Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Ett durkslag?

Det är inte alltid lätt...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Det är inte alltid lätt...

Så sant men ni är Svenskar, ni borde veta.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Inaktiv

skölj med vatten och sen lägg tangetbordet i en hink med ris, vänta 24 timmar, klart

Permalänk
Medlem

Det finns ett gäng äldre trådar om det här annars....

Elektronik ska aldrig utsättas för vatten. Endast riktigt riktigt rent vatten leder inte elektricitet. Det räcker med lite damm i destillerat vatten för att det ska bli ledande.

Billiga membran-tangentbord där tangenterna sitter fast i höljet: Skruva isär och tvätta plastdelarna i diskmaskinen går nog.
Men större tangenter brukar ha stabilisator-pinnar i stål som kan rosta, även om de på de allra billigaste också är av plast. Tangenterna skulle också kunna ha smörjmedel som du riskerar att tvätta bort.

Mekaniska tangentbord där varje tangent sitter på en mekanisk brytare: Skruva isär höljet. Plocka av alla tangenter med en tangent-plockare ("Keycap puller"), lägg i en tvättpåse och tvätta alla tangenter på en gång i påsen. Sedan hänger du upp hela påsen att torka.
Påsen kan nog tvättas i diskmaskinen men jag använder tabletter för rengöring av tandproteser - vilka finns på alla apotek och i vissa livsmedelsbutiker bredvid tandkrämen: lägg påse och ett par tabletter i en bunke, häll på varmt kranvatten och låt stå en timme.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Om du ska ta bort alla tangenter så ta ett foto först så du vet var alla ska sitta.

Eller så tar man sin smartphone och söker på tangentbord på google images

Permalänk
Medlem
Skrivet av falukorvstjockisen:

själv tvättar jag inte. Om man inte sitter med fettiga fingrar så slipper man tvätta då det inte blir smutsigt. Men brukar byta tangent bord efter ca 6 mån

Sweclockers ibland alltså...

Permalänk

@Equilibrium:

Jag brukar fukta en trasa med några pysch med fönsterputs (löser fett och smuts ganska bra) och torka med det.
Mellan tangenterna samlas det också en del: där brukar jag använda bomullstops med fönsterputs (du vet, sånt man använder till att rengöra öronen).
Någon enstaka gång har jag tagit loss alla tangenter (det går inte på alla tangentbord, dock), och rengjort varje tangent och plattan under, men då ska man fotografera tangentbordet innan man tar loss tangenterna så man vet hur man ska sätta tillbaka allting.

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk

inte mitt fel att ni använder ert tangentbord som matbord, kanske för att ni inte har råd med ett matbord eftersom ni spenderar allt ni äger på datorn?
@Ninjaflipp:

Permalänk
Inaktiv

Jag brukar duscha av mitt tangentbord i duschen ett par ggr om året. Går inte använda på ett par dygn dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det finns ett gäng äldre trådar om det här annars....

Elektronik ska aldrig utsättas för vatten. Endast riktigt riktigt rent vatten leder inte elektricitet. Det räcker med lite damm i destillerat vatten för att det ska bli ledande.

Billiga membran-tangentbord där tangenterna sitter fast i höljet: Skruva isär och tvätta plastdelarna i diskmaskinen går nog.
Men större tangenter brukar ha stabilisator-pinnar i stål som kan rosta, även om de på de allra billigaste också är av plast. Tangenterna skulle också kunna ha smörjmedel som du riskerar att tvätta bort.

Mekaniska tangentbord där varje tangent sitter på en mekanisk brytare: Skruva isär höljet. Plocka av alla tangenter med en tangent-plockare ("Keycap puller"), lägg i en tvättpåse och tvätta alla tangenter på en gång i påsen. Sedan hänger du upp hela påsen att torka.
Påsen kan nog tvättas i diskmaskinen men jag använder tabletter för rengöring av tandproteser - vilka finns på alla apotek och i vissa livsmedelsbutiker bredvid tandkrämen: lägg påse och ett par tabletter i en bunke, häll på varmt kranvatten och låt stå en timme.

Generellt det som rekommenderas. Bra inlägg.
Själv istället för att använda tabletterna har jag låtit tangenterna ligga i ljummet vatten med lite diskmedel, sedan borstat dem med tandborste. Tar sin tid, men effektivt. Kommer nog testa tabletterna när jag ska rengöra 8st tangentbord jag har liggandes.

Permalänk

Jag brukar ta en bomullsrondell doppad i lite handsprit och svabba.

Permalänk
Medlem

Tvätta händerna innan du sätter dig vid tgb...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Brukar torka det med fuktig trasa. Dock blir det inte så skitigt. Men skulle jag se behovet plockar jag bort tangenterna med det medföljande verktyget och sedan vatten och diskmedel. Sedan tops mellan.

Hamnar dock en del skit som hud och hårstrån mellan. Vänder typ varannan månad på tangentbordet och bankar det lite lätt i bordet så att det trillar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av falukorvstjockisen:

inte mitt fel att ni använder ert tangentbord som matbord

Jag har som regel att aldrig ha mat vid datorn. Kaffekopp OK, dopp i kaffet är OK, godis är OK.
Men aldrig något som är kletigt, kladdigt eller luktar. Sånt hör hemma i köket/matsalen.
Men, jag smörjer in händerna med handkräm ibland för att handlovarna inte ska fnasa.

Jag har samlat lite på tangentbord. De senaste åren har jag skaffat ca tjugo äldre tangentbord från 90 och 80-talet och det första jag har gjort när jag fått ett har brukat vara att rengöra det. Det har gjort att jag har lärt mig layouten utantill och kan stoppa tillbaks tangenter på rätt plats utan att behöva kolla på något foto eller annat tangentbord.
Tre vintage-tangentbord jag har köpt hade legat utomhus på en återvinningsstation i ett decennium eller så och var fulla av grus. Något hade använts i en verkstad och var fullt med sot, men var helt funktionsdugligt när jag tvättat det. Damm och hårstrån är väldigt vanligt.
Men det allra smutsigaste, snuskigaste, äckligaste tangentbord jag hittat var ändå ett Razer BlackWidow 2013 som jag hittade i en återvinningscontainer i ett soprum nu i somras. Tangentbordet var bara ca två år gammalt men hade mer damm, hår, matrester och diverse oidentifierbart i sig än något annat tangentbord jag sett. Fy fan!

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.