Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Det är sjukt att Microsoft tvingar företag att göra reklam för Windows 10 live i tv-rutan. Jag hoppas att det blir rättegång med konsekvenser. Att de inte skäms för sin desperation.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:
Skrivet av Crockett:

Så de har gjort fel i att välja en beprövad stabil version som kommer uppdateras till 2020 och är kompatibel med alla program de använder?

Hade de haft 10:an så hade de troligtvis fått bryta helt när tvingad omstart sker istället.

Jag "uppdaterade" till W10, och spenderade större delen av dagen med att få diverse problem lösta. Nej tack för mig iallafall.

Hehe. Dom bör sparka IT-ansvarig på det där stället, det där är en sak som bara inte får hända och ska inte hända. Är inte MS fel.
När det är så kritiska system som i det här fallet ska man överhuvudtaget inte välja en Windows-version som kan uppgraderas på det här sättet.

Skrivet av anon185723:

Det är sjukt att Microsoft tvingar företag att göra reklam för Windows 10 live i tv-rutan. Jag hoppas att det blir rättegång med konsekvenser. Att de inte skäms för sin desperation.

Haha...hur tänkte du där?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon183825:

Inte Microsoft iallafall som ska skämmas i den situationen utan nyhetskanalen som kör med äldre utdaterade operativsystem.

Låt detta bli en påminnelse till alla er som fortfarande kör äldre versioner av Windows, för guds skull bara uppdatera och ni förlorar ingenting på det.

Du måste skämta?

W7 (som de troligen kör) är inte "utdaterad" alls, då den stöds till (åtminstone) 2020, troligen förlängs det något/några år med pga stor marknadsandel som med XP, annars är det ingen större risk att köra ett äldre system som inte uppdateras heller, så länge man har koll på vad man gör, och har ett aktivt skydd.

Och jo, man förlorar massor på det, då ex W10 tvingar uppdateringar (vilket inte kan stoppas) så det kan helt plötsligt starta om utan att du kan göra något åt det, så kan långtidsarbete gå åt skogen för att systemet tvångsomstartas och du inte kan stoppa det.

Helt idiotiskt av Microsoft att tvinga uppdateringar på det sättet, bättre att installera dessa när datorn stängs av/startas under "normal drift" för de som vill starta om, eller ge en (liten) notis om "Det finns uppdateringar som kräver omstart, vi rekommenderar att det görs inom snar tid" med enkelt "Ja, starta om nu" eller "F**k off M$, vill inte starta om så fråga inte igen." val.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Och jo, man förlorar massor på det, då ex W10 tvingar uppdateringar (vilket inte kan stoppas) så det kan helt plötsligt starta om utan att du kan göra något åt det, så kan långtidsarbete gå åt skogen för att systemet tvångsomstartas och du inte kan stoppa det.

Kör man Windows 10 Pro, vilket man mest troligt gör på en sådan dator, så kan man enkelt konfigurera detta i "Group Policy".

Kör man Windows 10 Home så får man stänga ned "tjänsten".

Så det är inte några som helst problem att bestämma när uppdateringar ska laddas ned, installeras och när datorn ska startas om.

Men som vanligt så är det ju så att har man ingen koll så kan man bli av med saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Kör man Windows 10 Pro, vilket man mest troligt gör på en sådan dator, så kan man enkelt konfigurera detta i "Group Policy".

Så det är inte några som helst problem att bestämma när uppdateringar ska laddas ned, installeras och när datorn ska startas om.

Men som vanligt så är det ju så att har man ingen koll så kan man bli av med saker.

Som vanligt? Har då aldrig lyckats bli av med något i Win7, de åren jag använde det... eller någon tidigare version.

Tycker Win10 är det sämsta OS som någonsin gjorts och det är väl därför det tvingas ut..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Som vanligt? Har då aldrig lyckats bli av med något i Win7, de åren jag använde det... eller någon tidigare version.

Tycker Win10 är det sämsta OS som någonsin gjorts och det är väl därför det tvingas ut..

