dessa var ren programmering så man kommer in i det ganska snabbt. Exempel på kurser är Fundamental programmering, Objektorienterad programmering, Mjukvaruprojekt 1 (spelprogrammering) och Mjukvaruprojekt 2(vad du vill) m.m.

Skolan i sig är väl inget man skryter med men lärarna inom IT är riktigt duktiga och har flera projekt/spel ute på steam som man kan testa.

Hoppas det hjälpte något iaf.

Ja, det låter ju inte helt åt skogen. Vad siktar du på att jobba med efter examen?

Skrivet av tPelleplut:

För mig låter det lite som att du borde tänka om. Du säger att du egentligen inte är intresserad av det här. Varför skall du då göra det? Anar att du är i 20-årsåldern eftersom du funderar på att plugga framåt, vill du då verkligen lägga 40 år av resten av ditt liv på något du inte tycker är kul eller är intresserad av. 40 år... du har levt 20... du skall alltså ägna dubbelt så lång tid som du hittills funnits på något du inte är peppad på. Låter inte jättekul.

Men visst man kan väl för tillfället ivf se programmering som relativt lätta pengar om man har förmågan. Men imho är de bästa programmerarna de som verkligen tycker det är kul, de som söker utmaningarna, ständigt utvecklas för de själva vill det osv.

Nu kan jag också bara tala för mig själv. Jag är 39, jobbat som kodare typ jämnt. Började för jag verkligen gillade allt med datorer, kodade på min C64 och växte sedan därifrån. Problemet för mig är att jobba som programmerare tar bort lite av det roliga med att koda. Sitter man 8-10h om dagen och kodar något som någon annan vill att man koda blir man trött i skallen och passionen att komma hem och lägga en 4-5h till på något indieprojekt eller liknande är inte alltid lockande, mest för du helt sonika inte orkar eller inte har lust att koda alla dygnets vakna timmar. Om din dröm är att skapa indiespel så se istället till att skaffa dig kunskapen på något sätt, skaffa dig ett jobb som du vill göra och ge dig möjligheten att koda på din fritid istället... Jag har flera gånger funderat helt på att byta karriär av den här anledningen, att jobba med det man tycker är kul är inte bara positivt.

Nu lät jag neg, men det är mina 5 cent ivf. Tänk igenom vad du verkligen vill göra.

Jag är närmare 30 än 20 och behöver helt enkelt hitta en försörjning. Liksom dig var jag tidigare inne på att jobba med min stora hobby (som alltså inte är programmering) och liksom dig kom jag fram till att jag hellre jobbar med något annat. Först valde jag en annan utbildning (min nuvarande) som det iofs inte är något fel på men som jag har kommit fram till nog inte passar min personlighet.

Det som verkar bra med programmering är just att det är något annat i kombination med att det går att använda till något kreativt (t ex att utveckla spel) ifall man skulle vilja.

Jag kan även se vissa andra fördelar, t ex att det inte ställer överdrivna krav på social begåvning (det är min bild i alla fall) och att det för vissa till och med verkar funka att jobba hemifrån. Det är dock antaganden som jag inte vet om de stämmer och som jag inte lägger tonvikten på.

Detta med att det skulle bli tråkigare att koda på fritiden om jag gör det på jobbet är säkert väldigt sant, men då har jag ju fortfarande min hobby.

Skrivet av tPelleplut:

Du kan säkert även om du inte är en stjärna klara dig igenom en universitetsutbildning med mycket matte. Var inte orolig för det. Se bara till att du verkligen läser och pluggar när du skall plugga. Sätt dig med en grupp och plugga ihop så kommer ni hjälpa varandra. Jag var relativt duktig på matte innan jag gick in i universitet, men kan tycka att sättet du lär dig matte på den nivån är såpass annorlunda så du inte direkt har någon större nytta av dina gamla kunskaper, mer logiskt resonemang och kunna tänka algoritmiskt och systematiskt. Men mest nytta har du av att verkligen ha disciplinen att plugga så mycket som du behöver.

Jag pluggar redan mycket och disciplinerat, så det är nog inget problem. Däremot hade jag ju gärna sluppit matten för att kunna koncentrera mig på själva programmeringen.

