Youtube: Copyright claim från SVT

Permalänk
Inaktiv

Youtube: Copyright claim från SVT

Hej, under 2007 la jag upp ett klipp från SVT på youtube. Det är en minut och fyrtio sekunder långt.

Idag, åtta år senare, får jag ett mail om copyrightclaim.

"Due to a copyright claim, your YouTube video has been blocked. This means that your video can no longer be played on YouTube, and you may have lost access to some features of YouTube. "
Includes: Audiovisual content
Claimed by: SVT

Frågan som följer är huruvida vi har "fair use" i Sverige?

Har inte angett någon credit eller hänvisning till att jag inte äger klippen, ifall nu någon trodde det.
Har ett fåtal klipp i samma stil och undrar om jag självmant ska ta bort dom eller vänta och se.

Visst kan fråga SVT själva men tar det gärna här först, rör sig om lite tramsklipp och jag har inga annonser/monetization igång, och har aldrig haft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Frågan som följer är huruvida vi har "fair use" i Sverige?

Har inte angett någon credit eller hänvisning till att jag inte äger klippen, ifall nu någon trodde det.
Har ett fåtal klipp i samma stil och undrar om jag självmant ska ta bort dom eller vänta och se.

Visst kan fråga SVT själva men tar det gärna här först, rör sig om lite tramsklipp och jag har inga annonser/monetization igång, och har aldrig haft.

Sverige har inte fair use, tyvärr! Fair use är en fantastiskt bra lösning för att skapa mer balans i upphovsrätten men i Sverige finns det inte.

Däremot så finns det i Sverige en rad andra restriktioner för upphovsrätten som gör att det kan vara helt ok enligt alla lagar att ditt klipp ligger ute. T ex så finns det en citaträtt som ger rätt att vidareförmedla en eller flera delar av ett upphovsrättsskyddat verk. Personligen så kan jag tycka att ett klipp som bara är 1:40 långt helt klart borde vara ett ok citat, ifall det rör sig om ett normallångt program (40+ min). I praktiken är det dock så att YouTube automatiskt tar bort saker, även om man har laglig rätt att lägga ut dem.

Det är stor chans att SVT har taggat ditt klipp mer eller mindre per automatik. Pröva att kontakta SVT - snällt - och fråga om du inte kan få citera en såpass liten bit som 1:40 ur ett av deras program. Om du vill, kan du hänvisa till 22§ Upphovsrättslagen:

Citat:

22 § Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet. Lag (1993:1007).

För att uppnå god sed så bör du ange att klippet kommer från SVT.

Personligen tycker jag det är helt sjukt att SVT överhuvud taget jagar folk som kopierar deras program. SVT är public service och nära 100% betalt med licenspengar - deras produktioner borde tillhöra folket och vara helt befriade från upphovsrätt.

Permalänk
Medlem

Sedan var det det där med ändamålet...

Se kommentaren till URL 22§.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Ja det är löjligt. Hittade ett klipp från SVT på YT där jag var med i för typ 25 år sedan. Det kommer aldrig SVT lägga ut själv...