SBS = Skit bakom spakarna kallas det väl oftast för.

Jag menade att om man inte har koll på vad man gör så kan det strula till sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

SBS = Skit bakom spakarna kallas det väl oftast för.

Jag menade att om man inte har koll på vad man gör så kan det strula till sig.

Man ska inte behöva ha "koll", för att slippa bli av med arbete man håller på med.. Inte om man använder ett bra och modernt OS.
Hur många Svenssons tror du har denna koll..? Många på SC har det, men gemene man ute i landet..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Man ska inte behöva ha "koll", för att slippa bli av med arbete man håller på med.. Inte om man använder ett bra och modernt OS.
Hur många Svenssons tror du har denna koll..? Många på SC har det, men gemene man ute i landet..

Bortsett från personalen på företaget så tycker jag kunskapsnivån är skrämmande låg bland folk man känner.

Får allt som oftast agera support till släkt och vänner, även om den allra minsta av petitesser.

EDIT: Risken att bli av med något arbete är inte speciellt stor om man har någon som helst läsförståelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Bortsett från personalen på företaget så tycker jag kunskapsnivån är skrämmande låg bland folk man känner.

Får allt som oftast agera support till släkt och vänner, även om den allra minsta av petitesser.

Känner igen din situation.
Jag har installerat LinuxMint på den äldre delen av släktens datorer och supportbehovet från dem är nu minimalt, på gränsen till noll. De hanterar tom uppdateringar själva numer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Jag har installerat LinuxMint på den äldre delen av släktens datorer och supportbehovet från dem är nu minimalt, på gränsen till noll. De hanterar tom uppdateringar själva numer.

Har gjort desamma. Inte behövt agera support en enda gång på ca 3 år. Surfar man enbart och kollar mail(som majoriteten kan jag tro) finns det ingen anledning att köra Windows.
Sålänge de får "räven" är de nöjda

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PowerNet:

Du måste skämta?

W7 (som de troligen kör) är inte "utdaterad" alls, då den stöds till (åtminstone) 2020, troligen förlängs det något/några år med pga stor marknadsandel som med XP, annars är det ingen större risk att köra ett äldre system som inte uppdateras heller, så länge man har koll på vad man gör, och har ett aktivt skydd.

Helt idiotiskt av Microsoft att tvinga uppdateringar på det sättet, bättre att installera dessa när datorn stängs av/startas under "normal drift" för de som vill starta om, eller ge en (liten) notis om "Det finns uppdateringar som kräver omstart, vi rekommenderar att det görs inom snar tid" med enkelt "Ja, starta om nu" eller "F**k off M$, vill inte starta om så fråga inte igen." val.

Microsoft har inte tvingat på mig en ända uppdatering i Windows 10 ännu och jag har inte blivit besvärad en enda gång sedan installationen.

Jag har full kontroll på vad som händer på mina maskiner och behöver inte oroa mig för någonting så jag vet inte vad allt det här negativa kommer ifrån.

Tycker nästan synd om er som bara har en massa problem hela tiden, vet inte varför Windows 10 fungerar så bra för oss andra ärligt talat.
Kanske vi är utvalda eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Jag har full kontroll på vad som händer på mina maskiner och behöver inte oroa mig för någonting så jag vet inte vad allt det här negativa kommer ifrån.

Antar att du inte kör med Windows 10 Home Edition? Där känns det nästan tvunget att använda program så som ShutUp10 och Spybot Anti-Beacon. Om du kör Windows 10 Pro slipper du dock många påtvingade saker.

Att gå ifrån Windows 8.1 Update 1 till Windows 10 Home gav många en mycket begränsad programvara (ännu värre för de som kom från Windows 7). Nu kör jag Windows 8.1 Pro samt Windows 10 Pro och slipper många problem. Men buggarna i 10:an gör sig påminda dagligen. Kör Build 10586, så det kanske är problemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Jo det är stora problem att själv bestämma, speciellt om man kör "Home" vilket majoriteten av hemmaanvändare gör, där de tvingar uppdteringar och går inte att välja bort.
http://www.sweclockers.com/nyhet/20828-windows-10-home-anvand...