Skrivet av ddog:

Om du känner att du saknar mattekunskaper så kan du hoppa på teknisktbasår på flera av de större skolorna i Sverige. Där får du gymnasiekunskaperna du har glömt av. Utöver matte är det även kemi och fysik om jag sett rätt. Kanske kan vara ett alternativ för dig.

Ja, kanske. Det känns ju dock som ett stort steg tillbaka eftersom jag redan pluggar ett naturvetenskapligt program på universitetet.

Skrivet av maskan:

Om du går in med inställningen att du vill försörja dig så kommer du inte bli bra / bli uttråkad väldigt fort. Testa och se om det är någonting för dig först. De flesta jag vet som är duktiga och fått jobb direkt efter skolan har varit väldigt intresserade och sitter på fritiden och "knackar kod". Att göra spel innebär också väldigt mycket programmering om man inte enbart använder spelmotorer och dess inbyggda funktioner (UE4, unity osv.). Detta kan man isf göra utan att vara jättebra på programmering.

Men om du har tänkt dig att jobba med det, se till att du gillar det först! På ett "vanligt" jobb kommer du förmodligen skapa webbsidor/appar/applikationer som visserligen innehåller design/UX-element men större delen går åt till att knacka kod.

Ja, förhoppningen är såklart att jag skulle gilla det. Jag menar bara att jag har nått den åldern då jag verkligen behöver etablera mig på arbetsmarknaden.

Skrivet av VexedRelic:

Du har ett konstigt resonemang för du borde vara intresserad av programmering och "knacka kod" för att uppnå de andra sakerna och har du ingen motivation av att lära dig eller tycker att det är tråkigt så kommer du inte uppnå själva skapande, sedan om du jobbar med programmering så skapar du inte direkt grejer du själv vill, utan "knackar kod" åt en arbetsgivare.

Om du vill lyckas så måste du hitta nåt du tycker är roligt och är intresserad av annars kommer du troligtvis misslyckas, särskilt inom Data/IT industrin.

Mitt tips är att du helt enkelt köper en bok och läser programmering, kanske c++ eller c# och sedan lär dig och "knackar kod" på fritiden för du kommer inse ganska så fort om just programmering är för dig eller inte.

Nja, jag menar mer att det är resultatet som gör mödan värd. Det borde väl inte skilja sig från att t ex rita eller skriva, dvs nöjet ligger i skaparglädjen och inte i att dra linjer på ett papper. Och om inte skaparglädjen finns där så har man i alla fall ett jobb.

Samtidigt gillar jag som sagt att pyssla och utesluter inte att jag skulle kunna uppskatta även kodandet i sig. Även matte kan ju vara helt okej under rätt förutsättningar.

Skrivet av kwame:

Hej där!

Gå in på http://www.sommarmatte.se/kurser/

Börja med Kurstyp A sedan Kurstyp A del 2 och sist av allt - Kurstyp B.
Detta kan du göra på fritiden, fram tills nästa år då du eventuellt söker in till ett programmerarprogram.

Detta kommer förbättra dina matematiska kunskaper något enormt. Allting görs UTAN miniräknare, detta utgjorde ett väldigt stort steg i mitt matematiska tänk, man blir så himla mycket bättre om man bara skippar miniräknare.

Testa iaf, mycket roligare mot att sitta och nöta en bok. Detta ger dig en liten inblick i det mesta, en snabb repetition och du märker direkt vad du behöver öva lite mer på.

Du kan kontakta mig via PM om du behöver hjälp med vissa uppgifter.

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grav:

Ja, det låter ju inte helt åt skogen. Vad siktar du på att jobba med efter examen?

Jag kommer troligtvis att jobba som programmerare till en början för att sedan gå över till systemutvecklare men jag skulle vilja jobba som systemarkitekt, väldigt många års erfarenhet för att komma dit dock.

Annars så är jag väldigt bra socialt och skulle kunna vara med på diverse möten för att förklara det tekniska för människor som inte är riktigt lika insatta. Självklart vill jag programmera också men jag behöver inte koda konstant utan skulle kunna tänka mig andra uppgifter inom IT.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Utbilda dig till det du vill bli istället för detta. Av egen erfarenhet så blir det sällan en bra programmerare av dem som inte är genuint intresserade. Detta påverkar även karriären i en negativ bana då andra kommer att märka detta och göra att det tar längre tid för dig att nå dit du vill. Programmering är så mycket mer än att hacka in kod enligt syntax. Är du inte intresserad så blir du tyvärr ingen bra programmerare. Kanske bör du söka till systemvetare eller något istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu var det inte andlig vägledning jag frågade efter i första hand utan studievägledning. Om jag märker att jag inte gillar programmering så kommer jag givetvis inte att utbilda mig till programmerare - det är ju av precis det skälet som jag ska hoppa av min nuvarande utbildning. Så ni behöver inte vara oroliga att jag utbildar mig till programmerare om jag inte passar för det.

