Raspberry pi 2 model B tacksam för svar?

Permalänk
Medlem

Raspberry pi 2 model B tacksam för svar?

Hej!
Jag har precis köpt en raspberry pi 2 model B och har installerat raspbian på den via NOOB setupen.
Nu har jag några frågor som jag undrar över:
Har jag installerat rätt OS på den för användning av streaming(netflix, tv4play) ? Om inte vilket ska jag installera?
Hur gör man för att streama via raspberryn?
Går det att installera flashplayer som behövs på många sidor med streaming?
Hur kommer man in på grafik inställningarna för att få full screen på sin bildskärm?

Som ni märker är jag en riktig nybörjare på allt utanför simpla windows och har ingen erfarenhet av detta alls.
Skulle bli enormt glad av svar och svara gärna på en enkel nivå då jag inte är så kunnig.

Tack på förhand.

Redigerad enl § 7 / MOD
Permalänk
Skrivet av sizzla66:

Hej!
Jag har precis köpt en raspberry pi 2 model B och har installerat raspbian på den via NOOB setupen.
Nu har jag några frågor som jag undrar över:
Har jag installerat rätt OS på den för användning av streaming(netflix, tv4play) ? Om inte vilket ska jag installera?
Hur gör man för att streama via raspberryn?
Går det att installera flashplayer som behövs på många sidor med streaming?
Hur kommer man in på grafik inställningarna för att få full screen på sin bildskärm?

Som ni märker är jag en riktig nybörjare på allt utanför simpla windows och har ingen erfarenhet av detta alls.
Skulle bli enormt glad av svar och svara gärna på en enkel nivå då jag inte är så kunnig.

Tack på förhand.

Nej, raspbian är INTE ett bra sätt att streama musik, film, youtube på osv. Extremt segt och det är nästintill omöjligt att streama från youtube. Jag skulle rekomendera att installera xmbc eller ett liknande mediaos (tror det följer med det i NOOBS) Då kan du sedan streama från din mobil ( om du har iphone) på samma sätt som till en apple tv då xmbc använder samma funntion. Har själv använt detta till en mindre hemmabio och den klarar lätt 1080p@30fps så vanliga filmer funkar, däremot så tror jag att du ska använda en 2A adapter, annars orkar den nog inte med det.
OM du nu inte skulle ha en iphone så funkar det kanske med ett annat os som ubuntu men jag är inte så säker på det.
Flashplayer kan säkert installeras på raspbian men på XMBC så behövs inte det.(har aldrig haft problem med det iaf)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cpu: Intel i5 4690k @ 4.3gHz (Hyper 212 EVO) Gpu: MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X Moderkort: MSI H97 Pc mate Minne: Adata 8Gb 1600MHz SSD: OCZ Arc 100 240Gb Chassi: Antec Gx500 Nätagg: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Backgård:

Nej, raspbian är INTE ett bra sätt att streama musik, film, youtube på osv. Extremt segt och det är nästintill omöjligt att streama från youtube. Jag skulle rekomendera att installera xmbc eller ett liknande mediaos (tror det följer med det i NOOBS) Då kan du sedan streama från din mobil ( om du har iphone) på samma sätt som till en apple tv då xmbc använder samma funntion. Har själv använt detta till en mindre hemmabio och den klarar lätt 1080p@30fps så vanliga filmer funkar, däremot så tror jag att du ska använda en 2A adapter, annars orkar den nog inte med det.
OM du nu inte skulle ha en iphone så funkar det kanske med ett annat os som ubuntu men jag är inte så säker på det.
Flashplayer kan säkert installeras på raspbian men på XMBC så behövs inte det.(har aldrig haft problem med det iaf)

Skickades från m.sweclockers.com

Går dock att installera Kodi på Raspbian utan problem, men ja, det viktiga är att du inte försöker använda webläsaren för att nyttja nämnda tjänster. Jag antar att dedikerade media-OS är lättare att komma igång med och kanske bättre optimerade för ändamålet. Du behöver använda Kodi (inbyggt i ovannämnda media-OS) eller liknande som har liksom "appar" för de olika tjänsterna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Annars finns OSMC

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
64 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC| Kioxia Exceria G4 NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Permalänk

Jag använder OpenElec/KODI plus ett 119kr Edimax WiFi-usb nätverkskort och streamar 720p/1080p från Youtube, SVT, osv... funkar klockrent.

Är nog en 15 meter från övervåningens vardagsrum till routern i min man cave nere i källaren, med lättbetongväggar och andra hinder emellan.

Har dock inte provat att streama x264-format i 720p/1080p - ännu - så där kan jag inte uttala mig.

Appen "Kore" till androidtelefonen används som fjärrkontroll/tangentbord.

Permalänk
Medlem

Vet inte om de specifika tjänster du vill köra funkar i Kodi, men om de gör det, så skulle jag definitivt satsa på OSMC eller Openelec, som båda i princip är Kodi med minimala linuxdistar i botten.

Har du ett extra SD-kort kan du ju testa på det, och slippa börja om från början om du nu ändå bestämmer dig för att köra vidare med Raspbian.

Flash kan du nog tyvärr glömma. Kodi bör dock klara av att spela .flv-videos, och kanske rent av rtmp-streams med rätt plugins.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad och redigerad.*

Citat:

§ 7
Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

§ 8
Brott

Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.