Skrivet av anon183825:

Microsoft har inte tvingat på mig en ända uppdatering i Windows 10 ännu och jag har inte blivit besvärad en enda gång sedan installationen.

Tycker nästan synd om er som bara har en massa problem hela tiden, vet inte varför Windows 10 fungerar så bra för oss andra ärligt talat.
Kanske vi är utvalda eller något.

Då har du nog missat att de tvingar uppdateringar vid "Home" versionen, vilket är den version som de flesta hemmaanvändare hamnar på.

Ne, W10 går bort tills de ger användaren full kontroll, och tar bort den skadliga övervakningen.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

EDIT: Risken att bli av med något arbete är inte speciellt stor om man har någon som helst läsförståelse.

Precis, det är just det dom är felet. Varför tvinga på omstarter?

Jag behöver inte pro, men skulle tvingas till det om jag valde win 10. Hade aldrig fungerat att få datorn tvångsomstartad jämnt.

Ingen svenssons fattar vad som händer i bakgrunden i win 10 , vart finns det att läsa varningen menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

Några av dem har linux, och de har behövt mest hjälp då de var vana vid windows. Oftast handlar det om att de inte hittar saker, eller undrar varför spelen de köpt inte fungerar.

Skrivet av PowerNet:

Jo det är stora problem att själv bestämma, speciellt om man kör "Home" vilket majoriteten av hemmaanvändare gör, där de tvingar uppdteringar och går inte att välja bort.
Då har du nog missat att de tvingar uppdateringar vid "Home" versionen, vilket är den version som de flesta hemmaanvändare hamnar på.

Ne, W10 går bort tills de ger användaren full kontroll, och tar bort den skadliga övervakningen.

Konstigt att vi inte har några problem med det på datorerna som kör Windows 10 Home då.

Skrivet av Broken-arrow:

Jag behöver inte pro, men skulle tvingas till det om jag valde win 10. Hade aldrig fungerat att få datorn tvångsomstartad jämnt.

Ingen svenssons fattar vad som händer i bakgrunden i win 10 , vart finns det att läsa varningen menar du?

Spelar väl ingen större roll vilket operativ de kör. Oavsett så har de väl ingen större koll?

Våra datorer har aldrig "tvångsomstartats", varken de som kör Home eller Pro. Dock har det ju hänt att man råkat klicka fel när man varit trött, men inte tusan skyller jag ifrån mig på någon annan då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

jag har precis lärt mig en sak.
Om ni via startmenyn väljer Shutdown så stängs inte datorn av utan sätt i Sleep.. är det någon som vet hur man ändrar detta så att datorn faktiskt stängs av när man väljer stäng av?

Vill ni dubbelkolla själva så stäng av datorn via Shutdown och sen går ni in i systemloggen och kikar på Kernel-Power så kommer det stå:
The system is entering sleep.
The system has resumed from sleep.

märkte detta när jag via GPO satt ett script som ska gå vid shutdown, men den gick inte.. så började kolla loggarna

Förutom att ändra i energialternativ och ta bort Fast Startup så kan man även hålla inne Shift när man trycker på Stäng av för att den ska stänga av ordentligt.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Broken-arrow:

Jag förstår inte. Hur länge lämnar ni era datorer på utan att spara ert arbete? När en uppdatering är nerladdad så installerar den ju det automatiskt när du stänger av/startar om datorn nästa gång.

Jag har aldrig varit med om att Windows stänger ner sig helt plötsligt. Du måste ju gå flera dagar utan egen omstart/avstängning för det. Windows schemalägger ju t.o.m. Omstarten till när datorn oftast inte används om du nu lämnat datorn på i flera dygn av någon anledning . För mig står det att det blir runt 0300 på natten. Men det borde ju iaf inte vara ett problem. Har man ett kritiskt system som måste stå på dygnet runt ska man ju ändå inte ha en home licens.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv

Jag är ledsen men jag bara älskar Windows 10 och kan inte tillfredsställa alla i denna diskussionen tyvärr.