Upprepar en tidigare ställd fråga:

"Vilken typ av spelutveckling är det som kräver goda mattekunskaper? Gäller det all form av spelutveckling, även t ex sidescrollers? Skiljer det sig mellan 2d och 3d?"

Och det står alltså mellan:

1. Kandidatprogram i data- eller systemvetenskap med examen
2. Fristående universitetskurser utan examen samtidigt som jag jobbar på en portfolio
3. Yrkesutbildning

Om jag förstår er rätt så går det absolut inte att skippa matten i alternativ 1 om man vill kunna knåpa ihop spel på sin fritid någotsånär professionellt.

Skrivet av sebbeharry:

Jag kommer troligtvis att jobba som programmerare till en början för att sedan gå över till systemutvecklare men jag skulle vilja jobba som systemarkitekt, väldigt många års erfarenhet för att komma dit dock.

Annars så är jag väldigt bra socialt och skulle kunna vara med på diverse möten för att förklara det tekniska för människor som inte är riktigt lika insatta. Självklart vill jag programmera också men jag behöver inte koda konstant utan skulle kunna tänka mig andra uppgifter inom IT.

Okej!

Permalänk
Medlem
Citat:

- Plugga ren programmering under, säg, en treårsperiod samtidigt som jag förkovrar mig på fritiden
- Jobba på en portfolio
- Landa ett jobb som programmerare (hellre prestigelöst, monotont och dåligt betalt än att jag behöver vara "spindeln i nätet" inom en bransch som jag inte är intresserad av)
- Dröm-drömscenariot: kunna jobba på ett indiespel tillsammans med personer jag gillar, men det är kanske ett senare projekt

Låter som att en yrkesutbildning skulle passa dig perfekt.

- Jobba enbart med programmering
- Få praktik på ett företag, får lätt ett jobb
- Utbildningarna lär ha ett moment där man gör ett stort projekt, här skulle du och eventuellt andra på kursen kunna skapa ett spel

Googla lite på yrkesutbildning inom spel, har för mig att det finns några sånna.

Alltså en civilingenjörs datateknik / systemvetar utbildning känns fel för dig, man lär sig om massa olika algoritmer, datastrukturer, operativsystem, olika programmerings paradigmer osv men man lär sig inte att faktiskt skapa ett spel. Alltså man lär sig inte använda något specifik modernt ramverk som man faktiskt använd för att skapa spel. Ingen yrkeserfarenhet.

Sen det här med matte, behövs det verkligen när man gör spel? Man använder ju ändå bara andras ramverk (motorer)? De har ju gjort all matte åt än. TS vill ju inte jobba på Dice och utveckla frostbite, utan faktiskt skapa hela spel själv.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sony?:

Alltså en civilingenjörs datateknik / systemvetar utbildning känns fel för dig, man lär sig om massa olika algoritmer, datastrukturer, operativsystem, olika programmerings paradigmer osv men man lär sig inte att faktiskt skapa stora applikationer / spel.

Som Civilingenjör i datateknik skulle jag vilja påstå att stora applikationer är något man är riktigt fenomenal på att skapa. Det är iallafall vad jag och i princip alla färdigutbildade jag känner jobbar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grav:

"Vilken typ av spelutveckling är det som kräver goda mattekunskaper? Gäller det all form av spelutveckling, även t ex sidescrollers? Skiljer det sig mellan 2d och 3d?"

Hur mycket matte som krävs beror på vad man gör. Spelprogrammering är en stor branch med större företag vilket gör att arbetsuppgifterna blir väldigt specialiserade. Den stora delen matte är i spelmotorn och framförallt i fysik och grafikberäkningar. 3D får ju mer avancerade formler eftersom de måste ta hänsyn till en extra dimension men hur avancerad den är beror till den största delen på vilka krav man ställer på t.ex. fysiken. Ska t.ex. friktion och massa och liknande tas hänsyn till?

