Vinn nätagg från Seasonic

Windows 10 Återställning

Permalänk

Windows 10 Återställning

Tjena! Uppgraderade nyss från w7 till w10. Tänkte på att formatera datorn samtidigt men då hittade jag knappen Återställ dator? Och det stod att det skulle rensa upp hela datorn. Jag tog Ta bort allt och installera om Windows. Sedan det "sega" alternativet som skulle rensa ur den rejält? "Ta bort filer och rensa enhet, detta kan ta några timmar blabla.. Bild

Men nu till frågan, rensar den bara min SSD med windows på eller min HDD också?

Permalänk
Medlem

Jag hade en SSD partitionerad i 2 och den tog bara C:, har för mig man kan välja men kan komma ihåg fel oxå!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Jag hade en SSD partitionerad i 2 och den tog bara C:, har för mig man kan välja men kan komma ihåg fel oxå!

Fan också, haha satte igång detta vid 18 tiden, det är på 26% nu. Riktigt segt om den bara rensar ur SSDn nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

Fan också, haha satte igång detta vid 18 tiden, det är på 26% nu. Riktigt segt om den bara rensar ur SSDn nu..

Jag tror den bara Rensar ur disken där OS:et ligger, dvs C: men ska inte svara helt säkert

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

Tjena! Uppgraderade nyss från w7 till w10. Tänkte på att formatera datorn samtidigt men då hittade jag knappen Återställ dator? Och det stod att det skulle rensa upp hela datorn. Jag tog Ta bort allt och installera om Windows. Sedan det "sega" alternativet som skulle rensa ur den rejält? "Ta bort filer och rensa enhet, detta kan ta några timmar blabla.. Bild http://www.enkelteknik.se/wp-content/uploads/2015/09/windows-10-ta-bort-filer-och-rensa-enheten.jpg

Men nu till frågan, rensar den bara min SSD med windows på eller min HDD också?

Jag har Windows 7. Testade Windows 10. Men gick till baka till Windows 7 efter en månad, genom att trycka på en knapp för att just återställa mitt gamla operativsystem. Vad Windows försökte göra var att återställa datorn så att den var som förr, men för mig lyckades den inte så bra. En hel del Windowsanpssade program fungerade inte så bra och jag tror det var en del filer som hade försvunnit. Men bortsett från Windowsmappen för Windows 10 borde inget försvinna. Om vi nu pratar om samma sak...

Permalänk
Skrivet av AMD-Hippie:

Jag har Windows 7. Testade Windows 10. Men gick till baka till Windows 7 efter en månad, genom att trycka på en knapp för att just återställa mitt gamla operativsystem. Vad Windows försökte göra var att återställa datorn så att den var som förr, men för mig lyckades den inte så bra. En hel del Windowsanpssade program fungerade inte så bra och jag tror det var en del filer som hade försvunnit. Men bortsett från Windowsmappen för Windows 10 borde inget försvinna. Om vi nu pratar om samma sak...

Aha! Ahh nää inte den knappen jag tryckte på. såhär gjorde jag

sen

- Alternativet längst ner.

Alternativet lägnst ner där oxå.

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar oklart hur den hanterar dina extra diskar. Samt om man tex råkar ha sin externa backupdisk inkopplad. Jag hade inte vågat göra det utan att veta. På fråga två låter det som om den frågar om den ska göra en secure erase eller inte

Permalänk

Är det någon som vet hur jag formaterar D disken? endast

Permalänk
Medlem

En sak som Microsoft uppenbarligen inte lagt ner energi på i Windows 10 är att förklara för användarna vad alternativ kommer göra

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Tycker det verkar oklart hur den hanterar dina extra diskar. Samt om man tex råkar ha sin externa backupdisk inkopplad. Jag hade inte vågat göra det utan att veta. På fråga två låter det som om den frågar om den ska göra en secure erase eller inte

Den plöjde fan allting. Helt tomt nu på både C och D! Fan va gött. Men som du sa ja tänk ifall man råkar ha i sin externa?