När jag hatade Windows 10 och var inbiten Windows 7/8.1 älskare fick jag skit och nu när man höjer Windows 10 till skyarna får man skit.

Jag har 0 problem med 10:an, använder det dagligen och anser att det inte finns något att hämta från de äldre versionerna som 10:an inte redan gör bättre idag plus att min nya hårdvara älskar det.

Kommer aldrig någonsin byta tillbaka och är ledsen för att jag kan låta kall och spydig i mina kommentarer.

Jag ser bara inte vad problemet är mer än att så kallade Home versioner är ett skämt och bör bannlysas.

Windows 10 är inte perfekt (ännu) men det är det bästa som gjorts hittills och jag har sagt samma sak om föregående versioner.

Som sagt Windows 10 är här för att stanna och till dem som säger att de ska byta till Linux, Mac osv. bara för att de tycker Windows 10 suger så säger jag bara, ni kommer att komma tillbaka då ni inte får saker att fungera och program som inte finns att tillhandahålla.

Då kommer ni tycka att Windows 10 är en befrielse!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xyborg:

Jag förstår inte. Hur länge lämnar ni era datorer på utan att spara ert arbete? När en uppdatering är nerladdad så installerar den ju det automatiskt när du stänger av/startar om datorn nästa gång.

Jag har aldrig varit med om att Windows stänger ner sig helt plötsligt. Du måste ju gå flera dagar utan egen omstart/avstängning för det. Windows schemalägger ju t.o.m. Omstarten till när datorn oftast inte används om du nu lämnat datorn på i flera dygn av någon anledning . För mig står det att det blir runt 0300 på natten. Men det borde ju iaf inte vara ett problem. Har man ett kritiskt system som måste stå på dygnet runt ska man ju ändå inte ha en home licens.

Min dator brukade gå några månader i taget mellan omstarterna förut men nu är det i princip omöjligt om man kör win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Är väl inte direkt sant det du skriver..I Pro kan man skjuta upp omstarter ...
Kan inte tänka mig att företag kör Home editions ..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Jag är ledsen men jag bara älskar Windows 10 och kan inte tillfredsställa alla i denna diskussionen tyvärr.

När jag hatade Windows 10 och var inbiten Windows 7/8.1 älskare fick jag skit och nu när man höjer Windows 10 till skyarna får man skit.

Jag har 0 problem med 10:an, använder det dagligen och anser att det inte finns något att hämta från de äldre versionerna som 10:an inte redan gör bättre idag plus att min nya hårdvara älskar det.

Kommer aldrig någonsin byta tillbaka och är ledsen för att jag kan låta kall och spydig i mina kommentarer.

Jag ser bara inte vad problemet är mer än att så kallade Home versioner är ett skämt och bör bannlysas.

Windows 10 är inte perfekt (ännu) men det är det bästa som gjorts hittills och jag har sagt samma sak om föregående versioner.

Som sagt Windows 10 är här för att stanna och till dem som säger att de ska byta till Linux, Mac osv. bara för att de tycker Windows 10 suger så säger jag bara, ni kommer att komma tillbaka då ni inte får saker att fungera och program som inte finns att tillhandahålla.

I alla dina inlägg i den här tråden säger du samma sak.
Du är nöjd, Det finns inga fel i Win10, Microsoft har inte gjort något fel och alla problem beror på datoranvändarna.
Datoranvändarna förstår inte, datoranvändarna kan inte.
Bara gör som herrarna och damerna på Microsoft säger, så blir världen ett bibliskt paradis

Du har samma attityd mot datoranvändare som är skeptiska eller ointresserade av Win10 som fanboysen av Winphone.
Hur gick det nu med Winphone. Har de 20% av marknaden sedan 2015? Microsofts framgång saga på mobilmarknaden var är den...