Om du inte är ett superfan av matte och framförallt är sugen på att skapa saker tror jag Webbprogramering är ett bra val. Ofta är företagen mindre och arbetsuppgifterna då bredare vilket gör att man mer får skapa saker då man bygger allt från grund till finputs.

Jag har läst Webbprogrammering två år på Linnéuniversitetet som jag kan rekommendera starkt om det låter intressant. Jag ska nu börja ett påbyggnadsår för att få ut en kandidatexamen. Om du inte vill läsa ett helt program bör det inte vara några problem att bli anställd om du själv plockar ihop kurser då branchen skriker efter folk.

Men är det spelprogrammering du vill hålla på med rekommenderar jag att läsa ett program med examen då spelbranchen har möjlighet att va lite kräsnare då det är mycket populärare bland unga. Men är du duktig så är det inga problem att få jobb där heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grav:

Upprepar en tidigare ställd fråga:

"Vilken typ av spelutveckling är det som kräver goda mattekunskaper? Gäller det all form av spelutveckling, även t ex sidescrollers? Skiljer det sig mellan 2d och 3d?"

Nu är jag inte spelutvecklare (men har väl som de flesta datavetare närt en viss dröm ...) så tills någon vettigare fyller i mer information:

I första hand behöver man vara en överdängare på analys och linjär algebra om man vill jobba på spelmotorer. Det gäller i första hand för 3d men även i viss grad för 2d.

Jobbar man på ett specifikt spel istället för motorn så bör man förstå hur motorn fungerar och hur den skall användas, men det är mycket mindre abstrakt matematik där. En tumregel skulle kunna vara att ju enklare spel och ju mer man håller sig till vad som redan gjorts ur tekniskt perspektiv desto enklare matte krävs.

Ofta verkar folk klara sig utan att ha koll på själva innehållet i matten också, bara att man vet att det finns vissa funktioner och vilket bibliotek som har en bra implementation räcker långt.

Sen hjälper det helt klart att ha koll på matten. Men man skall inte stirra sig blind på den delen. Finns otroligt många programmerare som nätt och jämt kan hantera plus och minus.

Visa signatur

.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Som Civilingenjör i datateknik skulle jag vilja påstå att stora applikationer är något man är riktigt fenomenal på att skapa. Det är iallafall vad jag och i princip alla färdigutbildade jag känner jobbar med.

okej det där var helt fel formulerat av mig. Tar bort det ur mitt inlägg.

Det jag egentligen ville säga är att du inte lär dig att skapa ett stort indie spel på egen hand. Du lär dig inte något ramverk som du sen kan använda för att skapa spel snabbt. Du lär dig istället allt som krävs för att skapa sånna här ramverk / spelmotorer. Men det är onödigt om man bara är intresserad av att skapa spel.

Du får mer riktig erfarenhet av en yrkesutbildning.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grav:

Nu var det inte andlig vägledning jag frågade efter i första hand utan studievägledning. Om jag märker att jag inte gillar programmering så kommer jag givetvis inte att utbilda mig till programmerare - det är ju av precis det skälet som jag ska hoppa av min nuvarande utbildning. Så ni behöver inte vara oroliga att jag kommer utbilda mig till programmerare om jag inte passar för det.

Upprepar en tidigare ställd fråga:

"Vilken typ av spelutveckling är det som kräver goda mattekunskaper? Gäller det all form av spelutveckling, även t ex sidescrollers? Skiljer det sig mellan 2d och 3d?"

Och det står alltså mellan:

1. Kandidatprogram i data- eller systemvetenskap med examen
2. Fristående universitetskurser utan examen samtidigt som jag jobbar på en portfolio
3. Yrkesutbildning

Om jag förstår er rätt så går det absolut inte att skippa matten i alternativ 1 om man vill kunna knåpa ihop spel på sin fritid någotsånär professionellt.

Okej!

Dold text

Jag studerar systemvetenskap med inriktning mot spel och jag skulle definitivt rekommendera det. Det är ALLTID bra att ha en större överblick om hur något ska göras. Jag är snart 25 och har hunnit med att vara ute i arbetslivet i några år innan jag gick tillbaka till plugget och skulle nästan säga att det är ett krav på de flesta arbetsplatser att man har inblick om hur saker ska fungera.
Du som programmerare kommer inte vara "spindeln i nätet" men du måste veta hur du själv ska röra dig runt i nätet utan att fastna över alla andras trådar. Så jag skulle rekommendera att hur du än vill göra, gå några andra kurser utöver programmering för att lära dig om hur arbetet runtom fungerar.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Så jag skulle rekommendera att hur du än vill göra, gå några andra kurser utöver programmering för att lära dig om hur arbetet runtom fungerar.

Söker man till en 2-årig YH utbildning så borde Scrum och agila metoder ingå, borde väl ingå på högskola dessutom.

Permalänk
Medlem

En grej som skulle kunna funka är att

1. läsa fristående kurser i programmering under hösten inom ramen för mitt nuvarande kandidatprogram
2. fixa färdigt kandidaten under våren
3. fortsätta med programmering hösten 2016 om jag då fortfarande känner för det (alt fortsätta redan under våren)

Då har jag möjlighet att prova på programmering och även repetera matte om jag skulle vilja.

Tips på bra och fristående nybörjarkurser i programmering till hösten mottages således tacksamt. Annars kommer jag själv att börja titta på kurser ikväll och ska börja ringa runt till skolor i början av nästa vecka.

Distanskurser, Lund och Linnéuniversitetet (eller närliggande skolor) är att föredra i detta läge om man bara utgår från vad som är mest praktiskt.

Datavetenskap i Lund innehåller vad jag kan se bara en kurs som jag kan söka (de allra flesta är inte tillgängliga för icke-programstudenter): Programmeringsteknik för D, http://cs.lth.se/eda016

Skrivet av Sony?:

Låter som att en yrkesutbildning skulle passa dig perfekt.

- Jobba enbart med programmering
- Få praktik på ett företag, får lätt ett jobb
- Utbildningarna lär ha ett moment där man gör ett stort projekt, här skulle du och eventuellt andra på kursen kunna skapa ett spel

Googla lite på yrkesutbildning inom spel, har för mig att det finns några sånna.

Alltså en civilingenjörs datateknik / systemvetar utbildning känns fel för dig, man lär sig om massa olika algoritmer, datastrukturer, operativsystem, olika programmerings paradigmer osv men man lär sig inte att faktiskt skapa ett spel. Alltså man lär sig inte använda något specifik modernt ramverk som man faktiskt använd för att skapa spel. Ingen yrkeserfarenhet.

Sen det här med matte, behövs det verkligen när man gör spel? Man använder ju ändå bara andras ramverk (motorer)? De har ju gjort all matte åt än. TS vill ju inte jobba på Dice och utveckla frostbite, utan faktiskt skapa hela spel själv.

Ja, yrkesutbildning är definitivt intressant. Jag börjar dock med uni-kurser nu i första hand ifall jag kan hitta några.

Skrivet av Pie-or-paj:

Hur mycket matte som krävs beror på vad man gör. Spelprogrammering är en stor branch med större företag vilket gör att arbetsuppgifterna blir väldigt specialiserade. Den stora delen matte är i spelmotorn och framförallt i fysik och grafikberäkningar. 3D får ju mer avancerade formler eftersom de måste ta hänsyn till en extra dimension men hur avancerad den är beror till den största delen på vilka krav man ställer på t.ex. fysiken. Ska t.ex. friktion och massa och liknande tas hänsyn till?

Om du inte är ett superfan av matte och framförallt är sugen på att skapa saker tror jag Webbprogramering är ett bra val. Ofta är företagen mindre och arbetsuppgifterna då bredare vilket gör att man mer får skapa saker då man bygger allt från grund till finputs.

Jag har läst Webbprogrammering två år på Linnéuniversitetet som jag kan rekommendera starkt om det låter intressant. Jag ska nu börja ett påbyggnadsår för att få ut en kandidatexamen. Om du inte vill läsa ett helt program bör det inte vara några problem att bli anställd om du själv plockar ihop kurser då branchen skriker efter folk.

Men är det spelprogrammering du vill hålla på med rekommenderar jag att läsa ett program med examen då spelbranchen har möjlighet att va lite kräsnare då det är mycket populärare bland unga. Men är du duktig så är det inga problem att få jobb där heller.