Hur gick det med WinRT? Självklart var det användarna/kundernas fel att det floppade, kunder insåg inte vad MS och fanboysen visste...
Sedan har vi Win8.x. Din föregångare Strejf, visste att Win8 var här för att stanna och alla skulle byta ut musen/startmenyn mot tangentbordskommandon.

Har gått från Microsoft Win7 till Linux på 2 av 4 datorer, en tredje kör 2 olika SSD:er en med linux och med Win7, bara den mest onödiga datorn: Speldatorn kör Win7 i väntan på att Microsoft ska "få tummen ur" och lansera en Windowsversion som är bättre än Win7.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kronvrak:

I alla dina inlägg i den här tråden säger du samma sak.
Du är nöjd, Det finns inga fel i Win10, Microsoft har inte gjort något fel och alla problem beror på datoranvändarna.
Datoranvändarna förstår inte, datoranvändarna kan inte.
Bara gör som herrarna och damerna på Microsoft säger, så blir världen ett bibliskt paradis

Du har samma attityd mot datoranvändare som är skeptiska eller ointresserade av Win10 som fanboysen av Winphone.
Hur gick det nu med Winphone. Har de 20% av marknaden sedan 2015? Microsofts framgång saga på mobilmarknaden var är den...

Hur gick det med WinRT? Självklart var det användarna/kundernas fel att det floppade, kunder insåg inte vad MS och fanboysen visste...
Sedan har vi Win8.x. Din föregångare Strejf, visste att Win8 var här för att stanna och alla skulle byta ut musen/startmenyn mot tangentbordskommandon.

Har gått från Microsoft Win7 till Linux på 2 av 4 datorer, en tredje kör 2 olika SSD:er en med linux och med Win7, bara den mest onödiga datorn: Speldatorn kör Win7 i väntan på att Microsoft ska "få tummen ur" och lansera en Windowsversion som är bättre än Win7.

Visst, det är lätt för mig som suttit med datorer sedan jag var 7-8 att säga att allt är så lätt hit och dit.
Jag kan Windows, jag lever Windows och jag andas Windows och har sett min beskärda del av krascher, blåskärmar och annat som gått fel.

Men jag har också sett hur Windows har utvecklats och blivit till det det är idag, ett robust och stabilt operativsystem vilket just Windows 10 är.

Så om det inte är Microsoft eller operativsystemet det är fel på så måste det ju vara datoranvändarna som gör fel eller hur?

Och ja, jag har en Microsoft telefon vilket är den bästa telefon jag haft.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon183825:

Visst, det är lätt för mig som suttit med datorer sedan jag var 7-8 att säga att allt är så lätt hit och dit.
Jag kan Windows, jag lever Windows och jag andas Windows och har sett min beskärda del av krascher, blåskärmar och annat som gått fel.

Men jag har också sett hur Windows har utvecklats och blivit till det det är idag, ett robust och stabilt operativsystem vilket just Windows 10 är.

Så om det inte är Microsoft eller operativsystemet det är fel på så måste det ju vara datoranvändarna som gör fel eller hur?

Och ja, jag har en Microsoft telefon vilket är den bästa telefon jag haft.

Robust och stabilt för dig utesluter inte att många andra har problem. Att se Windows utvecklas över tid har många gjort. Vad man tycker om utvecklingen är väldigt olika beroende på vilka krav man har.

Att stenhårt hävda att Os:et är stabilt och robust utan att respektera andras upplevelser är naivt. Att tro det är fel på användarna istället för ett omoget Os är även det ett tecken på bristande insikt.

Vissa saker är inte subjektiva utan helt objektiva och kan inte bortförklaras med annat än att W10 inte är helt färdigutvecklat. Eftersom man beslutat sig för att ha konstanta uppdateringar/uppgraderingar av samma operativsystem, så kommer Windows 10 förmodligen aldrig bli lika stabil och beprövad som tidigare versioner. Med undantag för Long time support branch versionen som är fast på 10240 i tio år just för att kunna vara stabil och pålitlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Du får skit av två olika läger verkar det som.