Ja, webbprogrammering skulle säkert kunna funka det också. Är det appar och hemsidor och sådant då? Känner du att du med dina färdigheter även skulle kunna vara en tillgång i ett litet spelprojekt? (ej AAA-titel med avancerad fysik)

Skrivet av oelrich:

Nu är jag inte spelutvecklare (men har väl som de flesta datavetare närt en viss dröm ...) så tills någon vettigare fyller i mer information:

I första hand behöver man vara en överdängare på analys och linjär algebra om man vill jobba på spelmotorer. Det gäller i första hand för 3d men även i viss grad för 2d.

Jobbar man på ett specifikt spel istället för motorn så bör man förstå hur motorn fungerar och hur den skall användas, men det är mycket mindre abstrakt matematik där. En tumregel skulle kunna vara att ju enklare spel och ju mer man håller sig till vad som redan gjorts ur tekniskt perspektiv desto enklare matte krävs.

Ofta verkar folk klara sig utan att ha koll på själva innehållet i matten också, bara att man vet att det finns vissa funktioner och vilket bibliotek som har en bra implementation räcker långt.

Sen hjälper det helt klart att ha koll på matten. Men man skall inte stirra sig blind på den delen. Finns otroligt många programmerare som nätt och jämt kan hantera plus och minus.

Mmm, okej. Jag börjar få en bättre bild av saken nu tror jag.

Skrivet av OskarW90:

Jag studerar systemvetenskap med inriktning mot spel och jag skulle definitivt rekommendera det. Det är ALLTID bra att ha en större överblick om hur något ska göras. Jag är snart 25 och har hunnit med att vara ute i arbetslivet i några år innan jag gick tillbaka till plugget och skulle nästan säga att det är ett krav på de flesta arbetsplatser att man har inblick om hur saker ska fungera.
Du som programmerare kommer inte vara "spindeln i nätet" men du måste veta hur du själv ska röra dig runt i nätet utan att fastna över alla andras trådar. Så jag skulle rekommendera att hur du än vill göra, gå några andra kurser utöver programmering för att lära dig om hur arbetet runtom fungerar.

Okej, tack för input. Får man fråga var/vilken utbildning du läser? Vad räknar du med att kunna jobba med sedan?

Permalänk
Medlem

Hej!

Länkar ett klipp från youtube där Eli The computer guy pratar om just din situation. Det är ett intro till programmering men han beskriver hur du ska tänka när du ska JOBBA som "PROGRAMMERARE" och vad det innebär.
https://www.youtube.com/watch?v=lJnvq0A_7WQ

EDIT:

Vill du skippa det 30min långa klippet finns det en kortare version här : https://www.youtube.com/watch?v=QaqBRX8aCQA

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grav:

En grej som skulle kunna funka är att

1. läsa fristående kurser i programmering under hösten (30 hp) inom ramen för mitt nuvarande kandidatprogram
2. fixa färdigt kandidaten under våren
3. fortsätta med programmering hösten 2016 om jag då fortfarande känner för det (alt fortsätta redan under våren)

Då har jag möjlighet att prova på programmering och även repetera matte om jag skulle vilja.

Tips på bra och fristående nybörjarkurser i programmering till hösten mottages således tacksamt. Annars kommer jag själv att börja titta på kurser ikväll och ska börja ringa runt till skolor i början av nästa vecka.

Distanskurser, Lund och Linnéuniversitetet (eller närliggande skolor) är att föredra i detta läge om man bara utgår från vad som är mest praktiskt.

Datavetenskap i Lund innehåller vad jag kan se bara en kurs som jag kan söka (de allra flesta är inte tillgängliga för icke-programstudenter): Programmeringsteknik för D, http://cs.lth.se/eda016

Den är dock bara på 7,5 hp.

Ja, yrkesutbildning är definitivt intressant. Jag börjar dock med uni-kurser nu i första hand ifall jag kan hitta några.

Ja, webbprogrammering skulle säkert kunna funka det också. Är det appar och hemsidor och sådant då? Känner du att du med dina färdigheter även skulle kunna vara en tillgång i ett litet spelprojekt? (ej AAA-titel med avancerad fysik)

Mm, okej. Jag börjar få en bättre bild av saken nu tror jag.