Jag har win 10 på min jobb dator, arbetar som sysadmin och MSP. Windows 10 har TON med problem, om man bortser från att det i alla benämningar är ett malware och spyware så dyker det upp problem höger till vänster. Jag har gått över helt till linux även om jag fortfarande använder windows 7 för spelande på min maindator, resten har alltid varit linux.

Vad som skiljer när något krånglar i *nix system är att det faktiskt finns vettiga sett att felsöka problemet, det går att komma fram till en orsak och lösa denna utan att det är någon gissningslek. Sedan är ju det givet så att programutbudet skiljer, det håller dock på att förbättras med stormsteg. Hatten av för Steam som arbetar för detta.

Att windows 10 är halvfärdigt kan enkelt påvisas genom en titt i virtuella desktops. Virtuella desktops i linux fungerade bättre 2002 än vad det gör på win 10 2016.

Windows update har alltid fungerat under all kritik. Ta en titt på storleken av din %windir%\WinSxS så ser du hur bra skiten fungerar. Hard links...

kör Dism.exe /Online /Cleanup-Image /AnalyzeComponentStore så ser du hur stor den faktiskt är, Explorer kan inte läsa storleken på den på grund av miserabel design av både wuauserv och av explorer

Anledning att Windows är så populärt är att *nix var värdelösa på hemdatorer runt 95-2005ish efter det har Windows haft monopol mest på grund av programkompabilitet. Nu när *nix systemen är riktigt bra och Windows är förhållandevis kasst så börjar folk fly till andra läger, vi som har datorvana är helt enkelt de första att göra så.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Visserligen har man olika preferenser på vad som är bra och dåligt, men att par saker som får mig att tveka.
1. Man kan inte stänga av Win update helt (utan använda sig av t.ex. gpedit) och se vilka uppdateringar som finns när man själv gör sökning.
2. Större uppdateringar av W10 har visat sig "nollställa" vissa personliga inställningar man gjort i W10, framförallt privacy inställningar.
3. Lite osäker på denna då jag bara hört talas om ändringen från tidigare W10 versioner, men om det stämmer att man inte längre kan stänga av drivrutin uppdateringar via win update är det en stor nackdel eftersom man ibland tvingas köra in äldre drivare för att vissa saker/spel skall fungera optimalt.

Dessa sakerna gäller W10 pro.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Är du seriös? Menar du att en IT-ansvarig på ett företag inte ska ha koll?!

Permalänk
Inaktiv

Jag har faktiskt inget mer att tillägga i denna diskussionen vad beträffar Windows 10, har sagt tillräckligt som det är och säkert retat upp en del med mina kommentarer som kanske framstår som nonchalanta med dålig/kaxig attityd.

Men det är sån jag är, rak på sak och säger rakt ut det som kommer inifrån.
For better or worse som man brukar säga.

Människan har sedan tidernas begynnelse haft delade åsikter om saker och ting och Windows 10 är bara en av många.

Jag ska inte leka polis och pappa, använd det ni känner för och gå i frid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Visserligen har man olika preferenser på vad som är bra och dåligt, men att par saker som får mig att tveka.
1. Man kan inte stänga av Win update helt (utan använda sig av t.ex. gpedit) och se vilka uppdateringar som finns när man själv gör sökning.
2. Större uppdateringar av W10 har visat sig "nollställa" vissa personliga inställningar man gjort i W10, framförallt privacy inställningar.
3. Lite osäker på denna då jag bara hört talas om ändringen från tidigare W10 versioner, men om det stämmer att man inte längre kan stänga av drivrutin uppdateringar via win update är det en stor nackdel eftersom man ibland tvingas köra in äldre drivare för att vissa saker/spel skall fungera optimalt.

Dessa sakerna gäller W10 pro.

http://forum.ru-board.com/topic.cgi?forum=5&topic=48142#2

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jo jag har hört om det, men inte testat ännu.
Men det skall inte behövas ett 3:e parts program för en sådan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jo jag har hört om det, men inte testat ännu.
Men det skall inte behövas ett 3:e parts program för en sådan sak.

Möjligt, men det funkar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.