Dold text

Okej, tack för input. Får man fråga var/vilken utbildning du läser? Vad räknar du med att kunna jobba med sedan?

Jag läser på Spelutveckling på Stockholms Universitetet, det är en systemutvecklingslinje med inriktning mot spel (tyvärr mindre än vad jag hade velat). Det jag kommer få ut är en kandidat i systemvetenskap. Framtida jobb skulle nog vara projektledare för IT systemutveckling, eller speldesigner (alltså en ledande roll).
Tror inte just min utbildning kanske stämmer in på dig, då det är väldigt mycket icke-programmering. Jag tycker dock en del kurser kan vara bra att ha oavsett om man leder ett team eller om man "endast" programmerar.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bockis:

Hej!

Länkar ett klipp från youtube där Eli The computer guy pratar om just din situation. Det är ett intro till programmering men han beskriver hur du ska tänka när du ska JOBBA som "PROGRAMMERARE" och vad det innebär.
https://www.youtube.com/watch?v=lJnvq0A_7WQ

EDIT:

Vill du skippa det 30min långa klippet finns det en kortare version här : https://www.youtube.com/watch?v=QaqBRX8aCQA

Nice, jag tittade på hela. Det gäller alltså att ha klart för sig vilken typ av programmering man vill hålla på med ...

Skrivet av OskarW90:

Jag läser på Spelutveckling på Stockholms Universitetet, det är en systemutvecklingslinje med inriktning mot spel (tyvärr mindre än vad jag hade velat). Det jag kommer få ut är en kandidat i systemvetenskap. Framtida jobb skulle nog vara projektledare för IT systemutveckling, eller speldesigner (alltså en ledande roll).
Tror inte just min utbildning kanske stämmer in på dig, då det är väldigt mycket icke-programmering. Jag tycker dock en del kurser kan vara bra att ha oavsett om man leder ett team eller om man "endast" programmerar.

All right, jo det tror jag också är smart. Men om det är någon bransch där man vill vara spindeln i nätet så är det väl just spelbranschen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grav:

Ja, webbprogrammering skulle säkert kunna funka det också. Är det appar och hemsidor och sådant då? Känner du att du med dina färdigheter även skulle kunna vara en tillgång i ett litet spelprojekt? (ej AAA-titel med avancerad fysik)

Jag tycker webbtekniker är absolut trevligast att jobba med så jag håller mig till hemsidor/webbapplikationer (tänk google docs) men det finns jobb där man även får hålla på med mobilapplikationen, dock är nog inte min utbildning den bästa då då den är renodlad webb.
Att programmera spel, applikationer eller liknande är inga problem som hobby. Kan man programmera är det inga problem att byta språk eller ramverk. Ett av de större spelprojekten jag har gjort är med en kompis där vi gjorde en Audisurf klon (en jäkla massa matte för ljud till en intressant bana för övrigt). Dock är det svårare att få jobb som något annat då du är långsammare eftersom man måste slå mer i dokumentationen och gör mer nybörjarfel. Har du däremot varit på företaget sen tidigare så kan du vara attraktiv om du vill byta spår om de redan vet att du är en duktig programmerare, viss inlärningstid räknar man alltid med.

En sak man kan fundera på är hur intresserad man är av grafisk design, själv är jag totalt grafiskt handikappad så jag är naturilgt rätt ointresserad av det och håller mig därifrån. Men är man inte det så bör man kanske tänka på att det är stora skillnader i att t.ex. designa ett gränssnitt och ett spel (och stora skillnader mellan 2d och 3d). Själva kodandet är mycket mer likt än allt runtomkring i de olika programmeringsyrkena.

Permalänk
Medlem

Att programmera spel innefattar oftast motor och skripts. Motorn innehåller nästan bara matte (räknar då fysik till matte), även i 2D. Jag har programmerat en del i både 2D och 3D, och den stora skillnaden är att det blir mer räkna på papper när jag jobbar med 3D. Väljer du att skapa en ren 2D motor så slipper du mycket matristransformationer, normalberäkningar och sådant skoj. Jag tror att du är låst i matte ala gymnasietänket. Tänk inte att du måste lära dig matte, utan att du måste hitta hjälpmedel som löser dina problem. Börja med att ta dig igenom en C++ tutorial på youtube, sedan kan du kika lite på SDL. När du väl är där kommer du ha en större förståelse över vad du kommer behöva åstadkomma för att skapa ett 2D spel, och då får du förmodligen motivation till att lära dig de hjälpmedel som behövs under tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Grav:

Hej! Jag registrerade mig här på Sweclockers enkom för att ställa en fråga, hoppas ni inte misstycker. Det är så att jag funderar på att hoppa av en kandidatutbildning efter två år och istället satsa på en annan utbildning, kanske inom programmering. Men jag har ingen tidigare erfarenhet av programmering och behöver lite hjälp att komma vidare i mina funderingar.

Om jag satsar på programmering så handlar det framför allt om två saker:
- att skaffa mig en försörjning
- att kunna koda lite roliga grejer på fritiden. Kanske kunna göra ett indiespel?

Lockelsen för mig ligger inte framför allt i det tekniska, att "knacka kod", utan att det går att skapa grejer som kan innehålla andra värden. Jag är inte superbra på matte (brukade få vg) men är kreativ och gillar att pyssla och skapa grejer. Samtidigt kan jag tänka mig att det är rätt trevligt att knacka kod om man känner att man når resultat och har en "skill" som är till nytta för andra.

Frågan är vilket utbildningsalternativ som är lämpligt. De huvudsakliga utbildningsalternativen på universiteten verkar vara olika former av datavetenskap och systemvetenskap?

Eftersom jag typ har glömt bort all min gymnasiematte och aldrig har närt en dröm om att plugga matte på universitetet så känner jag mig tveksam till datavetenskap. Jag känner att det skulle vara skönt och mer vettigt att slippa den typen av distraktionsmoment och kunna fokusera helt på själva programmeringen, i synnerhet som jag inte har programmerat tidigare.

Samtidigt innehåller även systemvetenskap en hel del krimskrams som jag inte vet om jag verkligen vill hålla på med. Utifrån det jag har läst om systemvetenskap verkar det vara en utbildning för mer extroverta personligheter som vill leda utvecklingsteam och "vara spindeln i nätet".

Drömscenariot, som det såg ut i mitt huvud innan jag började läsa på om programmering, var detta:
- Plugga ren programmering under, säg, en treårsperiod samtidigt som jag förkovrar mig på fritiden
- Jobba på en portfolio
- Landa ett jobb som programmerare (hellre prestigelöst, monotont och dåligt betalt än att jag behöver vara "spindeln i nätet" inom en bransch som jag inte är intresserad av)
- Dröm-drömscenariot: kunna jobba på ett indiespel tillsammans med personer jag gillar, men det är kanske ett senare projekt

Men att plugga ren programmering är ju inte ett alternativ om man ska plugga data- eller systemvetenskap. Hur vettigt låter det att läsa fristående universitetskurser inom programmering under tre års tid och därefter landa en anställning på basis av sin portfolio, dvs utan examen?

Eftersom jag börjar komma lite till åren så har jag inte råd att genomföra en sådan här grej om jag inte kan känna mig trygg med att det leder till en försörjning. Jag fixar inte ovissheten och behöver få bort den tunga stenen som har legat på bröstet sedan jag började inse att min nuvarande utbildning är ett misstag.

Kan yrkesutbildningar vara ett alternativ?

Tyvärr har många utbildningar stängt för sen anmälan nu, åtminstone när det gäller kandidatprogrammen. Kanske är det enklare med fristående kurser.

Mvh Grav

Jag rekommenderar att du köper boken Head first Java http://www.headfirstlabs.com/books/hfjava/
Läs igenom den. Eftersom du är van vid att plugga kommer den boken att kännas väldigt lättläst. Den beskriver ett av de språk som iaf jag vet flera som jobbar med att programmera i utan att de blandar in avancerad matte.
Den är väldigt pedagogiskt utformad. När du läst den och gjort exemplen så kan du fundera på om det är något du skulle vilja jobba med.

En idé kanske kan vara att jobba med programmering som på något vis anknyter till den utbildning du har sedan innan, då blir du lite extra värdefull för en passande arbetsgivare.

Spelprogrammering brukar man traditionellt säga kräver en del matte. Men det beror, som allt annat, på hur man går till väga.

När det gäller utbildning så kan du köra någon ren programmeringsutbildning. Det går bra att hitta jobb med endast det som grund.

Visa signatur

/M